Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 June 2013, 10:24   #51
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Ja, dat bedoel ik.
En andersom ook. Wanneer iemand bewust kan zijn, moet dit in stof (in menselijke vorm, als dagelijks leven op aarde) nog uitdrukking krijgen.
Probleem met Bijbel is, dat er veel omslachtige taal voor wordt gebruikt en zoiets als Zijn vaak verborgen ligt achter veel symboliek.
Dat laatste wat jij schrijft, Lia, is voor mij de reden dat ik de bijbel niet lees. Wel graag boeken ?ver de bijbel, met uitleg van de symboliek. Ik wacht met smart op het boek 'Schatgraven in het Nieuwe Testament' van Bram Moerland, maar dat komt maar niet uit (uitgavedatum wordt steeds uitgesteld). Zijn 'Schatgraven in Thomas' vond ik ook zo prachtig!
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 10:58   #52
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Dat laatste wat jij schrijft, Lia, is voor mij de reden dat ik de bijbel niet lees. Wel graag boeken ?ver de bijbel, met uitleg van de symboliek. Ik wacht met smart op het boek 'Schatgraven in het Nieuwe Testament' van Bram Moerland, maar dat komt maar niet uit (uitgavedatum wordt steeds uitgesteld). Zijn 'Schatgraven in Thomas' vond ik ook zo prachtig!
Ik heb het min of meer andersom gedaan. Eerst andere lectuur en daarna kon ik meer van de bijbel begrijpen. Zo kwam ik tot een "alternatieve" interpretatie. Afgezien daarvan heb ik niets met instituut Kerk, ben geen christen, en theologie zie ik al helemaal niet zitten.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 11:13   #53
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Apart h?, dat hij misschien niet eens geleefd heeft! Ik roep altijd dat ik dat dan weer wél geloof, omdat ze immers de jaartelling op zijn bestaan hebben gebaseerd. Maar goed, dat bewijst het misschien helemaal niet?

Iets anders dat ik altijd 'roep' (ik roep nogal wat, haha!), is dat ik Jezus zie als een filosoof (een van de vele), en wel een met een mooie, liefdevolle filosofie.

Onlangs kwam ik onderstaand interessant boek tegen bij de bieb. Een aanrader!

Lijkt mij interessant. Ik zal ook eens snuffelen in bieb. Thanks voor tip.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 12:14   #54
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Oh maar gek zijn (in mijn eigen of andermans ogen) stoort me niet (meer). Er zijn gekker dingen dan dat WiNk
En doen twijfelen mag ook; twijfel kan me immers alleen maar naar wijsheid/weten leiden.



Dat onderscheid was er voor mij eigenlijk al "van in den beginne". Maar omdat het ouderlijk huis VOL hing met "Jezus(sen) aan het kruis" (héél levensecht uitgevoerd!) en we dagelijks werden "gevoed" met interpretaties van allerhande bijbelverhalen, raakte ik serieus in de war. Immers de visies van de wereld rondom mij, "klopten" niet met wat ik binnenin leek te weten. Ik heb me weliswaar bijna mijn hele leven aangepast (uit angst om fout/slecht te zijn) maar kreeg direct terug toegang tot dat weten toen ik bereid was bepaalde zaken als "(bij)geloof" weg te zetten...

PS 1 : Mijn doopnaam is Marie-Christine (van Maria en Christus) al word ik zelden tot nooit zo genoemd. Zouden mijn ouders vermoed hebben dat ik iets "heb" met deze bijbelse figuren?

PS 2 : Ik vind dat je de dingen heel helder kunt verwoorden Lia.
Marie-Christine (hi, hi)...Dapper, dat je zo je eigen weg bent gevolgd. De druk van de omgeving zal wel groot geweest zijn.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 12:24   #55
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Ja, dat bedoel ik.
En andersom ook. Wanneer iemand bewust kan zijn, moet dit in stof (in menselijke vorm, als dagelijks leven op aarde) nog uitdrukking krijgen.
Probleem met Bijbel is, dat er veel omslachtige taal voor wordt gebruikt en zoiets als Zijn vaak verborgen ligt achter veel symboliek.
Dat is waar. (dat van die symboliek) De keerzijde is echter dat de mens, jij en ik, er progressie aan kunnen ontlenen. Ik kan nu zien wat ik vroeger niet begreep.

Vroeger dacht ik dat de kern was dat als je 'goed deed' je een beloning te wachten zou staan. Nu zie ik in dat het 'goed doen' zelf de beloning is.

Je kan het hele verhaal als een sjabloon zien. Op het moment dat je hem over je eigen leven kan leggen begrijp je het verhaal.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 12:29   #56
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Dat is waar. (dat van die symboliek) De keerzijde is echter dat de mens, jij en ik, er progressie aan kunnen ontlenen. Ik kan nu zien wat ik vroeger niet begreep.

Vroeger dacht ik dat de kern was dat als je 'goed deed' je een beloning te wachten zou staan. Nu zie ik in dat het 'goed doen' zelf de beloning is.

Je kan het hele verhaal als een sjabloon zien. Op het moment dat je hem over je eigen leven kan leggen begrijp je het verhaal.
Lia is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.