Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 August 2021, 12:23   #51
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het is een bijzonder merkwaardige actie om een woord ('waarheidvinding' in dit geval) een bepaalde definitie te geven en er vervolgens de eigenschap aan te hangen dat het niet gedaan kan worden. Wat is het nut er van op een forum als dit? Het enige nut (maar ik wil je er niet van verdenken) is om te snoeven: kijk eens, ik heb nu iets beschreven dat niet gedaan kan worden, maar ik ben er bekend mee (of zoiets). Volslagen nutteloos. Dat geldt overigens voor alle teksten dat 'er niemand is' en 'er niks gedaan kan worden'. Ik zeg niet dat het niet zo is, het kan een ervaring zijn, achteraf, maar het heeft dan alleen geldigheid voor degene die die ontdekking doet en heeft verder geen nut om dat hoe dan ook te communiceren.

Overigens stel ik ook voor om de term 'vermeend(heid)' uit ons gebruik hier te schrappen. Als alles vermeend is, dan is die kwalificatie nutteloos.
Waarheidvinding kan eenvoudig niet gedaan worden!
Waar je wel in die veronderstelling verkeert vertaal je bevindingen uit zelfonderzoek onder de noemer 'Waarheidvinding, daarmee ben je abuis.

Ik ben niet bang om te 'snoeven' .(Dat is voor mij.. humor) Snoeven erin zien is in dit geval een projectie dingetje van jou, Rob.

Dat er mee bekend zijn.. waarom vind jij dat volslagen nutteloos? Op dit forum zijn veel quotes van jou te lezen waarin jij constateert dat bepaalde bevindingen zich niet laten verwoorden, dat de bevinding an sich genoeg is. Is dat snoeven van jou?

Alles op dit forum zijn bevindingen van individuele geldigheid, als dat voor jou allemaal geen nut heeft, wat heb jij dan in vredesnaam te zoeken op dit forum?
Guido is offline  
Oud 27 August 2021, 12:28   #52
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Waarheidvinding kan eenvoudig niet gedaan worden!
Waar je wel in die veronderstelling verkeert vertaal je bevindingen uit zelfonderzoek onder de noemer 'Waarheidvinding, daarmee ben je abuis.

'Waarheidvinding' hier is de werkwijze om te komen tot Waarheid.
 
Oud 27 August 2021, 12:38   #53
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het is een bijzonder merkwaardige actie om een woord ('waarheidvinding' in dit geval) een bepaalde definitie te geven en er vervolgens de eigenschap aan te hangen dat het niet gedaan kan worden. Wat is het nut er van op een forum als dit? Het enige nut (maar ik wil je er niet van verdenken) is om te snoeven: kijk eens, ik heb nu iets beschreven dat niet gedaan kan worden, maar ik ben er bekend mee (of zoiets). Volslagen nutteloos. Dat geldt overigens voor alle teksten dat 'er niemand is' en 'er niks gedaan kan worden'. Ik zeg niet dat het niet zo is, het kan een ervaring zijn, achteraf, maar het heeft dan alleen geldigheid voor degene die die ontdekking doet en heeft verder geen nut om dat hoe dan ook te communiceren.
Je verwijst hier naar het papegaaien circuit op dit forum. Als je een andere term gebruikt voor 'er is niemand' dan krijgt die term weer snel dezelfde connotatie.

Citaat:
Overigens stel ik ook voor om de term 'vermeend(heid)' uit ons gebruik hier te schrappen. Als alles vermeend is, dan is die kwalificatie nutteloos.

Dan kan het forum sluiten, alles wat 'wordend' is, is vermeend/illusionair (tweede). Dan hou je alleen Waarheid over: het enkelvoudige waar niks overgelegd kan worden juist omdat het aan kenmerken ontbreekt.

