Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 May 2016, 12:01   #51
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht

En over dat een meester nodig is, ook daar ben ik niet zeker van. Als er een grote mate van openheid bestaat kan zelfs een vriend die spiegel zijn. Maar weinigen zijn zo'n openheid gegeven.
Over de noodzaak van een meester/leraar/guru ben ik ook niet zeker.
Ook een vijand kan een spiegel zijn.

(Indien er toch een meester in het spel komt kijken, dan lijkt het mij van groot belang dat deze in staat is om feilloos de beginsituatie van de leerling(en) en zichzelf te bepalen voordat er op pad gegaan wordt, dit lijkt mij in het proces belangrijker dan het behalen van welke doelen dan ook. Mijns inziens schort het hier nog wel eens aan. Onderwijzen is te leren, niet iedere leraar/lerares verstaat de kunst van het van het vak, speciale tools hiervoor zijn aangeboren, natuurtalenten...:))
__________________
Panta Rhei
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 5 May 2016, 12:39   #52
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Vervang advaita vedanta in de quote door subjectieve hypnose en je ziet een omschrijving verschijnen wat denkbeeldigheid doet als gehechtheid aan onderwerp.
Wanneer gedegen zelfonderzoek doorzien is van ego, onderwerp ?n het verwerken als 'dat zijn van onmiddellijkheid (ander begin), dan is alle kennis en zijn alle instructies niet in staat onmiddellijkheid van bewustzijn op 'iets' te richten anders dan op de denkbeeldigheid zelf.
Gedegen zelfonderzoek is doorpakken op denkbeeldigheid tot 'dat kennen van onmiddellijkheid.

Looro, op het moment dat ik de quote plaatste wist ik dat je met deze tegenwerping zou komen en ik heb voor een moment overwogen om jouw visie op voorhand te pareren!
Het is ABSOLUUT niet waar wat je hier zegt!

Jij spreekt en redeneert voortdurend vanuit een absoluut standpunt dat in onze situatie niet relevant is of te handhaven.
Alles begint vanuit denkbeeldigheid en het kennen van de onmiddellijkheid, zoals jij dat noemt, is niet in een slag of stoot te realiseren.

Alle verworvenheden die jij als vanzelfsprekend veronderstelt en benoemt, zoals 'doorzien van ego', 'het zijn van onmiddellijkheid' en wat dies meer zij, zijn het product van persoonlijke inspanning en discipline en komen op geen enkel wijze zomaar aanwaaien.

Denkbeelden en denkbeeldigheid zijn noodzakelijk en onvermijdelijk om überhaupt ergens mee te kunnen beginnen.
Advaita Vedanta is daarmee geen subjectieve hypnose maar een degelijk, doorwrocht en beproefd systeem dat tot doel heeft de absolute werkelijkheid te leren kennen en te realiseren. Deze kennis kan niet in een weekend worden geabsorbeerd en de aanwijzingen maken in het begin gebruik van denkbeelden en subjectieve ervaring.
Stap voor stap wordt de leerling voorbereid op een ervaring die deze subjectiviteit transcendeert en waarin wordt aangestuurd op een min of meer directe confrontatie met de werkelijkheid.

Het systeem van Advaita Vedanta is in die zin uniek dat het alle andere bekende systemen omvat, zoals de diverse wegen van devotie, de grote boeddhistische kennissystemen, de sjamanistische rituelen en bijvoorbeeld de esoterische kanten van de Islam, Christendom en de grote Joodse traditie.

Op het moment dat een mens zichzelf vragen gaat stellen omtrent de aard van zijn bestaan en wie of wat hij is, moet hem iets bruikbaars aangereikt worden. Dat bruikbare bestaat meestal uit een nieuw idee of een nieuwe zienswijze of in ieder geval iets dat hem op een andere manier naar zijn eigen leven laat kijken.
Het moet heel eenvoudig beginnen en een te absolute stellingname zal in het begin zeker niet werken.

