Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 October 2020, 21:29   #51
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Juist. Het gaat ook niet om mij ergens te zien uitkomen.

Zoals ik schreef heb ik het Absolute niet gerealiseerd. Een vermeend iemand kan niet realiseren wat er altijd al is. Ik kan alleen maar doorpakken op de ik die het Absolute buiten zichzelf zet, om het in jouw woorden te zeggen. Dit afsplitsen is wat er gebeurt als een ik verwikkeld geraakt in de betekenissen die het gaat invullen.

Success dus lieverd.
Jonge wat kun jij uit je nek kletsen, en daarin nog volhouden ook. Je mag vermeend helemaal niet gebruiken in die context van jou. Er zit geen copyright op maar is een door mij geïntroduceerd woord om zaken omtrent gedegen zelfonderzoek zoals ik me voorstel dat dat gedaan moet worden, uit te leggen. Heel anders dan jouw werkwijze dat woorden nergens over hoeven gaan.

In jouw streven om alles betekenisloos te maken moet je daar afblijven want ik heb het begrip 'vermeend iemand' nodig in mijn eigen uiteenzetting. Dus een correctie is hier op zijn plaats en dat is dat vermeend de betekenis heeft zoals die er aan wordt toegekend iemand die van zichzelf denkt dat hij bestaat en die is heel goed in staat andere vermeende dingen in een vermeende wereld te doen. Dat dat mogelijk is is datgene waarop gedegen zelfonderzoek stoelt.

Als je zand blijft gooien in de op dit forum lopende machinerie moet je echt je heil elders gaan zoeken. Je hoeft hierop evenmin weer opnieuw te reageren met je eigen stokpaardje als ik je tegenspreek.Wat je te vertellen hebt boeit me inmiddels voor geen meter meer. Het is me voldoende duidelijk om daarover een oordeel te kunnen vellen. Mindfuck.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Door dat wat je bent buiten jezelf te zetten zul je niet kunnen ontdekken dat je het zelf bent.

Waar jij mee bezig bent, halleluja, noemen wij het droste-effect en een droste-effect kan doorzetten tot in de eeuwige eeuwigheid.
Daar begint het alleszins naar uit te zien.
  Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 22:13   #52
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Aangeven dat elkaar verstaan en klare taal een onmogelijkheid is wat betreft Waarheidsvinding. Het is maar een mogelijkheid bij recepten doorgeven voor broodjes te bakken.
Waarheidvinding (zonder s en hoofdletter) is eveneens een woord waarvan de inhoud hier met het forumdoel op de achtergrond veelvuldig is uitgelegd en dat niet is toegestaan voor jou te gebruiken voor andere doeleinden dan gedegen zelfonderzoek. Waarheidvinding is in de toepassing van gedegen zelfonderzoek gedachten onderzoeken op waarheid.

Citaat:
De betekenisgever staat Realisatie in de weg. Realisatie is betekenis omtrent zichzelf opheffen. Wat overblijft is wat men is vooraf aan betekenis, voorstelling, concept.
Zolang niet gerealiseerd is dit nog steeds een idee (in jouw terminologie betekenis gegeven aan een gedachte). Het gedachteonderzoek van waarheidvinding brengt onwaarheid aan het licht. Daarvoor is er gedegen zelfonderzoek geïntroduceerd. Een procedure om de betekenis van gedachten te elimineren. Voor de overdracht gebruiken we klare taal geen wazig koeterwaals uit angst dat iets betekenis krijgt.

Ik krijg nu vanwege deze laatste zin ook ineens zicht hoe afronding op gedegen zelfonderzoek bedoeld moet zijn. Een paar duizend volstrekt onnodig geplaatst quotes omdat er vooral maar niet mag worden gezegd vanwege een taboe op betekenis geven. Hoe dwaas kun je het hebben.
  Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 22:14   #53
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je mag vermeend helemaal niet gebruiken in die context van jou.
...
moet je daar afblijven
...
Mindfuck.
...
en dat niet is toegestaan voor jou te gebruiken voor andere doeleinden dan gedegen zelfonderzoek.
Ai Ai Kapitein!
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 22:18   #54
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Laurie, denk je nu echt dat ik op terugkoppeling, respons uit ben?
Ieder pakt voor zichzelf door. Daarvan hoeft niets teruggekoppeld te worden.
Ieder onderzoekt zelfstandig zijn eigen ik.
Ik hoef niemand zijn handje vast te houden, ook jou niet.
Voor jou is het Laurens, trouwens waarom niet gewoon mijn naam gebruiken die mij is gegeven.
  Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 23:11   #55
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard ()

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Voor Realisatie is verstaan onbruikbaar.
10 Met een griffel.
()
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 23:16   #56
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
10 Met een griffel.
()
De hoogste eer die een leerling van deze meester ten deel kan vallen.
Ga zo door jongen en gij zult spinazie eten.

