Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 January 2017, 00:14   #51
Sterrenstof
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 9 April 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
Bedankt voor je bericht. Zo simpel kan het zijn.

Ja ... Ik laat het liggen.

Het is zoals het is.

Met mij of zonder mij 'de zondvloed', mocht het zover komen.
Het komt zoals het komt ...

Er valt niets meer te doen.

OK ... Atlas van de schouders. Opluchting.
Verlichting.

Ik zat zo 'ns te bedenken. Als een nieuw iemand hier zo op het forum komt, ... die leest zo de afgelopen berichten, best wel stompzinnig. ... Krankjorum. ...
Niet-gezond gezond.
Wat is gezond? Wat is normaal en wat is krankjorum?

Slaap zacht, droom mooi....
Sterrenstof is offline   Met citaat reageren
Oud 28 January 2017, 00:18   #52
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Wat is er mis met de berichten op dit forum? Zal wel weer een domme vraag mijnerzijds zijn. Net zoals op andere fora is er wat groepsvorming, kibbelarijtjes, goedmakerijtjes enzovoorts. Niets om van in de war te raken.

Slaap lekker een ieder.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 28 January 2017, 00:29   #53
Sterrenstof
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 9 April 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Wat is er mis met de berichten op dit forum? Zal wel weer een domme vraag mijnerzijds zijn. Net zoals op andere fora is er wat groepsvorming, kibbelarijtjes, goedmakerijtjes enzovoorts. Niets om van in de war te raken.

Slaap lekker een ieder.
Wat is er mis dan? Groepsvorming, kibbelarijtjes e.d kunnen we ons aan onttrekken in onze authenticiteit. Zowel op fora als in RL. Go with the flow and let the battles go ;) Laat ze maar lullen :p

Ook slaap lekker voor jou!
Sterrenstof is offline   Met citaat reageren
Oud 28 January 2017, 00:45   #54
Anne
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 January 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof Bekijk bericht
Het koude zit imo in het puur rationeel benaderen: het mentale. Als mens zijn we meer dan dat kille, afstandelijke. Als mens zijn we betrokken, met hart en ziel... Ook dát is deel van het geheel.... De meest drijvende kracht is Liefde...

Stanford heeft btw ook al heel lang mijn interesse, het laat de hardheid en de be?nvloedbaarheid van ons, van mensen zien...
In mijn beleving is adwaita niet-rationeel. Met ons ver stand kunnen we het v?rre staande verstaan, begrijpen. Als mens, (man staat voor denken in Sanskriet, meen ik? )kunnen we op onze gedachten reflecteren. Dat kunnen alleen mensen, en ms enkele apensoorten. Een aap met een stip op de kop herkend zich in de spiegel, meen ik? Zelfbewustzijn is iets anders dan intelligentie. Daar heb ik het nu niet over. Mensen hebben zelfbewustzijn.
In de werkelijkheid is liefde wederzijds voordeel. Zonder voordeel geen liefde. Ook geen soortbehoud. Natuurlijk heb ik moeite met het idee niet meer te zijn dan 'broedzorger', excusez le mot. Eigenlijk wil ik dit helemaal niet weten. Die koude kermis ... Anderzijds kunnen we wel werken en nadenken gegeven ons lichaam. We werken wel in onze werkelijkheid. Wie heeft er voordeel aan als ik mezelf opoffer. Niet mijnzelf en niet pers? een ander.

De WII is weer in de actualiteit. Ik ben blij met waar ik nu ben, sta en leef. Toch sta ik op de schouders van voorgaande generaties. Dankbaar ben ik dus wel.
Anne is offline   Met citaat reageren
Oud 28 January 2017, 01:05   #55
Sterrenstof
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 9 April 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
?. Zonder voordeel geen liefde....
Liefde is onvoorwaardelijk, waar er voordelen worden gezocht is er sprake van voorwaarden: voordelen.

Citaat:
Die koude kermis ... Anderzijds kunnen we wel werken en nadenken gegeven ons lichaam. We werken wel in onze werkelijkheid. Wie heeft er voordeel aan als ik mezelf opoffer. Niet mijnzelf en niet pers? een ander.

De WII is weer in de actualiteit. Ik ben blij met waar ik nu ben, sta en leef. Toch sta ik op de schouders van voorgaande generaties. Dankbaar ben ik dus wel.
Alleen ego kent een koude kermis (teleurstelling, verwachtingen die niet WAAR gemaakt zijn).
Niemand heeft voordeel aan zelf-opoffering. Zelfopoffering is dienstbaar zijn aan Liefde, onvoorwaardelijk. Who cares?

Dankbaarheid is mooi, dienstbaarheid aan niets nog mooier....
Sterrenstof is offline   Met citaat reageren
Oud 28 January 2017, 01:20   #56
Anne
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 January 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof Bekijk bericht
Liefde is onvoorwaardelijk, waar er voordelen worden gezocht is er sprake van voorwaarden: voordelen.



