Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 February 2022, 10:17   #51
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Relatie tot wat dan ook.. bestaat niet. Feitelijk is de beleving in relatie te staan 'tot, of gegevens relateren aan zus of zo, de invulling van een schijn gestalte, 'ik/'ego.
Voorbij het relateren aan/tot, verdwijnt het refereren. 'Ik en.. verliest aan 'werkelijkheid'.
Guido is offline  
Oud 12 February 2022, 10:40   #52
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Relatie tot wat dan ook.. bestaat niet. Feitelijk is de beleving in relatie te staan 'tot, of gegevens relateren aan zus of zo, de invulling van een schijn gestalte, 'ik/'ego.
Voorbij het relateren aan/tot, verdwijnt het refereren. 'Ik en.. verliest aan 'werkelijkheid'.
Ocharm, heb jij geen relatie jongen?
De wereld is vermeend en als zodanig ook een uitgelicht onderdeel daarvan, zoals hier relatie. We geloven in een wereld en ieder daaruit uitgelicht onderdeel, zoals hier in het bestaan van een relatie. Het is niet nodig ieder onderscheidenlijk onderdeel als niet bestaand te betittelen.

Je huldigde toch het idee voorbij de taal te gaan en te verblijven in het Niets?
 
Oud 12 February 2022, 12:01   #53
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ocharm, heb jij geen relatie jongen?
De wereld is vermeend en als zodanig ook een uitgelicht onderdeel daarvan, zoals hier relatie. We geloven in een wereld en ieder daaruit uitgelicht onderdeel, zoals hier in het bestaan van een relatie. Het is niet nodig ieder onderscheidenlijk onderdeel als niet bestaand te betittelen.

Je huldigde toch het idee voorbij de taal te gaan en te verblijven in het Niets?

Toch pijnlijk om te zien tot welke verdwazing een verkeerd gebruik van ons verstand de mensheid kan voeren... In plaats van gewoon autentiek te leven zijn we verzand in denken te leven en natuurlijk dat dat denken te leven geen autentiek leven is en dus zonder problemen door een dol gedraaid verstand als een niet bestaande realiteit kan herleid worden...

In plaats van, door ons verstand, tot hogere wezens geëvolueerd te zijn die in volle bewustzijn deel namen aan het leven, zijn we verzand tot zombies die zichzelf ingegraven hebben in hun eigen moeras...

Begin toch eindelijk verder te zien dan jullie neus lang is en in plaats van jullie steeds meer en meer te vereenzelvigen met jullie verstand, zie toch eindelijk in dat jullie veel en veel meer zijn dan dat dwaze verstand dat zichzelf , in al zijn dwaasheid heeft uitgeroepen tot het summum van de schepping...
marie is offline  
Oud 12 February 2022, 12:03   #54
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ocharm, heb jij geen relatie jongen?
De wereld is vermeend en als zodanig ook een uitgelicht onderdeel daarvan, zoals hier relatie. We geloven in een wereld en ieder daaruit uitgelicht onderdeel, zoals hier in het bestaan van een relatie. Het is niet nodig ieder onderscheidenlijk onderdeel als niet bestaand te betittelen.

Je huldigde toch het idee voorbij de taal te gaan en te verblijven in het Niets?
Hoe kun je verblijven in.. niets?
Ik weet niet waar je dat hebt opgepakt, maar dat heb ik i.i.g nooit zo gesteld.


Zeggen dat 'het niet nodig is ieder onderscheidenlijk onderdeel als niet bestaand te betittelen' onderstreept eenvoudig de vermeenheid van die conclusie, je ontkomt er niet aan waar woorden iets moeten zeggen..
Alle invulling refereert aan 'verzinsels van betekenis.
In relatie staan 'tot.. is een poging van het in zich'zelf gesloten voorstellingsvermogen om te.. omvatten.(Subjectiviteit) Het lege subject kent nergens een relatie mee, en ontbeert de illusie van 'omvatting. Dat is het verschil tussen werkelijkheid en 'waan, praktijk en theorie.
Guido is offline  
Oud 12 February 2022, 12:06   #55
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Hoe kun je verblijven in.. niets?
Ik weet niet waar je dat hebt opgepakt, maar dat heb ik i.i.g nooit zo gesteld.

