Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 October 2017, 11:39   #51
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Dat is wel zeer kort door de bocht.
Goed aangebracht door een persoon als bv. John Mark Stroud in de film Prison for your Mind is de ECIW wel waterdicht zonder liefdesgetoeter wat vele ACIM'ers er van maken.



Heb je ooit Byron Katie intens bestudeerd of gevolgd? Lijkt me niet. Laurens wel.
zie:


Dus Iona, ik heb zo'n vermoeden dat je noch van de ECIW noch van Byron Katie echte kaas hebt gegeten. Platte kaas, kwark voor de hollanders, is geen kaas.


Dat kan je dan ook zeggen over gedegen zelfonderzoek en advaita.

En hoe kan een mens nu schuil gaan achter 4 vragen?
Sowieso zijn er de 'draai-het-om' pipo's van hetzelfde slag als de uitbundige ECIW liefde toeteraars, maar dat zijn ego-trippers die nog een lange weg af te leggen hebben naar nergens.


Ach ja, smaken verschillen. Ik heb totaal niets aan zijn vier edele aanwijzingen. En van iemand die vanuit bewustzijn praat heb ik een ander idee. Die hult zich niet in ondoordringbare abstracte 'geheimtaal'.
Maar goed, voor jou schrijft hij helder en zullen zijn 4 nobele aanwijzingen nuttig zijn.


En wat komt er nou uit die eigen bron? De wetenschap dat doorzien van ego de dood van het ego is?
Da's niks nieuws hoor.
Wel of niet dit of dat...
Wat overblijft is zelfonderzoek en niet andermans onderzoek.
Een vraag van de vier vragen van Katie, is het waar? is voor mij inmiddels mij voldoende
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 11 October 2017, 13:39   #52
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Zelfs verloren tijd is gewoon een idee (concept) want bestaat niet volgens Lo T. Nowee.
Als je in de positie verkeert dat je echt geen verplichtingen hebt en niemand iets van je verwacht verdwijnt tijd idd ook uit je hoofd. Ik maak dat vaak mee want ik heb de "tijd" aan mezelf.

Aan de andere kant, de aarde draait wel en als je al is het maar af en toe wel in tijd denkt merk je nu ook dat deze blijkbaar sneller draait. Een uur is tegenwoordig geen uur meer. Vanmorgen weer gemerkt met fitnessen. Veel mensen denken dat dat komt doordat je ouder wordt, maar ook veel jongeren maken het mee. Laatst nog een documentatie over gelezen.

Wijziging aangebracht door Ulla op 12 October 2017 om 01:27.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 12 October 2017, 21:42   #53
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wij zijn hier op een waarheidsforum en het doel, voor mij toch, is te discuteren over al of niet waarheid en over diepere inzichten (hoewel het woord dieper bij de 'echte' waarheidszoekers al een verboden woord is).
Maar dan botst je steeds weer op dezelfde muur... het ego-dingetje, zoals je het hierboven zelfs noemt.
Met discussie blijf je het ego ding dienen. Meningen en inzichten uitwisselen om bv. te overtuigen. Ik heb een visie op het leven maar ik weet meteen dat dat voor mij geldt en voor een ander weer niet. Ik denk, ik zie en onderga het zelf dat dat wat wij denken ook scheppen in meer of mindere mate. En dat pakt verschillend uit. We zaaien onze eigen illusies in die zin en daar valt iets uit te leren of in te zien. Dit soort universele wetten gelden voor iedereen, dat is een van mijn inzichten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Of ik nog twijfel, of mijn ego nog bang is... dat alles kan mij, in functie van een forum waar men aan waarheidsvinding doet, geen ego-fluit schelen...
Heel mijn onderzoek is er, van in den beginne al, op gericht om niet in de ego-val te lopen en die ego-val zoveel mogelijk uit te schakelen...
AUB kunnen we hier verder gaan dan zichzelf voortdurend te blijven wentelen in, te blijven verstoppen achter die ego-val???
Ik heb niet het idee dat ik mij wil verstoppen. Maar ik heb wel ingezien dat ik vaak in de val gelopen ben. Als je niet in de val wilt lopen moet je hem wel leren zien. Ellende ontstaat juist doordat men er zich niet bewust van is. In het gunstigste geval krijgt men irritatie, in het ongunstigste geval loopt het veel slechter af. Ik weet niet wat je met dat het je niet kan schelen precies bedoelt, maar zelf weet ik uit ervaring dat mij heftige gevoelens van vroeger wel konden schelen maar onder controle kreeg ik ze niet helemaal. Ik wist niet eens waar ze vandaan kwamen. Ik wenst dat ik toen al had geweten wat ik nu weet en hoe ik het voor mezelf had kunnen oplossen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Misschien dat het hoog nodig is dat we eens wat meer ons ego laten zien om de mensen te overtuigen dat we er geen slaaf meer van zijn...
Want er is een verschil tussen 1) zogenaamd ego-vrij te zijn en 2) zijn ego te erkennen als bestaande maar er niet meer met handen en voeten aan gebonden te liggen...

