Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 November 2012, 11:58   #51
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik reageer gewoon op wat ik zie wat niet onderzocht kan zijn.
Je zou ook je eigen reactie(s) dan eens kunnen onderzoeken. Als je hebt over samen ergens naar kijken, dan betekent dat kijken naar actie en reactie. Er is bereidheid of geen bereidheid, maar die moet m.i. dan wel van 2 kanten komen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 11:59   #52
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Je lijkt vooral het onderzoek van alles en iedereen af te wijzen, waardoor ik me ging afvragen of iemand in jouw ogen wel op het juiste pad bezig is.
Ja inderdaad dat klopt en dat iedereen zijn eigen motivatie heeft om zelfonderzoek te doen dat moet iedereen zelf weten. Ik heb niks te maken met de richting van jouw zelfonderzoek bijvoorbeeld, jij bepaald zelf wat je wilt bereiken. Ik bemoei me daar doorgaans niet mee, behalve wanneer het weer wel op het terrein van het door mij bedoelde zelfonderzoek komt.

Daarom schreef ik mijn stukje aan Aad (waar jij op reageerde). Met Aad gaat de interactie zo als die gaat omdat hij zich met de kennis van zijn zelfonderzoek op een terrein waagt en meningen verkondigd waar hij geen bekendheid mee heeft. Dat zelfonderzoek heeft hij niet gedaan maar meent daarover niettemin gewoon boude uitspraken te kunnen doen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 12:07   #53
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
'Evenveel waarheid' kent dat, door mij voorgestane, zelfonderzoek niet.
In het door mij gedane zelfonderzoek, ben ik tot de ontdekking gekomen hoe relatief alles is. Meningen, ideeën, conclusies, zijn misschien tegengesteld, maar daarom nog niet tegenstrijdig. Ze bezitten allemaal evenveel waarheid. Ik ben ook tot de ontdekking gekomen dat dat allemaal verschijnt in iets dat we dan maar als Bewustzijn defini?ren. En Bewustzijn is dan weer synoniem aan Waarheid en zo bezien, is waarheid overal. Tot zover de uitkomst van mijn onderzoek.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 12:10   #54
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ja de moeilijkheid is dat ik mezelf als graadmeter opwerp, vervolgens een autoriteiten conflict met jou of iemand krijg over bijvoorbeeld wie degene is die het meest zuiver ziet.
Dat is idd een probleem, dat jij je als graadmeter opwerpt bedoel ik

Citaat:
Daarover ging mijn laatste discussie met Vagebond, die dat uiteraard weer grotesk in het belachelijke weet te trekken als zou ik heer en meester willen zijn, maar feitelijk gaat het er over dat er iemand moet zijn die de toon zet waar het langs gaat.
Dat is het zelfde als heer en meester willen spelen

Citaat:
Je komt hier niet bij een meester, zoals je naar een Guru gaat om je licht tijdelijk even onder de korenmaat te stellen om in de ander de meerdere te erkennen. Het is namelijk bepaald wenselijk dat iemand de leiding heeft anders krijg je dit gekrioel dat iedereen meent de wijsheid in pacht te hebben.
Waarom is dat wenselijk? En/of heb je een probleem met gekrioel? En zo ja waar stoelt dat probleem dan op Renoir?

Citaat:
Dit even vooropgesteld op je reactie want een subjectieve waarheid is uiteindelijk maar een persoonlijke mening en geen waarheid. Tot Waarheid is het waartoe het uiteindelijk moet leiden en iedere subjectieve waarheid is daar dan ten lange leste ook uit verdwenen.
Is dit niet een gevalletje de uitkomst al vast geven voor het onderzoek is afgerond?
Tja.....zelfonderzoek, zelfonderzoek, meer dan genoeg mogelijkheden bieden we onszelf, ze moeten alleen wel als dusdanig (h)erkent worden

Wijziging aangebracht door Vagebond op 18 November 2012 om 12:16.
Reden: Toevoeging in de eerst alinea.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 12:11   #55
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Je zou ook je eigen reactie(s) dan eens kunnen onderzoeken. Als je hebt over samen ergens naar kijken, dan betekent dat kijken naar actie en reactie. Er is bereidheid of geen bereidheid, maar die moet m.i. dan wel van 2 kanten komen.
Ja als je die voorwaarde blijft stellen komen we mijn inziens nergens.

Ik zeg steeds dat ik het zelfonderzoek wat ik aanbeveel gedaan heb, ik weet 'wat' ik ben en dus wat ik niet ben, dus dan praten we over iets waarvan ik al lang weet dat ik dat niet ben. Dat is niet om te protsen maar we kunnen, in mijn optiek, niet beiden tegelijk bezig zijn, ik wil jouw spiegel zijn. Als je focus is gericht op het elkaar wederzijds spiegelen heb je de aandacht verdeeld en begint ook ego mee te spelen en dat gaat knallen.

