Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 October 2011, 18:56   #51
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
ik ken veel mensen met wie ik een prettig contact heb, maar waar bij ik niet de openheid en bereidheid meer op breng om iets wezenlijks te delen, puur en alleen omdat men niet ''echt wakker wilt worden'', maar een beetje bewuste praatjes wil maken, en een beetje wilt filosoferen. Daar open ik me niet meer voor, want het brengt mij niets. En aan egostreling doe ik niet meer mee.

Van een prettig gesprek had een bewustwording contact kunnen worden, dus ging ik het aan.
Dan denk ik dat we aan het eind van ons tweegesprek zijn gekomen?

Voor mij heb ik de openheid betracht die nodig is om er een echt gesprek over wezenlijke zaken van te maken. Zoals ik al eerder aangaf, vind ik het een wat eenzijdig gesprek, omdat ik voor mijn gevoel er meer in gestoken heb dan jij. In die zin vind ik het dan ook niet een prettig gesprek, maar een gemiste kans. Dat van die gemiste kans zal ik overigens geheel bij mezelf houden. Ik heb al eerder wat verteld over de forummoeheid die ik voel. Die forummoeheid gaat er over dat ik energie steek in gesprekken en dat het uiteindelijk (misschien wat gechargeerd gezegd) nergens over gaat. Dat heeft natuurlijk alles te maken met mijn verwachtingen en je zou terecht kunnen zeggen, dat ik dan maar beter geen verwachtingen meer zou kunnen hebben. Dat vind ik lastig, want een zelfkennisforum schept op basis van het onderwerp verwachtingen.

Je zegt dat je niet meer mee doet aan egostreling. Volgens mij was het enige waar je op zat te wachten dat ik zou zeggen dat je (toch wel een beetje ?) gelijk hebt. Dat zou ik natuurlijk kunnen doen, maar dan verzanden we in de egostreling die we niet willen. Verder had ik er op gehoopt dat je je eigen standpunt bij wijze van experiment had willen laten varen om mee te gaan in hoe het er uit zou zien als je het met mijn ogen zou bezien. Jammer dat je dat niet aan hebt willen gaan.

Dus met een beetje spijt en teleurstelling komt het gesprek wat mij betreft zo tot een einde. Of jij wilt er misschien nog iets aan toevoegen? Voel je vrij en als het nodig is gaan we nog even door.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2011, 19:08   #52
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dan denk ik dat we aan het eind van ons tweegesprek zijn gekomen?

Voor mij heb ik de openheid betracht die nodig is om er een echt gesprek over wezenlijke zaken van te maken. Zoals ik al eerder aangaf, vind ik het een wat eenzijdig gesprek, omdat ik voor mijn gevoel er meer in gestoken heb dan jij. In die zin vind ik het dan ook niet een prettig gesprek, maar een gemiste kans. Dat van die gemiste kans zal ik overigens geheel bij mezelf houden. Ik heb al eerder wat verteld over de forummoeheid die ik voel. Die forummoeheid gaat er over dat ik energie steek in gesprekken en dat het uiteindelijk (misschien wat gechargeerd gezegd) nergens over gaat. Dat heeft natuurlijk alles te maken met mijn verwachtingen en je zou terecht kunnen zeggen, dat ik dan maar beter geen verwachtingen meer zou kunnen hebben. Dat vind ik lastig, want een zelfkennisforum schept op basis van het onderwerp verwachtingen.

Je zegt dat je niet meer mee doet aan egostreling. Volgens mij was het enige waar je op zat te wachten dat ik zou zeggen dat je (toch wel een beetje ?) gelijk hebt. Dat zou ik natuurlijk kunnen doen, maar dan verzanden we in de egostreling die we niet willen. Verder had ik er op gehoopt dat je je eigen standpunt bij wijze van experiment had willen laten varen om mee te gaan in hoe het er uit zou zien als je het met mijn ogen zou bezien. Jammer dat je dat niet aan hebt willen gaan.

