Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 July 2020, 11:01   #51
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Omdat dat jouw interesse niet heeft snap je begrijpelijkerwijze niks van advaita, dat kortweg te omschrijven valt als de leer van de kortste weg naar zelfrealisatie. De kracht van deze leer is gelegen in zijn zuiverheid en het forum beoogt daar een afgeleide van te zijn. We hebben hier vaker deelnemers gehad die de essentie van de leer trachten om te buigen naar het eigen idee en die zijn eveneens de wacht aangezegd. Verder is hier van alles en nog wat toegestaan.
 
Oud 23 July 2020, 13:33   #52
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Wanneer iemand me uitdaagt (want dat is wat ego's doen) dat te zeggen wat het graag wil horen stel ik ego misschien wel tevreden maar bewijs ik dat 'wat' je bent geen dienst, dus die intentie heb ik niet. Ik heb dit forum niet om me te profileren dus als ik iets zeg dient dat het doel van het doen van gedegen zelfonderzoek. Als ik het nodig vindt om te zeggen dat ik dat onderzoek heb afgerond en weet wat ik ben dan interpreteert ego dat als iets wat het kent, zoals hooghartig, pochen, bluffen of whatever, maar ik geef alleen maar te kennen dat ik dienaangaande met kennis van zaken spreek en je niet zomaar wat op de mouw probeer te spelden. Dat ik dat doe is het gevolg van de behoefte van jouw ego aan zekerheid of je wel met mij in zee wilt gaan, niet van iets dat van mij afkomstig zou zijn, hoe graag je dat ook zou willen. Kijk nou eens een keer goed wie er een spel blijft spelen.
 
Oud 23 July 2020, 13:47   #53
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona
Oh...ik heb er gezocht en..
De bedoelde gedragscode is geen vaststaand op schrift gestelde werkwijze maar een stilzwijgende handelswijze van alle ego's gezamenlijk om elkaars ego onderling in zijn waarde te laten en niet te kwetsen, die nochtans regelmatig wordt geschonden en weer afgestraft. Dus is het antwoord op je vraag waar die gedragscode is te vinden, te weten op straat, wel tamelijk correct.
 
Oud 23 July 2020, 15:41   #54
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
De bedoelde gedragscode is geen vaststaand op schrift gestelde werkwijze maar een stilzwijgende handelswijze van alle ego's gezamenlijk om elkaars ego onderling in zijn waarde te laten en niet te kwetsen, die nochtans regelmatig wordt geschonden en weer afgestraft. Dus is het antwoord op je vraag waar die gedragscode is te vinden, te weten op straat, wel tamelijk correct.
Zoals ik het nu van je begrijp bedoel je met gedragscode een stilzwijgende handelswijze van alle ego's hier op het forum om redenen die je hier aangeeft.

Dat geeft te denken.
Iona is offline  
Oud 23 July 2020, 16:12   #55
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Zoals ik het nu van je begrijp bedoel je met gedragscode een stilzwijgende handelswijze van alle ego's hier op het forum om redenen die je hier aangeeft.

Dat geeft te denken.
Dat hier nu iets over een gedragscode gezegd wordt is dus nieuw.
Jarenlang kon er veel op het forum. Vol verbazing heb ik daarnaar gekeken.
De kracht van het forum.
Ik heb ook het forum van Remon ooit gevolgd.
Daar speelde een autoriteitsconflict wat uiteindelijk geleid heeft tot het opheffen van het forum.

Het lijkt wel of bij het noemen nu van de gedragscode dit ter bescherming van iets is? Klopt dat?
Trouwens geldt die gedragscode ook voor "de gerealiseerden". ?
Iona is offline  
Oud 23 July 2020, 16:58   #56
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Dat wat ego doet is uitdagen maar ook vervolgens (niet zelden als door een wesp gestoken) reageren inderdaad maar wat je aan reacties van mij denkt te signaleren ziet er hier allerminst zo uit. Wat ik ben is vrij van een zelf en dus moet hetgeen je in mij ziet in jou zelf te vinden zijn. Je spiegelt jezelf en bent dus ook eigenlijk via mij in gevecht met jezelf maar kennelijk niet in staat dat te zien.

Je denkt dat wat je ziet dezerzijds plaats vindt en bij het in gebreke blijven van de door je gewenste respons, want er is niemand, loopt de door je gewenste uitwisseling spaak en dat maakt energie in je los die zich vertaald in wat ik zo denkt te zien een grote mate van boosheid met een niet zelden totaal andere achtergrond dan dat het van een enkel hier aanwezig incident kan zijn.

Er heeft zich kennelijk een idee in je gevormd dat er door een uitwisseling iets te leren valt, maar je leert helemaal niks. Ja het ego doet wat kennis op om beter voor zichzelf op te komen of om andere ego's ten behoeve van het eigen gewin beter door te krijgen. Maar behalve als spiegel heb je helemaal niks aan mij of wie dan ook op dit forum wanneer je blik naar buiten gericht blijft dan wel je daar je heil verwacht. Het is daarom dat ik gedegen zelfonderzoek adviseer.
 
Oud 23 July 2020, 17:03   #57
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Dat hier nu iets over een gedragscode gezegd wordt is dus nieuw.
Jarenlang kon er veel op het forum. Vol verbazing heb ik daarnaar gekeken.
De kracht van het forum.
Ik heb ook het forum van Remon ooit gevolgd.
Daar speelde een autoriteitsconflict wat uiteindelijk geleid heeft tot het opheffen van het forum.

