Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 September 2015, 11:23   #51
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Het valt me op in de afgelopen jaren dat dit de weg is die je gekozen hebt en er geen andere weg lijkt te bestaan. Ook al blijkt het niet het effect te hebben wat je verwacht. Ik, en Ulla ook, geven juist aan dat er meerdere manieren zijn waarop het ego geprikkeld wordt. We hebben het dus totaal niet over het tevreden stellen van het ego. Je lijkt bijzonder slecht te lezen in deze.
Ik heb vijftien jaar forumervaring en kan, door niet in te grijpen, het forum de weg op laten gaan zoals dat van het Jan Kersschot forum waar de gerealiseerden elkaar in de haren vliegen. Een naar lieflijk- en vrijblijvendheid gestuurd forum a la het zelfkennisforum van Remon is ook mogelijk.

Echter heb ik als model het vroegere Onkruid forum alsook het vroegere Byron Katie forum Nederland in gedachten waar werkelijk gewerkt werd. Succesvol is datgene wat zichzelf oplost, alleen gesakker en oeverloos gezwam, naar de aard van ego, houdt het gehele circus overeind.

Er bestaan verschillende inzichten hoe ego het beste geprikkeld kan worden ik heb de mijne. De kwestie van bijzonder slecht te lezen is dus dat ik op alternatieve voorstellen niet nader inga en mijn eigen gedachtegang volg hoe ego het beste benaderd kan worden.

Ik heb immers het gedegen zelfonderzoek afgerond en weet waar het met ego langs gaat .
  Met citaat reageren
Oud 12 September 2015, 11:38   #52
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
De grond van het ogenschijnlijke ego bestaat uit de volgende sensaties; Vasthouden, weerstand (strijd)
Tegenhouden, eer gevoel 'persoonlijk' geweten (zwelgen).
Op die subjectief psychologische grond is een interpretatie van gegevens, dat laat een soort layout zien, op die layout is weer interpretatie etc.

De beleving van strijd/eer gevoel is subtiel op de achtergrond gaande als beleving, en kan zich slim, beleefd, beschaafd profileren binnen de contouren van de layout, er valt altijd iets te winnen of te verliezen, omdat er investering is van ogenschijnlijke 'eigen' energie. (ego)
De beleving dat die energie 'eigen' is, is de waan van de 'ik' ervaring.

Ego (Het gevoel van 'eigen') heeft geen werkelijkheid van zichzelf, het is een vermeende werkelijkheid die feitelijk niet bestaat.
Als gezien (herkent) wordt dat er niet zo iets is als 'eigen' energie van 'iemand' dan kan er ook geen strijd of zwelgen meer zijn daarmee.
Als het ogenschijnlijke 'eigen' gezien wordt als begoocheling/illusie dan blijft een verschoonde constatering van hoe 'wat is' zich verhoud over.
Strijd of zwelgen is dan niet meer in het 'geding'.

Wat dan blijft is een oprechtheid van constateren (Mee-Zien) die onmogelijk is voor de ogenschijnlijke ego beleving.
Het gaat er dus niet direct om wat aangegeven wordt(layout)(Wat de voorkeur heeft voor ego) maar eerder van waaruit er gereageerd wordt op de layout, (De voorkeur bij gedegen zelfonderzoek) is dat vanuit 'eigen' of vanuit 'eigen'loos? dat verschil laat zich heel gauw zien in de layout (De manier van weergave van constatering(en).
Het gegeven schietschijf te zijn verliest dan al z'n werkelijkheid, omdat er eenvoudig niemand is (eigen) die beschoten kan worden, en gedachten doen geen zeer, hooguit binnen de veronderstelling dat ze iets 'eigens' hebben.
Zo is dat in een notendop, het kan direct worden gezien dan wel door zelfonderzoek worden gezien.