Wat mij betreft
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
10 met een gniffel.
()
  Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 23:16   #57
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
10 Met een griffel.
()
Het onbruikbare verstaan wordt desondanks verstaan met een 10 met een griffel.
__________________
niets is alles, alles is niets
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 23:43   #58
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard ()

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Voor jou is het Laurens, trouwens waarom niet gewoon mijn naam gebruiken die mij is gegeven.
Beste Laurens.
Jouw afgeronde gedegen zelfonderzoek betreft een geestelijke locatie. Een subjectief vacuum, (Zo noem ik het maar even.) waar subjectieve oorzakelijkheid zijn aanvang heeft.
Dan kun je niks meer afvinken. Het 'ervaren daarvan is een plotselinge full stop en verdwijnen van alle subjectieve beweging, komt die beweging weer op gang
dan blijft dat 'ervaren je de rest van je leven bij. En omdat het geen realisatie is maar eenvoudig een verschuiving van perspectief,komen de meeste zoekers die hier op stuiten, in de veronderstelling dat ze het absolute of iets dergelijks hebben gerealiseerd, tot de conclusie dat ze er iets mee moeten doen.. met dat 'ervaren. Ze gaan lezingen geven, schrijven boeken, geven satsangs, of onderhouden een forum, etc.

Jij hebt niet gerealiseerd 'Wat je bent Laurens, jij hebt gerealiseerd wat de oorzaak is van 'Wie jij bent. En dat noem jij dan een afgerond gedegen zelfonderzoek. Vooral mensen die nogal begaan zijn met de mogelijkheden van het intellect, kunnen deze gewaarwording realiseren.. als een 'ervaren.
()
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2020, 00:22   #59
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard ()

De enigste reden dat er met zoveel overtuiging geschreven wordt over het zogenaamde absolute, 'Weten' en het relatieve is.. dat het allemaal overgenomen betekenis geven betreft. Van de baby tijd tot aan de volwassen mannen en vrouwen , die er hier lekker mee lopen te zwaaien hoe vertrouwd ze zichzelf achten in te 'Weten' wat essentie, ziel, zelf , bron het absolute etc is.
Omdat het ooit een naam heeft gekregen zijn ze in staat om het te 'ervaren.
Ook het onnoembare of 'Weten' of weet ik veel wat allemaal nog.. het is allemaal benoemen, en daarom kan er naar verwezen worden (als een mogelijkheid tot 'ervaren) door het relatieve van dat zelfde 'ervaren.

Kortom al het 'ervaren wat tracht te duiden en te verwijzen naar wat een mens in essentie zou zijn.. is kant en klare verzonnen nonsens.
Als er geen overgeleverde benoeming zou zijn van zus of zo, dan is het volstrekt onmogelijk om zus of zo te 'ervaren als zodanig. Al het subjectief 'ervaren kan er alleen zijn omdat het ooit benoemd is. Al het 'ervaren verdwijnt direct in de wurggreep (Hypnose) van het benoemen, verklaren en vertalen. Ook het ''ik heb geen woorden voor wat ik nu 'ervaar, is alreeds de wurggreep van het benoemen.

Allemaal subjectief gerommel in de marge, zo ook het gedegen zelfonderzoek, weliswaar met een plus punt. Omdat het een zoeker kan meenemen naar subjectieve oorzakelijkheid van het 'Wie.. ofwel het subjectief vacuum, waar Laurens zo vertrouwd mee is.
()
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 7 October 2020, 07:30   #60
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Allemaal subjectief gerommel in de marge, zo ook het gedegen zelfonderzoek,
Een vraag Guido. Ik zit een beetje met namen in mijn maag, maar volgens mij was jij toch degene die een paar jaar geleden met een prachtig mooi jacht op wereldreis is gegaan ...? Volgens mij gebruikte je toen een andere naam op het forum.

Mijn vraag is, voor zover ik mij kan herinneren waren er toen 3 'fervente voorvechters' van het fenomeen 'gedegen zelfonderzoek', waaronder Laurens, degene die nu Nowee heet (denk ik) en jij.

Wat is er bij jou veranderd dat je dat nu anders ziet?

Wijziging aangebracht door Rob op 7 October 2020 om 08:54.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.