Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 August 2013, 10:54   #51
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Het gaat er niet om wat er over blijft. Het ging over delen en weggeven. Zowel bij delen als bij weggeven is er altijd sprake van minimaal twee.
Ik wil het wat mij betreft hier bij laten, Nadje. Het was een inzicht dat ik wilde delen (niet weggeven dus) en wie er wat mee kan die kan er wat mee. En de rest is er wellicht nog niet aan toe. Het is een spiritueel inzicht verpakt in mijn armzalige letters. Het enige wat er nu nog kan gebeuren is dat die armzalige letters worden aangevallen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2013, 10:57   #52
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

delen is vermeerderen.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2013, 11:01   #53
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
delen is vermeerderen.
waarbij eventueel de retorische (ik heb geen behoefte aan (ant)woorden) vraag gesteld kan worden of weggeven dan verminderen is...
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2013, 11:06   #54
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Ik wil het wat mij betreft hier bij laten, Nadje. Het was een inzicht dat ik wilde delen (niet weggeven dus) en wie er wat mee kan die kan er wat mee. En de rest is er wellicht nog niet aan toe. Het is een spiritueel inzicht verpakt in mijn armzalige letters. Het enige wat er nu nog kan gebeuren is dat die armzalige letters worden aangevallen.
Er is ergens een misvatting en ik probeer helder te krijgen waar die zit. Ik doe nog één poging om helder te maken wat ik dan bedoel en waarin we dan wellicht langs elkaar heen praten, als je het goed vindt. En zo niet, dan toch.....
Ik kan (niet anders dan) mezelf volledig geven(zijn), in alles, dus ook in het delen. In die zin is er voor mij geen verschil. Zo en nu ga ik eens lekker brunchen in de tuin.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2013, 11:14   #55
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Er is ergens een misvatting en ik probeer helder te krijgen waar die zit. Ik doe nog één poging om helder te maken wat ik dan bedoel en waarin we dan wellicht langs elkaar heen praten, als je het goed vindt. En zo niet, dan toch.....
Ik kan (niet anders dan) mezelf volledig geven(zijn), in alles, dus ook in het delen. In die zin is er voor mij geen verschil. Zo en nu ga ik eens lekker brunchen in de tuin.
Lieve Nadje. Kijk nou eens naar het onderwerp van deze draad. Dit gaat over gnosis, het innerlijk weten. Ik reik jou iets aan, dus hoe moet je het 'begrijpen'? Via je hart, daar ligt het kenniscentrum van het 'weten buiten het weten'. Ik heb tegen Sterre gezegd dat het 'gevoeld' moet worden en dat heeft zij gedaan en het werd begrepen. Ik vraag van jou hetzelfde, dus niet met je ego (verstand) aan het werk, maar met je hart.

En als je het begrepen hebt, vertel het niet aan mij. Ik weet het namelijk al. Vertel het aan je ego, zodat je hart en je ego weer een stukje in overeenstemming zijn. Zo zal werkende voort je Zelf en je ego in elkaar opgaan.

Prettige brunch!
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2013, 16:03   #56
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Lieve Nadje. Kijk nou eens naar het onderwerp van deze draad. Dit gaat over gnosis, het innerlijk weten. Ik reik jou iets aan, dus hoe moet je het 'begrijpen'? Via je hart, daar ligt het kenniscentrum van het 'weten buiten het weten'. Ik heb tegen Sterre gezegd dat het 'gevoeld' moet worden en dat heeft zij gedaan en het werd begrepen. Ik vraag van jou hetzelfde, dus niet met je ego (verstand) aan het werk, maar met je hart.
Beste Niets, dat is nu net het punt. Vanuit mijn hart zeg ik dat delen en weggeven hetzelfde zijn. Vanuit jouw hart zeg jij iets anders. En dat is vanuit mijn hart dan weer niet met elkaar te rijmen. En dan gebruik ik mijn verstand om te ontdekken waar dan de ruis op de lijn zit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
En als je het begrepen hebt, vertel het niet aan mij. Ik weet het namelijk al. Vertel het aan je ego, zodat je hart en je ego weer een stukje in overeenstemming zijn. Zo zal werkende voort je Zelf en je ego in elkaar opgaan.
Ik heb jou (lees anderen) nodig om het aan te vertellen. Want pas als ik door een ander echt "begrepen" wordt, "begrijp" ik me zelf volledig. Daarmee doel ik niet op het verstandelijk begrijpen, want op dat niveau hoef (en kan ik ook nooit) door (ieder) ander begrepen worden en dat hoeft ook niet. Laat ik het (h)erkenning noemen. Hart (h)erkend hart, zoiets. En dat heeft helemaal geen woorden nodig.

