Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 April 2012, 22:39   #51
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Citaat:
Spirituele verlichting is het volledig realiseren (beseffen) van de waarheid..

Helemaal mee eens dat aan de zoektocht meestal wordt begonnen vanuit een gevoel van onvrede of erger. M.a.w. om er op een of andere manier "beter" van te worden, gelukkiger, bevrijd van de lasten des levens.
Al degenen die realisatie dus als een succesverhaal beschrijven gaan bij mij de prullenmand in...
Ik geloof ze allang niet meer.
Want wat er blijft er tenslotte at the end of the day over?
Niets, noppes, niente qua persoonlijk gewin in elk mogelijk denkbaar opzicht.
Ik ken de woestijnperiode Renoir.
Maar ben nog niet diep genoeg gesprongen.
De prijs is idd alles.
.............

Kijk..,de overtuiging waarmee je dit geschreven hebt is 100% voeding voor je 'persoonlijkheid', en je ik'/mijn' ervaring/beleving.
Dat de 'prijs' alles is...is je houvast, en die wil je niet opgeven.

Als jij jouw emoties nou eens toestaat er gewoon te zijn ...in alle mogelijke situaties en omstandigheden, en dan niet alleen omdat het je hier en daar zo uitkomt, dan zul je dat gaan ervaren/beleven als een gezond 'persoonlijk' gewin....en kan er een rust/stilte komen in je hoofd die je eerder niet kon kennen.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2012, 23:28   #52
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Zit hier iemand die de waarheid gerealiseerd heeft? Iemand die het menselijk probleem opgelost heeft? En die gebruik maakt van het 'voertuig' Renoir?
Dat is in ieder geval de pose die jij schijnt aan te nemen.
Ik heb geopteerd voor de pose van het voertuig Nadje, reken je dat ook goed? Ik ben de levende waarheid en het menselijk probleem heeft zich simpelweg opgelost na inzicht dat het onoplosbaar is. En nu? Krijg ik nou klappen?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2012, 23:32   #53
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
I
Als je per ongeluk in een gekkenhuis zou terecht komen... zou je er misschien ook zo vlug mogelijk vandaan willen...
Er lopen nog altijd meer gekken buiten dan dat ze in een inrichting zitten.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2012, 23:33   #54
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Correctie: Ik ervaar het forum niet als bizar.
Ik ervaar het gedrag van Renoir als bizar... het zich splitsen in verschillende personages...
Ken je die schizofreen zeker ook wel? Soms opererend onder de naam Mara en dan weer als Frederiki.....
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 17 April 2012, 23:41   #55
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik vindt het van jou knap hoe jij ervaren weet te theoretiseren zodat ik daar vervolgens niets meer van begrijp. En ik slijm niet want hier zit niks wat dat als zodanig kan opvatten.
Wel...
Zo moeilijk is het toch niet, het begrip komt vanzelf als je het willen' begrijpen als censuur voor het spontane begrip....achterwege laat.

Direct HIER'...kan alleen maar het constante Antwoord zijn !
Bv, de zintuigen zijn het Antwoord op de omstandigheden en fenomenen die er voor gezorgd hebben dat de zintuigelijke vermogens zijn verschenen...,zicht, geur, gehoor e.n.z
Denken en de gedachten zijn feitelijk ook een subtiel zintuigelijk vermogen (Een subjectief beeldend teritorium besef....zoiets als; Dit is MIJN' Werkelijkheid.)

Alles is expressie van WAT IS', een handeling die niet juist is, een visie of idee wat hapert, een gevoel/emotie wat zich onzeker en verward laat kennen, het onhandig zijn in verwoording of verbale uiting......al dat is alleen maar natuurlijk en onvermijdelijk spontaan ANTWOORD van Wat is', en daar is absoluut helemaal niks mis mee....

Het reflectieve vermogen van de mens determineert continu het ANTWOORD wat van alle kanten op hem/haar afkomt en distileert zo vragen en antwoorden uit het ANTWOORD van Wat is'.

