Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 June 2022, 07:36   #51
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Mooi, Laurens, het enige onderzoek dat er toe doet is het ZIJN en in dat zijn mag je stellen dat er geen 'ik' zit...
Maar hoe je het nu ook draait en of keert, hoe goed je het ook verstandig tracht uit te leggen, het enige dat het 'ZIJN' je gegeven heeft om te ZIJN, hewel Laurens dat is je IK... Zonder IK, erkent of niet, besta je gewoonweg niet en is er geen ZIJN...
IK is de bron van de schepping... Zonder IK geen schepping...
Je kunt geen onderzoek doen naar het zijn dat is wat je bent.
Zijn is wat overblijft nadat 'ik' is verdwenen.

Zoals ook Bassie eerder al opmerkte Waarheid (oftewel dat wat ik daarmee synoniem acht Zijn, Bewustzijn of God) kan niet onderzocht worden.
 
Oud 3 June 2022, 10:08   #52
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het verklaard alleen maar waarom je geen steek bent verder gekomen.
Dat kun jij niet weten als beginnend onderzoeker.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 3 June 2022, 11:50   #53
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je kunt geen onderzoek doen naar het zijn dat is wat je bent.
Zijn is wat overblijft nadat 'ik' is verdwenen.
Dat is niet meer dan één, de zoveelste geloofsovertuiging die jij hebt aangenomen want jij hebt daar geen enkel maar dan ook geen enkel bewijs van...

Een priester of ik weet niet wie geeft zijn leven om iemand anders te redden... Je zou kunnen zeggen dat hij inderdaad zijn 'ik' heeft opzij gezet, misschien beter gezegd zijn egoïsme... maar het is nog steeds hij, zijn ik en zijn ik alleen die het al of niet kan doen...
Ik is de agerende factor van elk wezen...
Het probleem is niet dat je je ik ontkent; het probleem is dat je je 'ik' al of niet inschrijft in het 'hoger' geheel...
Dat je je 'ik' ziet als 'zelfstandige' doener of als onderdeel van het ZIJN dat het is...
Ieder voor zich, en niemand in zijn plaats, zal en kan de weg afleggen...
marie is offline  
Oud 3 June 2022, 15:30   #54
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dat kun jij niet weten als beginnend onderzoeker.
Gedegen zelfonderzoek afgerond, remember?
 
Oud 3 June 2022, 15:34   #55
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dat is niet meer dan één, de zoveelste geloofsovertuiging die jij hebt aangenomen want jij hebt daar geen enkel maar dan ook geen enkel bewijs van...
Doe het gedegen zelfonderzoek en ont'dek het zelf. Al dit geleuter is het gevolg van het niet gehoor geven aan het doen van gedegen zelfonderzoek. We zullen elkaar niet bereiken als we vanuit twee kampen blijven redeneren. Doe dus dat gedegen zelfonderzoek en ont'dek zelf.

Citaat:
Een priester of ik weet niet wie geeft zijn leven om iemand anders te redden... Je zou kunnen zeggen dat hij inderdaad zijn 'ik' heeft opzij gezet, misschien beter gezegd zijn egoïsme... maar het is nog steeds hij, zijn ik en zijn ik alleen die het al of niet kan doen...
Ik is de agerende factor van elk wezen...
Het probleem is niet dat je je ik ontkent; het probleem is dat je je 'ik' al of niet inschrijft in het 'hoger' geheel...
Dat je je 'ik' ziet als 'zelfstandige' doener of als onderdeel van het ZIJN dat het is...
Ieder voor zich, en niemand in zijn plaats, zal en kan de weg afleggen...
Ik is geen onderdeel van het Zijn, ik heeft de plaats ingenomen van Zijn. Dat wat Zijn doet dat heeft 'ik' zich toegeëigend. Je zegt 'ik heb iemand gered' en dat heb je helemaal niet gedaan, dat was de werkzaamheid van Zijn.
De priester kan zich laten voorstaan iemand gered te hebben. De priester geloofd dan in de werkzaamheid van 'ik'. Dat geloof schept een 'ik' als aangenomen entiteit. Onderzoek of dat waar is, heeft 'ik' iemand gered?

