Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 August 2011, 12:24   #51
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Er zijn mij wel eens wat oogklepjes afgerukt.
Het is even wennen aan het plots binnenvallend licht.
Ik kan niet anders dan dankbaar zijn
voor degenen die het aangedurfd hebben om het te doen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2011, 12:31   #52
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Dus toch nog een goede redenen om oogkleppen bij een ander niet in elk geval te laten voor wat ze zijn. Jou beschrijving laat weer eens zien, dat onze processen geen eilandjes zijn en gewoon met elkaar verweven zijn. Jij ook bedankt, daar had ik even niet meer aan gedacht.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 9 August 2011, 13:54   #53
Agnes
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Hoi Agnes, ik zie dat anders, of mogelijk begrijp ik je niet goed, dat kan ook. Dat wat er toe doet, is voor mij niet dat wat niet te beschrijven valt. Dat wat niet te beschrijven valt, noem ik dan maar even een inzicht wat je hebt gehad, waardoor alles in een ander licht komt te staan. Dat wat er,voor mij althans, toe doet is hoe dat je leven dan daarna beïnvloedt en hoe je dat verder vorm geeft.

Jij zegt, grappig genoeg, wat geeft dat voor meerwaarde aan het hele gebeuren als je daar je levensverhaal aan vastplakt? Voor mij werkt het precies andersom. Voor mij is het leven(s)(verhaal) juist het hele gebeuren, wat door dat wat niet te beschrijven valt, een meerwaarde krijgt. Ik zie de kick ook niet verdwijnen, maar de passie eerder toenemen. Alles gebeurt met nog meer overgave.

Voor mij verdwijnen de woorden ook niet in het niets maar leer ik ze steeds meer zien in hun oorspronkelijke betekenis. Ik vind taal een schitterend fenomeen. En daarna wordt het inderdaad stil.

Weet niet of het anders zien of niet goed begrijpen is...komen we vanzelf wel achter...


Dat wat niet te beschrijven valt...dat wat voor mijn gevoel dat is wat ik ben....

Dat wat te beschrijven valt....dat waarvan ik denk dat het is zoals het is..om te zetten is in woordjes...de gedachten...het leven wat geleefd is als een vorm om jezelf weer te herinneren wie je werkelijk bent....het is te beschrijven....maar vaak veranderd er tijdens het spreken over..of het schrijven over....de vorm..dus het is zoals ik het heb beleefd..ervaren...maar is het ook de waarheid?

Die waarheid is in mijn gevoel stil...en niet te beschrijven(volg je het nog? )



Hebben woorden wel een oorspronkelijke betekenis?......want ieder mens leest iets anders in een woord..voorbeeldje..het wordt een zin maar dat maakt niet uit...


Jezus zegt"niemand komt tot de vader dan door mij"

Zeg je dat tegen iemand die b.v met advaita aan het rotzooien is kan het voor die persoon duidelijk zijn dat er hier eventueel gezegd wordt dat niemand tot de bron komt dan door zichzelf.

Zeg je het tegen een christen...dan zegt hij dat niemand tot god komt tot het moment dat hij Jezus aanneemt als redder en vergeving van de zonde en al dat andere werk....kortom...wat is oorspronkelijk?



En als er die andere ervaring er is...dan valt het stil...er klinkt misschien één enkele zin....en in die ene zin..of in dat ene gevoel weet je het opeens...op het moment dat je dat probeert te beschrijven is het dat prachtige denken wat een poging onderneemt om het te begrijpen...wat niet lukt want met het denken is het niet te begrijpen...dat niet...dat ligt buiten het denken..buiten het stoffelijke...


In ieder geval...om nu weer een toch lang verhaal kort te maken...in mijn gevoel is dat wat niet te beschrijven is juist dat wat er toe doet.....

Het verhaal is het verhaal...je kunt er van alles van maken...maar het doet er niet toe...een boom noemen we een boom...omdat er geleerd is dat we dat een boom mogen noemen...maar ergens anders wordt het weer anders genoemd....maar het onbeschrijvelijke is onbenoembaar omdat het is wat het is....zo simpel..


Nou....laat het hierbij..het is genoeg
Agnes is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2011, 11:42   #54
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Dank voor je reactie Agnes, maar er is geen herkenning. Sorry.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2011, 13:01   #55
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Dank voor je reactie Agnes, maar er is geen herkenning. Sorry.
Het is een beschrijving dat al het veranderlijke waarvan we aannemen dat het waarheid is, een waarheid in subjectieve zin is. Er valt te zien dat er waarheid in objectieve zin is, in stilte.