Dus met een beetje spijt en teleurstelling komt het gesprek wat mij betreft zo tot een einde. Of jij wilt er misschien nog iets aan toevoegen? Voel je vrij en als het nodig is gaan we nog even door.
Het enige wat ik aan wil toe voegen is dat ik toch verdrietig vind om te lezen dat jij vindt dat jij meer in gestoken hebt dan ik. Ik heb in mijn beleving dit gesprek voluit aan gegaan, het kwam voor mij ook dichtbij en ging ik mijn gevoelens en beleving dat in verband mee kwamen gewoon aan. Maar je verwachting en je naderende teleurstelling was voor mij ook voelbaar, en voor mij voelde ietwat te sturend, en daardoor hield ik een aantal van mijn ondervindingen voor mezelf, voelde ik niet als geschikt om op iets aan te gaan omdat ik jou niet echt als open ervoer. Ik gaf wat ik kreeg in mijn beleving, en dat was gereserveerdheid van beide kanten achteraf gezien. De mogelijkheid leek aanwezig, maar in mijn beleving zijn wij geen van beide aan gegaan.
Ik heb er ook geen zin meer in uiteraard, en het brengt mij net zo min als het jou brengt.

Wakker worden Rob, wakker worden Mihaela!!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2011, 19:16   #53
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wakker worden Rob, wakker worden Mihaela!!
WiNk

Alle goeds, tot een volgende keer wellicht.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 8 October 2011, 19:28   #54
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
WiNk

Alle goeds, tot een volgende keer wellicht.

La revedere.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2011, 09:49   #55
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Toch nog even een vervolg, soms komt het inzicht na verloop van tijd ?
Het zijn twee uitspraken van Jan die mij op het volgende brengen, ivm (jouw) triggers en geraaktheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janneman Bekijk bericht
Foei Marijke. Na je goed gesprek met Rob had ik toch zeker van je verwacht dat je zou bijdraaien.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janneman Bekijk bericht
Als iemand tegen je liegt wordt dat onmiddellijk door jou in een flits geweten.
Dan ontkom ik er niet aan om even in het verleden te stappen en Marijke er bij te halen, maar ik neem aan dat je begrijpt dat we het hier verder niet over Marijke zullen hebben; het is om dat wat mij triggerd helder te maken.

Er was een situatie die speelde op het Remon forum maar die zijn oorsprong had in een ander forum waar Marijke was ?n een aantal mensen die inmiddels ook op het Remon forum waren bij betrokken waren. Om kort te gaan, er was op dat forum een conflict geweest waar die mensen bij betrokken waren en waarvan Marijke een andere lezing had dan de anderen die er bij betrokken waren. Deze situatie is door Marijke op het Remon forum in geuren en kleuren besproken, waarbij de anderen die er bij betrokken waren een heel andere lezing hadden van dat wat er gebeurt was. Nu doet het er niet toe wie er gelijk heeft, het kan nu eenmaal zo zijn dat verschillende mensen bij een situatie betrokken zijn en er een andere kijk is op wat er zich in werkelijkheid heeft afgespeeld. Al met al was het een behoorlijk onverkwikkelijke situatie voor alle betrokkenen.

Kort daarop heb ik Marijke ontmoet, zoals ik al geschreven heb, en waarop Jan o.a. reageerde met de quote zoals hier boven. Het gaat er niet perse om dat Marijke na dat gesprek zou bijdraaien (of misschien toch wel ?) maar in dat irl gesprek heeft Marijke verteld dat een aantal zaken zoals zij die op het forum had voorgespiegeld in werkelijkheid niet zo waren zoals ze had willen doen voorkomen. Kort gezegd, ze had de toedracht anders voorgesteld dan dat het (blijkbaar) in werkelijkheid was geweest. Op zich vond ik dat nogal schokkend, omdat andere mensen die er onderdeel van uit maakten behoorlijk last hadden gehad van de situatie zoals die door Marijke was geschetst.

Kort daarop was er nog een andere situatie die ook aan het forum is gerelateerd. Marijke heeft in het irl gesprek verteld over een ontmoeting met een man die toen ook op het forum actief was. De ontmoeting van haar met deze man was niet naar wens verlopen en in het gesprek was ze daar heel re?el in (naar mijn inschatting) en vertelde ze over haar rol en aandeel in het mislukken van het contact en het verdriet dat ze daar van had. Op het forum echter kwam ze kort daarop met het verhaal dat deze man haar onheus bejegend zou hebben. De manier waarop ze daarmee in de openheid kwam heeft gemaakt dat deze man van het forum is verdwenen en nooit meer terug is gekomen.

Het is een behoorlijk lange inleiding en vervelend in die zin dat het gaat over situaties die al een tijd geleden gepasseerd zijn, maar het is nodig om mijn getriggerdheid uit te leggen. Deze situaties die ik beschrijf zijn ook zoals ik ze boven aangeef door mij naar Marijke benoemd (dus voor haar is het niet nieuw) maar zijn ook nooit opgelost, rechtgezet of verhelderd.