Misschien dat er dan opnieuw samen gesproken kan worden...
Je ego gevoelens laten zien omdat mensen te overtuigen dat je er geen slaaf van bent...? Ten eerste zien mensen gewoon dat je gevoelens hebt op dat moment (al dan niet heftig) en ten tweede creëer je een soort schijnheiligheid in die zin kijk ik durf mijn gevoelens te tonen. Daarmee zeg ik niet dat je ze niet moet tonen (ik ben voorstander van wel als het kan en het niemand verder echt schaadt, energie is beweeglijk en stroomt) maar met willen overtuigen blijf je juist het ego dienen en loop je dus in de val. En en ook met discussie willen mensen eigenlijk van elkaars mening overtuigen, daarmee kom je dus ook niet echt verder. Samen uitwisselen is iets anders, maar wie weet bedoel je dat ook. Inzichten doe je op naarmate je onderzoek verricht. En elkaar daartoe stimuleren en elkaar ergens op wijzen kan behulpzaam zijn.

Wijziging aangebracht door Ulla op 12 October 2017 om 22:25.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2017, 03:42   #54
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
@Laurens: Wat ook wel grappig is, is dat jij jouw (blijkbaar nogal moeilijk beheersbare) neiging om telkens weer ànderen met hun-door jouw ogen geziene- ego “om de oren te slaan” juist niét als een ego-dingetje ziet…
Hier zit precies nog een wrok gedachte achter.
Ik kan nu een verband leggen, want jij bent dezelfde Tine als die van 6 jaar geleden in een topic dat ik net al lezend tegenkwam.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Ik heb mijn verhaal hier nog eens verteld om Tineke te steunen.
Ik heb eerlijk waar gedacht: "De arme vrouw begeeft zich als een lam onder de wolven"
"Als een onschuldig kind, dat om liefde vraagt, levert zij zich over aan een bende harteloze wereldvreemde warhoofden. Ze moet weten dat ze niet alleen staat!"
Ik meen het oprecht... dit heb ik echt gedacht.
Dankjewel daarvoor Mara. Het is alsof jij door jouw ongelooflijke recht-door-zee zijn, door jouw bereidheid om "een koe een koe te noemen", mij in contact gebracht hebt met mijn eigen kracht. Ik durf zélf nog niet goed (= vol vertrouwen) varen op dit kompas, maar dat komt nog wel...
Vaar je intussen al op het kompas van je eigen kracht?
Lijkt me niet, want je beschouwt Laurens nu anno 2017 blijkbaar nog altijd als een wolf.
Volgens de psychologie komt wrok voort uit een psychologische projectie van de eigen schaduwzijde op het object (Laurens). Een schaduwzijde die bij zichzelf ontkend wordt en daardoor in het object Laurens) ontdekt.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2017, 15:46   #55
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Als je in de positie verkeert dat je echt geen verplichtingen hebt en niemand iets van je verwacht verdwijnt tijd idd ook uit je hoofd. Ik maak dat vaak mee want ik heb de "tijd" aan mezelf.