Alleen ego kent een koude kermis (teleurstelling, verwachtingen die niet WAAR gemaakt zijn).
Niemand heeft voordeel aan zelf-opoffering. Zelfopoffering is dienstbaar zijn aan Liefde, onvoorwaardelijk. Who cares?

Dankbaarheid is mooi, dienstbaarheid aan niets nog mooier....
Ja ... mijn ego is teleurgesteld. Nou ?n.

Angst is versus liefde. Angst voor de leegte, zonder mijn persona.
In de fysieke wereld is de liefde voorwaardelijk, ego afhankelijk. In de niet-twee onvoorwaardelijk? Ik ben vanwege liefde. Tot zover begrijp ik je, vermoed ik.

Dienstbaar zijn aan niets? Begrijp ik niet. Hoe bedoel je?
Anne is offline   Met citaat reageren
Oud 28 January 2017, 08:28   #57
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
@moi

Bedankt voor je bericht. Zo simpel kan het zijn.

Ja ... Ik laat het liggen.

Het is zoals het is.

Met mij of zonder mij 'de zondvloed', mocht het zover komen.
Het komt zoals het komt ...

Er valt niets meer te doen.

OK ... Atlas van de schouders. Opluchting.
Verlichting.

Ik zat zo 'ns te bedenken. Als een nieuw iemand hier zo op het forum komt, ... die leest zo de afgelopen berichten, best wel stompzinnig. ... Krankjorum. ...
Niet-gezond gezond.
Citaat:
Ja ... Ik laat het liggen.

Het is zoals het is.

Met mij of zonder mij 'de zondvloed', mocht het zover komen.
Het komt zoals het komt ...

Er valt niets meer te doen.

OK ... Atlas van de schouders. Opluchting.
Verlichting.
Het moment dat je hier aangeeft Is zoals ik het kan Zien een moment van rust in alle warboel, dat direct in het moment erna met het volgende komt:

Citaat:
Ik zat zo 'ns te bedenken. Als een nieuw iemand hier zo op het forum komt, ... die leest zo de afgelopen berichten, best wel stompzinnig. ... Krankjorum. ...
Niet-gezond gezond
Waar je zowaar direct weer in je denken geworpen werd en ook meteen die lichte zucht van verlichting heeft doen verdwijnen.

Steeds vaker zal je op je weg die rustmomenten gaan ervaren en alles Zien voor wat het Is, let maar op.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 28 January 2017, 08:32   #58
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht

Dienstbaar zijn aan niets? Begrijp ik niet. Hoe bedoel je?
Dienstbaarheid aan jezelf is gelijktijdig dienstbaarheid aan alles en iederéén.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 28 January 2017, 13:53   #59
Anne
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 January 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Dienstbaarheid aan jezelf is gelijktijdig dienstbaarheid aan alles en iederéén.
O zo ....

Ehm ... ja ... Het is ook wel een beetje mijn humordingetje.
Ik kan wel 'ns niet rustig zijn, mijn enthousiasme, mijn god-ont/bevangenheid.
Ik leun idd ook veel in/op mijn denken. Het bied mij veel en het heeft mijn veel geboden. Dat wil ik zelf zo houden.

De verlichting is opluchting, rust. Maar het niets kunnen doen, dat verstrooi ik dan maar om daar humor in te gaan zien en vinden.

Als het gezien wordt als overschreeuwen, sorry dan. Mijn persoontje heeft dat zo 'ns nodig. In de verbinding zal ik me proberen in te binden.
Anne is offline   Met citaat reageren
Oud 28 January 2017, 15:39   #60
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
O zo ....

Ehm ... ja ... Het is ook wel een beetje mijn humordingetje.
Ik kan wel 'ns niet rustig zijn, mijn enthousiasme, mijn god-ont/bevangenheid.
Ik leun idd ook veel in/op mijn denken. Het bied mij veel en het heeft mijn veel geboden. Dat wil ik zelf zo houden.

De verlichting is opluchting, rust. Maar het niets kunnen doen, dat verstrooi ik dan maar om daar humor in te gaan zien en vinden.

Als het gezien wordt als overschreeuwen, sorry dan. Mijn persoontje heeft dat zo 'ns nodig. In de verbinding zal ik me proberen in te binden.
Het gaat zo als het moet/ het moet zoals het gaat.......

De enige juiste weg is jou weg.....

Niemand die je , daarin "kan" en "mag" belemmeren , mocht er de wens zijn jij je eigen belemmeringen te ontsluieren, zal beschikbaarheid op het juiste moment aanwezig zijn....

Citaat:
Als het gezien wordt als overschreeuwen, sorry dan. Mijn persoontje heeft dat zo 'ns nodig. In de verbinding zal ik me proberen in te binden.
Schreeuw jij maar lekker..

Zelf kan ik er ook wat van..
moi is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
vrij zijn van ikbesef Puppetji Jiddu Krishnamurti 41 21 December 2014 01:46
Klik ik ben verlicht Rennie Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 69 22 November 2014 05:16
Voor mensen die verlicht willen worden. Rennie Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 50 1 March 2013 22:28


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.