Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Hans Laurentius
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Hans Laurentius Na elf jaar satsangs gegeven te hebben is hij sinds april 2009 gestopt. Sinds 2012 zijn er weer bijeenkomsten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 June 2015, 19:30   #51
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik bedoelde met 'je kunt er niks mee' dat er niks te halen valt voor het ego en dat het willen weten 'wat' je bent geen hebbedingetjes is om mooie sier mee te maken dan wel om van je pijntjes af te komen.

Ik heb je zin een paar keer tot mij genomen maar er valt geen kwartje.
Jij noemt het de intrinsieke opdracht, ik noem dat het ledig worden aan wat gedaan wordt omdat het gedaan wordt. Dat is pas mogelijk als er niemand meer is die er iets mee kan.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 2 June 2015, 20:40   #52
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Jij noemt het de intrinsieke opdracht, ik noem dat het ledig worden aan wat gedaan wordt omdat het gedaan wordt. Dat is pas mogelijk als er niemand meer is die er iets mee kan.
Ben, ik heb het in deze context helemaal niet over de intrinsieke opdracht gehad. Ter geheugen opfrissing ik heb wel eens in een ander verband gezegd dat de mens een intrinsieke opdracht heeft maar deze niet kan horen door het eigen c.q. egobelang te dienen. Ook deze context in aanmerking nemende begrijp ik je uitspraak, dat ledig worden aan dat gedaan wordt omdat het gedaan wordt, niet. Ook je laatste zin biedt geen opheldering. Wat betreft die laatste, indien er namelijk niet iemand is die er wat mee kan speelt dat (er niks aan hebben) niet, het speelt pas bij iemand die denkt er wat mee te kunnen.
  Met citaat reageren
Oud 2 June 2015, 23:33   #53
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ben, ik heb het in deze context helemaal niet over de intrinsieke opdracht gehad. Ter geheugen opfrissing ik heb wel eens in een ander verband gezegd dat de mens een intrinsieke opdracht heeft maar deze niet kan horen door het eigen c.q. egobelang te dienen. Ook deze context in aanmerking nemende begrijp ik je uitspraak, dat ledig worden aan dat gedaan wordt omdat het gedaan wordt, niet. Ook je laatste zin biedt geen opheldering. Wat betreft die laatste, indien er namelijk niet iemand is die er wat mee kan speelt dat (er niks aan hebben) niet, het speelt pas bij iemand die denkt er wat mee te kunnen.

Het stukje van jouw quote.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Eenmaal dat (werkelijk en dat niet rationeel) doorzien is is het klaar en zoals de traditie zegt is het daarna weer als vanouds houthakken en water halen geblazen. Oftewel je kunt er niks mee.
Mijn aanvulling daarop.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Dat je' er niks mee kan, is het verdwijnen van de voornaamste belemmering bij wat er gedaan wordt..
M.a.w Het kan nooit meer als vanouds wezen, als er niemand meer is die er iets mee kan.. dan pas haal je water en hak je hout.
Daarvoor haalde je water en hakte je hout subjectief begaan met 100 andere bezigheden.
Wat er ook maar gedaan wordt, wordt niet meer bespeeld door een 'waan' werkelijkheid, dan pas verschijnen er zowel letterlijk als figuurlijk zoden aan de dijk.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 09:28   #54
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Het stukje van jouw quote.

Mijn aanvulling daarop.

M.a.w Het kan nooit meer als vanouds wezen, als er niemand meer is die er iets mee kan.. dan pas haal je water en hak je hout.
Daarvoor haalde je water en hakte je hout subjectief begaan met 100 andere bezigheden.
Wat er ook maar gedaan wordt, wordt niet meer bespeeld door een 'waan' werkelijkheid, dan pas verschijnen er zowel letterlijk als figuurlijk zoden aan de dijk.
Ben als je bent aangekomen is dat 'niets meer mee kunnen' niet langer relevant, de persoon die er iets mee kon is er niet. Het gezegde water dragen houthakken wil alleen maar zeggen dat je gewoon terugkeert in de wereld en datgene doet wat er gedaan moet worden. Je bent door realisatie niet verrijkt of ontheven van je beslommeringen. Kortom de aspirant zoeker met het idee zijn persoonlijk leven te kunnen verrijken komt van een koude kermis thuis. Dit alles is de betekenis van die ene zin.
  Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 15:09   #55
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Maar ik stop er mee je zit maar te passen en te meten of jouw mening en die van advaita door een deur kunnen.
Dat lijkt misschien voor jou zo. Ik voorspel je dat ik nooit zal toetreden tot team advaita. De centrale kwestie bij team advaita is dat het 'ik' niet bestaat. Al het veranderlijke is onwaar. Dus blijft alleen bewustzijn over waar alles in verschijnt.


En raad eens? Als je al die egostuff op waarheid gaat onderzoeken ontstaat er een omgekeerde selffulfilling prohecy. Bomen onderzoeken levert niks op, egostuff onderzoeken wel. Dat verdwijnt namelijk. Zo ontstaat de overtuiging dat het 'ik' niet bestaat.

