Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Soefisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Soefisme God die zich uitdrukt in het hele universum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 April 2013, 18:20   #51
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dank je wel Niets!
Je weet het (althans voor mij) goed over te brengen.
Zo even tussendoor even...
Dank je wel voor het compliment, Ulla !
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2013, 18:40   #52
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Ik meende bij jou een kramp waar te nemen als jij over ego afleggen typt. Mijn gebaar naar jou toe is je uit te nodigen om ernaar te kijken. Voel je (ervaar je) spanning op bij jezelf, alsof je een doel met ietwat drang moet bereiken?
Mocht je spanning waarnemen, dan komt dat niet hier vandaan. Het is een aftasten, leren, uitproberen, vallen,opstaan. Het gevoel wat ik er over heb is dat je dit niet te snel, niet te langzaam kan doen. Het is ook een "doel" waarvan ik denk die nooit te zullen bereiken. Het doel is ook niet belangrijk, de weg er naar toe wel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Kan me er wat bij voorstellen, dat er mensen zijn die nondualisme hun eigen invulling geven, en er iets anders van maken dan dat het werkelijk is, en dus dat ze een illusie binnen een illusie creëren. Ook kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die werkelijk doordrongen raken van 'wat ze zijn', en vervolgens zich nergens meer druk om maken. Voor iemand die nog vast in het duale zit kan dat als 'vreemd' overkomen.
Niemand kan weten of hij zich ooit nog druk zal maken om iets wat in de dualiteit afspeelt. Mensen kunnen in de dualiteit de verschrikkelijkste dingen meemaken. Je kan alleen zeggen dat je je NU nergens druk om maakt.

Over J. Krishnamurti: ik denk dat ik me daar in de hoofdstroom wel in kan vinden. We moeten het leven leven zoals het zich aandient en niet weglopen voor plezier, pijn, jaloezie enz. Met plezier heeft niemand moeite, met negatieve emoties wel. Uit ervaring weet ik dat die "negatieve emoties" helemaal zo negatief nog niet zijn. Zij geven raad en je moet ze niet wegstoppen of wegduwen, maar ondergaan.

Over soefisme: Ik heb kennis genomen van de denkwereld van Hazrat Inayat Khan, de dichter Rumi en nog het e.e.a. wat ik van internet heb en wat lezingen. Maar de soefi' s zeggen zelf al dat wat zij denken niet te definieeren valt. Ik zie het niet als een leer, omdat ik geen of weinig dogma's kan ontedekken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Waaruit je behoefte om dit te schrijven Niets? Vaak adviseert men iemand om iets te doen als ze de indruk hebben dat degene die ze adviseren het tegenovergestelde doet, is dat het geval, of was het eerder onzekerheid over je eigen mening? Of iets anders?
Discussie is voor mij doorlopend aftasten en bijstellen van meningen. Mijn natuurlijke staat is onzekerheid over mijn mening. Dat wil niet zeggen dat ik net zo vaak van mening wissel als van kleren. Het zijn de nuances die ik zoek.
Als ik me tot jou richt, richt ik me net zo goed tot mijzelf. Lees mijn schrijven dus nooit als een advies. We leven ieder ons eigen leven in de dualiteit en je kan een advies pas opvolgen als je je die eigen hebt gemaakt. Ik bedoel: waar ik mee bezig ben, hoeft voor jou op dit moment niet te gelden.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2013, 18:46   #53
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Hoe zal jij dit in je eigen woorden omschrijven?
Ik lees dit als een opgeven van het verstikkende ego. De mens is ego-verslaafd. Ik lees dat als een aansporing om op zoek te gaan en je eigen unieke pad te zoeken aan de hand van wat zich in je leven aandient.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik om deze materie te begrijpen gebruik maak van meditatie en intuitie. Buiten het weten om begrijp je soms de dingen anders. Ik kan hier echter niet in het "onbewusts" schrijven om Hans eens te citeren. (moest ik trouwens wel enorm om lachen, Hans)
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2013, 18:49   #54
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard ter info.

De sterren en de benaming onder je avatar heeft het, met de hoeveelheid teksten, en mogelijk ook met de hoeveelheid woorden die je typt, te maken.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2013, 19:08   #55
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Uit ervaring weet ik dat die "negatieve emoties" helemaal zo negatief nog niet zijn. Zij geven raad en je moet ze niet wegstoppen of wegduwen, maar ondergaan.