Maar dit is nu eenmaal een forum en daar hebben we alleen woorden (en smiley's) om ons van te bedienen. In deze (h)erkennen wij elkaar niet. Ons verstand vertelt ons dat we het ook helemaal niet eens hoeven (en/of kunnen) zijn. Mijn hart vertelt me dat we in wezen een(s) zijn. Dat gaat aan woorden voorbij, maar is er toch in te (h)erkennen. En die (h)erkenning ontbreekt.

Er is dan ook geen sprake van spreken van hart tot hart in jouw woorden. Hart tot hart kan vanuit tegengestelde oogpunten vertrekken, maar vanuit de intentie en bereidheid ook vanuit het tegengestelde oogpunt trachten (mee) te kijken, "wetende" dat het niet anders kan dan dat je op hetZelfde uitkomt, maar dan moet er wel gekeken worden.

Jij sluit nu de ogen, door je af te sluiten. Hart sluit zich niet af. En omdat ik zeker "weet" dat ik vanuit hart spreek aangaande dit onderwerp, kan het dus niet anders dan dat jij vanuit verstand spreekt. Hetgeen je zelf in feite ook aangeeft, door te stellen dat jij het al weet, daarmee suggererend dat ik het (nog) niet weet. Ergo, we spreken van uit verschillende plekken.

Van hart tot hart heeft voor mij betrekking op Zijn. Op al dat is. En we zijn al (lemaal) Zijn. Dat kan versluierd zijn, maar dat kan ont-mantelt/ont-dekt worden. Verstand zegt dat we (er nog) niet Zijn. Dat we eerst nog ergens moeten komen. Aan allerlei voorwaardes moeten voldoen. Mijn hart zegt me dat we (al) goed zijn zoals we Zijn. En dat wanneer dat niet gezien of (h)erkend wordt, dat dan komt door gebrek aan bereidheid om te willen kijken.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2013, 17:20   #57
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje
Beste Niets, dat is nu net het punt. Vanuit mijn hart zeg ik dat delen en weggeven hetzelfde zijn. Vanuit jouw hart zeg jij iets anders. En dat is vanuit mijn hart dan weer niet met elkaar te rijmen. En dan gebruik ik mijn verstand om te ontdekken waar dan de ruis op de lijn zit.
Om te beginnen: de rest van je quote haal ik niet aan, omdat ik me er volledig in kan vinden.


To the point: waarom zouden wij op verstandelijk niveau een 'meningsverschil' openen? Onze harten zeggen iets anders. En ik zou jou graag laten zien wat mijn hart hier over zegt.

Ik heb iets geopend op harts niveau en heb dat vertaald naar verstandelijk niveau. Dit kunnen we echter alleen 'uit-duelleren' op harts niveau en dat gaat nu eenmaal niet. Dat is met zichzelf in tegenspraak. Op het niveau van Zijn kan er per definitie geen sprake zijn van een duel?.

Blijft over een egostrijd op verstands niveau. Maar waarom zouden we dat doen als het wederzijds uit het hart komt? Hou je vast aan wat je hart in geeft, ook al komt dat verstandelijk niet overeen met iemand die zich 'Niets' noemt.
Laten wij onze ego' s niet verleiden om uit naam van ons hart een strijd te strijden. Ik laat mij er sowieso niet toe verleiden omdat ik daarvoor te veel van jou hou. Want jij ligt in mijn hart geklonken. Dit itt tot die lantaarnpaal tegenover mijn huis. Ik heb met hem(?) een gesprek geopend, voorgesteld om hem een beurt te geven, ik heb hem geknuffeld?..maar wat denk je? Geen sjoegem hoor. Kut lantaarnpaal!
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2013, 17:47   #58
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Om te beginnen: de rest van je quote haal ik niet aan, omdat ik me er volledig in kan vinden.