Zeggen dat 'het niet nodig is ieder onderscheidenlijk onderdeel als niet bestaand te betittelen' onderstreept eenvoudig de vermeenheid van die conclusie, je ontkomt er niet aan waar woorden iets moeten zeggen..
Alle invulling refereert aan 'verzinsels van betekenis.
In relatie staan 'tot.. is een poging van het in zich'zelf gesloten voorstellingsvermogen om te.. omvatten.(Subjectiviteit) Het lege subject kent nergens een relatie mee, en ontbeert de illusie van 'omvatting. Dat is het verschil tussen werkelijkheid en 'waan, praktijk en theorie.
Dat is het verschil tussen denken te leven, de waan, het lege ik en werkelijk te leven, welk leven geen omschrijving nodig heeft, want het is...
marie is offline  
Oud 12 February 2022, 12:43   #56
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dat is het verschil tussen denken te leven, de waan, het lege ik en werkelijk te leven, welk leven geen omschrijving nodig heeft, want het is...
Zo is dat.
Het idee 'leeg ik' is de entiteit wat dan nergens aan refereert.. dat is dus de referentie.
Over wat leeg 'is kun je zo goed als niks zinnigs zeggen, dat verklaart zich zonder verklaring noch vertaling.
Guido is offline  
Oud 12 February 2022, 13:22   #57
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Zo is dat.
Het idee 'leeg ik' is de entiteit wat dan nergens aan refereert.. dat is dus de referentie.
Over wat leeg 'is kun je zo goed als niks zinnigs zeggen, dat verklaart zich zonder verklaring noch vertaling.
Sorry Guido maar voor mij is het 'lege ik' de waan... Ik ben.
Alles is één, God en zijn schepping en ik daarin...
Met ik ben is alles gezegd...
marie is offline  
Oud 12 February 2022, 14:16   #58
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Sorry Guido maar voor mij is het 'lege ik' de waan... Ik ben.
Alles is één, God en zijn schepping en ik daarin...
Met ik ben is alles gezegd...
Een 'leeg 'ik' is ook waan..
Wat leeg 'is, steunt niet op zoiets als 'ik.
Wat 'is.. behoeft geen verkondiging.
Guido is offline  
Oud 12 February 2022, 17:17   #59
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Zo is dat.
Het idee 'leeg ik' is de entiteit wat dan nergens aan refereert.. dat is dus de referentie.
Over wat leeg 'is kun je zo goed als niks zinnigs zeggen, dat verklaart zich zonder verklaring noch vertaling.
Er valt best wat zinnigs over te zeggen. Het lege zelf verhoudt zich louter tot zichzelf. Het is geen bepaling wat tot stand komt door iets anders. Het wordt door niets bewogen. En is in staat om te (aan)schouwen zonder er een relatie mee aan te gaan.

Het ego daarentegen wordt bepaald aan de hand van de wereld. Het ego heeft een verhoudng (of relatie) met de wereld. Wie ego ontkent, ontkent een relatie te hebben met de wereld. Zo'n iemand is wel getrouwd, maar is getrouwd met een denkbeeldige vrouw, heeft denkbeeldige (klein)kinderen.

Kortom: wie ego ontkent is een kletsmeier. Zelfkennis gaat over 'dat wat louter aan zichzelf is bepaald en 'dat wat wel een bepaling kent in de wereld. Dat zijn twee verschillende hoedanigheden welke in d mens verenigd zijn.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 12 February 2022, 17:18   #60
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het is geen bepaling wat tot stand komt door iets anders. .
M.Z. Het lege zelf wordt niet bepaald door iets buiten zichzelf.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.