Discussie is voor mij doorlopend aftasten en bijstellen van meningen. Mijn natuurlijke staat is onzekerheid over mijn mening. Dat wil niet zeggen dat ik net zo vaak van mening wissel als van kleren. .
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2013, 19:10   #56
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Dank je wel voor het compliment, Ulla !
Graag gedaan. Je schrijft mooi helder en treffend!
Ben ik dus blij mee. KiSs
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2013, 19:22   #57
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Het is een aftasten, leren, uitproberen, vallen,opstaan.
Heel herkenbaar.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Het gevoel wat ik er over heb is dat je dit niet te snel, niet te langzaam kan doen.
Ik heb er geen gevoel bij, volgens mij kan dat ook zich in 1 tel voltrekken, of in 100 jaar. Dat het bij mij veel tijd in beslag genomen heeft zegt niets over hoe zo een proces gaat, wel iets over hoe het bij mij gegaan is, en nog gaat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Het is ook een "doel" waarvan ik denk die nooit te zullen bereiken.
Dat zei je in je vorige tekst ook, dat het een doel is waarvan jij denkt nooit te zullen bereiken. Wat bedoel je hiermee? Is het onzekerheid over je vermogen, of heeft het andere redenen? Of is het echt alleen maar als symbolisch bedoeld, als in:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Het doel is ook niet belangrijk, de weg er naar toe wel.
Waarom denk je die nooit te zullen bereiken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Niemand kan weten of hij zich ooit nog druk zal maken om iets wat in de dualiteit afspeelt. Mensen kunnen in de dualiteit de verschrikkelijkste dingen meemaken. Je kan alleen zeggen dat je je NU nergens druk om maakt.
Ik weet het niet hoe het zit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Discussie is voor mij doorlopend aftasten en bijstellen van meningen.
Voor mij ook, maar het bereikt vaak een punt waarbij me duidelijk kan worden of het iets toevoeg of alleen een ego'dansje wordt, en dus mij in mijn proces iets of niets toevoegt.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2013, 20:05   #58
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik lees dit als een opgeven van het verstikkende ego. De mens is ego-verslaafd. Ik lees dat als een aansporing om op zoek te gaan en je eigen unieke pad te zoeken aan de hand van wat zich in je leven aandient.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik om deze materie te begrijpen gebruik maak van meditatie en intuitie. Buiten het weten om begrijp je soms de dingen anders. Ik kan hier echter niet in het "onbewusts" schrijven om Hans eens te citeren. (moest ik trouwens wel enorm om lachen, Hans)
Ja, het opgeven van de plaats die de verstikkende ego genomen heeft. Het ego is een prachtig instrument, als het gebruik wordt voor wat het dient, en geen Meester van de mens is geworden.
Dat de mens ego-verslaafd is, ik dus ook, ben het er helemaal mee eens.

Daarnaast heb ik bij het gedicht de beleving dat er ook om nog iets meer gaat dan alleen het sterven van het ego. De magie en het beleven van dimensies waarbij wij door de overheersing van onze ego niet meer in contact mee kunnen komen, zullen er beschikbaar worden..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Sterf! Sterf!
Kom uit deze wolk tevoorschijn.
Als je de wolk afschudt,
zul je een stralende maan zijn.
Sterf! Sterf!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik om deze materie te begrijpen gebruik maak van meditatie en intuitie.
Voor mij is mijn hele dag een vorm van meditatie, en het zoeken naar in contact zijn met mijn intuïtie, zelfs s'nachts merk ik dat het doorgaat.
Iedere situatie, ieder gelegenheid van welke aard dan ook is voor mij een kans om 'het' aan te gaan.
De geest, en dat wat leven heet, is heel interessant eigenlijk, en dat het pijnlijk is, heb ik nu begrepen waar het van komt.

Heb je dan je gewone dingen, en de tijd van intuitie en meditatie?
Je doet toch niet aan parttime Zelfkennis? Grapje...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2013, 22:36   #59
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Graag gedaan. Je schrijft mooi helder en treffend!
Ben ik dus blij mee. KiSs
Ik communiceer graag, Ulla. Je maakt me blij met jouw blij-zijn.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 2 April 2013, 22:47   #60
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Heel herkenbaar.

Ik heb er geen gevoel bij, volgens mij kan dat ook zich in 1 tel voltrekken, of in 100 jaar. Dat het bij mij veel tijd in beslag genomen heeft zegt niets over hoe zo een proces gaat, wel iets over hoe het bij mij gegaan is, en nog gaat.


Dat zei je in je vorige tekst ook, dat het een doel is waarvan jij denkt nooit te zullen bereiken. Wat bedoel je hiermee? Is het onzekerheid over je vermogen, of heeft het andere redenen? Of is het echt alleen maar als symbolisch bedoeld, als in:
Waarom denk je die nooit te zullen bereiken?


Ik weet het niet hoe het zit.


Voor mij ook, maar het bereikt vaak een punt waarbij me duidelijk kan worden of het iets toevoeg of alleen een ego'dansje wordt, en dus mij in mijn proces iets of niets toevoegt.
Ik denk dat ik het doel nooit zal of kan bereiken omdat ik gevangen zit in mijn ego. En vanuit mijn gevoel vind ik de weg naar het opgeven van mijn ego belangrijker dan het uiteindelijke doel (het opgeven van het ego) Hou dat even vast: dat is een gevoel wat ik heb. Beredeneren kan ik het (nog?) niet. Misschien ga ik ooit wel die wijsheid bezitten? Dat is mede een van de redenen om er over te discusieeren.

En het opgeven van het ego is in feite streven naar nondualiteit. Maar in mijn beleving kan je in onze illusionaire duale wereld geen 100% nondualiteit beleven. Ervaren kan je het op intuitief niveau, zodat je weet wat het is. Het ligt echter buiten mijn bereik denk ik.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.