Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Alexander Smit
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 January 2014, 20:34   #51
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Freerider, het is niet de verpakking die wijsheid IS, het is wat eruit rolt, voorbij de verpakking, IS zou hij vermomt zijn als vieze "zwerver" die het aankijken nog niet waard is, herken je de waarheid in de vertolking. Dan is hij de schoonheid zelver.
De persoon in zijn hoedanigheid doet er niets toe.
De grootste eikel (uiterlijk vertoon) kan schoonheid vertolken,
terwijl een schoonheid (uiterlijk vertoon) het meest afschuwlijke uit kan kramen.
vice versa.
Beiden zijn te herkennen in DAT wat zich in jezelf laat ZIEN uiteindelijk en het zal zich openbaren als één geheel.

Voorbij het persoonlijke ligt DAT waarin ALLES zich laat ZIEN.
Heel mooi weer Moi. Dank u!
Nadje is offline  
Oud 20 January 2014, 23:28   #52
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
En hoe bevalt dat? Als je d'r iets over wilt vertellen natuurlijk. Het behoeft geen betoog dat ik het hart op de tong draag en er doorgaans van alles uitflap vóór dat ik nadenk. Ken uzelve. Nou op dat punt ken ik mezelf wel hoor. Hoewel het met de jaren wel iets verbeterd is, geloof ik. Kun je nagaan hoe ik vroeger was.....


Ik vond en vind nog steeds, Osho zeer de moeite waard om je in te verdiepen. Ondanks dat zijn boeken voor mij een gepasseerd station zijn inmiddels (in het kader van mijn zelfonderzoek, om het maar even zo te zeggen), mag ik hem nog steeds graag lezen. Hebben zijn woorden voor mij althans, nog steeds niks aan kracht en waarheid ingeboet, ook al bevind ik me zelf nu in een andere fase. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat iemand er op een bepaald moment in zijn leven niks mee kan. Dat het niet over komt. Of beter gezegd, dat het niet binnen komt. Maar dat heeft niks met Osho (of willekeurig welke andere "verlichte" schrijver) te maken.

Dat was mijn punt. Als je iemand een bepaald boek, of een bepaalde methode wilt aanreiken, dan is het zaak om te kunnen bepalen waar die ander staat. Dat is wellicht waarom Rennie vaak op zoveel weerstand stuit, omdat het hem daaraan ontbreekt om dat te kunnen inschatten. Dat is ook buitengewoon lastig op een forum. Ik kan ook moeilijk inschatten in hoeverre jij open zou kunnen staan, nu, voor Osho bijvoorbeeld.

Misschien zou je meer gebaat zijn bij Krishnamurti of Rumi. Of Tolle, you name it. Als jij aangeeft nu niks met Osho te kunnen, dan is dat vanzelfsprekend helemaal prima. Wie ben ik om dat te betwijfelen? Ik geloof je op je woord. Dan kun je je inderdaad de moeite besparen. Maar als je zegt dat Osho niet de moeite waard is om je in te verdiepen, dan moet ik je tegenspreken. Correct zou zijn: Osho is nu voor mij op dit moment niet de moeite waard om me in te verdiepen. En dan heb je mijn zegen. Voor wat ie waard is.

En sektes, daar heb ik al helemaal niks mee. Sterker nog, daar ben ik allergisch voor. En leiders????? Ik leid/lijd mijn eigen leven wel. Daar heb ik mijn handen aan vol.

Aan Rumi heb ik veel gehad. Die man spreekt de taal van het hart, dat is meer mijn ding. Het moet bij mij niet via het denken verlopen.
Freerider is offline  
Oud 20 January 2014, 23:39   #53
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Aan Rumi heb ik veel gehad. Die man spreekt de taal van het hart, dat is meer mijn ding. Het moet bij mij niet via het denken verlopen.
Dan vind ik dan weer lastig te rijmen met een uitspraak als deze.

"Denk voordat ge doende zijt en denk dan nog!" was altijd mijn credo.

Enlighten me please......
Nadje is offline  
Oud 21 January 2014, 00:11   #54
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dan vind ik dan weer lastig te rijmen met een uitspraak als deze.

"Denk voordat ge doende zijt en denk dan nog!" was altijd mijn credo.

Enlighten me please......
Dat was het credo uit mijn vorig leven. Zoals ik ergens eerder al zei: dat credo lijkt wel zoek. Mijn denken gaat steeds meer via het hart. En het denken uit mn brein verandert steeds meer in een brein die doorlopend onnadenkende dingen doet.

