Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Alexander Smit
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 November 2013, 16:52   #51
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
M.b.t. doen versus niet-doen kun je niet anders dan daar op uit komen.
Tenzij t om boodskippen gaat, of zo.
Maar dan is plannen, halen en hebben op zijn plaats.
Mars is offline  
Oud 24 November 2013, 16:58   #52
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Er is ooit, door mij, gezegd dat het willen weten 'wat' je bent een ijzeren discipline en doorzettingsvermogen vraagt. Je doet dat er niet zomaar even bij.

Ik ben hier niet om mij ten overstaande van een forum te profileren, ik gevoel niet de behoefte te laten zien 'wie' ik ben noch oppervlakkig maar wat keuvelen.

Ik ben hier in dat kader van die ijzeren discipline die iemand zich heeft opgelegd om de onderste steen boven te krijgen. In dat teken moet je de inspanningen die ik aan de dag leg, noem het voor mijn part doordrammen, zien. Ik zal behulpzaam blijven zolang dat je innigste wens is. Als dit 'verstaan' wordt zul je ongetwijfeld gemotiveerd blijven.
Ik zie je goede intenties wel, punt is alleen (en dan maar op het risico af, dat woorden weer verkeerd worden opgevat of uitgelegd) ik ben die advaitafase voorbij. Als je 't zo kunt noemen. Daarna gaat het gewone leven verder, het krijgt enkel een totaal andere dimensie. Nadat gezien is dat alles slechts een verhaal is, krijgt het verhaal de vorm die het verdient. En dat gaat dan als vanzelf. Ik zie het meer als de beleving die verandert. En worden woorden en verhalen opnieuw "belangrijk". Je gaat steeds meer de omvangrijkheid van je potentieel zien en deze op de juiste wijze inzetten. En dat gaat zoals gezegd vanzelf en is een prachtig proces. Hoe meer ik erover zeg, hoe verwarrender wellicht. Het is mij helder, en daar gaat het uiteindelijk om. Je inspanningen zijn zeer gewaardeerd, ik kan er alleen niks mee.
Nadje is offline  
Oud 24 November 2013, 17:00   #53
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Tenzij t om boodskippen gaat, of zo.
Maar dan is plannen, halen en hebben op zijn plaats.
Dit snap ik even niet.
Nadje is offline  
Oud 24 November 2013, 17:06   #54
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik zie je goede intenties wel, punt is alleen (en dan maar op het risico af, dat woorden weer verkeerd worden opgevat of uitgelegd) ik ben die advaitafase voorbij. Als je 't zo kunt noemen. Daarna gaat het gewone leven verder, het krijgt enkel een totaal andere dimensie. Nadat gezien is dat alles slechts een verhaal is, krijgt het verhaal de vorm die het verdient. En dat gaat dan als vanzelf. Ik zie het meer als de beleving die verandert. En worden woorden en verhalen opnieuw "belangrijk". Je gaat steeds meer de omvangrijkheid van je potentieel zien en deze op de juiste wijze inzetten. En dat gaat zoals gezegd vanzelf en is een prachtig proces. Hoe meer ik erover zeg, hoe verwarrender wellicht. Het is mij helder, en daar gaat het uiteindelijk om. Je inspanningen zijn zeer gewaardeerd, ik kan er alleen niks mee.
Het verstaan heeft de woorden niet meer nodig, het verstaan doet meer, maakt meer duidelijk dan woorden kunnen. Het zou mooi zijn als wij beiden elkaar zonder de expliciete betekenis van woorden, ontdaan van een perceptie, zouden 'verstaan'.
Het doet er (dan) niet meer toe wat er gezegd wordt omdat rondom de woorden heen de werkelijke betekenis, ook al wijkt het gezegde daarvan af, gelezen wordt.
Rennie is offline  
Oud 24 November 2013, 17:13   #55
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het verstaan heeft de woorden niet meer nodig, het verstaan doet meer, maakt meer duidelijk dan woorden kunnen. Het zou mooi zijn als wij beiden elkaar zonder de expliciete betekenis van woorden, ontdaan van een perceptie, zouden 'verstaan'.
Het doet er (dan) niet meer toe wat er gezegd wordt omdat rondom de woorden heen de werkelijke betekenis, ook al wijkt het gezegde daarvan af, gelezen wordt.
Toch zijn er ook woorden als bv Ohm, die een bepaalde oertoon/grondtoon hebben. Een bepaalde trilling. En wat te denken van het woord mama? Het zijn woorden met een betekenis ontdaan van perceptie. Omdat ze universeel zijn.
Nadje is offline  
Oud 24 November 2013, 17:24   #56
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dit snap ik even niet.
Pardon.
Met boodskippen doen heb je niets aan een totale patstelling.
Mars is offline  
Oud 24 November 2013, 22:24   #57
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard subjectief gewaarzijn

... ja dat is het merendeel van leven/gewaarzijn...
Sterre is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gewaarzijn. Aart Beginnend zelfonderzoek 22 20 January 2012 12:34
Gewaarzijn van gelijkheid. Aart Boeddhisme 2 8 November 2011 18:58


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.