Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Inzichten
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Inzichten Elk inzicht is een smoesje.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 July 2019, 10:57   #51
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Na enige tijd genomen te hebben voor bezinning en gedegen onderzoek van wat er hier nu allemaal werkelijk aan het spelen is, wil ik toch nog het volgende terug geven:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat je niet tegen zelf afgeroepen autoriteit kunt is al zo'n invulling.
Het feit dat "ik er niet tegen kan" is misschien zelf ook wel invulling? De boodschap was "ik heb er niets mee", zoals ik ook niets heb met neo-advaita. Ik heb niets met zij die overal invulling zien, behalve bij zichzelf. Je kan het ook zien als een gezonde vorm van waakzaamheid.

Maar! Waar je mij (bewust of onbewust) op gewezen hebt, is wel de weerstand om een aanwijzing aan te nemen van iemand die zelf (door de conclusie dat het afgerond is) verder onderzoek "lijkt" uit de weg te gaan (of dit nu werkelijk zo is laat ik even open). Ook dat is inderdaad ego-weerstand bij mij en dus een gemiste kans:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Onderzoek en elimineer je zo'n gedachte niet grondig dan laat je ego de kapitein over je schip zijn die je er van zal weerhouden verder gedegen zelfonderzoek te doen.
Klopt!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Maar je kunt zelf ook waakzaam worden op de door ego ondernomen ondermijningsactiviteiten om niet aan het gedegen zelfonderzoek te hoeven beginnen, dan heb je die autoriteit niet nodig.
Ja, waakzaam worden en ... blijven!

Maar er zit iets in. Er knelt iets, en dit stuurt ego aan (ego-gril). Aan de andere kant is het ook gewoon een stuk gezonde waakzaamheid: ervoor waken dat het resultaat van zelfonderzoek niet verwordt tot het installeren van een autoriteit die boven het onderzoek staat en daardoor het verder onderzoek naar de overblijvende grillen van het ik uit de weg gaat. Een waakzaamheid dus voor de mogelijkheid dat ego hier heel erg subtiel het afgerond zijn gaat inzetten om zichzelf uit de wind te zetten. Dat schiet ook niet erg op, toch?

Maar zoals je zegt, je kan hier zelf gewoon waakzaam voor worden, ook al "lijkt" de aanwijzer hier zelf niet waakzaam voor. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, uitsluiting is onwil om eigen ego te onderzoeken, hoe dan ook, dat klopt!

Dus, ik heb weer wat om verder te onderzoeken, en zal het dan ook niet verder uitsluiten, waarvoor mijn dank!


Gedegen groeten,

Dorje.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 July 2019, 13:11   #52
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Maar! Waar je mij (bewust of onbewust) op gewezen hebt, is wel de weerstand om een aanwijzing aan te nemen van iemand die zelf (door de conclusie dat het afgerond is) verder onderzoek "lijkt" uit de weg te gaan (of dit nu werkelijk zo is laat ik even open).
Waar je ook (maar hoeft van mij niet) over kan nadenken is het volgende. Jij bent gewoon een bèta terwijl ik een alfa ben. Dorje wil ook graag een alfa zijn maar dat is niet echt zijn aard. We kunnen wel van kostuum veranderen maar de aard van ut beesie valt niet te verloochenen. Mijn ex-leraar bleek voor realisatie al betrokken te zijn geweest bij verschillende oplichtingszaken. Na realisatie heeft hij een ander pak aangetrokken. Die van de Guru met mooie worden en vooruitzichten. De man wordt door vele zoekers (ik was er ook een van) op een voetstuk gezet. Echter wat ze/ik niet konden zien is dat de groep een soort van visvijver was waarin hij via privé mails, van tijd tot tijd visjes haalde om een training te volgen a € 1200.
Geld overmaken naar een onbekend land via Western Union op naam van een onbekend persoon. Bij normale mensen zou er toch een belletje moeten gaan rinkelen of niet? Maar ja die zoekers hé! Dus om mijn verhaal niet te lang te maken, een oplichter voor realisatie is nog steeds een oplichter na realisatie. Er valt niet te ontkomen aan je ware aard. Jij hebt moeite met mijn aard en die is dominant maar als ik er om kan lachen dan kan jij dat toch ook? Verder zou ik zeker nooit zomaar aanwijzingen aannemen maar toetsen kan toch altijd? Net als een parachute werkt de geest beter als hij open staat.
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 9 July 2019, 13:43   #53
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Maar er zit iets in. Er knelt iets, en dit stuurt ego aan (ego-gril). Aan de andere kant is het ook gewoon een stuk gezonde waakzaamheid: ervoor waken dat het resultaat van zelfonderzoek niet verwordt tot het installeren van een autoriteit die boven het onderzoek staat en daardoor het verder onderzoek naar de overblijvende grillen van het ik uit de weg gaat. Een waakzaamheid dus voor de mogelijkheid dat ego hier heel erg subtiel het afgerond zijn gaat inzetten om zichzelf uit de wind te zetten. Dat schiet ook niet erg op, toch?

