Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Osho
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 November 2011, 07:41   #51
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesselin Bekijk bericht
Inderdaad... hahaha... de Matterhorn!
Die staat er nog altijd, onaangedaan.
Op de plaats waar mijn zus op de foto zit, hebben ontelbare mensen plaats genomen in de loop van de geschiedenis. En ontelbaren van hen zijn overleden.
Maar, de Matterhorn, staat nog steeds majestueus te glanzen in het zonlicht.... onaangedaan, zoals de stilte voor de schepping.



zo is dat !.....mark.

laat het een symbool zijn voor wat je diepste REALITEIT' is....
''STRALENDE VITALE STILTE''.....onaangedaan door alle vertoon van gedrag/handeling, emotie/gevoel, gedachten/verbeelding, schouwen/intuitie......
alle vertoon raakt alleen het vertoon (de onrust) aan'....nooit de VITALE STILTE' .....die je bent.

waar het 'waarnemen'(bewustzijn) verzonken raakt in het ''GEWAARZIJN'' met je hele wezen.......is geen enkele bevestiging meer nodig !

(laat STILTE' je gids zijn...en niet het vertoon' noch van een jezelf' noch van een zogenaamd 'ander'.


wat de matterhorn betreft...
tijdens een van mijn avontuurtjes ben ik gekomen tot de helft, (stervens koud) dat was toen'....meer dan genoeg.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 15 November 2011, 10:13   #52
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
de matterhorn.
Lijkt mij meer op een foto van o.a. de Matterhorn.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 15 November 2011, 10:23   #53
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Er blijkt dus wel degelijk zoiets als een vrije wil te bestaan, namelijk in het "willig" zijn om niet meer dwangmatig het éne te willen (bereiken, ervaren, denken, hebben) met uitsluiting van (omwille van angst voor) het andere.
Mooi hoe je e.e.a uiteenzet Tineke. Ik kan me er wel in vinden, alleen zie ik de benaming "vrije wil" meer bij een persoon die nog alles denkt naar zijn hand te zetten. Ook impliceert dit m.i. nog een dualiteit, vrije wil en de wil van God. Terwijl jij ook aangeeft dat er slechts één wil is. M.i. gaat het meer om overgave ipv vrije wil. Met overgave wordt m.i. een meegeven met i.p.v. je te verzetten tegen de stroom van het leven bedoeld, niet vanuit vrije wil, maar overgave om de overgave zelf.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 15 November 2011, 10:39   #54
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Mooi hoe je e.e.a uiteenzet Tineke. Ik kan me er wel in vinden, alleen zie ik de benaming "vrije wil" meer bij een persoon die nog alles denkt naar zijn hand te zetten.
Dat is 1 (een).
En als 't allemaal, alles,tout, all, geheel 'n béétje meezit dan kan iemand tot het inzicht komen dat die vrije wil niet bestaat.

Citaat:
Ook impliceert dit m.i. nog een dualiteit, vrije wil en de wil van God. Terwijl jij ook aangeeft dat er slechts één wil is.
Die van de Natuur?
Universele "wil?"
Kosmische "wil?"

Citaat:
M.i. gaat het meer om overgave ipv vrije wil. Met overgave wordt m.i. een meegeven met i.p.v. je te verzetten tegen de stroom van het leven bedoeld, niet vanuit vrije wil, maar overgave om de overgave zelf.
Kan die overgave dan "gedaan worden" uit vrije wil?
M.a.w. kan iemand die in de vrije wil gelooft overgeven?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 15 November 2011, 10:44   #55
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Dat is 1 (een).
En als 't allemaal, alles,tout, all, geheel 'n béétje meezit dan kan iemand tot het inzicht komen dat die vrije wil niet bestaat.


Die van de Natuur?
Universele "wil?"
Kosmische "wil?"



Kan die overgave dan "gedaan worden" uit vrije wil?
M.a.w. kan iemand die in de vrije wil gelooft overgeven?
Nee, precies, Blikje!
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 15 November 2011, 17:36   #56
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Mooi hoe je e.e.a uiteenzet Tineke. Ik kan me er wel in vinden, alleen zie ik de benaming "vrije wil" meer bij een persoon die nog alles denkt naar zijn hand te zetten. Ook impliceert dit m.i. nog een dualiteit, vrije wil en de wil van God. Terwijl jij ook aangeeft dat er slechts één wil is. M.i. gaat het meer om overgave ipv vrije wil. Met overgave wordt m.i. een meegeven met i.p.v. je te verzetten tegen de stroom van het leven bedoeld, niet vanuit vrije wil, maar overgave om de overgave zelf.
Dat is het nadeel van "slechts" over woorden te beschikken in een poging om (kennis door bepaalde) ervaringen over te brengen.

Mijn leven bestond als het ware uit een "training" in overgave. Allerlei "rampachtige" toestanden en gebeurtenissen beschouwde ik als "de wil van het leven" en ik "schikte" mij daarnaar. Ik verzette me dus juist NIET tegen dat wat ik als de levensstroom (de wil van God) zag en liet me meevoeren, van het ene drama naar het andere. Elk drama vond pas een "einde" op het moment dat ik niet meer verder KON, geen greintje levenskracht meer had. Telkens weer bleek het leven mij -door middel van de moed der wanhoop- juist te vragen om mij niet meer "zomaar" over te geven, om niet meer alles te accepteren zoals het zich voordeed, maar een eigen wil te "creëren", voor mezelf op te komen, het belang van anderen ni?t meer op de eerste plaats te stellen maar mijn eigen belang belangrijker te maken. De laatste en moeilijkste "hindernis" daarbij was het verbreken van alle contact met mijn zoon en het "opgeven" van mijn kleinkinderen. Daar is mijn "wil" (levensangst) uiteindelijk op stuk gelopen en werd vertrouwen (in mezelf, in het leven, in God) geboren...