Tsja? ik doe ook maar slechts mijzelf gadeslaan.
Freerider is offline  
Oud 21 January 2014, 00:18   #55
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Dat was het credo uit mijn vorig leven. Zoals ik ergens eerder al zei: dat credo lijkt wel zoek. Mijn denken gaat steeds meer via het hart. En het denken uit mn brein verandert steeds meer in een brein die doorlopend onnadenkende dingen doet.

Tsja? ik doe ook maar slechts mijzelf gadeslaan.
Leuk is dat he? Ik merk aan mezelf dat ik steeds meer, en beter, de aandacht kan verleggen naar of houden bij, dat wat gadeslaat. Hetgeen overigens niet wegneemt dat die maffe Nadje, nou eenmaal haar eigen karakter heeft en een opgewonden standje is en zal blijven en dus ook domweg haar dingen zo blijft doordoen. Maar het wordt allemaal gezien. En voor dat laatste lijkt meer ruimte te komen. Merk ik bij mezelf. En dat voelt goed.
Nadje is offline  
Oud 21 January 2014, 00:24   #56
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Leuk is dat he? Ik merk aan mezelf dat ik steeds meer, en beter, de aandacht kan verleggen naar of houden bij, dat wat gadeslaat. Hetgeen overigens niet wegneemt dat die maffe Nadje, nou eenmaal haar eigen karakter heeft en een opgewonden standje is en zal blijven en dus ook domweg haar dingen zo blijft doordoen. Maar het wordt allemaal gezien. En voor dat laatste lijkt meer ruimte te komen. Merk ik bij mezelf. En dat voelt goed.
Dat is wel de manier hoe zelfkennis werkt. Je slaat jezelf als onafhankelijk waarnemer gade. Ik zit niet de hele dag 'wetend' te zijn. De meeste tijd doe ik routinematig en dat gaat zn gangetje. Naderhand kan je jezelf observeren aan de hand van je geheugen en je verstand. Ik heb geleerd om op mn gevoel te vertrouwen. Maar later ga ik mijzelf wel afvragen waarom ik dat deed. En wat de bedoeling of lering er achter was.

Juist dat wetend hart is zo ontzettend belangrijk. Maar mn denken is een nieuwsgierig aagje, die wil weten waarom dat wetende hart weet...
Freerider is offline  
Oud 21 January 2014, 00:25   #57
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Shit! Dik bedtijd. Het was gezellig met jou en Vaagje. Truste.
Freerider is offline  
Oud 21 January 2014, 00:33   #58
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Dat is wel de manier hoe zelfkennis werkt. Je slaat jezelf als onafhankelijk waarnemer gade. Ik zit niet de hele dag 'wetend' te zijn. De meeste tijd doe ik routinematig en dat gaat zn gangetje. Naderhand kan je jezelf observeren aan de hand van je geheugen en je verstand. Ik heb geleerd om op mn gevoel te vertrouwen. Maar later ga ik mijzelf wel afvragen waarom ik dat deed. En wat de bedoeling of lering er achter was.

Juist dat wetend hart is zo ontzettend belangrijk. Maar mn denken is een nieuwsgierig aagje, die wil weten waarom dat wetende hart weet...
Ik kan mezelf ook wel observeren in het moment. En steeds beter eigenlijk. Mijn aandacht raakt steeds meer bij dat observeren. Geheugen, verstand, gevoelens, ze worden allemaal geobserveerd. Net zoals datgene wat zich later afvraagt waarom het dat deed, net zoals de vraag naar zin of bedoeling of lering. Het gaat zijn eigen gang en ik ben er getuige van.....
Nadje is offline  
Oud 21 January 2014, 00:34   #59
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Shit! Dik bedtijd. Het was gezellig met jou en Vaagje. Truste.
Weltrusten.
Nadje is offline  
Oud 21 January 2014, 00:39   #60
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Wat een eindeloos geouwehoer weer over hoe je bent, wat je denkt en voelt, hoe geweldig je daar mee omgaat, allemaal egostuff. En de draadjes eindeloos met egostuff vollullen. Waarom zou een ander dat boeien denk je ?

Natuurlijk om vervolgens hetzelfde geleuter aan de dag te kunnen leggen om je hele hebben en houwen weer eens breed te kunnen uitmeten. Wat een armoe.

Hebben jullie geen huisgenoten, vrienden dat je hier aan je gerief moet komen ?
Rennie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ramana quotes Rob Ramana 38 4 November 2013 11:14
Nisargadatta quotes Rob Sri Nisargadatta 3 26 October 2013 17:22
Alexander Smit Renoir Alexander Smit 54 29 April 2013 18:40
Totaaliteit Alexander Smit moi Waar gaat het hier verder ook nog over? 60 28 April 2012 12:04


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.