Ik denk zeker te weten dat het zelfonderzoek dat ik voorsta niet gedaan kan worden in wederzijdse afhankelijkheid. Het gaat uitdraaien op meningen tegen elkaar afwegen, compromissen sluiten of het oneens blijven. Het heet niet voor niks radicaal zelfonderzoek.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 12:16   #56
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
In het door mij gedane zelfonderzoek, ben ik tot de ontdekking gekomen hoe relatief alles is. Meningen, ideeën, conclusies, zijn misschien tegengesteld, maar daarom nog niet tegenstrijdig. Ze bezitten allemaal evenveel waarheid. Ik ben ook tot de ontdekking gekomen dat dat allemaal verschijnt in iets dat we dan maar als Bewustzijn defini?ren. En Bewustzijn is dan weer synoniem aan Waarheid en zo bezien, is waarheid overal. Tot zover de uitkomst van mijn onderzoek.
Lieve schat en dat meen ik echt, je hebt een leuk onderzoek gedaan maar het is geen radicaal zelfonderzoek. Met zoiets als dit kom je niet nadat je radicaal zelfonderzoek gedaan hebt.

Radicaal zelfonderzoek zet je wereld op de kop.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 12:18   #57
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dit even vooropgesteld op je reactie want een subjectieve waarheid is uiteindelijk maar een persoonlijke mening en geen waarheid. Tot Waarheid is het waartoe het uiteindelijk moet leiden en iedere subjectieve waarheid is daar dan ten lange leste ook uit verdwenen.
En hoe rijm je dat dan met jouw erkenning van het blijven voordoen van emoties e.d. Of noem je dat niet subjectief? Je kunt toch niet anders dan je door de persoon (her)kenbaar maken? Dat is toch per definitie subjectief? Of hoe moet ik dat zien?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 12:21   #58
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Mij lijkt het interessanter en doeltreffender elkaar met vragen te confronteren die aanzetten tot het bedoelde zelfonderzoek, dan te bespreken wie het onderzoek nu wel of niet uitvoert en hoe het er nu wel of niet uitziet. Dat blijft immers allemaal op afstand en geeft een prima reden om er nog fijn even buiten te blijven, te ontwijken en wat allemaal nog meer.

Nu lijk je vooral bezig met beoordelen wie het wel of niet goed doet en lijk je ook een voorop gezet idee te hebben over hoe mensen erin staan. Dan lees je vooral de dingen die jouw idee over de persoon bewijzen. Zo noemde je naar mij bijvoorbeeld de zin die jouw beeld bevestigde en ging je voorbij aan de zin die erop volgde. Zo vallen mij vaker invullingen op vanuit jouw beeld, die je nogal ongechargeerd wegzet. Enige verandering bij mensen moet op die manier erg groot zijn, voordat deze je zal opvallen.

Maar dan vraag ik me dus af, is jouw oordeel over hoe goed iemand het doet belangrijk, of is je sturing wenselijker in ook daadwerkelijk ergens komen? Ik zie liever dat laatste. Dan gebeurt er nog eens iets in plaats van het gepraat erover.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 12:25   #59
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Lieve schat en dat meen ik echt, je hebt een leuk onderzoek gedaan maar het is geen radicaal zelfonderzoek. Met zoiets als dit kom je niet nadat je radicaal zelfonderzoek gedaan hebt.
Dat is dus precies datgene waarover de meningen uiteen lopen. Maar het zijn MAAR meningen en dus relatief. Het is op zijn zachtst gezegd absurd, om die als Ultieme Waarheid, voor te stellen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 12:30   #60
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Mij lijkt het interessanter en doeltreffender elkaar met vragen te confronteren die aanzetten tot het bedoelde zelfonderzoek, dan te bespreken wie het onderzoek nu wel of niet uitvoert en hoe het er nu wel of niet uitziet. Dat blijft immers allemaal op afstand en geeft een prima reden om er nog fijn even buiten te blijven, te ontwijken en wat allemaal nog meer.

Nu lijk je vooral bezig met beoordelen wie het wel of niet goed doet en lijk je ook een voorop gezet idee te hebben over hoe mensen erin staan. Dan lees je vooral de dingen die jouw idee over de persoon bewijzen. Zo noemde je naar mij bijvoorbeeld de zin die jouw beeld bevestigde en ging je voorbij aan de zin die erop volgde. Zo vallen mij vaker invullingen op vanuit jouw beeld, die je nogal ongechargeerd wegzet. Enige verandering bij mensen moet op die manier erg groot zijn, voordat deze je zal opvallen.

Maar dan vraag ik me dus af, is jouw oordeel over hoe goed iemand het doet belangrijk, of is je sturing wenselijker in ook daadwerkelijk ergens komen? Ik zie liever dat laatste. Dan gebeurt er nog eens iets in plaats van het gepraat erover.
Ik sluit me volledig bij je aan. Dan komen we nog eens ergens.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ramana - Zelfonderzoek jan Advaita 4 31 August 2011 16:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.