Het lijkt wel of bij het noemen nu van de gedragscode dit ter bescherming van iets is? Klopt dat?
Trouwens geldt die gedragscode ook voor "de gerealiseerden". ?
Welnee, waar haal je dit toch allemaal vandaan? Gedragscode is maar een woord over hoe mensen onderling met elkaar omgaan om elkaars ego niet te kwetsen en heeft niet specifiek iets met dit forum te maken. Het is een nooit uitgesproken afspraak van mensen onder elkaar om het kwetsbare ego te beschermen. De manier waarop dat gebeurt heeft veel weg van een gedragscode.
 
Oud 23 July 2020, 17:24   #58
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Welnee, waar haal je dit toch allemaal vandaan? Gedragscode is maar een woord over hoe mensen onderling met elkaar omgaan om elkaars ego niet te kwetsen en heeft niet specifiek iets met dit forum te maken. Het is een nooit uitgesproken afspraak van mensen onder elkaar om het kwetsbare ego te beschermen. De manier waarop dat gebeurt heeft veel weg van een gedragscode.
Tis niet zo moeilijk waar ik dat vandaan haal.

Tegelijk laat het ook mijn wantrouwen zien.
Iona is offline  
Oud 24 July 2020, 09:27   #59
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje
Wat ter discussie gesteld wordt is ego die zich onzichtbaar maakt en daardoor niets ontzienend wordt voor alles en iedereen behalve zichzelf. In die zin stelt dit gedegen onderzoek ter discussie. Het niet ter discussie stellen hiervan zou inhouden dat er iets aangenomen moet worden op basis van een autoriteit en nu net dat staat haaks op zelfonderzoek.
Had eerst even het gehele bericht gelezen. De tweede passage gaat namelijk over de teruggetrokken wijze waarop gedegen zelfonderzoek wordt gedaan. Er zijn geen pottenkijkers bij nodig en het gaat dus niemand buiten de betreffende persoon zelf die gedegen zelfonderzoek doet iets aan hoe deze zich naar buiten manifesteert. Daarbij komt dat wanneer je als waarnemer ego laat zien je een ander niet zonder gekissebis en gesteggel dienstbaar (wijzen op het hebben van ego) kunt zijn, zoals hier blijkt.

Wat er hier echt aan de hand is is gekissebis over ego's door deelnemers die helemaal niet met gedegen zelfonderzoek bezig zijn laat staan dat al gedaan hebben. Als ego's stellen ze eisen waaraan gedegen zelfonderzoek moet voldoen. Zonder ego wordt gezien dat dat het zoveelste ontwijkingsgedrag is om aan gedegen zelfonderzoek te beginnen.

Mijn bedoeling is de weg vrij maken voor het doen van gedegen zelfonderzoek door de ego tegenwerking zichtbaar te maken. Let wel dat we nog helemaal niet bezig zijn met het doen van gedegen zelfonderzoek. Gedegen zelfonderzoek is dus nog helemaal niet aan de orde maar jij wilt het al ter discussie stellen.

Je inhoudelijke bezwaar is eigenlijk en laat ik mezelf maar als voorbeeld stellen dat ik iemand anders wijs op ego maar daar zelf niet vrij van ben. Sterker nog ik weiger naar mijn eigen ego te kijken, kortom de splinter van een ander opmerken maar de balk in eigen ogen niet zien. Dan gaat het vervolg doorgaans zo dat ik mij, zoals dat onderling onder ego's gaat, zal moeten bewijzen en opmerken dat ik het gedegen zelfonderzoek afgerond heb en dus weet kan hebben van wat ik ben en doe. Logischerwijze ziet ego dan weer ego, Laurens moet zich weer zo zo nodig profileren en dan kom jij zoals te verwachten om de hoek kijken met jouw grief dat ik zelf niet vrij ben van ego. En weer heeft ego het spelletje gewonnen.

Dat zijn nou de spelletjes Mihaela die ego speelt maar waar je kennelijk niet bewust van bent, maar waar ik met niet aflatende ijver op wijs.

Citaat:
Ik lift gewoon even mee, maar heb een andere bestemming, één die verder rijkt dan vermijden van inmenging en verder dan onderzoekers af te raden zelf te gaan onderzoeken wat waarheid is.
Inspirerende, aansprekende en verheffende woorden om een bestemming boven de andere te verkiezen. Er is een schreeuwende behoefte aan inzicht in 'wie' we zijn en de pogingen subjectief beleefde waarheden universeel te krijgen. Het is je goed recht je daarmee ledig te houden maar een zoektocht naar de ultieme Waarheid is anders.
 
Oud 24 July 2020, 16:36   #60
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Als je zegt dat gedegen zelfonderzoek daar niet mee helpt creëer jij een elitaire gelegenheid. Wat overigens de grootste BS is.
Gedegen zelfonderzoek helpt daar niet bij nee, het heeft gewoon een geheel andere insteek en het is in zoverre elitair dat er zich maar weinigen aan wagen. Maar het is me inmiddels volkomen duidelijk dat het geen zin heeft om over appels te praten wanneer dat telkenmale over gaat in een discussie over peren. Ik wil het niet over peren hebben en stop hier mijn bemoeienis met dit draadje.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.