Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 April 2012, 17:05   #51
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Rob, kan jij vertellen/toelichten wat je mooi vindt aan het citaat?
Weet jij de eventuele context waarin dit is gezegd?
Volgens mij is dit de context: Alexander kreeg een periode veel bezoek van Bhagwan aanhangers in het oranje gekleed die, geheel wereldvreemd, in de veronderstelling waren dat ze bij Alexander een soort instant 'geestelijke bevrediging' (een soort Verlichting) zouden kunnen krijgen. Alsof Alexander een soort verlichtingsautomatiek zou runnen waar je 'instant goddelijkheid' uit de muur kon trekken. Tegen hen, en alle anderen met vergelijkbare intenties, zei hij 'doe ff normaal joh!', maar dan anders. Met andere woorden: je hoeft je menselijkheid niet te ontkennen (juist niet) voordat je op zoek gaat naar 'iets hogers'. Alexander was nogal down to earth ...
Rob is offline  
Oud 26 April 2012, 17:13   #52
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
1:Hoezo ?


2:Kun je iets Duidelijker' zijn ?

Je stelt de Middeleeuwen als Licht en Duidelijk tegenover deze tijd als Duister en Onduidelijk.
Hoe je hierbij komt om de Middeleuwen zo te benoemen is mij echt een raadsel.
Het komt/kwam ook op mij over als zou het toen beter geweest zijn dan nu.
Daarbij bekroop me het gevoel van een onheilsprofeet die slechte tijden aankondigt...iets wat toen heel gebruikelijk was.
De kerk had het voor het zeggen en pompte vooral angst bij haar toehoorders in.
Het verstand/de rede van het gepeupel werd door de geestelijken verguisd en gezien als de grote boosdoener.
Kloosterscholen (opleidingen in de leer van de kerk) voor een zeer select gezelschap toegankelijk.
Toen dacht ik...misschien had jij dit best prettig gevonden om in deze tijd te leven.
Wat je schreef kwam op mij nogal middeleeuws over.

Duidelijker lukt even niet...
glans is offline  
Oud 26 April 2012, 17:35   #53
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Volgens mij is dit de context: Alexander kreeg een periode veel bezoek van Bhagwan aanhangers in het oranje gekleed die, geheel wereldvreemd, in de veronderstelling waren dat ze bij Alexander een soort instant 'geestelijke bevrediging' (een soort Verlichting) zouden kunnen krijgen. Alsof Alexander een soort verlichtingsautomatiek zou runnen waar je 'instant goddelijkheid' uit de muur kon trekken. Tegen hen, en alle anderen met vergelijkbare intenties, zei hij 'doe ff normaal joh!', maar dan anders. Met andere woorden: je hoeft je menselijkheid niet te ontkennen (juist niet) voordat je op zoek gaat naar 'iets hogers'. Alexander was nogal down to earth ...
dankje rob!
glans is offline  
Oud 26 April 2012, 20:36   #54
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Duidelijker lukt even niet...
Oke.
Dan wacht ik wel tot je het wat Duidelijker kunt brengen....
sagnaar is offline  
Oud 27 April 2012, 16:41   #55
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Zomaar een stukje wisselwerking, Bezoeker/Alexander,geciteerd uit het boek Bewustzijn:

B: Als er Zelfrealisatie plaatsvindt, is er dan een iemand die dat weet?
A: Bij Zelfrealisatie verdwijnt juist die 'iemand'. Maar er komt niet een 'niemand' voor in de plaats.
B: Maar wie weet er?
A: Er is alleen het weten. Er is geen iemand die weet, maar ook geen niemand die weet. Er is alleen wetendheid, liefde, bewustzijn. Er was hier een keer een persoon die na één bijeenkomst zei: 'Ik weet genoeg, ik zie het.' Ik zei: 'Goed?, en heb hem nooit meer gezien.
moi is offline  
Oud 27 April 2012, 16:53   #56
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Zomaar een stukje wisselwerking, Bezoeker/Alexander,geciteerd uit het boek Bewustzijn:

B: Als er Zelfrealisatie plaatsvindt, is er dan een iemand die dat weet?
A: Bij Zelfrealisatie verdwijnt juist die 'iemand'. Maar er komt niet een 'niemand' voor in de plaats.
B: Maar wie weet er?
A: Er is alleen het weten. Er is geen iemand die weet, maar ook geen niemand die weet. Er is alleen wetendheid, liefde, bewustzijn. Er was hier een keer een persoon die na één bijeenkomst zei: 'Ik weet genoeg, ik zie het.' Ik zei: 'Goed?, en heb hem nooit meer gezien.
..En wég wastie!
Ogenblik-sem is offline  
Oud 27 April 2012, 17:59   #57
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Speciaal voor jou dan nog maar een stukje Sem, WiNk
Gelijktijdig ook voor ander geinteresseerden,


A: Begrijp goed dat die 'persoon' dwangmatig is. Je kunt niet tegen het geheugen zeggen: 'Hou op met beelden produceren. ' Het geheugen produceert gewoon wat het produceert. Eigenlijk produceert het driedimensionale waan. Er is maar één ding dat zich onttrekt aan die waan, en dat is waarnemendheid. Geen wonder dat daarop het accent moet liggen. Vanuit waan kun je nooit realiseren wat die waarnemendheid is. De wil heeft geen vat op het geheugen, dus ook niet op de 'persoon '. Zij kunnen niet zomaar verdwijnen. Het geheugen blijft gewoon aanleveren. Je kunt wel vergeven, maar niet vergeten. Vergeten is geen wilsdaad. De hersenen doen gewoon hun werk. Zo werkt het, dat is de werkelijkheid.

Daarom zie ik maar één mogelijkheid, en ik vraag je: Ben je in staat te zien wat zich aan het geheugen onttrekt? Dat is de waarnemendheid, de kennendheid. Vandaar dat Advaita graag ziet dat je je in die richting begeeft.

B: Die zwaartepuntverlegging is waar het om gaat, vanuit het subject gezien.

A: De zwaartepuntverlegging van het blijven proberen vanuit de waan greep te krijgen op kennendheid naar die kennendheid zelf, naar die wezenlijke kern. Dat is waar het in deze bijeenkomsten om gaat.

B: En al die dwarrelingen geproduceerd door het geheugen moeten vanuit waarnemendheid als min of meer irrelevant worden beschouwd.

A: Nee, nee, nee! Dat is opnieuw een oordeel, een ongewenste betrokkenheid. Het gaat om het feit dat je keuzeloos gewaarzijn bent. Het woord keuzeloos is niet zomaar iets. Het wil zeggen niet discriminerend, zonder voorkeur of afkeer. Zonder oordeel. Want waarnemendheid is keuzeloos.

B: Dus je laat alles voorbijtrekken?

A: Laat ik het als volgt zeggen: wie die waarnemendheid realiseert, kan niet anders dan van daaruit leven en kijken. De mogelijkheid tot beoordeling blijft volledig beschikbaar, maar veroordeling zal onmogelijk blijken.
moi is offline  
Oud 27 April 2012, 22:48   #58
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Tsja, wat valt daar aan toe te voegen? Zo simpel is het.
Nadje is offline  
Oud 28 April 2012, 08:33   #59
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Ja zo simpel is het het, voor mij heeft in die simpelheid de beoordeling zich ontvouwt, naar veroordelingen te kijken, zoals het in mij belicht word ,niet meer te kunnen reageren met een tegenreactie.
Wat niet inhoud nooit ergens meer op te reageren.

Het enige wat ik daarin zie is, onmacht in de Mens, ieder zichzelf verdedigend (ego versterking).

Derhalve, is het voor mij, moeiteloos beschikbaar Zijn in ALLES.

Ofwel het IS Beschikbaarheid. Zo subtiel ligt het.
moi is offline  
Oud 28 April 2012, 11:01   #60
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Ja zo simpel is het het, voor mij heeft in die simpelheid de beoordeling zich ontvouwt, naar veroordelingen te kijken, zoals het in mij belicht word ,niet meer te kunnen reageren met een tegenreactie.
Wat niet inhoud nooit ergens meer op te reageren.

Het enige wat ik daarin zie is, onmacht in de Mens, ieder zichzelf verdedigend (ego versterking).
Zo kun je 't zien inderdaad. Ik zie het niet als onmacht, maar ik zie ook geen aanval en verdediging. Ik zie het als een spel wat leuk is om te spelen. En de satsanggevers zijn misschien wel de grootste liefhebbers van het spel.
Nadje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
download pdf boeken van Alexander Smit harrie Alexander Smit 2 16 April 2017 09:58
Alexander quotes Rob Alexander Smit 99 5 February 2016 12:10
Alexander Smit Renoir Alexander Smit 54 29 April 2013 18:40


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.