De Upanishad zegt: Turya is for Kathurta...........( het hoogste is voor de Hoogsten)

Hab
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 5 May 2016, 15:07   #53
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Vriend?! Vijanden zijn de beste spiegels in ons bestaan!
Zij brengen dingen teweeg en maken zaken los zoals geen vriend dat kan.....
Dat kan waar zijn voor zij die vijanden hebben, ik ben er jammer genoeg nog geen één tegen het lijf gelopen. Hoe kan ik dat dan weten?
Ik kan mij dus enkel beroepen op vrienden om zaken los te maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Een meester is vriend noch vijand.
Dat komt omdat hij geen persoonlijke connectie met de leerling onderhoudt.
Dit gegeven maakt het mogelijk de leerling naar een onpersoonlijke beleving te leiden oftewel een beleving die niet gekleurd is door wat dan ook.
Dat hoef je mij niet uit te leggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Een Meester is onontbeerlijk in dat verband.
Dat een meester onontbeerlijk is, wil ik persoonlijk bijtreden, ik ben ook van die mening. Ik durf dit gewoon niet met zekerheid te bepalen voor iedereen. En ik dacht dat je daar naar aan het vissen was, of ik dat met zekerheid durfde te stellen.

Ik denk dat ik je vraag echter niet goed heb begrepen. bedoelde je "ben je wel zeker dat een Meester niet nodig is als voorbeeld"?

Op dat antwoord ik resoluut ja. Ik heb het veel te veel zien gebeuren. Leerlingen die de Meester gaan na-apen. De meester spreekt met veel geduld, dus zij spreken ook met veel geduld (terwijl je ziet dat ze onderhuids vaak boven het kooppunt zitten), de meester is altijd vriendelijk, dus zij doen zich ook altijd vriendelijk voor (terwijl ze je eigenlijk naar de keel willen vliegen). De meester heeft dit gedaan in het verleden, oh, dat gaan we ook allemaal doen, dan gaan we het ook vinden.
Dat is niet aan mij besteed. De meester wijst aan, maar ik moet het zelf ontdekken.

Dus ja, het is veel meer als een spiegel. In mijn gesprek met Looro wou ik nu even de nadruk leggen op de spiegel: het terugspiegelen van wat er aan het gebeuren is op subtiel vlak. Een Meester zou Looro al lang dik op zijn donder gegeven hebben.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 May 2016, 15:23   #54
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Over de noodzaak van een meester/leraar/guru ben ik ook niet zeker.
Ook een vijand kan een spiegel zijn.
Ik geloof je best.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
(Indien er toch een meester in het spel komt kijken, dan lijkt het mij van groot belang dat deze in staat is om feilloos de beginsituatie van de leerling(en) en zichzelf te bepalen voordat er op pad gegaan wordt, dit lijkt mij in het proces belangrijker dan het behalen van welke doelen dan ook. Mijns inziens schort het hier nog wel eens aan. Onderwijzen is te leren, niet iedere leraar/lerares verstaat de kunst van het van het vak, speciale tools hiervoor zijn aangeboren, natuurtalenten...:))
Met een Meester (Hab schrijft dit mooi met hoofdletter, had ik ook moeten doen) bedoel ik een Gerealiseerde meester. Deze ziet gewoon feilloos de beginsituatie van de leerling en kan zich verplaatsen naar deze beginsituatie om de leerling vanuit dit punt op weg te zetten. Of dit over komt en of die weg juist aangevat wordt is volledig buiten het bereik van deze Meester, maar als het fout gaat, dan kan de Meester dit wel snel doorprikken, aanwijzen, terug-spiegelen.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 May 2016, 15:31   #55
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Looro, op het moment dat ik de quote plaatste wist ik dat je met deze tegenwerping zou komen
Looro jong, je begint voorspelbaar te worden!
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 5 May 2016, 15:33   #56
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik heb het veel te veel zien gebeuren. Leerlingen die de Meester gaan na-apen. De meester spreekt met veel geduld, dus zij spreken ook met veel geduld (terwijl je ziet dat ze onderhuids vaak boven het kooppunt zitten), de meester is altijd vriendelijk, dus zij doen zich ook altijd vriendelijk voor (terwijl ze je eigenlijk naar de keel willen vliegen). De meester heeft dit gedaan in het verleden, oh, dat gaan we ook allemaal doen, dan gaan we het ook vinden.
Dat is niet aan mij besteed. De meester wijst aan, maar ik moet het zelf ontdekken.

