Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 April 2015, 23:29   #51
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je kunt toch zeggen wat je er van vindt, of goed aan vindt en niet met vage termen als 'bepaalde mensen zullen er, naar mijn idee baat bij kunnen hebben'.
Ik heb toch gezegd dat ik best wat stukjes van haar wil plaatsen en dan zal ik ook nog zo vriendelijk zijn om mijn commentaar daarop te geven, maar dan moet ik daar even zin in hebben en tijd voor maken. En nu rook ik er nog 1 en dan ga ik lekker naar bed. Mijn man ligt al met smart op me te wachten. Of is inmiddels in slaap gevallen hetgeen aannemelijker is.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 April 2015, 23:30   #52
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Merci !
Ik ga meteen helemaal uitkijken. Nog effe wat papieren zakdoekjes halen om euh, je weet wel,...mijn neus te snuiten.
Tot een volgende.
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 25 April 2015, 23:32   #53
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik heb toch gezegd dat ik best wat stukjes van haar wil plaatsen en dan zal ik ook nog zo vriendelijk zijn om mijn commentaar daarop te geven, maar dan moet ik daar even zin in hebben en tijd voor maken. En nu rook ik er nog 1 en dan ga ik lekker naar bed. Mijn man ligt al met smart op me te wachten. Of is inmiddels in slaap gevallen hetgeen aannemelijker is.
Ok? dan 'rollebol ze' of 'slaap ze' (doorstrepen wat niet van toepassing is).
  Met citaat reageren
Oud 25 April 2015, 23:37   #54
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

3. 15 dus respect Theo.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 26 April 2015, 02:00   #55
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
3. 15 dus respect Theo.
Ontwaken uit een prille verliefdheid doet pijn, zelfs voor mij Puppetji.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Nou, ik heb godbetert ca 25 minuten naar mevr Nicky gekeken.
@Theo, eveneens mijn respect.
Ik heb het volgehouden tot 6:16 en dan op pauze gedrukt. Ik kreeg de eerste kriebels rond 3 minuten zoals Nadje ongeveer.

@mevrouw Nicky: jij bent niet de ware voor mij, excuses my ex-darling. Ik had je al een email gestuurd ter kennismaking en stille hoop op een date ooit, maar euh, ik moet dringend naar het buitenland voor onbepaalde tijd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik snap trouwens niet waar Laurens om lacht.
Ik vond het meer tenenkrommend en tranentrekkend.
mijn tenen begonnen ook krom te gaan.
'k zal nog is effe verder proberen kijken intussen, misschien zie ik nog waar Laurens om lachtte.
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 26 April 2015, 02:37   #56
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Op 14 min. nog is bijna een breakpunt gehad, toch maar weer verder tot 20 min. gegaan,
maar verder wil niet meer. Lachen heb ik er niet kunnen om doen, tranentrekken ook niet. Foto van mezelf tijdens het bekijken er van zou neerkomen op gefronste wenkbrauwen en wat pruilmond.

'k ga op youtube geïnteresseerd kijken naar een reeks vorige maand pas gepubliceerd:
Rays of the Absolute (the Legacy of Sri Nisargadatta Maharaj)

En kijk, wie ik vooruit spiekend naar chapter 5 meteen herken en eerst ga bekijken natuurlijk. WiNk
Good old memories. De film opnamen zijn gemaakt in 2007. Hij was toen 90 jaar en twee jaar later zou hij zijn lichaam verlaten.
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 26 April 2015, 07:00   #57
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Om even serieus op Nicky Verbeek terug te komen: via Soundcloud is steeds haar laatste satsang te beluisteren. Ik heb kortgeleden die van Deventer beluisterd (die is nu overigens vervangen door een andere). Ik moest enorm wennen aan haar - in mijn oren - vreselijke stem en het domineesdochter/juffrouwachtige toontje, méér .... ik vond haar op een bepaalde manier toch wel goed.

Wat ze steeds doet is elke keer aangeven wanneer de "denkgeest" je ahw uit het hier en nu weghaalt. Bij een bepaalde situatie ontstaat een bepaald gevoel, en dat gevoel wordt door de denkgeest afgewezen en weg ben je uit het hier en nu. Het eerste gevoel wat er is, zegt ze, is de waarheid, of het nu terecht is of niet, of het waar is of niet, je voelt het, het heeft zich zo voorgedaan dus was het waar. En daar dan bij blijven. Zo vat ik het even samen.

Voor veel mensen toch wel een praktische stap misschien, om zich bewust te worden van eea. Een beetje in de lijn van Byron Katie en Eckhart Tolle. Het is nog niet de ultieme Waarheid maar in elk geval een eindje op weg.
Mooi om je samenvatting te lezen. Ik had ook niet direct iets met haar benadering, maar het heeft wel wat (zeker om het direct life mee te maken).

Ik ben momenteel in de bijzondere situatie dat ik zowel Nicky heb meegemaakt als deel kan nemen aan een aantal studieavonden van de School voor de Filosofie. De laatste is heel erg gedegen, studie makend van oude geschriften binnen AV (Shankara - Vivekacudamani e.a., de Bhagavad Gita, Yoga Vasistha) en aan de andere kant van het spectrum Nicky die de boodschap heel 'plompverloren' en direct brengt.

