Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 April 2013, 22:44   #51
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Elke dag komen er weer mensen die innerlijk pijn lijden psychotherapeuten om hulp vragen.
We kunnen het beter heel bewust accepteren. Anders kunnen we in een valkuil trappen die innerlijke ontwikkeling blokkeert:
-zelfmedelijden (?Waarom ik?),
-haat tegen andere mensen (?Als hij niet ? dan was het beter afgelopen??)

Dan haalt men omlaag wat men niet kan verkrijgen maar toch echt had willen hebben en neemt men zichzelf beet. Het trappen in deze valkuilen is puur menselijk. Het is verleidelijk omdat het de pijn voor even stilt. Naar het blokkeert onze spirituele rijping.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 21:44   #52
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Elke dag komen er weer mensen die innerlijk pijn lijden psychotherapeuten om hulp vragen.
We kunnen het beter heel bewust accepteren. Anders kunnen we in een valkuil trappen die innerlijke ontwikkeling blokkeert:
Kun jij in alle oprechtheid beweren dat jij voor ons weet, wat ons het beste te doen staat? Of spreekt het als vanzelf dat wat goed is voor mij, ook goed is voor jou? Kan (innerlijke) ontwikkeling überhaupt geblokkeerd worden? En wie wil je daarvoor mee nemen dan? Nou ja..zomaar wat vragen die hier kwamen opborrelen. Je hoeft er Niets mee, als je niet wil natuurlijk.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:40   #53
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Ik denk dat niemand voor een ander kan 'weten'... Imho kunnen we ons best doen om ons te verplaatsen in een ander. Als dat vanuit Liefde gebeurt voelt dat voor mij goed. De valkuil (die ik van mezelf weet) is dat het verplaatsen in een ander het risico van projectie inhoudt: ons eigen referentiekader.... Onze herkenning van wat bekend is voor ieder van ons.

Ik geloof daarom ook 'heilig' in ieders eigen innerlijk weten, omdat ik erop vertrouw dat ieders eigen innerlijk weten in rechtstreeks contact staat met de universele Bron, de Bron van Onvoorwaardelijke Liefde.

Daarom geloof ik er ook in dat ieder zijn/haar eigen weg bewandelt en dat dat gewoon 'goed' is....
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:43   #54
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Kun jij in alle oprechtheid beweren dat jij voor ons weet, wat ons het beste te doen staat? Of spreekt het als vanzelf dat wat goed is voor mij, ook goed is voor jou? Kan (innerlijke) ontwikkeling überhaupt geblokkeerd worden? En wie wil je daarvoor mee nemen dan? Nou ja..zomaar wat vragen die hier kwamen opborrelen. Je hoeft er Niets mee, als je niet wil natuurlijk.
Ik reageer hier op Aart die het quasi-slachtoffer uithangt. Voor zover ik inschat gaat Aart niets doen met mijn voorgaande reactie. En voorgaande reactie is goed voor mij. Wat een ander doet, dat ziet "de ander" maar.
Wij allen zijn in dit opzicht in eerste instantie verantwoordelijk voor ons zelf.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:45   #55
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Ik denk dat niemand voor een ander kan 'weten'... Imho kunnen we ons best doen om ons te verplaatsen in een ander. Als dat vanuit Liefde gebeurt voelt dat voor mij goed. De valkuil (die ik van mezelf weet) is dat het verplaatsen in een ander het risico van projectie inhoudt: ons eigen referentiekader.... Onze herkenning van wat bekend is voor ieder van ons.

Ik geloof daarom ook 'heilig' in ieders eigen innerlijk weten, omdat ik erop vertrouw dat ieders eigen innerlijk weten in rechtstreeks contact staat met de universele Bron, de Bron van Onvoorwaardelijke Liefde.

Daarom geloof ik er ook in dat ieder zijn/haar eigen weg bewandelt en dat dat gewoon 'goed' is....
Helemaal eens. We volgen allemaal ons eigen unieke pad. Maar kijken bij "de buurman" kan geen kwaad. Of hij het nu "goed" doet of "fout" doet, je kan er altijd van leren.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:51   #56
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Ik denk dat niemand voor een ander kan 'weten'... Imho kunnen we ons best doen om ons te verplaatsen in een ander. Als dat vanuit Liefde gebeurt voelt dat voor mij goed. De valkuil (die ik van mezelf weet) is dat het verplaatsen in een ander het risico van projectie inhoudt: ons eigen referentiekader.... Onze herkenning van wat bekend is voor ieder van ons.
We kunnen ons enkel verplaatsen in de ander als er sprake van herkenning is. Ik kan dus weten waar een ander staat, als ik daar zelf ooit geweest ben. Anders zou ik het immers niet herkennen? Maar ik kan de weg niet voor een ander bewandelen. Dat moet ie zelf doen. En ik moet hem het recht gunnen op zijn eigen valkuilen en ontdekkingen. Ik zal moeten leren accepteren dat ik anderen niet kan behoeden voor pijn en lijden. Ik kan er hoogstens voor ze zijn, als ze in pijn zijn. Heb ik toch maar mooi geleerd hier vanavond.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:56   #57
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Mooi om jullie beider reacties te lezen Niets en Guy...

Ik ga een poosje slapen en wens jullie en een ieder die dit leest mooie dromen!

Ennuh Niets: ik ga niet het klooster in en daar ook niet over dromen (om op je grapje van een paar dagen geleden terug te komen ;) ). Ik ben blij dat ik nog gewoon van deze wereld ben :p
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 8 April 2013, 06:07   #58
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
We kunnen ons enkel verplaatsen in de ander als er sprake van herkenning is. Ik kan dus weten waar een ander staat, als ik daar zelf ooit geweest ben. Anders zou ik het immers niet herkennen? Maar ik kan de weg niet voor een ander bewandelen. Dat moet ie zelf doen. En ik moet hem het recht gunnen op zijn eigen valkuilen en ontdekkingen. Ik zal moeten leren accepteren dat ik anderen niet kan behoeden voor pijn en lijden. Ik kan er hoogstens voor ze zijn, als ze in pijn zijn. Heb ik toch maar mooi geleerd hier vanavond.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Je hoeft alleen maar te zijn. Maria Beginnend zelfonderzoek 8 7 July 2014 23:02


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.