Het verhalende verkeert in het relatieve. Dat is daar waar geloof nog opgeld doet. Alleen het individueel ont' dekken geeft je uitsluitsel over dat wat als Waarheid gekend kan worden. Dit gediscussieer blijft gepriegel in de marge, het leidt tot niks.
 
Oud 3 June 2022, 16:28   #56
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek afgerond, remember?
Wie bevestigt dat??? Jouw 'ik'???
marie is offline  
Oud 3 June 2022, 16:36   #57
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Doe het gedegen zelfonderzoek en ont'dek het zelf. Al dit geleuter is het gevolg van het niet gehoor geven aan het doen van gedegen zelfonderzoek. We zullen elkaar niet bereiken als we vanuit twee kampen blijven redeneren. Doe dus dat gedegen zelfonderzoek en ont'dek zelf.

Ik is geen onderdeel van het Zijn, ik heeft de plaats ingenomen van Zijn. Dat wat Zijn doet dat heeft 'ik' zich toegeëigend. Je zegt 'ik heb iemand gered' en dat heb je helemaal niet gedaan, dat was de werkzaamheid van Zijn.
De priester kan zich laten voorstaan iemand gered te hebben. De priester geloofd dan in de werkzaamheid van 'ik'. Dat geloof schept een 'ik' als aangenomen entiteit. Onderzoek of dat waar is, heeft 'ik' iemand gered?

Het verhalende verkeert in het relatieve. Dat is daar waar geloof nog opgeld doet. Alleen het individueel ont' dekken geeft je uitsluitsel over dat wat als Waarheid gekend kan worden. Dit gediscussieer blijft gepriegel in de marge, het leidt tot niks.
Oké, als de priester geen voet verzette zou het zijn die persoon ook gered hebben...
Het 'zijn' had die priester en zijn ik-werking nodig om tot een resultaat te komen... De vraag die iedereen zich kan stellen is; ben 'ik' het of is het een kracht binnen mij, het ZIJN, die via mijn 'ik' werkt...
En om antwoord te kunnen krijgen op die vraag heb je weer je 'ik' nodig...
Ten andere zelfs om tot de ontdekking te komen dat het het ZIJN is dat werkt, ook via jou... heb jij absoluut jouw 'ik' nodig om dat te kunnen weten...
En dan weer heb je de keuze om als 'ik' mee te werken of tegen te werken en te blijven denken dat jij de doener bent...
Niet mijn wil, maar uw wil geschiede... Maar dat kun je enkel weten, ervaren via je 'ik' en zeker niet door het als er niet toe doende opzij te zetten...
'Ik ben'
marie is offline  
Oud 3 June 2022, 16:58   #58
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Gedegen zelfonderzoek afgerond, remember?
Eigen roem stinkt. Ik zie een narcistische persoonlijkheid die zichzelf tot God heeft benoemd. Mocht er zoiets bestaan als een afgerond onderzoek (wat niet het geval is) dan zou je daar juist niet mee pronken. Maar bescheidenheid is niet je sterkste kant. Net zoals het categoriseren wat je doet: ik ben afgerond en jullie niet.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 3 June 2022, 16:59   #59
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

En bespaar mij je repliek, Laurens. Ik zie dat allemaal zo omdat ik nog met ego behept ben.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 3 June 2022, 17:20   #60
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
En bespaar mij je repliek, Laurens. Ik zie dat allemaal zo omdat ik nog met ego behept ben.
Hewel, je wil zeggen dat jij nog leeft en nog niet een zombie bent geworden???
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gedachten elimineren. Rennie Hans Laurentius 31 16 June 2011 17:25


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.