Maar nee we theoretiseren en sakkeren liever en ik ben dat oeverloze geleuter dan ook flink moe.
  Met citaat reageren
Oud 12 September 2015, 12:02   #53
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het ligt niet in mijn aard iets te negeren, iets kan wél aan belangstelling verliezen. Dat ik dat gedaan heb en toegelicht verbaast me dan ook.
Oke. Desondanks wordt ego wel geprikkeld door negeren als er wat te ontdekken valt hierin. Althans dat heb ik ervaren.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 12 September 2015, 12:12   #54
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Oke. Desondanks wordt ego wel geprikkeld door negeren als er wat te ontdekken valt hierin. Althans dat heb ik ervaren.
Dat zal best Ulla maar is het krachtig genoeg om de persoon in kwestie tot het inzicht te laten komen dat ie geleid wordt door de nukken van z'n ego?
  Met citaat reageren
Oud 12 September 2015, 12:13   #55
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Het valt me op in de afgelopen jaren dat dit de weg is die je gekozen hebt en er geen andere weg lijkt te bestaan. Ook al blijkt het niet het effect te hebben wat je verwacht. Ik, en Ulla ook, geven juist aan dat er meerdere manieren zijn waarop het ego geprikkeld wordt. We hebben het dus totaal niet over het tevreden stellen van het ego. Je lijkt bijzonder slecht te lezen in deze.

Mijn ervaring is idd dat ego ook geprikkeld wordt als het genegeerd wordt. Het gaat mij echter niet om gelijk krijgen of iemand te willen overtuigen. Het lijkt nu alsof je mijn post hiervoor voor gebruikt. Als Renoir (sorry ik kan maar niet wennen aan je nieuwe naam) dat nog steeds anders ziet wil ik nog graag weten waarom.

Wijziging aangebracht door Ulla op 12 September 2015 om 15:29.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 12 September 2015, 12:15   #56
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat zal best Ulla maar is het krachtig genoeg om de persoon in kwestie tot het inzicht te laten komen dat ie geleid wordt door de nukken van z'n ego?
Daar is het antwoord al. Misschien niet. Of het is afhankelijk van de situatie en hoe sterk het ego aanwezig is en men zelf is gevorderd is zelfkennis. Ik ben er over aan het nadenken maar kan uiteindelijk alleen uitgaan van hoe ik het ervaren heb hier.

Wijziging aangebracht door Ulla op 12 September 2015 om 12:43.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 12 September 2015, 12:35   #57
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

Dat het er voor jouw onderzoek niet toe doet dat ik het gedegen zelfonderzoek heb afgesloten gebruikte ik altijd als antwoord maar bepaalde personen begrijpen de consequentie niet van het afgesloten hebben van gedegen zelfonderzoek en komen opnieuw met bemerkingen die er op zouden duiden dat dat niet het geval is. Wanneer ze dat onderzoek niet doen komen ze daar nooit achter.

Dat is jouw mantra, van dat afgesloten onderzoek.
Ik zie dat dat totaal niet het geval is.
Maar wat ik zie, dat interesseert je geen fluit.
Je bent een theoreticus die een grote uitdrukkingsvaardigheid heeft.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 12 September 2015, 12:35   #58
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Als jij niet blijft herhalen dat jouw onderzoek afgerond is, maar je simpelweg geen reactie daarop geeft door te zeggen dat het er niet toe doet hoe ver jouw onderzoek gaat, dan heb je een opening om naar de andere persoon terug te gaan. Jouw onderzoek is dan gewoon niet im frage. Klaar. Geen uitleg. Gewoon niet interessant.
Ik vind dit wel het overwegen waard. Anderzijds ego wordt ook geprikkeld doordat telkens geroepen wordt dat het onderzoek is afgerond. Ook weer een toetsmoment voor de serieuze onderzoeker. Het is ook aanvoelen wanneer wat aangebracht is. Een soort van balans act.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 12 September 2015, 12:36   #59
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Je demonstreert bij voortduring precies dat wat je krijgt aangereikt om naar te kijken.
Weer een antwoord van niks, Rob. Als het moeilijk wordt dan ontloop je altijd de kwestie.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 12 September 2015, 12:52   #60
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Dat is jouw mantra, van dat afgesloten onderzoek.
Ik zie dat dat totaal niet het geval is.
Maar wat ik zie, dat interesseert je geen fluit.
Je bent een theoreticus die een grote uitdrukkingsvaardigheid heeft.
Ach welnee, ik heb op al deze suggesties al herhaaldelijk een antwoord gegeven.
Je vertoont alle kenmerken van het 'ego ziet ego' gebeuren en bent niet zichtbaar in 'wat je bent'. Uitleggen heeft geen zin als je geen gedegen zelfonderzoek gedaan hebt. Wanneer je dat gaat doen zien we hetzelfde, dan is iedere uitleg verder overbodig, dat is wat jij het advaita team noemt.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.