Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 March 2013, 21:51   #51
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ja. Verschijnselen "verstoppen" zich wel erg slim. je "denkt" iets te zien whatever ben je toch nog bezig met een of andere verstopte/vervangbare "overtuiging"/bijverschijnsel.
Voila de valkuil, hoe handig is het dan dat iemand op een forum je daar op wijst.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 22:01   #52
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Voila de valkuil.
De zo kort mogelijke lijn is kort en krachtig maar op zich ook een verschijnsel in de zin van middel. Het zou dus voldoende moeten dit te doorzien om niet in die valkuil te trappen. Het middel is niet het doel maar functioneel. (?).
En als ik ertegen ageer en weerstand voel omdat ik het gevoel heb je wilt mij iets "aanpraten" ( ik noem het maar even zo) heb ik alleen maar mezelf mee en dan in het klein. En plak ik nog vast.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 22:03   #53
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Voila de valkuil, hoe handig is het dan dat iemand op een forum je daar op wijst.
Heel handig maar zit nog met een vraag. Oh nee is duidelijk haha.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 22:18   #54
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wanneer je Waarheid spreekt herken ik dat, wanneer je ego spreekt herken ik dat.



Dit is dus eigenlijk het grote Renoir/advaita forum, maar omdat er anders niemand op zou zitten laat je de verstrooiing en verspilling toe, zodat je toch af en toe de meester kan spelen.
Wanneer het in jouw lijn ligt is het waarheid, zoniet dan is het ego,...basta!
Je denkt dat je in dienst kan staan, maar feitelijk ontneem je mogelijke wankelingen door het als hard/spartaans voor te stellen, zij en omwegen veroordelend.
Jij hebt er zo hard voor moeten knokken(je hele leven al) en god gloeiende, je zal het zo hard/spartaans mogelijk voorstellen, zodat wanneer die enkele zich aan "de(jouw)waarheid" over wil geven, jij volledig die persoon kan drillen(van katoen)

Jij hebt vroeger niet veel op schoot gezeten,....

Groeten van mijn ego.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 22:33   #55
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ook hier geld dat Waarheid Waarheid herkend en die herken je dan niet.
Is het niet een beetje koud daarboven? Kom eens gewoon gezellig bij ons Renoir, allemaal mensen waarvan de meesten wel met advaita in aanraking gekomen zijn. Sem, Rob, Sagnaar, Habbut, Aart, Diane, Moi, etc, je bent heus niet de enige.

Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 22:43   #56
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Is het niet een beetje koud daarboven? Kom eens gewoon gezellig bij ons Renoir, allemaal mensen waarvan de meesten wel met advaita in aanraking gekomen zijn. Sem, Rob, Sagnaar, Habbut, Aart, Diane, Moi, etc, je bent heus niet de enige.

Renoir is gerealiseerd, ben je dat ook dan? Zo niet, hef jezelf niet in de waan..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 22:49   #57
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
De zo kort mogelijke lijn is kort en krachtig maar op zich ook een verschijnsel in de zin van middel. Het zou dus voldoende moeten dit te doorzien om niet in die valkuil te trappen. Het middel is niet het doel maar functioneel. (?).
En als ik ertegen ageer en weerstand voel omdat ik het gevoel heb je wilt mij iets "aanpraten" ( ik noem het maar even zo) heb ik alleen maar mezelf mee en dan in het klein. En plak ik nog vast.
Je theoretiseert veel Ulla 'het zou moeten' en zo. Het is domweg zelfonderzoek doen en alles wat je tegenkomt tegen het licht van de waarheid houden. Wanneer je een afleidend verschijnsel tegenkomt zie je dat vaak zelf niet en is het handig als wij elkaar daarop wijzen.
Je mag best kritisch zijn op het gevoel dat je iets wordt aangepraat, maar wat ik doe is je aan het wankelen brengen in je aanname, geen aanpraten.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 23:01   #58
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht


Dit is dus eigenlijk het grote Renoir/advaita forum, maar omdat er anders niemand op zou zitten laat je de verstrooiing en verspilling toe, zodat je toch af en toe de meester kan spelen.
Wanneer het in jouw lijn ligt is het waarheid, zoniet dan is het ego,...basta!
Je denkt dat je in dienst kan staan, maar feitelijk ontneem je mogelijke wankelingen door het als hard/spartaans voor te stellen, zij en omwegen veroordelend.
Jij hebt er zo hard voor moeten knokken(je hele leven al) en god gloeiende, je zal het zo hard/spartaans mogelijk voorstellen, zodat wanneer die enkele zich aan "de(jouw)waarheid" over wil geven, jij volledig die persoon kan drillen(van katoen)

Jij hebt vroeger niet veel op schoot gezeten,....

Groeten van mijn ego.
Het is zeker zo dat als er niet gebept kan worden dat er dan geen leden zouden zijn. Wat mij betreft zie ik dat beppen met lede ogen aan want zelf hou ik me daar niet graag mee ledig. Ik heb een rijk sociaal leven buiten het forum en de behoefte dat hier te hebben is er niet. Dus hier wil ik het liefste spijkers met koppen slaan. Gewoon werken aan Zelfkennis.

Dat het waarheid is wanneer het in mijn lijn ligt, heeft je ego leuk gevonden, nou hoef je er lekker niks mee. Waarom het spartaans moet zijn heb ik je al uitgelegd, je ego is de waakhond over de flinke kluif op je bord en zal zich niet licht iets laten ontnemen. Daarom wil ik helpen met het doorzien van de mechanismen, maar wanneer je jouw trots, ego, overwicht, met de mijne in conflict wil laten komen dan bekijk je het maar, ik gevoel daartoe geen lust.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 23:01   #59
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Ulla en Renoir bedankt voor de uit leg. Ergens weet ik maar snappen doe ik het niet ha,ha. Dus hou ik het nog maar bij mijn thema liefhebben. Dat ik en jij een illusie is. Moeilijk vind ik dat . Hoe ga ik die kloof dichten tussen ' wij = 1 '. Ervaren dat ik 1 ben dat is wat ik nu verlang. Met dat ik dit schrijf denk ik dit is een gestoord verlangen, zou er een mens bestaan die dat zou kunnen ervaren.
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2013, 23:11   #60
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Ulla en Renoir bedankt voor de uit leg. Ergens weet ik, maar snappen doe ik het niet ha,ha. Dus hou ik het nog maar even bij mijn thema lief hebben en dat ik en je een illusie is. Vet moeilijk vind ik dat al. Hoe ga ik die kloof dichten tussen wij = 1 ding. Dit alles gedreven door mijn vette Ego die zo graag die ervaring verlangt. Ervaren dat ik 1 ben! Met dat ik dit schrijf denk ik dit is een gestoord verlangen, zou er een mens bestaan die dat zou kunnen ervaren.
Dat EEN zijn we in Bewustzijn. Dat EEN zijn in Bewustzijn ervaren we niet door het functioneren van het ego, dat van eenieder een zelfstandig eiland maakt. Wordt je egoloos dan is die belemmering EEN te zijn in Bewustzijn opgeheven.

De contradictie is dat we in onze samenleving door al die gemaaktheid van het ego op onze hoede moeten zijn en daarin dus niet zonder ego kunnen functioneren. Het ego is een noodzakelijk kwaad wat Bewustzijn betreft maar maatschappelijk gezien je redding.

Als we allemaal het ego zouden afleggen en in Bewustzijn verkeren dan zouden we doordrongen zijn van de omstandigheid dat wat we een ander aandoen onszelf aandoen en dus intrinsiek 'weten' wat goed is en daar naar handelen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.