Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 November 2012, 15:40   #51
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

het is mogelijk dat een ware zoeker (moet er zo om lachen, krijg ik weer de poppen aan het dansen met zo een woord), zich onderscheidt doordat hij zich niet in het comfort wentelt van worden naar zijn geweten te buigen.
Alles is Ok, dat is zeker zo!
Iedereen wilt zich maar graag als vrij, en verlicht, en gerealiseerd en als wat dan ook zichzelf zien, en zich graag zo profileert.
Het is zo een grote behoefte dat wij het 'goed' doen, met het gevolg dat wij echt vergeten wat wij werkelijk zijn!. En wat is dat 'goed' doen? In ieder kring wordt iets anders verwacht. Hier op dit forum scoort hoog als je jezelf profileert als wetende, of dat soort shit!
ik chatte ergens een keer op een spiritueelbox en ik vroeg: wie is hier verlicht? ''IK IK IK IK'' .. waren de antwoorden.
Is het dan zo moeilijk om te zeggen dat je nu en dan jezelf in irritaties verliest, en in teleurstelling, en in ongemakken zoals verveling en er aan overgelaten bent aan je kindermechanismes, en dat je behoeften je de baas zijn?

Lieverdjes toch, niets mis mee als je geen ware zoeker bent, en als je je tevreden stelt met een lekker lui leventje, gewoon materieel van je rust genieten is toch ok?

Maar volledige vrijheid, en je 'mens zijn' naar een ander plan brengen is een stapje verder gaan dan dat.
Toe maar, geef toe dat je maar een mensje bent die nog afhankelijk is van de vriendelijkheid van de omgeving, en dat je nog graag geliefd wilt zijn en naar je zin wilt hebben, en dat jij dit OK vindt op dit moment.

Maar vergeet niet dat het een quasi-veiligheid is!

Wijziging aangebracht door Mihaela op 4 November 2012 om 16:21.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2012, 17:40   #52
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Lieverdjes toch, niets mis mee als je geen ware zoeker bent, en als je je tevreden stelt met een lekker lui leventje, gewoon materieel van je rust genieten is toch ok?
Ik ben blij dat je het zegt, schattebout!
Dan ga ik zo een hapje eten maken
en dan lui op de bank naar Studio Sport kijken.

Het belangrijkste verschil tussen Osho en mij
is tenslotte gelegen in het aantal Rolls Royces.

Wil je mij een seintje geven als je emotie-vrij bent?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2012, 17:51   #53
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik ben blij dat je het zegt, schattebout!
Dan ga ik zo een hapje eten maken
en dan lui op de bank naar Studio Sport kijken.

Het belangrijkste verschil tussen Osho en mij
is tenslotte gelegen in het aantal Rolls Royces.

Wil je mij een seintje geven als je emotie-vrij bent?
saai hoor....
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2012, 18:07   #54
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Is het dan zo moeilijk om te zeggen dat je nu en dan jezelf in irritaties verliest, en in teleurstelling, en in ongemakken zoals verveling en er aan overgelaten bent aan je kindermechanismes, en dat je behoeften je de baas zijn?
De vraag is wat er precies verloren gaat in die omstandigheden, een koele attitude, of jezelf ?
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2012, 19:12   #55
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
De vraag is wat er precies verloren gaat in die omstandigheden, een koele attitude, of jezelf ?

'Jezelf' gaat uiteraard nooit verloren, en een koele attitude wordt niet verloren, maar het is juist dat wat ontstaat: een masker, een rol, een leugen.
Als men gewend aan de rol van de wetende raakt terwijl hier sprake is van niet volkomen weten, de schaamte van het niet meer durven toe geven speelt ook vervolgens een grote rol, dan ontstaat er juist een attitude die je in de weg staat.
Terwijl het durven zeggen: Ik weet het niet(!), je juist dichter bij de waarheid brengt.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2012, 19:35   #56
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Terwijl het durven zeggen: Ik weet het niet(!), je juist dichter bij de waarheid brengt.
Dat weet ik nog zo net niet.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2012, 19:52   #57
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
het is mogelijk dat een ware zoeker (moet er zo om lachen, krijg ik weer de poppen aan het dansen met zo een woord), zich onderscheidt doordat hij zich niet in het comfort wentelt van worden naar zijn geweten te buigen.
Alles is Ok, dat is zeker zo!
Iedereen wilt zich maar graag als vrij, en verlicht, en gerealiseerd en als wat dan ook zichzelf zien, en zich graag zo profileert.
Het is zo een grote behoefte dat wij het 'goed' doen, met het gevolg dat wij echt vergeten wat wij werkelijk zijn!. En wat is dat 'goed' doen? In ieder kring wordt iets anders verwacht. Hier op dit forum scoort hoog als je jezelf profileert als wetende, of dat soort shit!
ik chatte ergens een keer op een spiritueelbox en ik vroeg: wie is hier verlicht? ''IK IK IK IK'' .. waren de antwoorden.
Is het dan zo moeilijk om te zeggen dat je nu en dan jezelf in irritaties verliest, en in teleurstelling, en in ongemakken zoals verveling en er aan overgelaten bent aan je kindermechanismes, en dat je behoeften je de baas zijn?

Lieverdjes toch, niets mis mee als je geen ware zoeker bent, en als je je tevreden stelt met een lekker lui leventje, gewoon materieel van je rust genieten is toch ok?

Maar volledige vrijheid, en je 'mens zijn' naar een ander plan brengen is een stapje verder gaan dan dat.
Toe maar, geef toe dat je maar een mensje bent die nog afhankelijk is van de vriendelijkheid van de omgeving, en dat je nog graag geliefd wilt zijn en naar je zin wilt hebben, en dat jij dit OK vindt op dit moment.

Maar vergeet niet dat het een quasi-veiligheid is!
Mihaela,

Vind je het erg als ik vraag van wie die tekst is?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2012, 19:57   #58
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
'Jezelf' gaat uiteraard nooit verloren, en een koele attitude wordt niet verloren, maar het is juist dat wat ontstaat: een masker, een rol, een leugen.
Als men gewend aan de rol van de wetende raakt terwijl hier sprake is van niet volkomen weten, de schaamte van het niet meer durven toe geven speelt ook vervolgens een grote rol, dan ontstaat er juist een attitude die je in de weg staat.
Terwijl het durven zeggen: Ik weet het niet(!), je juist dichter bij de waarheid brengt.
..En deze?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2012, 20:08   #59
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Mihaela,

Vind je het erg als ik vraag van wie die tekst is?
Vraag gerust O-sem!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 4 November 2012, 20:16   #60
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
..En deze?
Je doelt op ao...?
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.