Maar zoals je zegt, je kan hier zelf gewoon waakzaam voor worden, ook al "lijkt" de aanwijzer hier zelf niet waakzaam voor. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, uitsluiting is onwil om eigen ego te onderzoeken, hoe dan ook, dat klopt!
Ik had specifiek over waakzaamheid op de door het ego ondernomen ondermijningsactiviteiten om het gedegen zelfonderzoek uit de weg te gaan als alternatief voor een leraar c.q. autoriteit die je daarbij behulpzaam zou kunnen zijn.

De aanwijzer/leraar/autoriteit is dat stadium van uit de weg gaan voorbij en behoeft geen waakzaamheid. Eigen ego-onderzoek is bij gebreke daarvan evenmin aan de orde. Met het doen van gedegen zelfonderzoek zelf is niks aan de hand daarvoor hoef je niet waakzaam te zijn.

Een gedegen uitgevoerd zelfonderzoek kweekt zekerheid omtrent dat wat je bent, geen autoriteit op zichzelf die boven een ander staat maar de wetenschap dat je anderen behulpzaam kunt zijn.
  Met citaat reageren
Oud 9 July 2019, 14:00   #54
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Ik kan er allesinds mee lachen, Fer. Ten eerste omdat ik het tegen Laurens had, waar jij je daar opeens alfa tussen voelt, is mij een raadsel, of is dat nu juist de aard van het alfa beestje? Ten tweede omdat ik allerminste een alfa wil zijn. Bedoel je zo een autoritair beestje?

Ik weet niet goed wat je bezielt hier en waar je juist op reageert, maar dat zal wel aan mij liggen (een beta zinnetje?).

En wat die leraar betreft, dat kom je juist tegen als je zomaar een autoriteit aanvaard, dan wordt je blind voor de werkelijkheid.

Je verhaal bevestigt helemaal hetgeen ik hier steeds opwerp: realisatie is ego doorzien, maar als het daar bij blijft, gaat ego gewoon met die realisatie aan de haal en met al die wat autoriteit aan die realisatie toekennen ook. Je kunt dus maar beter waakzaam zijn.

Daarom komt realisatie best eerst en dan pas de leraar. De leraar is er dan niet om iets in te zoeken (het zoeken is dan uitgedoofd), de leraar is er dan als hulp (niet als autoriteit) om het lastigste werk dat nog moet komen te fasciliteren, namelijk: voorkomen dat je ego, hoewel doorzien, er toch mee aan de haal gaat. En is de leraar er ook om daar waar nodig valkuilen aan te wijzen. En in die zin is de beste leraar diegene die tevens ook zijn eigen beste leerling is.

Dat ik moeite heb met jouw aard, of dat jij moeite hebt mijn mijn aard, dat is allemaal invulling, dus zien we er inderdaad beter de humor van in.