M.b.t de verschijnsel ervaring/beleving zowel objectief als subjectief heeft het NA-vragen (subjectieve Reflexie.) een grens tot waar het ondernemend en beschouwend toe in staat is. Voor het voorstellings vermogen is die grens oneindig...maar voor het ''Helder'' onder-vinden van HIER' zijn, is die 'schijnbare' oneindigheid z??r gelimiteerd.
HIER' is de volheid van alle einde....en dat heeft niets te maken met gedachten, emoties/gevoelens, intuities of lichamelijke gesteldheid, en waneer je meent dat dat er wel mee te maken heeft dan komt dat omdat je begaan bent met de NA-vraag (Reflexie.) waardoor het constante ANTWOORD van Wat is'....je ontgaat.

Het ANTWOORD is in alle opzichten VITAAL, en nergens' nergens'...neutraal .

Wijziging aangebracht door sagnaar op 18 April 2012 om 09:07.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2012, 00:28   #56
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Renoir... voor de dag er mee!
Waar schort het aan en wat wil ik niet zien!
Ik heb dat veelvuldig in de reacties laten weten, het leeft nu niet in mij maar dat komt wel weer een keer.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2012, 00:32   #57
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Wel...
Zo moeilijk is het toch niet, het begrip komt vanzelf als je het willen' begrijpen als censuur voor het spontane begrip....achterwege laat.
Erg aardig van je dat je de moeite neemt maar helaas ik heb vast hetzelfde als wat ik zojuist las bij Moi. Ik moet me vreselijk inspannen om gedachtegangen te volgen en blijk al helemaal niet bij dit soort van denken te kunnen komen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2012, 04:35   #58
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik heb dat veelvuldig in de reacties laten weten, het leeft nu niet in mij maar dat komt wel weer een keer.
Dan laat je het me weten als het nog een keer in je 'leeft'.

Ik ben inmiddels weer kalm.
Ik besef dat bepaalde uitlatingen van jou de diepe afkeer getriggerd hebben die ik voel tegenover mensen die zich de rol van goeroe of spiritueel leraar aanmeten.
Die afkeer is iets dat ik voor mezelf analyseer en probeer te duiden.
De fout die ik gemaakt heb is dat ik me afgereageerd heb.
Je hebt mijn giftige aanval kalm doorstaan... goed teken? Of slecht?
Dat hangt er maar van af hoe 'ontwaakt' of hoe verstard je bent.
Maar dat is jouw probleem.
Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2012, 07:25   #59
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Erg aardig van je dat je de moeite neemt maar helaas ik heb vast hetzelfde als wat ik zojuist las bij Moi. Ik moet me vreselijk inspannen om gedachtegangen te volgen en blijk al helemaal niet bij dit soort van denken te kunnen komen.

Je kunt er prima bij komen', je kunt het zelfs aaien of er een schop tegen geven..... (Het is tenslotte te lezen.)
Maar het is niet te volgen (Voor jouw reflectieve vermogen) in de beweging van duidingen. Je reflectie kan er weinig touwtjes aan vast knopen.......
Het maakt de duiding niet minder 'juist', en je onvermogen in deze doet niets af aan jouw vermogen andere voorstellingen wel te kunnen volgen, die op hun beurt voor mij' alleen maar te aaien of te schoppen zijn. No big deal at all.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 18 April 2012, 07:49   #60
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Het maakt de duiding niet minder 'juist', en je onvermogen in deze doet niets af aan jouw vermogen andere voorstellingen wel te kunnen volgen, die op hun beurt voor mij' alleen maar te aaien of te schoppen zijn. No big deal at all.
Het bijzondere daaraan is dan weer dat,
in 'mijn duiding' althans,
jullie in wezen het zelfde zeggen.

Maar ja, mijn 'onvermogen' is dan weer
dat ik aan weer andere teksten 'geen touw kan vastknopen'.
En daar komt dan mijn 'onwil' om de hoek zetten:
de behoefte daaraan ontbreekt me ook nog eens.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Spirituele carierre. Rennie Overige religie 96 6 January 2011 12:02
Ego en Het Spirituele Pad (10/7/09) Renoir Overige religie 10 25 June 2010 02:31


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.