Je raakt de kern van beide (en dus de overeenkomst) als je het hebt over het verwijzen naar (het herkennen van) de 'denkgeest' die het onmiddellijke zien versluierd of in de weg zit.

En verder:
Het lijkt hier in de mode om te verwijzen naar onderzoek in de onderbroek. We kunnen ons blind staren op de onderbroek maar er zijn blijkbaar slips voor kortdurende gebruik en slips die je je hele leven niet meer verslijt. We kunnen ons blind staren op de vorm maar per saldo gaat het om de inhoud.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 26 April 2015, 08:55   #58
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Zo is dat. Het gaat niet om de onderbroek, maar om wat erin zit, zei mijn moeder zaliger altijd al. Hoewel het oog wil ook wat natuurlijk. Goed dan Nicky s methode.

Stap 1 overgave.
Ontwikkel een grondhouding. Bereidheid en aandacht.
Geef je over aan elke situatie.

Stap 2 aanwezig zijn.
Leer -opnieuw- te voelen. Blijf erbij. Wees de rol.
Ontdek welke rol je in deze situatie inneemt en ervaar deze rol ten volle.

Stap 3 leegte.
Haal jezelf (zelfbeeld) uit de situatie en kijk opnieuw.
Verwijder de hoop (verwachtingen) en onderzoek de angst (wat wil je vermijden?)

In eenvoudig en helder taalgebruik legt Nicky aan de hand van voorbeelden uit, hoe dit er in de praktijk uitziet. Geen termen uit het Sanskriet, geen verhalen over je bent een illusie, geen niemand hier, niemand daar gepraat, geen termen als nondualiteit of advaita. Daarom denk ik dat het een toegankelijk boek is voor velen die de eerste schreden zetten op het vlak van zelfonderzoek.
I rest my case.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 26 April 2015, 09:23   #59
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Ik denk dat ze per toeval het 'zijn' heeft ontdekt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nicky Verbeek
Op zomaar een dag was er dat moment, dat ene enkele moment van waaruit zelfrealisatie ontsprong. Zonder enige voorbode, verwachting of ?spiritueel zoeken? kwam ik in een glorieuze hereniging met mij Zelf. Deze directe en ultieme eenheidservaring heeft mij in een fractie van nog geen seconde mijn totale ?potentie? laten kennen.
En nu kraait ze uit dat ze gerealiseert is. Maar het 'zijn' ontdekken is net zoiets als je grote teen ontdekken. Iedereen heeft een 'zijn' en met zelfkennis of realisatie heeft het niks van doen.

Maar je kan het wel verkopen voor 47,50 per uur?..




Vermoedelijk zijn er hier op het forum ook mensen die het 'zijn' ontdekt hebben en menen dat zij klaar zijn. Lekker gemakkelijk, niks te onderzoeken of ander moeilijk gedoe. Yeah right.

Wijziging aangebracht door Theo op 26 April 2015 om 10:14.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 26 April 2015, 09:29   #60
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Het enige positieve dat ik er in kan ontdekken is wellicht, afhankelijk natuurlijk van je adoratie, dat je de weerstand opzij kunt zetten en ontvankelijk worden zodat het woord kan toetreden. Hier op dit forum is die weerstand namelijk enorm groot omdat het ego onmiddellijk opspeelt als reactie op het ego menen te zien. Niettemin is overgave, afstand nemen van je ego, geen sinecure, dat doe je niet zomaar even en als je het slechts tijdelijk onderdrukt komt het ter gelegener tijd, afhankelijk van je aard, weer de kop op steken.

Ik ben van mening dat de forumactiviteiten eveneens dienstig kunnen zijn bij het passeren van ego, maar meer aangepast aan je aard daaraan nog enige tijd te willen blijven vasthouden, bij de juiste attitude (te weten 'willen weten 'wat' je bent dat toch wel het grootste struikelblok genoemd mag worden). De juiste attitude moet bepaald niet worden onderschat voor succes.

Ze heeft het, naar jouw woorden te oordelen, over een rol en dat het gaat om het aannemen van een rol daar lijkt het ook op, er wordt realisatie gespeeld en je kunt je bij het spelen van een rol gelukkig voelen en ervaart dus de gewenste verbetering van je situatie. Maar met realisatie heeft het weinig uitstaande. Het is de veranderde mindsetting die de situatie verbeterd.

Voorts, de terminologie in advaita zoals 'niet dit, niet dat' 'of het zijn van een illusie, zijn eenvoudige handige beproefde hulpmiddelen die je tijdens het onderzoek kunt aanwenden. Het zogenaamde sanskriet heeft zich al lang aangepast aan westerse maatstaven, terwijl de beproefde methode bleef. Realisatie zonder enige hulp van buitenaf komt voor maar is, laten we wel zijn, uiterst zeldzaam. Doet zich dat voor dan heeft dat in belangrijke mate al te maken met het van nature meer 'egoloos' zijn, dat toch wel het grootste struikelblok is voor overgave. Vervolgens menen dat je van jezelf kunt uitgaan bij anderen is een grote misvatting.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Noodzaak van het zelf Bassie Beginnend zelfonderzoek 258 24 August 2021 09:59
Doe je het allemaal voor jezelf ? Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 2 10 August 2011 12:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.