Het is mij moeite met bovenstaande die mijn reageren naar Marijke beïnvloed en daar zijn we dan bij mijn trigger. In mijn beleving heeft Marijke mensen onrecht aangedaan, waar alle betrokkenen behoorlijk last van hebben (gehad). Het was idd mijn verwachting nadat we irl hadden gesproken dat Marijke op het forum de draad op zou pakken en eea naar mensen recht zou gaan zetten. Dat is echter nooit gebeurt. Er is dus een leugen gaande waar Marijke en ik weet van hebben (en nog iemand die er bij was, bij het irl gesprek) maar die nooit boven water is gekomen. Nu kan ik me voorstellen dat het lastig is om zoiets in het openbaar te corrigeren, maar het is m.i. nog veel lastiger om dat niet te doen. Het is zelfs mijn stellige mening dat zolang zoiets niet is opgelost er van inzicht geen sprake kan zijn. Afijn, dit bepaald dus voor een groot deel mijn reageren naar Marijke. En om terug te komen op ons gesprek, ja, er is dus wel degelijk een trigger in mij die mijn reageren bepaald. Dan is verder de vraag (voor mij) wat maakt dat ik hier niet los van kom. Blijkbaar zit een (misplaatst?) rechtvaardigheidsgevoel mij in de weg om het te laten rusten. Rationalisaties zoals ?wie heeft jou ooit wijsgemaakt dat het er in de wereld rechtvaardig aan toe zou gaan?? helpen mij niet. Het hart luchten (zoals nu) wel.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2011, 10:14   #56
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
En om terug te komen op ons gesprek, ja, er is dus wel degelijk een trigger in mij die mijn reageren bepaald. Dan is verder de vraag (voor mij) wat maakt dat ik hier niet los van kom. Blijkbaar zit een (misplaatst?) rechtvaardigheidsgevoel mij in de weg om het te laten rusten. Rationalisaties zoals ?wie heeft jou ooit wijsgemaakt dat het er in de wereld rechtvaardig aan toe zou gaan?? helpen mij niet. Het hart luchten (zoals nu) wel.
Dit is een punt waar vandaan het gesprek verder zou kunnen gaan, als jij uiteraard daar op in verder wilt gaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het hart luchten (zoals nu) wel.
Mits als het voor jou voldoende is.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2011, 10:21   #57
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

ik had vanmorgen een beeld voor me van een meisje dat een kat aan de staart trok, en een jongetje dat op haar af kwam; en haar een flinke dreun in het gezichtje gaf. Paar tandjes eruit en bloed op haar mondje. Kat vloog weg, alle moeders in beroering, het jongetje bleef haar knijpen. Het jongetje begreep er niets van, hij had toch de kat gered, en het was rechtvaardig wat hij deed? Waarom snapte de grote mensen dat niet?

ja, flauw mijn tekst h?? maar het kwam echt in me op voor dat je tekst verscheen, en vond te flauw om het neer te zetten, maar nu past hij weer wel lijk me..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2011, 10:28   #58
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
ik had vanmorgen een beeld voor me van een meisje dat een kat aan de staart trok, en een jongetje dat op haar af kwam; en haar een flinke dreun in het gezichtje gaf. Paar tandjes eruit en bloed op haar mondje. Kat vloog weg, alle moeders in beroering, het jongetje bleef haar knijpen. Het jongetje begreep er niets van, hij had toch de kat gered, en het was rechtvaardig wat hij deed? Waarom snapte de grote mensen dat niet?

ja, flauw mijn tekst h?? maar het kwam echt in me op voor dat je tekst verscheen, en vond te flauw om het neer te zetten, maar nu past hij weer wel lijk me..
Sprekend beeld. Wonderlijk.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2011, 10:29   #59
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Dit is een punt waar vandaan het gesprek verder zou kunnen gaan, als jij uiteraard daar op in verder wilt gaan.

Mits als het voor jou voldoende is.
Ik weet niet of ik er nog veel aan toe te voegen hebt.
Voor mij is het alsof er een blok van mijn hart is gevallen met het schrijven.
Als jij er iets op te zeggen hebt, ga je gang.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 9 October 2011, 10:39   #60
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik weet niet of ik er nog veel aan toe te voegen hebt.
Voor mij is het alsof er een blok van mijn hart is gevallen met het schrijven.
Als jij er iets op te zeggen hebt, ga je gang.
ik zei iets over de kattenkwaad, de rest laat ik het aan jou over.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 07:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.