Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Wolter Keers
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 August 2010, 18:00   #51
Rozenhart
Asprirant lid
 
Rozenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik propageer geen Advaita, al is er geen betere (methode), maar ervaar de behoefte onjuiste voorspiegeling van zaken te rectificeren. Wanneer je al lang bezig bent met priegelen in de marge en de behoefte zou hebben aan een leraar of een methode zou ik je willen voorstellen Advaita te kiezen en voorwaarden te stellen aan een leraar. Waar hier JvD gang aan de orde was leek het me wel een ter zake doend advies.
Ik heb wel eens een training gedaan, waarin juist advies geven en oordelen achterwegen werden gelaten, bij het zogenaamde hulpverlenen.
Het gaat er dan om dat de hulpzoeker zichzelf advies geeft: 'Wat denk jezelf?' Je biedt dan ruimte, aan wat er in de persoon zelf leeft...
Dit een tijdje gedaan, ook in de vorm van bijeenkomsten.
Leuk en leerzaam.
Maar ik houd me nu nergens meer aan, gewoon op het moment zelf invoelen... Wat je gaat of wil doen.
Dus aan de ene kant vraag ik me af, waarom je zo gebrand bent om advies te geven, te helpen, te sturen... Aan de andere kant, kan ik ook genieten van je scherpe kijk. En gewoon kijken naar je bemoeizucht...
Rozenhart is offline   Met citaat reageren
Oud 6 August 2010, 18:34   #52
Rozenhart
Asprirant lid
 
Rozenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard W. Keers over R. Maharshi en onderricht

(...)
Ik had een vriend, die een heel korte ontmoeting had met Shri Ramana Maharshi, en daardoor volkomen van de tafel geveegd was. Hij was zo verblind dat hij eigenlijk niets meer kon zien en hij ging weg, huurde een huis in de Himalaya's en, alsof het kantoorwerk was, ging hij in meditatie van 's ochtends negen tot twaalf, en van twee tot vijf. Hij had allerlei belevingen, raakte af en toe in 'samadhi', tot hij een jaar later opnieuw zijn leermeester opzocht. Bij de eerste ontmoeting vertelde hij van zijn belevingen en zei: 'such are my experiences', dit zijn mijn ervaringen. Waarop zijn leermeester zei: 'dat kan ik helemaal niet accepteren: u bent één en daarom is uw ervaring ook één, u kunt nooit een heleboel ervaringen zijn.'
(...)
(Bron: http://home.wanadoo.nl/prembuddha/keers.html)
Rozenhart is offline   Met citaat reageren
Oud 6 August 2010, 22:17   #53
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rozenhart Bekijk bericht
Heb jij wel eens achter iemand aan gelopen, beste R.?
Zeker wel.. toen m'n lul de richting aangaf.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 August 2010, 22:19   #54
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rozenhart Bekijk bericht
Ik heb wel eens een training gedaan, waarin juist advies geven en oordelen achterwegen werden gelaten, bij het zogenaamde hulpverlenen.
Het gaat er dan om dat de hulpzoeker zichzelf advies geeft: 'Wat denk jezelf?' Je biedt dan ruimte, aan wat er in de persoon zelf leeft...
Dit een tijdje gedaan, ook in de vorm van bijeenkomsten.
Leuk en leerzaam.
Maar ik houd me nu nergens meer aan, gewoon op het moment zelf invoelen... Wat je gaat of wil doen.
Dus aan de ene kant vraag ik me af, waarom je zo gebrand bent om advies te geven, te helpen, te sturen... Aan de andere kant, kan ik ook genieten van je scherpe kijk. En gewoon kijken naar je bemoeizucht...
Niks mis met bezigheidstherapie... het is wel handig om allereerst te weten wat je bent dat scheelt een hoop gepriegel in de marge.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 August 2010, 06:19   #55
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rozenhart Bekijk bericht
Houd je het toch bij een spreukenkalender van hem.
Nee, ik heb de JK ovenwanten en pannenlappen set al .......
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 August 2010, 08:27   #56
Rozenhart
Asprirant lid
 
Rozenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Zeker wel.. toen m'n lul de richting aangaf.
Doe niet zo lullig, Renoir.
Rozenhart is offline   Met citaat reageren
Oud 7 August 2010, 11:46   #57
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rozenhart Bekijk bericht
Doe niet zo lullig, Renoir.
Nou ja toen ik afhankelijk scheen heb ik gedongen naar de gunsten van degenen die mij voorzagen van voedsel en onderdak, het was enige tijd daarna dat de sexualiteit me in zijn greep kreeg.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 August 2010, 15:01   #58
Rozenhart
Asprirant lid
 
Rozenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nou ja toen ik afhankelijk scheen heb ik gedongen naar de gunsten van degenen die mij voorzagen van voedsel en onderdak, het was enige tijd daarna dat de sexualiteit me in zijn greep kreeg.
Ja, ja... Maar wanneer en hoe kwam je in aanraking met de advaita vedanta, grapjas?
Rozenhart is offline   Met citaat reageren
Oud 7 August 2010, 22:33   #59
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rozenhart Bekijk bericht
Ja, ja... Maar wanneer en hoe kwam je in aanraking met de advaita vedanta, grapjas?
Ow zo.. op die fiets, ik heb behalve een paar keer Hans Laurentius, omdat die een kilometer verder dan waar ik woon satsang gaf en dat wel eens wilde meemaken, verder geen spirituele leraren ontmoet. Het telt ook niet als volgen dat ik een keer naast Andrew Cohen stond te pissen op een toilet ergens hier in de buurt waar hij een lezing gaf. Ik heb wel allerhand boeken van Oosterse wijzen verslonden en op diverse fora met als onderwerp Advaita deelgenomen, maar heb van al die advaita terminologie die ik her en der hoor bezigen geen kaas gegeten.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 August 2010, 22:38   #60
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
....... er is in het geheel niets om toe te passen. Je kunt er helemaal niks mee.

Het leven doet gewoon z'n dansje door middel van de diversiteit waarvan je een enkel aspect bent. Weten dat je hetzelfde bent betreft alleen je zijnstoestand en voor de rest verschillen we in alles van elkaar.

Hij heeft het over ervaringen en die ben je helemaal niet. Dat bedoel ik met dwaalweg en nutteloosheid, realisatie heeft helemaal niks met je ervaringen, noch met je wording van doen.
Realisatie heeft alles met je ervaringen van doen. Door ervaring ervaar je dat je niet (alleen) bent wat je denkt. Als je op zijnsniveau weet dat je hetzelfde bent, ervaar je dat ook in in de (ogenschijnlijke) diversiteit.

We hebben allemaal (soort)gelijke ervaringen.

Het leven doet zijn dansje... er is in 't geheel niets om toe te passen, maar je kunt er toch echt van alles mee hoor.

KiSs
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Woord vooraf Wolter Keers I am that Laurens Sri Nisargadatta 3 18 October 2015 16:32
Soundcloud - Wolter Keers Rob Wolter Keers 20 12 September 2014 17:23
Rechterhand van Wolter Keers ? Esther Jan van Delden 0 29 May 2010 12:14


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.