Beta groeten,

Dorje.


P.s. ik snap jouw reactie echt nog altijd niet. Ik vond dat jij en Mihaela juist erg open aan het uitwisselen waren. Het was mij eerlijk een waar genoegen. Van waar opeens die reactie als een rat in de val???

Maar goed als jij er zelf kunt om lachen, dan lach ik graag mee en gooien we er zand over.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 July 2019, 14:33   #55
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ten eerste omdat ik het tegen Laurens had
Dan meen je niet!


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
En wat die leraar betreft, dat kom je juist tegen als je zomaar een autoriteit aanvaard, dan wordt je blind voor de werkelijkheid.
Klopt, vallen opstaan er weer verder.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Daarom komt realisatie best eerst en dan pas de leraar. De leraar is er dan niet om iets in te zoeken (het zoeken is dan uitgedoofd), de leraar is er dan als hulp (niet als autoriteit) om het lastigste werk dat nog moet komen te fasciliteren, namelijk: voorkomen dat je ego, hoewel doorzien, er toch mee aan de haal gaat. En is de leraar er ook om daar waar nodig valkuilen aan te wijzen. En in die zin is de beste leraar diegene die tevens ook zijn eigen beste leerling is.
Leuk verhaal jou gedachten?
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 9 July 2019, 15:09   #56
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Leuk verhaal jou gedachten?
Leuk hee?

En als je bedoelt: "zijn het jouw gedachten of is het jouw verhaal?"
Nee, hoor, gewoon ergens op internet gevonden.

Prettige dag nog verder,

Dorje.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 July 2019, 15:24   #57
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Leuk hee?

En als je bedoelt: "zijn het jouw gedachten of is het jouw verhaal?"
Nee, hoor, gewoon ergens op internet gevonden.

Prettige dag nog verder,

Dorje.
Greetz!
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 9 July 2019, 18:03   #58
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
In dit menselijke spel van spiritualiteit, wordt de waarheid nooit echt nagestreefd, het is gemaakt om het eruit te laten zien alsof dat wel zo is. Wat wordt nagestreefd zijn persoonlijke agenda's.
Inderdaad...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 July 2019, 07:46   #59
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
In dit menselijke spel van spiritualiteit, wordt de waarheid nooit echt nagestreefd, het is gemaakt om het eruit te laten zien alsof dat wel zo is. Wat wordt nagestreefd zijn persoonlijke agenda's.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Inderdaad...
Een kritische geest hebben is niet verkeerd, de hele zooi, het menselijk spel van spiritualiteit, op één hoop gooien wel. Hoe het ook zei bij het doen van gedegen zelfonderzoek heb je geen last van wie dan ook, je doet het zelf. Geen dubbele agenda's of het zou je eigen moeten zijn. De begeleiding is alleen wenselijk om je langs de valkuilen van het ego te loodsen.
  Met citaat reageren
Oud 10 July 2019, 08:00   #60
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Een kritische geest hebben is niet verkeerd, de hele zooi, het menselijk spel van spiritualiteit, op één hoop gooien wel. Hoe het ook zei bij het doen van gedegen zelfonderzoek heb je geen last van wie dan ook, je doet het zelf. Geen dubbele agenda's of het zou je eigen moeten zijn. De begeleiding is alleen wenselijk om je langs de valkuilen van het ego te loodsen.
'Begeleiding' is achterhaald. Tijden veranderen, mensen zijn nu in staat om het zelf te doen. Dat Guru gebeuren, of iemand prikkelen op een forum, om het te doen ontwaken, is net zo goed een spel, een onbewuste houding van het ego.
Begeleiding zoeken/geven is een ego-gebeuren. Een spel van afhankelijkheid. Jij blijft daar in steken.
Laat een keer gaan Renoir, kijk echt naar wat jouw forum te vertellen heeft over jezelf!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Incarnatie en verlichting. Hein Wolter Keers 8 11 September 2010 10:54


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.