Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 May 2013, 16:21   #51
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Is ego/ik je identiteit. Antwoord: nee!
Waarom dan zoveel aandacht schenken aan ego?
Aandacht/denken is energie, en energie volgt de gedachte. Door steeds aan concept ego te denken, te trachten het kwijt te raken, zal het concept eerder gevoed worden. Je kunt proberen ego-eigenschappen om te zetten in iets fraaiers. Bijv. bezitsdrang, of angst veranderen in vrijgevigheid en moed, maar er blijft altijd een ik die dan gul is of moedig. Er blijft altijd een ik aan ik/ego werken, op welke manier dan ook. En zo blijft ik in eigen ik ronddraaien.
De enige weg om uit deze cirkel te komen, is door ik-gevoel en ik-gedachte los te laten, en aandacht/energie te schenken aan de werkelijke identiteit te Zijn. In feite is die aandacht/energie niet nodig, want als ik verdwijnt openbaart bewust-Zijn zich op spontane wijze.
Als je geen ego wil, richt je dan op wat je wél wil.
Als je trek hebt in chocola, ga je ook niet op zoek naar drop.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 29 May 2013, 16:28   #52
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Is ego/ik je identiteit. Antwoord: nee!
Waarom dan zoveel aandacht schenken aan ego?
Aandacht/denken is energie, en energie volgt de gedachte. Door steeds aan concept ego te denken, te trachten het kwijt te raken, zal het concept eerder gevoed worden. Je kunt proberen ego-eigenschappen om te zetten in iets fraaiers. Bijv. bezitsdrang, of angst veranderen in vrijgevigheid en moed, maar er blijft altijd een ik die dan gul is of moedig. Er blijft altijd een ik aan ik/ego werken, op welke manier dan ook. En zo blijft ik in eigen ik ronddraaien.
De enige weg om uit deze cirkel te komen, is door ik-gevoel en ik-gedachte los te laten, en aandacht/energie te schenken aan de werkelijke identiteit te Zijn. In feite is die aandacht/energie niet nodig, want als ik verdwijnt openbaart bewust-Zijn zich op spontane wijze.
Als je geen ego wil, richt je dan op wat je wél wil.
Als je trek hebt in chocola, ga je ook niet op zoek naar drop.
Het lijkt me dat ego net je identiteit is. Dus ik ga voor antwoord: JA.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 29 May 2013, 16:51   #53
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Is ego/ik je identiteit. Antwoord: nee!
Waarom dan zoveel aandacht schenken aan ego?
Aandacht/denken is energie, en energie volgt de gedachte. Door steeds aan concept ego te denken, te trachten het kwijt te raken, zal het concept eerder gevoed worden. Je kunt proberen ego-eigenschappen om te zetten in iets fraaiers. Bijv. bezitsdrang, of angst veranderen in vrijgevigheid en moed, maar er blijft altijd een ik die dan gul is of moedig. Er blijft altijd een ik aan ik/ego werken, op welke manier dan ook. En zo blijft ik in eigen ik ronddraaien.
De enige weg om uit deze cirkel te komen, is door ik-gevoel en ik-gedachte los te laten, en aandacht/energie te schenken aan de werkelijke identiteit te Zijn. In feite is die aandacht/energie niet nodig, want als ik verdwijnt openbaart bewust-Zijn zich op spontane wijze.
Als je geen ego wil, richt je dan op wat je wél wil.
Als je trek hebt in chocola, ga je ook niet op zoek naar drop.
IK vind dat je behoorlijk een strijd levert tegen iets wat is, Lia.
Ik kom mezelf tegen die het zo 15 jaar geleden zag en ik voelde toen dat niemand me iets vertelde, dus ik ga nu meteen hier een eind maken en mezelf helpen die toen daar vast zat.
Trouwens je naam Lia gebruikte ik ook. Heel merkwaardig ja. De dag dat je terug postte, was het moment dat ik gelezen had wat vagebond gezegd had over een ezel; dus het is een rare wereld. Ik ben jij en jij bent ik.
Er moet niets uit die cirkel komen en niemand moet zijn ik-gevoel opofferen. Dat werkelijke Zijn ben JIJ OOK. Jij bent het die duaal denkt. Er is ego. PUNT.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 29 May 2013, 17:09   #54
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Als je geen ego wil, richt je dan op wat je wél wil.
Als je trek hebt in chocola, ga je ook niet op zoek naar drop.
Het is geen kwestie van anders willen, het is een kwestie van onderzoeken wat de aard van ego is. Richten op wat je wilt kan ook, dat heet affirmatie, maar je krijgt dan wat je wilt en niet wat je bent. Daarvoor moet je onderzoek doen naar de aard van dat ik.
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 29 May 2013, 17:22   #55
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Het is geen kwestie van anders willen, het is een kwestie van onderzoeken wat de aard van ego is. Richten op wat je wilt kan ook, dat heet affirmatie, maar je krijgt dan wat je wilt en niet wat je bent. Daarvoor moet je onderzoek doen naar de aard van dat ik.
Dat heb ik gedaan en het eindigde op NIETS.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 29 May 2013, 17:30   #56
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Ja, dat dacht ik ook? dat het zo zat. Ik bedoel dat die blanco waarnemer een emotieloos geval is. Maar wat een doodse bedoening zal dat zijn. Letterlijk, want ook als je sterft, is het allemaal weg. Waarom zou je dat willen dan, dat ego laten verdampen?! Sjeezzz, waar zijn we mee bezig?

Ik heb ook wel eens begrepen dat er een pure liefde overblijft. Dat is dan weer wél een emotie. Eentje die niet kan, maar dan toch. Of niet?

Ik geef maar weer eens toe: ik begrijp er geen jota van eigenlijk. Alsof ik net tot 3 heb leren tellen en nu in een collegezaal ben beland waar de hogere wiskunde wordt onderwezen.

Of men zit (onder de noemer 'advaita' of iets soortgelijks) zinloos en wel met een kluwe onontwarbare wol te spelen, of probeert een kameel door het oog van de naald te duwen. Zelfs dat sluit ik niet uit.

Waar moet ik beginnen? Want stoppen is geen optie!
Pionne, door te Zijn en bewust te Zijn, verdwijnen emoties, gedachten, en liefde niet. Alleen het ik verdwijnt, zodat helder bewustzijn er voor in de plaats komt, zich kan openbaren. Met dit bewust-Zijn neem je emoties en gedachten waar.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 29 May 2013, 17:34   #57
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Dat heb ik gedaan en het eindigde op NIETS.
Onder niets, leegte zit nog iets.
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 29 May 2013, 17:42   #58
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Onder niets, leegte zit nog iets.
Zit daar iets? Daar heb ik nooit iets gevonden.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 29 May 2013, 17:46   #59
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Zit daar iets? Daar heb ik nooit iets gevonden.
Niets is je inhoud daaronder zit wat je bent.
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 29 May 2013, 18:11   #60
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Niets is je inhoud daaronder zit wat je bent.
Onder niets zit niets .
Lily is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Woord vooraf Wolter Keers I am that Laurens Sri Nisargadatta 3 18 October 2015 16:32
Een Hagenees aan het woord ... Rob Jan van Delden 112 10 May 2014 10:06


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.