To the point: waarom zouden wij op verstandelijk niveau een 'meningsverschil' openen? Onze harten zeggen iets anders. En ik zou jou graag laten zien wat mijn hart hier over zegt.

Ik heb iets geopend op harts niveau en heb dat vertaald naar verstandelijk niveau. Dit kunnen we echter alleen 'uit-duelleren' op harts niveau en dat gaat nu eenmaal niet. Dat is met zichzelf in tegenspraak. Op het niveau van Zijn kan er per definitie geen sprake zijn van een duel?.

Blijft over een egostrijd op verstands niveau. Maar waarom zouden we dat doen als het wederzijds uit het hart komt? Hou je vast aan wat je hart in geeft, ook al komt dat verstandelijk niet overeen met iemand die zich 'Niets' noemt.
Laten wij onze ego' s niet verleiden om uit naam van ons hart een strijd te strijden. Ik laat mij er sowieso niet toe verleiden omdat ik daarvoor te veel van jou hou. Want jij ligt in mijn hart geklonken. Dit itt tot die lantaarnpaal tegenover mijn huis. Ik heb met hem(?) een gesprek geopend, voorgesteld om hem een beurt te geven, ik heb hem geknuffeld?..maar wat denk je? Geen sjoegem hoor. Kut lantaarnpaal!
Ik ben blij dat je in elk geval de moeite genomen hebt. Dat is nou de taal van het hart. Die is niet op zoek naar strijd maar naar overEENstemming. Het woord zegt het al. EEN STEM. Ieder met zijn eigen, unieke geluid, maar als ze samen zingen (spreken) moet het wel overEENstemmen. Anders klinkt het vals, en lopen mensen de zaal uit. Dat kan toch niet het doel zijn? Voor mij moeten hart en hoofd dus (ook) met elkaar overEENstemmen. De scheiding daartussen dient te zijn opgeheven. Zo lang er nog ego in de weg zit, van jou en/of van mij, is dat toch de moeite van het onderzoeken waard? Laat ik voor mezelf spreken. Voor mij wel. Maar ik begrijp dat ik op jou niet hoef te rekenen. Al je liefde ten spijt.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2013, 18:31   #59
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik ben blij dat je in elk geval de moeite genomen hebt. Dat is nou de taal van het hart. Die is niet op zoek naar strijd maar naar overEENstemming. Het woord zegt het al. EEN STEM. Ieder met zijn eigen, unieke geluid, maar als ze samen zingen (spreken) moet het wel overEENstemmen. Anders klinkt het vals, en lopen mensen de zaal uit. Dat kan toch niet het doel zijn? Voor mij moeten hart en hoofd dus (ook) met elkaar overEENstemmen. De scheiding daartussen dient te zijn opgeheven. Zo lang er nog ego in de weg zit, van jou en/of van mij, is dat toch de moeite van het onderzoeken waard? Laat ik voor mezelf spreken. Voor mij wel. Maar ik begrijp dat ik op jou niet hoef te rekenen. Al je liefde ten spijt.
1. Ego zit niet is de weg, ego is!
2. Ego en Liefde in JOU moeten overEENstemming zien te vinden.
3. Ego en Liefde in MIJ moeten overEENstemming zien te vinden.
4. Als aan 2 en 3 is voldaan vinden Nadje en Niets elkaar?.
5. Van punt 4 ben ik heilig overtuigd:) (maar het is en blijft wel een overtuiging)
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 4 August 2013, 18:39   #60
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
1. Ego zit niet is de weg, ego is!
2. Ego en Liefde in JOU moeten overEENstemming zien te vinden.
3. Ego en Liefde in MIJ moeten overEENstemming zien te vinden.
4. Als aan 2 en 3 is voldaan vinden Nadje en Niets elkaar?.
5. Van punt 4 ben ik heilig overtuigd:) (maar het is en blijft wel een overtuiging)
Dus zou je toch kunnen zeggen dat het er uiteindelijk op neerkomt dat je (volgens) je eigen overtuiging leeft?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gnosis Lia Overige religie 22 20 June 2013 13:16


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.