Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 August 2014, 14:47   #51
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Als we de evolutieleer voor waar nemen,
dan heeft zowel de aap, de mens als de koe een zelfde voorouder.
Een koe heeft uiers.
Zo kom je van t ene vraagstuk in t oare.
Als je intereseerd bent in uitzonderlijk voorkomens in t dierenrijk,
maak uw borst(en) maar nat.

https://www.youtube.com/watch?v=L-6K7YS4HH4
Sorry, maar alle zoogdieren voeden hun kroost via melkafscheidende klieren, de koe, de aap en de mens niet uitgezonderd.
Maar het dichtste bij de mens staat de aap en buiten twee tepels valt daar weinig op te vallen van dikke, opgezwollen borsten; toch zeker wanneer ze gevuld zijn met melk. Waarom?
En ondanks dat de aap niet naakt rondloopt, kunnen we niet zeggen dat hij met een lange haardos op zijn hoofd getooid is. Waarom?
marie is offline  
Oud 30 August 2014, 15:03   #52
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik ben nogal oplossingsgericht en ik zie hiervoor niet een twee drie een werkbare oplossing. Het is als het verhaal van Tandem die vindt dat het economische systeem veranderd moet worden, je kunt er eindeloos over debatteren maar als het ontbreekt aan de lust bij de bevolking, deskundigen en leiders om daar iets aan te veranderen gebeurt het gewoon niet.

Ik zou zeggen ga het voor jezelf doen, schep zo'n gemeenschap en kijk of je er meer belangstellenden voor vindt terwijl je het op die wijze aan het doen bent.

Ik weet, door het gedaan te hebben, dat het individueel proces van gedegen zelfonderzoek intrinsiek de nodige veranderingen in de mens teweeg brengt die de gerechtvaardigde verwachtingen dragen op een betere wereld voor iedereen omdat het egocentrische principe wordt verlaten. De vorm vindt zich alsdan vanzelf en daar ga ik mij niet over uitspreken.
Je hebt gelijk wanneer je zegt; ga het voor jezelf doen; en dan kan ik ook stoppen wanneer ik vind dat ik voor mijzelf uitverteld ben.

Maar in tegenstelling met Tandem, geloof ik toch, zoek ik niet om oplossingen op te dringen; ik zou ten andere zelf niet weten welke oplossingen ik moet opdringen of het moest zijn de mensen aan te sporen tot verdere bewustwording, en is dat ook niet het doel van waarheidsvinding?

Ik vertel geschiedenis, feiten, gedachten,... dikwijls door de jaren heen overal opgesprokkeld en op mijn manier samengevoegd tot een mogelijk nieuw verhaal of tot een andere kijk op het leven. Het boeide mij steeds een andere inval te zien, maar blijkbaar is dat geen algemeen geldende regel en blijven de meeste mensen liever gewoon, dicht bij huis, in vertrouwd gebied. Ze zijn dan misschien wel ongelukkig, maar dan weten ze toch waarom; of zelfs weten ze dat niet maar ze vertoeven in een vertrouwde omgeving?

Ik vraag niet dat men mijn zienswijze deelt, in tegendeel, niemand kan mij groter plezier doen dan met een gericht antwoord aan te tonen dat ik er totaal naast zit.

Ok?, en misschien lijkt het er wel op, maar dit hier is geen zelfbeklacht. Ik onderzoek alleen alle mogelijkheden en soms vraag ik mij af of ik misschien al te ver afgedwaald ben van de menselijke normaliteit en leef ik al in die andere wereld, de nieuwe (?) wereld, waar de anderen nog altijd veel te veel koudwatervrees voor hebben.
marie is offline  
Oud 30 August 2014, 18:55   #53
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Van Venus tot Madonna, een verborgen geschiedenis - Annine van der Meer.
Hoofdstuk 1 - De Geest uit de fles

"Kom heilige Geest'...
'Kom verborgen moeder'
(Hand. van Thomas c. 27 en 50)

Het schilderij Het laatste avondmaal van Leonardo da Vinci heeft veel stof doen opwaaien. Je ziet hoe een onmiskenbaar vrouwelijke apostel met een verfijnd hartvormig madonnagezichtje naast Jezus zit. Onder haar blauwe gewaad bollen kleine borsten. Zij heeft een ereplaats en vormt samen met Jezus de letter M van Maria de Magdaleense oftewel Maria Magdalena. Als oersymool duidt de M op de vruchtbaarheid en baren. Vruchtbaarheid tussen Jezus en Maria? Tussen Jezus en die Hoer? Dat kan niet.
En daarom geeft Leonardo Petrus een mes in de hand. Hij gaat Maria doden.
De moord op Maria als echtgenote van Jezus is een historisch feit. Maar het blijft niet bij deze ene moord. Maria staat in een lange reeks vrouwen die door mannen verkracht en vermoord zijn. Voor haar is Sophia verkracht. En voor Sophia is in de bijbel de godin Eva de 'Moeder van alle Leven' vermoord. En met Eva is ook Asjera de 'Moeder van goden en mensen' vermoord. De vervalsing van hun geschiedenis is het bewijs. Maar de waarheid komt pas in deze tijd boven.

