Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 April 2012, 17:15   #51
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Even kijken of mijn ego de bereidheid op kan brengen om zo veel te buigen..
I.p.v. het zien als buigen, wellicht een omvorming tot gelijkwaardigheid?

Er is geen buigen nog bovenstaan.

De handreiking is gelijkwaardigheid.

Kan je dat ook zien?
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 17:19   #52
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Mihaela.... Zou het kunnen dat het botsen met/geraakt worden door andere ego's je niet zo'n pijn zou doen wanneer je je eigen ego evenveel bestaansrecht gaf? Heb je je eigen ego wel voldoende lief?

KiSs
Ik voel dankbaarheid voor dat wat mijn ego, mijn persoonlijkheid, me door de hevigheid van het verleden, gered heeft.
Het voelt alsof er een klein wild katje, met hele scherpe nagels, nu veilig bij me op schoot geborgen ligt. Zo een katje die je verwaarloos in het bos vindt, je kent het zeker...
Ik heb het katje lief, daarnaast ben me ook ervan bewust van de pijn die ze met haar scherpe nagels en scherpe tandjes me kan bezorgen.
Ik ben ermee bezig om een goeie dikke dekentje onder haar zachte lijf te schuiven. Zo heeft ze het lekker warm, en voel ik ook de pijn van haar nagels niet meer, want wat een duveltje zeg.... Ik heb ook zo een heerlijk zacht mandje voor haar gekocht, heb ik ook meer vrijheid.
pff. ze vindt het nog steeds zo knus bij me, maar in tijd went ze eraan, en ligt ze in haar mandje.

(katje = ego Mihaela)
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 17:20   #53
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
I.p.v. het zien als buigen, wellicht een omvorming tot gelijkwaardigheid?

Er is geen buigen nog bovenstaan.

De handreiking is gelijkwaardigheid.

Kan je dat ook zien?
Je zit op mijn hielen moi.. even nog een keer lezen.. (pff. de kat scherpt haar nagels op mijn arm)
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 17:23   #54
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Je stelt een vraag. Ik probeer je zo eerlijk mogelijk een antwoord te geven: dat is dat ik je geen garantie kan geven. Je had misschien liever een 'ja' gehad, dan was je blij geweest. Wat had een 'nee' met je gedaan?

Voor zover ik me zelf ken ben ik doorgaans een hele aardige vent (...) en soms een heel vervelend ventje. Voor zover ik jou ken ben je meestal een leuke meid en soms een enorme zeurkous. Het vervelende ventje duwt soms een zeurkous van het randje het zwembad in of kopje onder. Maar hij heeft nog nooit iemand laten verzuipen. Ik ga me afdrogen en nasi maken. Nadja gaat van die grote garnalen bakken er bij, maar die zullen wel weer enorm heet zijn. Als je in de buurt woonde zou ik je vragen om een hapje mee te komen eten.
Alsof ik zou durven eten bij jullie. Je verzuipt me in een fles wijn, en Nadje zegt kordaat: Ga op je eigen benen staan, en lopen naar huis jij..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 17:25   #55
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Behoeft die indruk echt uitleg? Het is slechts mijn indruk gebaseerd op waarneembaar gedrag, ik beweer niet te weten wat er in mensen om gaat en hoe vrij ze wel of niet zijn. Wat doet die indruk met jou, Ogenblik-sem?
Eerlijk?
Ik vind 't irritant wanneer iemand mij aan de hand van zijn indruk gaat aanspreken.

Citaat:
We hebben allemaal een indruk van hoe dingen om ons heen in elkaar zitten. Als iemand een bepaald beeld van mij heeft, kan ik kijken in hoeverre ik dat beeld herken. Het beeld zal ook iets zeggen over de beeldvormer. Mihaela meldt dat ze helder en scherp ziet waar de problemen bij een ander zitten, die verhinderen om vrij te zijn. Dat een ander dat ook in een oogopslag bij haar kan zien. Daarop vraag ik me af, hoe helder zien we de ander werkelijk als we onszelf nog niet helemaal helder zien?
O.K. ik begrijp je en herken dat ook van vroeger jaren.
Die manier van leven is mij v??l te ingewikkeld gebleken en die heb ik dan ook gewoon verlaten.
Ik ga nu rechtdoor (en zoveel als mogelijk) vrij-uit.
Wegens oneindige ingewikkeldheid dus.

Maar iedereen moet/mag vooral doen wat voor hem/haar het meest voor de hand ligt natuurlijk. -> bloempje voor jou.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 17:25   #56
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
I.p.v. het zien als buigen, wellicht een omvorming tot gelijkwaardigheid?

Er is geen buigen nog bovenstaan.

De handreiking is gelijkwaardigheid.

Kan je dat ook zien?
Ik begrijp wat je bedoelt, even nog een paar keer lezen. Ik voel me nu een beetje geamuseerd door het beeld van het katje, en kan niet meer zo bij het gevoel van irritatie komen. Mijn ego spint zo lekker nu..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 17:31   #57
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Eerlijk?
Ik vind 't irritant wanneer iemand mij aan de hand van zijn indruk gaat aanspreken.
Wie zegt dat ik jou aansprak?
En waarom zou het enig verschil maken wat iemands indruk vertelt?
Wat maakt dat het irritant is?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 17:35   #58
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
I.p.v. het zien als buigen, wellicht een omvorming tot gelijkwaardigheid?

Er is geen buigen nog bovenstaan.

De handreiking is gelijkwaardigheid.

Kan je dat ook zien?
Het ligt inderdaad gevoelig bij mij Moi. Als de ander geen blijk van herkenning geeft, schiet ik in mijn trots. Ik neem het aan dat het gelijkwaardig bedoeld is.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 17:38   #59
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
De vraag is of het altijd de trots van de ander is, die je voelt.
Wij botsten bv over het onderwerp intelligentie, waarvan jij meende dat ik er trots op was. Als ik zeg dat ik intelligenter ben dan mijn omgeving (zeg ik niets over jou), dan zie ik dat als een gegeven, niet als een prestatie of iets om trots op te zijn. Is het dan mijn trots die je ziet of jouw trots die bang is ergens minder goed in te zijn? Misschien heet dat ook angst niet goed te zijn in plaats van trots van je ego.
Het zou niet altijd kloppen Esradha. Ik meen heel gevoelig te zijn voor ego uiting van de ander. Wat ik vervolgens er van maak, zou niet altijd kloppen, maar de ego van de ander geeft ook niet altijd toe, dus kan niet altijd controleren uiteraard.
Het is uiteraard belangrijker wat ik bij mezelf aan kan gaan.
Ik zag niet zo zeer trots in het noemen van je intelligentie, maar eerder als een afscherming tegen de buiten wereld.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2012, 17:41   #60
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik begrijp wat je bedoelt, even nog een paar keer lezen. Ik voel me nu een beetje geamuseerd door het beeld van het katje, en kan niet meer zo bij het gevoel van irritatie komen. Mijn ego spint zo lekker nu..
Welkom thuis.....
moi is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12
Wat is zelfkennis? Naadje Waar gaat het hier verder ook nog over? 1 20 January 2012 11:55


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.