Wat aan de nog niet overtuigde advaita leerling is voorspeld wordt werkelijkheid! Er verandert wat in je zelf door advaita! Een wonder! Waarheid! Het is onomstotelijk waar! Niet dus?.

Nu begrijp ik ook waarom jouw zelfonderzoek is afgerond. Egostuff verdwijnt en als het toch verschijnt dan hoef je er niks mee want het is toch onwaar.
Alleen pijn is een probleem. Maar pijn heeft gewoon geen eigenaar. Pijn verschijnt gewoon in bewustzijn, das alles.

En nu hop hop hop weer aan het houthakken.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 18:06   #56
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Als je al die egostuff op waarheid gaat onderzoeken ontstaat er een omgekeerde selffulfilling prohecy.
Je introduceerde 'selffulfilling prophecy' en dat vond ik wel aardig gevonden omdat ego ook geënt is op gewenstheid van gedachten maar het effect van waarheidvinding een omgekeerde selffulfilling prophecy noemen kan niet. Maar zoals gezegd je blijft maar passen en meten zodat jij je eigen 'TO lijn' kunt initiëren omdat je niet samen met advaita door een deur wilt al kun je de vergelijking maar niet loslaten.

Citaat:
Wat aan de nog niet overtuigde advaita leerling is voorspeld wordt werkelijkheid! Er verandert wat in je zelf door advaita! Een wonder! Waarheid! Het is onomstotelijk waar! Niet dus?.
Je blijft maar kietelen en probeert om de controverse bloot te leggen dan wel mij tot een reactie te bewegen om je eigen visie te kunnen vervolmaken. Maar dat vervolmaken gaat je niet lukken want je bent bezig met een theoretische opzet, ook wel droogzwemmen genoemd. Gedegen zelfonderzoek en waarheidvinding moet je zelf ondervinden en niet als leesvoer voorgeschoteld krijgen. Het opstellen van een afgeleide visie van advaita was al uitgevonden door je illustere voorganger, Nathan.

Citaat:
Nu begrijp ik ook waarom jouw zelfonderzoek is afgerond. Egostuff verdwijnt en als het toch verschijnt dan hoef je er niks mee want het is toch onwaar.
Alleen pijn is een probleem. Maar pijn heeft gewoon geen eigenaar. Pijn verschijnt gewoon in bewustzijn, das alles.
Ik moet je nog te vaak weerspreken om je het begrijpen toe te kunnen kennen, maar het is geen theorie. Voor de zoveelste keer moet ik je terecht wijzen dat je niet kunt spreken over een staat waarin je niet bent.
  Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 18:22   #57
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je introduceerde 'selffulfilling prophecy' en dat vond ik wel aardig gevonden omdat ego ook geënt is op wenselijkheid van gedachten maar het effect van waarheidvinding een omgekeerde selffulfilling prophecy noemen kan niet. Maar zoals gezegd je blijft maar passen en meten zodat jij je eigen 'TO lijn' kunt initiëren omdat je niet samen met advaita door een deur wilt al kun je de vergelijking maar niet loslaten.
Het is geen kwestie van door een deur willen. Ik kijk met je mee wat jij in je advaita wereld doet. Ego ontstaat door selffulfilling prophecy, maar daarmee is het omgekeerde ook waar. De onderzoeker die in de advaita wereld terecht komt, komt daar in ego toestand aan. Puur en alleen door het opgeven van het geloof in 'ik' verdwijnt uiteraard ook de ego toestand. Treed deze toch op, dan wordt deze als onwaar bestempeld.

Zelfs Tolle weet dat als je ego niet langer voedt dat deze dan verschrompelt.
Van dat principe maakt de advaitist gebruik middels de overtuiging dat hij niet bestaat. De laatste overtuiging die jij nog hebt, Laurens?.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 18:41   #58
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Zelfs Tolle weet dat als je ego niet langer voedt dat deze dan verschrompelt.
Van dat principe maakt de advaitist gebruik middels de overtuiging dat hij niet bestaat. De laatste overtuiging die jij nog hebt, Laurens?.
Het 'geloof in 'ik' wordt door gedegene zelfonderzoek op de proef gesteld, beter nog aan het wankelen gebracht. Een overtuiging is van hetzelfde laken een pak en eveneens geloof.

Zelfs Tolle.. zo ver ben je al afgegleden dat je de afgeleide van het prototype toonaangevend maakt. Je bent met alsmaar je nieuwe invalshoekjes van verkeerde veronderstellingen een ongelooflijke droeftoeter.
  Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 19:27   #59
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het 'geloof in 'ik' wordt door gedegene zelfonderzoek op de proef gesteld, beter nog aan het wankelen gebracht. Een overtuiging is van hetzelfde laken een pak en eveneens geloof.