....

het mes van tafel
Op het schilderij Het laatste avondmaal van Leonardo da Vinci zien mensen hoe het vrouwelijke bedreigd is. Zij ontwaren vaag hoe Petrus het mes vasthoudt waarmee hij Maria wil ombrengen. De geschiedenis toont aan dat het gelukt is. Maar je gaat niet dood voor eeuwig. Sophia is opgestaan. De godin Eva uit Jeruzalem komt tot leven. Beelden van Asjera worden opgegraven. Maria Magdalena mag er weer zijn. De nieuwe gevonden teksten maken melding van hen. De tijd is rijp voor een bewustzijnsverandering.
Wie onze Vader in de hemel is, weten wij wel. Maar dat wij een verborgen Moeder in de hemel hebben, wisten wij niet. Wie is zij? Wie is Sophia uit die kruik die met pek afgesloten wordt? Het spreekwoord zegt: 'Wie met pek omgaat, wordt ermee besmet.' Maar er is nog een spreekwoord dat méér op de situatie slaat: 'Onbekend maakt onbemind'...

een zoektocht
Ik wilde Sophia leren kennen. En daarom ben ik gaan zoeken. In bibliotheken en in verre landen. Vanaf mijn 20e jaar bestudeer ik de gnostische teksten die in de kruik verborgen zaten. Ik werd aangetrokken door de vrouwelijke symbolen. Ik ontmoette in de teksten een mij onbekende Vrouwe, mijn verborgen Moeder, onze verborgen Moeder, God de moeder. Toen leek zij marginaal en te verwaarlozen. Maar ze trok mij door haar vreemde schoonheid welhaast magisch aan. Op haar aanwezigheid in die paar ketterse teksten na, was de verborgen Moeder dood. De gnosis week sterk af van al het andere dat in het orthodoxe christendom bekend was en er wél mocht zijn. En dat bepaalde toen nog mijn norm.
Ik begreep haar taal niet goed. Zij was een vreemde. Iedere keer als ik haar in de teksten tegenkwam, was er die magische aantrekkingskracht maar ook die totale onbekendheid met taal en symbool. Aanvankelijk ging ik daarom traditionele paden. Af en toe wierp ik een verstolen blik op haar... Zij bleef fascineren... ik wilde meer van Sophia weten. Ik wilde echt weten en ben naar haar blijven zoeken. Dit boek is een verslag van die reis.

...
marie is offline  
Oud 30 August 2014, 19:44   #54
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

jaja, echt een boek voor mij!!!
Ik had al zo'n vermoeden dat de Nag Hammadi vondst wel eens de aanleiding kon zijn, en dat schrijft ze ook. Heel mooi.
Maria is offline  
Oud 31 August 2014, 11:09   #55
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Bedankt, het waren er drie. Helaas hun maatje hebben we 2 weken geleden moeten laten gaan.
Oh dat is spijtig. Sterkte allemaal.
Nadje is offline  
Oud 31 August 2014, 16:14   #56
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
jaja, echt een boek voor mij!!!
Ik had al zo'n vermoeden dat de Nag Hammadi vondst wel eens de aanleiding kon zijn, en dat schrijft ze ook. Heel mooi.

Via de gnossis maakte zij kennis met Sophia, de vrouw van God in de gnossis. Later deed zij godsdienstvergelijkend onderzoek naar Sophia en het goddelijk vrouwelijke in joden- en christendom en islam. Vanuit deze periode ging zij terug in de tijd. Zij reisde en speurde om het spoor van de verborgen moeder in beelden en symbolen terug te vinden tot diep in de prehistorie.

Zij zoekt via weg van de
1. De Archeologie:
Wie is Venus?
De symbolen zijn de sleutel.
Idolen en afgoden.
De rite als sleutel.
Opgegraven culturen.

2. de etnologie en antropologie.
Het oermatriarchaat
aanhangers in oost en west
het oermatriarchaat raakt uit de wetenschappelijke mode

3. de godsdienstgeschiedenis.
Het archa?sch bewustzijn
de herontdekking van de gnosis
de mythologie
de historische benadering van mythen en heilige teksten

4. de psychologie
de bijdrage van de dieptepsychologie met Jung, Neumann, de androgynie.

Opening van het eigenlijke relaas:

Wist je dat God ooit getrouwd is geweest? En dat wij dat vergeten zijn? Sterker nog... Hij is het nog steeds en wij weten het niet meer. Ooit heeft 'mevrouw' God bestaan. Zij die zijn vrouw wordt, blijkt historisch gezien ouder dan haar echtgenoot. Zij manifesteert zich in stenen tijden als de oermoeder. Dan is zij in volle glorie. De vele Venusbeeldjes die wij zowel in de oude als nieuwe steentijd vinden, zijn het bewijs....