Aan de andere kant, de aarde draait wel en als je al is het maar af en toe wel in tijd denkt merk je nu ook dat deze blijkbaar sneller draait. Een uur is tegenwoordig geen uur meer. Vanmorgen weer gemerkt met fitnessen. Veel mensen denken dat dat komt doordat je ouder wordt, maar ook veel jongeren maken het mee. Laatst nog een documentatie over gelezen.
Een uur is geen uur meer... vroeger was dat zogezegd omdat de mensen ouder werden... Nu lijden zelfs de jongeren daaraan...

Mijn moeder, geboren in 1922, vertelde altijd, dat voor haar, in haar tijd, de tijd niet vooruitging totdat je 18jaar waart en vanaf dan, 'volwassen' geworden en mogen deelnemen aan het volle leven draaide de tijd altijd vlugger en vlugger...

Zou het kunnen dat nu de tijd, zelfs voor jongeren, zo vlug draait omdat zelfs jongeren geen tijd meer hebben om al hun bezigheden rond te krijgen...

En zelfs voor mij, die mij vroeger veel verveelde, hoef ik mij nu nooit meer te vervelen, want ik heb de computer waar ik spelletjes op kan doen; ik heb de suduku waar ik naar hartelust in kan spelen...
Vijf minuten tussen twee bezigheden, waar ik mij vroeger ergerde dat ik moest wachten en hoeps ik kan de tijd doden zonder iets aan iemand te moeten vragen...
Alle vrijetijdsbestedingen hebben we nu voorhanden zonder dat we zelfs maar het huis uit moeten of moeten wachten op het één of ander om ons bezig te houden...
De tijd draait inderdaad te vlug want ik heb de tijd niet meer om alles te doen wat ik zou willen doen...

En dat laatste is enkel symbolisch gezegd, want voor mij is het nu goed zoals het is...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2017, 16:03   #56
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Met discussie blijf je het ego ding dienen. Meningen en inzichten uitwisselen om bv. te overtuigen. Ik heb een visie op het leven maar ik weet meteen dat dat voor mij geldt en voor een ander weer niet. Ik denk, ik zie en onderga het zelf dat dat wat wij denken ook scheppen in meer of mindere mate. En dat pakt verschillend uit. We zaaien onze eigen illusies in die zin en daar valt iets uit te leren of in te zien. Dit soort universele wetten gelden voor iedereen, dat is een van mijn inzichten.



Ik heb niet het idee dat ik mij wil verstoppen. Maar ik heb wel ingezien dat ik vaak in de val gelopen ben. Als je niet in de val wilt lopen moet je hem wel leren zien. Ellende ontstaat juist doordat men er zich niet bewust van is. In het gunstigste geval krijgt men irritatie, in het ongunstigste geval loopt het veel slechter af. Ik weet niet wat je met dat het je niet kan schelen precies bedoelt, maar zelf weet ik uit ervaring dat mij heftige gevoelens van vroeger wel konden schelen maar onder controle kreeg ik ze niet helemaal. Ik wist niet eens waar ze vandaan kwamen. Ik wenst dat ik toen al had geweten wat ik nu weet en hoe ik het voor mezelf had kunnen oplossen.



Je ego gevoelens laten zien omdat mensen te overtuigen dat je er geen slaaf van bent...? Ten eerste zien mensen gewoon dat je gevoelens hebt op dat moment (al dan niet heftig) en ten tweede creëer je een soort schijnheiligheid in die zin kijk ik durf mijn gevoelens te tonen. Daarmee zeg ik niet dat je ze niet moet tonen (ik ben voorstander van wel als het kan en het niemand verder echt schaadt, energie is beweeglijk en stroomt) maar met willen overtuigen blijf je juist het ego dienen en loop je dus in de val. En en ook met discussie willen mensen eigenlijk van elkaars mening overtuigen, daarmee kom je dus ook niet echt verder. Samen uitwisselen is iets anders, maar wie weet bedoel je dat ook. Inzichten doe je op naarmate je onderzoek verricht. En elkaar daartoe stimuleren en elkaar ergens op wijzen kan behulpzaam zijn.
Jouw laatste zin is goud waard, al de rest is blijven steken in de ego-overtuiging dat je hier alleen maar kunt zijn om de anderen van je eigen gelijk te overtuigen...
Welke waarde, buiten een grote ego-waarde, kan dat voor mij hebben???
Word ikzelf ook maar iets wijzer wanneer ik de anderen kan overtuigen van mijn groot gelijk???