Verblijven in een zich steeds veranderende omgeving, woorden, de wereld waar niets blijvend is kun je je in allen gemoede afvragen waarom je dat alles benoemd. Het volgende moment is immers alles weer verdwenen. Oftewel je stapt nooit in de zelfde rivier.

Verder hebben woorden en zinnen een betekenis die voor meerder uitleg vatbaar is en dus ook totaal verkeerd geinterpreteerd kunnen worden. Zo'n verkeerde interpretatie vanuit verschillende disciplines geeft Agnes aan met, een verduidelijkend voorbeeld.

Verder datgene met 'ware' betekenis is niet te vatten, ligt buiten het denken. Het denken maakt er maar van alles van om er een subjectieve beleving mee te krijgen. Dus de conclussie is dan dat datgene wat juist helemaal niet te beschrijven valt juist datgene is wat er werkelijk toe doet.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2011, 13:25   #56
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is een beschrijving dat al het veranderlijke waarvan we aannemen dat het waarheid is, een waarheid in subjectieve zin is. Er valt te zien dat er waarheid in objectieve zin is, in stilte.

Verblijven in een zich steeds veranderende omgeving, woorden, de wereld waar niets blijvend is kun je je in allen gemoede afvragen waarom je dat alles benoemd. Het volgende moment is immers alles weer verdwenen. Oftewel je stapt nooit in de zelfde rivier.

Verder hebben woorden en zinnen een betekenis die voor meerder uitleg vatbaar is en dus ook totaal verkeerd geinterpreteerd kunnen worden. Zo'n verkeerde interpretatie vanuit verschillende disciplines geeft Agnes aan met, een verduidelijkend voorbeeld.

Verder datgene met 'ware' betekenis is niet te vatten, ligt buiten het denken. Het denken maakt er maar van alles van om er een subjectieve beleving mee te krijgen. Dus de conclussie is dan dat datgene wat juist helemaal niet te beschrijven valt juist datgene is wat er werkelijk toe doet.
Ach so....nou bedankt, dit begrijp ik beter. Hoewel ik het met je conclusie oneens ben en blijf.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2011, 14:33   #57
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Ach so....nou bedankt, dit begrijp ik beter. Hoewel ik het met je conclusie oneens ben en blijf.
De conclussie is een gedachte zoals die kan ontsnappen aan een gerealiseerde van het allesomvattende die meer dan ieder ander het relativerende, zoniet het volstrekt nutteloze, van al dit soort acties, zoals daar zijn het vertellen van het persoonlijke verhaal, inziet.

Je moet daar geweest zijn om het zo te kunnen inzien.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2011, 14:46   #58
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
De conclussie is een gedachte zoals die kan ontsnappen aan een gerealiseerde van het allesomvattende die meer dan ieder ander het relativerende, zoniet het volstrekt nutteloze, van al dit soort acties, zoals daar zijn het vertellen van het persoonlijke verhaal, inziet.

Je moet daar geweest zijn om het zo te kunnen inzien.
Ik heb het niet over het vertellen van het persoonlijk verhaal. Ik heb het over (het) leven. Dat mag jij nutteloos vinden, ik denk daar anders over.

En mbt je laatste opmerking, neem van mij aan dat geen twee mensen het hetzelfde zien. Ook niet als ze beiden daar zijn geweest. Het is een slap excuus om de ander de mond mee te snoeren.

Wijziging aangebracht door Naadje op 10 August 2011 om 15:07.
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2011, 18:54   #59
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Vaak/altijd is de neiging oogklepjes te willen afslaan gebaseerd op het eigen proces, (Aad)

Mooi opgemerkt hoor!

Altijd wel, is mijn eigen ervaring. Waarom zou je er anders baat bij moeten hebben de oogkleppen er eerder af te slaan, dan te wachten totdat ze er vanzelf afvallen. Waarom zou je er überhaupt bezig mee moeten houden?

Al kan ik me voorstellen, dat je soms wel iets moet/wilt als je fysiek en/of psychisch welzijn ernstig in het geding komt. Maar dan nog heeft het met jezelf te maken.
Potverdrie, had ik toch de illusie dat 'mijn spiegelen der mensheid' geheel belangeloos was, mis dus, ik heb er baat bij begrijp ik, he jakkes, dank voor het inzicht.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2011, 19:18   #60
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Agnes Bekijk bericht
Dat wat niet te beschrijven valt...dat wat voor mijn gevoel dat is wat ik ben....
Agnes en een ieder, maakt het uit wat je bent, zou je kunnen leven zonder dat je weet wat je bent.

Ik heb echt geen flauw idee wie of wat ik ben en het zal me puntje puntje zijn.

Wat is het nut om te weten wie of wat je bent.
Aart is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Het technische verhaal Renoir Advaita 44 27 July 2013 08:46


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.