Zelfs Tolle.. zo ver ben je al afgegleden dat je de afgeleide van het prototype toonaangevend maakt. Je bent met alsmaar je nieuwe invalshoekjes van verkeerde veronderstellingen een ongelooflijke droeftoeter.
Niet erg inhoudelijk. Ik geef aan dat ik zie hoe jij en je advaiten kornuiten in een zelfopgezette val zitten. Dat doe ik uit gedienstigheid, maar jij zal wel weer kleinmenselijkheid zien ??

Als ik het heb over hoe ego ontstaat dan zie jij wel de selffulfilling prophecy.
Maar dat het andersom werkt dat weiger je in te zien. En ik begrijp ook wel waarom. Want dan moet je je laatste overtuiging herzien?.

Ik begin nu ook te begrijpen waarom Natan hier niet welkom is.
Die komt kennelijk ook te dicht bij je laatste overtuiging.
Ik begrijp nu ook waarom ik een ban kreeg. Ik kwam te dichtbij?.

Je hebt dit forum om je laatste overtuiging overeind te houden.
Team advaita heb je om je bij te staan en lieden zoals ik voor het tegenspel.
Wel eens van dualiteit gehoord, Laurens?
Gaat er al een belletje rinkelen?

Ga het allemaal maar weer tegenspreken of ban me maar.
Je ontkomt toch niet aan je ego tot de zelfovergave.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 20:24   #60
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Niet erg inhoudelijk. Ik geef aan dat ik zie hoe jij en je advaiten kornuiten in een zelfopgezette val zitten. Dat doe ik uit gedienstigheid, maar jij zal wel weer kleinmenselijkheid zien. (kleinmenselijkheid ziet??)
Het inhoudelijke hebben we inmiddels gehad, het begint een beetje gezeur te worden van een dreinend kind dat z'n zin niet kan krijgen en daarbij heb je mazzel dat ik even niks beters heb te doen. Bij gebrek aan gedegen zelfonderzoekers heb ik wat tijd om een beetje met jou te ouwehoeren.

Citaat:
Als ik het heb over hoe ego ontstaat dan zie jij wel de selffulfilling prophecy.
Maar dat het andersom werkt dat weiger je in te zien. En ik begrijp ook wel waarom. Want dan moet je je laatste overtuiging herzien?.
Nee die zie ik niet maar ik vond de vergelijking wel leuk omdat ego ook gebaseerd is op gedachten en de manier waarop de dingen (in een vermeende realiteit) voor waar worden gehouden. En ik hoef helemaal niets te herzien want de manier waarop je een leuke gedachte wilt gaan ontwikkelen is van dezelfde soort, te weten slechts een gedacht, en die zijn mijnerzijds tot in den treure onderzocht, zodanig dat in een oogopslag het waarheidsgehalte is te zien om van overtuigingen maar te zwijgen.

Citaat:
Ik begin nu ook te begrijpen waarom Natan hier niet welkom is.
Die komt kennelijk ook te dicht bij je laatste overtuiging.
Ik begrijp nu ook waarom ik een ban kreeg. Ik kwam te dichtbij?.
Je hebt het niet willen begrijpen welhaast tot een kunst verheven.

Nathan wil met zijn eigen woorden zeggen wat advaita bedoeld en als een soort van intermediair optreden. De wijze waarop advaita het tot uitdrukking brengt luistert (met reden) uiterst precies omdat je er, zoals bij alle waarheidvinding, gevoel voor moet krijgen. Kortom een intermediair is niet echt wenselijk maar hem is niet het woord ontnomen. Echter Nathan is recentelijk wél de wacht aangezegd omdat hij het hier anderen ontrade gedegen zelfonderzoek te doen. Hetzelfde wat jij deed voordat je de wacht werd aangezegd omdat dat tegen de forumregels indruist. Daarna heeft hij zelf eieren voor zijn geld gekozen en schrijft nu niet meer. Hij en ook jij hebben hier geen ban en zijn lid. Maar dat gegeven is niet bruikbaar voor je.

Citaat:
Je hebt dit forum om je laatste overtuiging overeind te houden.
Team advaita heb je om je bij te staan en lieden zoals ik voor het tegenspel.
Wel eens van dualiteit gehoord, Laurens?
Gaat er al een belletje rinkelen?
Het doorzien is je niet gegeven beste Theo en ik weet ook wel waarom maar je hangt andere ideeën aan. Vaste ideeën waar je niet van bent af te brengen of zoals jij ze noemt 'overtuigingen' en denkt dat zelfonderzoek duurt zo lang je leeft en niet afgerond kan worden. Tja dan houden mijn pogingen om je terug te brengen naar de realiteit toch verder op. Dan kletsen we gezellig wat over Laurens.

Citaat:
Ga het allemaal maar weer tegenspreken of ban me maar.
Je ontkomt toch niet aan je ego tot de zelfovergave.
Waar haal je nou ineens weer die zelfovergave vandaan, breng je een nieuwe joker in?
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.