Ik zie wel of ik hoor jou zeggen dat je jezelf op persoonlijk vlak en in jouw uitwisseling met de omgeving verrijkt hebt sinds je aan waarheidsdenken doet... Maar dat gaat voor mij niet verder dan wat psychologie; niets mis mee en het is je gegund; maar gaat het doel van dit forum niet verder dan dat???

Weet je, vroeger in de godsdienst was de sexualiteit iets heel vies en wouden ze de sexualiteit op alle gebied uitschakelen... en wat kregen ze, wat kweekten ze, sexuele maniakken want probeer je natuurlijke sex maar eens uit te schakelen, daar nooit over na te denken, dat nooit te voelen, daar van afgesneden te zijn... Probeer het eens... en je doet je ogen toe en het is alles sex wat om de hoek komt loeren...

Hetzelfde met je ego... Probeer hem uit te schakelen en hij komt in alle hevigheid terug... en doordringt je leven van a tot z...
Laat hem voor wat hij is en hij laat jou eerder met rust...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2017, 16:51   #57
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Hetzelfde met je ego... Probeer hem uit te schakelen en hij komt in alle hevigheid terug... en doordringt je leven van a tot z...
Laat hem voor wat hij is en hij laat jou eerder met rust...
Ego laat je nooit met rust, zo lang hij actief is binnen je. Er zijn redenen dat wanneer ie z'n stekels opzet jezelf bewust te maken van zijn aanwezigheid. Bestrijden of wegduwen is nooit de oplossing.
  Met citaat reageren
Oud 14 October 2017, 17:00   #58
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ego laat je nooit met rust, zo lang hij actief is binnen je. Er zijn redenen dat wanneer ie z'n stekels opzet jezelf bewust te maken van zijn aanwezigheid. Bestrijden of wegduwen is nooit de oplossing.
Neen, de beste oplossing is hem onledig te houden met spelletjes en verstandelijke puzzels, terwijl je zelf naar een andere dimensie wegglijdt en je ongestoord je diepere waarnemingen en gedachtenwereld kunt uitpluizen...
Er gaat bovendien een enorme aantrekkingskracht uit van die andere wereld zodat je op den duur zelfs die spelletjes en puzzels niet meer nodig hebt om in een hoger zijn te vertoeven...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2017, 17:50   #59
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Neen, de beste oplossing is hem onledig te houden met spelletjes en verstandelijke puzzels, terwijl je zelf naar een andere dimensie wegglijdt en je ongestoord je diepere waarnemingen en gedachtenwereld kunt uitpluizen...
Er gaat bovendien een enorme aantrekkingskracht uit van die andere wereld zodat je op den duur zelfs die spelletjes en puzzels niet meer nodig hebt om in een hoger zijn te vertoeven...
Als je het hier over hem hebt, wie ben jij dan die naar een andere dimensie wegglijdt en jou je diepere waarnemingen en gedachten laat uitpluizen? Dit alles kan zich toch alleen maar voordoen in een denkwereld waarin je een deel hebt afgesplitst om het andere te controleren. Alle delen die ontspringen aan je denken zijn onwerkelijk ook die de exploitatie van een andere wereld doet. Niets dan verschijnselen, niet datgene wat je bent en de verkeerde weg.
  Met citaat reageren
Oud 14 October 2017, 18:50   #60
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ego laat je nooit met rust, zo lang hij actief is binnen je. Er zijn redenen dat wanneer ie z'n stekels opzet jezelf bewust te maken van zijn aanwezigheid. Bestrijden of wegduwen is nooit de oplossing.
Daar weet jij alles van hé?
Je hebt je ego in de gedaante van Theo/ Kweetniet en Virgo ♍/ Sterrenstof bestrijd en weggemoffeld..
Toch als je dit leest, voel je een steekje..
Tja, ego ego....EGO..
Het wordt je aangereikt..

Graag gedaan!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Valt er nou wel iets, of niets te doen ? Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 46 1 August 2011 09:53
Wel of geen vlees? Nathan Boeddhisme 3 16 June 2011 17:50
Wel of geen therapie? Rozenhart Tony Parsons 39 19 August 2010 11:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.