Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 May 2013, 14:06   #51
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Zal afhankelijk zijn van je definitie van ego. In een enge definitie waar ego een soort van vernauwingen/angsten vertegenwoordigt, daar kan het veranderen. In een zeer ruime definitie waar ego meer je "persoonlijkheid" vertegenwoordigt zal die zich op een bepaalde manier wel blijven manifesteren. Renoir renoirt nog steeds, Bigbear bigbeart, Aart aart en Niets nietst
Zou dat 'persoonlijkheid' niet onder iets anders dat te kenmerken is kunnen vallen Maria, bijvoorbeeld onder zoiets als het karakter ?
Veel wat leeft is zonder ego en heeft toch een uitgesproken karakter.

Ik zou (het bijzondere van) eigenheid namelijk graag willen afscheiden van dat hebbeding.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 14:09   #52
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Heerlijk zo gecentreerd. Gelukkig heb ik de illusie nog dat ik beweeg.
Ik kan me voorstellen dat je er mee bent ingenomen, veel plezier BB.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 14:23   #53
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Zal afhankelijk zijn van je definitie van ego. In een enge definitie waar ego een soort van vernauwingen/angsten vertegenwoordigt, daar kan het veranderen. In een zeer ruime definitie waar ego meer je "persoonlijkheid" vertegenwoordigt zal die zich op een bepaalde manier wel blijven manifesteren. Renoir renoirt nog steeds, Bigbear bigbeart, Aart aart en Niets nietst
Dat is niet waar ik op doel, Maria. Het spreekt voor zich dat onze persoonlijkheid zich zal blijven manifesteren. Deels ligt deze zelfs vast.

Maar als ik "jaloers" schrijf, weet iedereen wat ik bedoel. Omdat wij allen die emotie kennen. Onafhankelijk van onze persoonlijkheid weten we wat er mee bedoelt wordt. En zo kan ik het hele rijtje afgaan.

Ik lees hier ook veel dat het ego als vernauwing wordt gezien. Vanuit het ego bekeken lijkt dat ook zo. Als je wat afstand neemt ga je zien hoe ego ontstaat en hoe het zich manifesteert.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 14:51   #54
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Maar als ik "jaloers" schrijf, weet iedereen wat ik bedoel. Omdat wij allen die emotie kennen. Onafhankelijk van onze persoonlijkheid weten we wat er mee bedoelt wordt. En zo kan ik het hele rijtje afgaan.
Sorry maar jaloers zie ik niet als emotie. Hier is duidelijk een gedachte aan gekoppeld.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 16:52   #55
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Sorry maar jaloers zie ik niet als emotie. Hier is duidelijk een gedachte aan gekoppeld.
Maar de gedachte komt als gevolg ergens van. En resulteert in jaloezie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiki
Een emotie wordt vaak omgeschreven als een innerlijke beleving of gevoel van bijvoorbeeld vreugde, angst, boosheid, verdriet dat door een bepaalde situatie wordt opgeroepen of spontaan kan optreden. In een meer algemene of biologische zin kan men een emotie echter ook defini?ren als een reactie van onze hersenen op een affectieve prikkel. Dit komt zowel bij mensen als dieren vrijwel automatisch tot uiting in een bepaald patroon van gedrag (bijvoorbeeld vluchten of toenadering) en fysiologische reacties. Het gevoel kan dan gezien worden als een speciale uiting of vorm van emoties die typisch is voor mensen, namelijk de bewuste beleving, of mentale reflectie van een emotie
Ik zie jaloezie toch als een "gevoel". Je ervaart jaloezie. Emoties als vreugde, angst, boosheid e.d. komen ook uit het -al dan niet bewust- denken vandaan.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 21:55   #56
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Zou dat 'persoonlijkheid' niet onder iets anders dat te kenmerken is kunnen vallen Maria, bijvoorbeeld onder zoiets als het karakter ?
Veel wat leeft is zonder ego en heeft toch een uitgesproken karakter.

Ik zou (het bijzondere van) eigenheid namelijk graag willen afscheiden van dat hebbeding.
Precies. Karakter/eigenheid kan je het ook noemen, dat bedoelde ik inderdaad.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 22:04   #57
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Dat is niet waar ik op doel, Maria. Het spreekt voor zich dat onze persoonlijkheid zich zal blijven manifesteren. Deels ligt deze zelfs vast.

Maar als ik "jaloers" schrijf, weet iedereen wat ik bedoel. Omdat wij allen die emotie kennen. Onafhankelijk van onze persoonlijkheid weten we wat er mee bedoelt wordt. En zo kan ik het hele rijtje afgaan.

Ik lees hier ook veel dat het ego als vernauwing wordt gezien. Vanuit het ego bekeken lijkt dat ook zo. Als je wat afstand neemt ga je zien hoe ego ontstaat en hoe het zich manifesteert.
Jaloezie is een mentale uitweg van een onderliggend gevoel (angst bijv) en geen gevoel in zichzelf. Dat ben ik met BB eens. Het kan goed zijn het allemaal helemaal uit elkaar te trekken, om het helder te kunnen zien, maar uiteindelijk is het weer één pot nat.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 22:12   #58
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Jaloezie is een mentale uitweg van een onderliggend gevoel (angst bijv) en geen gevoel in zichzelf. Dat ben ik met BB eens. Het kan goed zijn het allemaal helemaal uit elkaar te trekken, om het helder te kunnen zien, maar uiteindelijk is het weer één pot nat.
Als je het zo zegt, dan ben ik het er wel mee eens. Maar jaloezie, boosheid, haat zijn allemaal verwant en afkomstig uit gemankeerde (of verdwenen) liefde. Het ene gevoel volgt soms het andere op. Haat kan het vervolg zijn van boosheid.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 22:23   #59
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Als je het zo zegt, dan ben ik het er wel mee eens. Maar jaloezie, boosheid, haat zijn allemaal verwant en afkomstig uit gemankeerde (of verdwenen) liefde. Het ene gevoel volgt soms het andere op. Haat kan het vervolg zijn van boosheid.
Ja, ben ik het mee eens. Haat is een overtreffende trap van boosheid en boosheid meestal een krachtige energie om je tegen verdriet te beschermen. Als je door de haat en vervolgens de boosheid heenvalt en bij het verdriet uitkomt, dan is dat meestal zachter dan de kracht van de boosheid deed vermoeden. Daar zit dan liefde, volgens mij, als we het gaan ontrafelen, liefde in de betekenis van een soort van zachtheid dan. Of, zoals ik ooit eens las "may all your tears reflect the beauty of your soul".
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 1 May 2013, 22:31   #60
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ja, ben ik het mee eens. Haat is een overtreffende trap van boosheid en boosheid meestal een krachtige energie om je tegen verdriet te beschermen. Als je door de haat en vervolgens de boosheid heenvalt en bij het verdriet uitkomt, dan is dat meestal zachter dan de kracht van de boosheid deed vermoeden. Daar zit dan liefde, volgens mij, als we het gaan ontrafelen, liefde in de betekenis van een soort van zachtheid dan. Of, zoals ik ooit eens las "may all your tears reflect the beauty of your soul".
Uiteindelijk is alles een afgeleide van liefde. Haat, boosheid, komt voort uit niet-uitgekomen verwachtingen. Ook verdriet komt hier uit voort.

En wat moet een mens als die gewend is om (iemand) te haten en die "iemand" is er opeens niet meer?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Het verlichte etalage forum' Frog Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 71 22 August 2012 21:42
Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 43 27 July 2011 23:03


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.