Ondertussen weet ik dat het meegaan met de levensstroom je inderdaad brengt naar waar je in feite WIL zijn maar dat dit niet gaat wanneer je zélf een bepaald resultaat vooropstelt (of bepaalde gevolgen wilt vermijden) of ervan uitgaat dat je niets kán doen. Die houdingen vertrekken m.i. vanuit angst, vanuit een gebrek aan vertrouwen in het leven...

De wil van God komt voor mij dus tot "uiting" in de levenswil van de mens. Die wil kan niet als vrij ervaren worden zo lang deze vanuit angst vertrekt in plaats van vanuit vertrouwen. Er is een immens verschil tussen een leven VOL overgave (vol vertrouwen) en een leven IN overgave (aan de angst). Je overgeven aan die angst is gans iets anders dan je overgeven aan/volgen van de levenswil. Die vrije levenswil (de wil om écht, oprecht en in vertrouwen je eigen leven te leven) "stopt" pas op het moment dat de zogenaamde dood zijn intrede doet. Dan pas (en niet eerder) dient deze levenswil "uit handen" gegeven te worden...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 15 November 2011, 18:29   #57
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Ondertussen weet ik dat het meegaan met de levensstroom je inderdaad brengt naar waar je in feite WIL zijn maar dat dit niet gaat wanneer je zélf een bepaald resultaat vooropstelt (of bepaalde gevolgen wilt vermijden) of ervan uitgaat dat je niets kán doen. Die houdingen vertrekken m.i. vanuit angst, vanuit een gebrek aan vertrouwen in het leven...
Ik neem dus aan dat je minstens één van de misgevatte advaita concepten (topic) mis vat.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 15 November 2011, 19:55   #58
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Ik neem dus aan dat je minstens één van de misgevatte advaita concepten (topic) mis vat.
Een misvatting mis-vatten? Wordt "mis" daardoor omgetoverd in "juist" of zo?

Blikje, ik weet niets maar dan ook niets af van advaita concepten. Mis en juist zijn voor mij geen algemeen geldende termen. Wat mij betreft is iedereen bezig met wat hij/zij als "het juiste" ziet (bedenkt) tot het "fout" aanvoelt (maar kan het evengoed omgekeerd zijn ).

Ik spreek alleen maar vanuit wat ik ervaar en ervaren heb, niet vanuit (al dan niet mis-gevatte) concepten. Dat mijn ervaringen telkens "ontspringen" vanuit een zogenaamd concept (voorstelling), daar ga ik ondertussen vanuit. En of dat nu een concept is wat door anderen als "mis" of "belachelijk" of "naïef" wordt beschouwd, daar heb ik vrede mee. Innerlijke vrede hebben met het uiterlijke leven (in welke vorm het ook "verschijnt"), is voor mij belangrijker dan gelijk hebben of dánken de waarheid in pacht te hebben. Het gaat voor mij al lang niet meer om (het zoeken naar, vinden van, vastklampen aan) d? waarheid, maar om datgene wat voor mij waar is. En daar leef ik dan naar...

Ik kan maar één leven (tegelijk) leven en dat is DIT leven dat ik als het mijne ervaar, zelfs al ben ik niet de "eigenaar" ervan maar de "huurder". So what?
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 16 November 2011, 04:54   #59
vesselin
Asprirant lid
 
vesselin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Zeer mooi verwoord Tineke.
Al die concepten zijn als reddingsboeien waar de angstige geest zich aan vastklampt.
Maar zo leer je nooit zelf zwemmen. Hahahaha.
Het is veiligheid zoeken in het intellect. Maar dat kan het intellect niet geven.
Het intellect dient om je leven effici?nt en praktisch te organiseren.
Maar als het aangedreven wordt door angst schept het hersenschimmen.
vesselin is offline   Met citaat reageren
Oud 16 November 2011, 04:59   #60
vesselin
Asprirant lid
 
vesselin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine
zo is dat !.....mark.

laat het een symbool zijn voor wat je diepste REALITEIT' is....
''STRALENDE VITALE STILTE''.....onaangedaan door alle vertoon van gedrag/handeling, emotie/gevoel, gedachten/verbeelding, schouwen/intuitie......
alle vertoon raakt alleen het vertoon (de onrust) aan'....nooit de VITALE STILTE' .....die je bent.

waar het 'waarnemen'(bewustzijn) verzonken raakt in het ''GEWAARZIJN'' met je hele wezen.......is geen enkele bevestiging meer nodig !

(laat STILTE' je gids zijn...en niet het vertoon' noch van een jezelf' noch van een zogenaamd 'ander'.
Mooi, heel mooi,

Als dit een eerlijk verslag is van wat je beleeft, ben je een begenadigd mens!

(Apropos: CAINE is de afkorting van: Computer Aided INvestigative Environment

Worden wij hier voorgelicht door een computerprogramma?!)

Wijziging aangebracht door vesselin op 16 November 2011 om 05:15.
vesselin is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.