Maar dat hebben de users ook al door, Guido is zich al jarenlang aan het bekwamen om het beeldloze van mooie termen te voorzien.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 27 August 2021, 12:40   #54
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Waarheidvinding kan eenvoudig niet gedaan worden!
Typisch een uitspraak van iemand die nooit aan Waarheidvinding gedaan heeft.
Waarheid wordt gevonden. D.w.z dat het er het ene moment niet was en het volgende wel. (Precies dát moment dat het zelf zichzelf offert)

Maar naar eigen zeggen is degene die deze uitspraak doet nooit getuige geweest van Waarheid. Dus is het wel vreemd dat hij zo'n uitspraak doet.... Maar dat doen zelven wel vaker!
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 27 August 2021, 12:44   #55
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
'Waarheidvinding' hier is de werkwijze om te komen tot Waarheid.
(Gedegen) zelfonderzoek hier, is de werkwijze om te komen tot.. 'Waarheidvinding.

Of wou je zeggen van niet?
Guido is offline  
Oud 27 August 2021, 12:47   #56
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

De moraal? Het opgeven, offeren van het zelf is iets wat je doet.
Het is -zeg maar- de laatste stuiptrekking van het zelf.
Het is een bewuste actie, dus ben 'je' (als niet-zelf) ook getuige van wat er gebeurd.

Het vergt wat om het 'zelf' op te geven, het 'zelf' heeft er immers geen belang bij. Zou het 'zelf' zichzelf opgeven met als belang "Waarheid te vinden" dan gebeurt er simpelweg niks.


Daarom is er 'iets' nodig wat geen 'zelf' bezit als je nog wel in 'zelf' verkeert.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 27 August 2021, 12:57   #57
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Typisch een uitspraak van iemand die nooit aan Waarheidvinding gedaan heeft.
Waarheid wordt gevonden. D.w.z dat het er het ene moment niet was en het volgende wel. (Precies dát moment dat het zelf zichzelf offert)

Maar naar eigen zeggen is degene die deze uitspraak doet nooit getuige geweest van Waarheid. Dus is het wel vreemd dat hij zo'n uitspraak doet.... Maar dat doen zelven wel vaker!
Lees deze quote van 'jouw zelf 20, 30, 40 x over.. misschien valt het kwartje. (In deze materie, kom jij op mij over als een overhaaste puber, en dat is niet nodig, je bent tenslotte al een jaar of 70, toch?)
Guido is offline  
Oud 27 August 2021, 13:05   #58
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dan kan het forum sluiten, alles wat 'wordend' is, is vermeend/illusionair (tweede). Dan hou je alleen Waarheid over: het enkelvoudige waar niks overgelegd kan worden juist omdat het aan kenmerken ontbreekt.
Nee, je begrijpt me niet goed. Alle alle vogels zwart zouden zijn, dan heeft het geen zin om over zwarte vogels te praten, maar kun je nog steeds over vogels praten. De toevoeging zwart kan dan weggelaten worden. Snap?
Rob is offline  
Oud 27 August 2021, 13:09   #59
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
De moraal? Het opgeven, offeren van het zelf is iets wat je doet.
Het is -zeg maar- de laatste stuiptrekking van het zelf.
Het is een bewuste actie, dus ben 'je' (als niet-zelf) ook getuige van wat er gebeurd.

Het vergt wat om het 'zelf' op te geven, het 'zelf' heeft er immers geen belang bij. Zou het 'zelf' zichzelf opgeven met als belang "Waarheid te vinden" dan gebeurt er simpelweg niks.


Daarom is er 'iets' nodig wat geen 'zelf' bezit als je nog wel in 'zelf' verkeert.
Het zelf heeft zelfs een daarmee tegenstrijdig belang het wil helemaal niet aan zichzelf verliezen. Het wil iets verkrijgen. Het moet voor de inspanningen beloond en er beter van worden.
 
Oud 27 August 2021, 13:13   #60
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Typisch een uitspraak van iemand die nooit aan Waarheidvinding gedaan heeft.
Waarheid wordt gevonden. D.w.z dat het er het ene moment niet was en het volgende wel. (Precies dát moment dat het zelf zichzelf offert)

Maar naar eigen zeggen is degene die deze uitspraak doet nooit getuige geweest van Waarheid. Dus is het wel vreemd dat hij zo'n uitspraak doet.... Maar dat doen zelven wel vaker!
Teruglezend..
Kom ik tot de constatering dat jij jezelf in deze quote met een KANON in in de eigen voet schiet.

Zo, tijd voor wat nuttigs.
Guido is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.