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Renoir, ter hulp, ik heb per ongeluk de oorspronkelijke tekst die hier stond uitgeveegd. Kan die nog teruggevonden worden of is die onherroepelijk verloren? Maar veeg AUB niet ook deze tekst uit.

Wijziging aangebracht door Renoir op 1 September 2014 om 12:43.
Reden: Teruggezet
marie is offline  
Oud 31 August 2014, 18:10   #57
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Interessant, Marie.
Maria is offline  
Oud 31 August 2014, 21:53   #58
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Ok, ik ga proberen tot de kern der zaken te komen, zonder nog verder om de pot te draaien.
Ik geloof in de evolutietheorie en voor mij is dus de mens voortgekomen uit het dierenrijk. De omweg via het water die een enorme aanpassing van de behaarde aap heeft gevraagd, hem onbehaard, maar met een lange haartooi op zijn hoofd, gevulde borsten voor de vrouwen, rechterop gaan lopen waardoor zijn hersenen in volume hebben kunnen toenemen... hebben door de eeuwen heen van die behaarde aap een naakte mens gemaakt.
Deze mens organiseerde zich rondom de moeder-kind cellen met de vrouw als centrum, dus een echt matriarchaat en hun bestaansvoorwaarden evolueerde geleidelijk aan van zuiver plukken en verzamelen van wat er rondom hen te vinden was, naar de eerste landbouwproduktie en een meer gesetteld leven.
De mens evolueerde, observeerde zijn omgeving, begon met zijn doden te begraven, wat uitgroeide tot een dodencultus en begon allelei riten op te zetten om een goede jacht te hebben...
Alles draaide voor hen om de natuur die hen in staat stelden om te overleven. Alles draaide om de vruchtbaarheid van de gewassen rondom hen; wanneer moest er gezaaid worden, wanneer kwam het oogsten; welke tijd was het beste voor dit of dat en ook om de Eigen vruchtbaarheid van de vrouw. Moeder aarde was hun idool en was overal aanwezig. De eerste drievuldigheid werd voorgesteld als de grootmoeder (het verleden), de moeder (de tegenwoordige tijd) en het kind (de toekomstige tijd)...
En eeuwenlang was er zo vrede op aarde en was alles geregeld ten goede en tot tevredenheid van iedereen (het later verloren aards paradijs?).
Met dat de samenlevingen groeiden, groeiden ook de ingewikkelheid van hun riten en kulturen en kwam er geleidelijk aan ook een hierarchie in die samenleving. Moeder-aarde waarop iedereen zich kon beroepen werd geleidelijk aan opgehemeld tot de godin aarde en kreeg al heel vlug een heel huishouen godinnen en ook een paar mindere goden naast zich.
Het vrouwelijke beginsel werd als het blijvende beginsel voorgesteld, het mannelijke beginsel vertegenwoordigde de vergankelijkheid en iedereen kent de oude mythen van het jaarlijks opofferen van de gemaal, die eerst mocht paren met de koningin, om in de lente opnieuw herboren te worden (vervangen door een andere gemaal).
Het vrouwelijk individu stond in volle bloei, het mannelijke element bleef in zijn kinderschoenen ernaast lopen. De vrouw werd voorgesteld als koningin en het mannelijk deel moest haar beschermen (vertaald in de stormgoden). Het werd ook meer en meer de gewoonte dat het dagelijks bestuur in de handen van mannen werd gegeven (jaarlijks vervangen?), maar de vrouw bleef baas.
Ok?, de vrouw in haar dwaze overmoed ging na vele eeuwen veel te ver. Maar wat was er vlugger vervangbaar dan een godin, verwisseld voor een god. Moeder aarde kon en kan niemand vervangen, maar een hoge godin in de hemel, die trouwde met een gemaal werd op de duur door die gemaal opzij gezet en, de bijbel volgend, volledig aan de kant geschoven en vermoord en doodgezwegen.
Jaweh was eerst een van die mindere stormgoden en heeft een lange strijd moeten Voeren om de vrouwelijke en mannelijke goden naast hem en boven hem van de kaart te vegen om alleen achter te blijven, zelfs zonder vrouw. Wanneer de bijbel dikwijls tekeer gaat tegen zogezegde vreemde goden van andere volkeren die naast hen leefden, blijkt het dikwijls om Eigen vrouwelijke beschermgodinnen van hun eigen vrouwen te gaan.
Dus als Looro hier spreekt over een voorwereldse bijbel, dan kan hij alleen maar spreken over een boek dat inderdaad ouder is dan het jodendom maar dat waarschijnlijk uit het matriarchaat, vervormd en aangepast, het vrouwelijk aandeel minoriserend, tevoorschijn is gekomen.
marie is offline  
Oud 31 August 2014, 22:54   #59
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Renoir, ter hulp, ik heb per ongeluk de oorspronkelijke tekst die hier stond uitgeveegd. Kan die nog teruggevonden worden of is die onherroepelijk verloren? Maar veeg AUB niet ook deze tekst uit.
Teruggezet.
Renoir is offline  
Oud 1 September 2014, 10:16   #60
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Dank je, Gargamel!
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.