...die van mij zegt nooit wat......keek me zelfs gedurende een aantal jaren niet aan........

Nou, daar ben ik bijgevolg naar derden toe heel goed in geworden...!!
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 5 May 2016, 15:50   #57
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Dat kan waar zijn voor zij die vijanden hebben, ik ben er jammer genoeg nog geen één tegen het lijf gelopen. Hoe kan ik dat dan weten?
Ik kan mij dus enkel beroepen op vrienden om zaken los te maken.



Dat hoef je mij niet uit te leggen.



Dat een meester onontbeerlijk is, wil ik persoonlijk bijtreden, ik ben ook van die mening. Ik durf dit gewoon niet met zekerheid te bepalen voor iedereen. En ik dacht dat je daar naar aan het vissen was, of ik dat met zekerheid durfde te stellen.

Ik denk dat ik je vraag echter niet goed heb begrepen. bedoelde je "ben je wel zeker dat een Meester niet nodig is als voorbeeld"?

Op dat antwoord ik resoluut ja. Ik heb het veel te veel zien gebeuren. Leerlingen die de Meester gaan na-apen. De meester spreekt met veel geduld, dus zij spreken ook met veel geduld (terwijl je ziet dat ze onderhuids vaak boven het kooppunt zitten), de meester is altijd vriendelijk, dus zij doen zich ook altijd vriendelijk voor (terwijl ze je eigenlijk naar de keel willen vliegen). De meester heeft dit gedaan in het verleden, oh, dat gaan we ook allemaal doen, dan gaan we het ook vinden.
Dat is niet aan mij besteed. De meester wijst aan, maar ik moet het zelf ontdekken.

Dus ja, het is veel meer als een spiegel. In mijn gesprek met Looro wou ik nu even de nadruk leggen op de spiegel: het terugspiegelen van wat er aan het gebeuren is op subtiel vlak. Een Meester zou Looro al lang dik op zijn donder gegeven hebben.
De aanwijzingen van een Guru zijn altijd maatwerk. De een wordt zachtaardig behandeld, de ander wordt genegeerd. Zijn algemene houding is echter altijd 'voorbeeldig'.

Niets wordt zomaar ondernomen, geen handeling is ijdel.
De onmiddellijke confrontatie verloopt in mijn geval altijd in termen van wakkerschudden.
Zonder iets te zeggen of te doen neemt Hij je onderhuids onderhanden en je weet precies wat je te doen staat.
Hij legt de zere vinger op het tekort aan bewustzijn, wijst op de diepe slaap waarin wij allen verkeren.
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 5 May 2016, 16:22   #58
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

owja, gerealiseerde meesters met een hoofdletter zijn onfeilbaar...dat was ik even vergeten...

(Bij deze Vrijheid/Hemelvaartsdag: de bevrijding van vandaag is de spirituele gevangenis van morgen...)
__________________
Panta Rhei
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 5 May 2016, 16:30   #59
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
owja, gerealiseerde meesters met een hoofdletter zijn onfeilbaar...dat was ik even vergeten...
Dan is het goed dat wij je daaraan even hebben herinnerd!!
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 5 May 2016, 16:49   #60
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

__________________
Panta Rhei
NN is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advaita en non-dualiteit in de praktijk Rob Hans Laurentius 40 21 August 2014 20:50


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.