Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 September 2020, 11:16   #51
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En Kabu, wat wil je bewijzen met al die bijdragen van de andere forumleden???
Hebben die jou al wat bijgeleerd???
Maar jouw opmerking dat ik mij zou identificeren met mijn 'ik' heeft wel een hele malemolen aan het werk gezet; vooral mijn absoluut negatieve reactie op het woord identificeren...

Dus zoekwerk aan de winkel...

Waarom beweer ik zonder problemen dat ik mijn 'ik' ben; maar steiger ik als een wilde hengst als jij met het woord identificeren afkomt???

Hewel ik heb ingezien dat alle lessen o.a. ook van jouw boudha (juist geschreven?) en die over waarheidsvinding niet gaan over wel of niet 'ik', wel of niet 'ego', waarbij 'ego' en 'ik' gewoon tijdelijke en vergankelijke mirages zijn, niets meer, niets minder, maar wel degelijk gaat over het identificeren van de mensen van zichzelf met die mirages...
Jij bent die mirage niet, zoals de hele wereld die wij zien ook enkel een mirage is en in feite niet bestaat maar enkel afgebeeld wordt, bovendien nog eens totaal vervormd door onze menselijke, manke ogen...

Wij zijn niet wat wij denken te zijn, zo'n beetje als in de grot van Plato waar de mensen met hun rug naar de opening zitten en enkel de schaduwen op de rotswanden zien die zij voor de werkelijkheid nemen.
Het is zoals een schilder die een schilderij maakt en men de schilderij voor de schilder neemt...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2020, 13:06   #52
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard Obstakels?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht

... vandaag kan ik het volledig staven en geloof ik niet alleen dat ik gelijk heb; maar weet ik dat ik gelijk heb...
Obstakels?

'Begrijp goed dat je voorbestemd bent voor verlichting. Werk samen met je lot, ga er niet tegen in, dwarsboom het niet. Laat het zichzelf vervullen. Het enige wat je hoeft te doen is aandacht schenken aan de obstakels die door de dwaze geest zijn gecreëerd. " ~ Nisargadatta

De obstakels zijn gedachten, meningen en gevoelens waarvan ik denk dat ze 'juist', 'begrijpelijk' en 'gerechtvaardigd' zijn. Ze zijn allemaal, ja allemaal, volledig uitgevonden door 'moi', door 'ik', de dromer van deze droom.

Mijn God, wanneer zal ik eindelijk mijn grappige fascinatie voor mijn 'geest' opgeven, terwijl ik weiger toe te staan dat die verbluffende oneindigheid de ware aard van de geest is? Het kleine woordje 'mijn' voor het woord 'geest' bevat de hele wereld die ik zie en is op zichzelf de beperking die me laat ronddwalen in denkpatronen.

Liefde

Diederik Wolsak
__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2020, 13:20   #53
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Obstakels?

'Begrijp goed dat je voorbestemd bent voor verlichting. Werk samen met je lot, ga er niet tegen in, dwarsboom het niet. Laat het zichzelf vervullen. Het enige wat je hoeft te doen is aandacht schenken aan de obstakels die door de dwaze geest zijn gecreëerd. " ~ Nisargadatta

De obstakels zijn gedachten, meningen en gevoelens waarvan ik denk dat ze 'juist', 'begrijpelijk' en 'gerechtvaardigd' zijn. Ze zijn allemaal, ja allemaal, volledig uitgevonden door 'moi', door 'ik', de dromer van deze droom.

Mijn God, wanneer zal ik eindelijk mijn grappige fascinatie voor mijn 'geest' opgeven, terwijl ik weiger toe te staan dat die verbluffende oneindigheid de ware aard van de geest is? Het kleine woordje 'mijn' voor het woord 'geest' bevat de hele wereld die ik zie en is op zichzelf de beperking die me laat ronddwalen in denkpatronen.

Liefde

Diederik Wolsak
En jij Kabu; wat zeg jij of kom je er nog niet toe de vervormde buitenwereld te nemen voor wat ze is... nl. een deel van je ego???
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2020, 14:15   #54
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard Angst om te sterven in illusies

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En jij Kabu; wat zeg jij of kom je er nog niet toe de vervormde buitenwereld te nemen voor wat ze is... nl. een deel van je ego???
Je bent als dulle griet nog net niet gevaarlijk genoeg voor de maatschappij om opgenomen te worden in de psychiatrie marie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
@Laurens, om het heel simpel te zeggen... Jullie zitten compleet naast de pot...
Ja, 'wij' zijn vervormd Laurens.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@marie: Over zelfonderzoek moet ik toch echt met je stoppen.
Heb je je vrijheid moeten bevechten Marie?
Bijlange niet, marie is de weg, de waarheid en het Leven!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@marie:... een denkwereld waarin je een deel hebt afgesplitst om het andere te controleren.
Afsplitsing als gevolg van angst... De angst van marie om te sterven in haar illusies is immens.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@marie:... de rede is kapot bij je, die doet het niet. Wat een angst moet er in je verscholen zijn om aan dat 'ik' te verliezen.
Ik heb dat nog nooit zo intens bij iemand gezien.
Gevalletje schizofrenie die marie.
Doe me aan François denken 16 jaar geleden...
Citaat:
Cois: Een leeuw zal het nooit in zijn hoofd halen om als een antilope over de savanne te gaan lopen. Mensen wel. Als het ons uit komt gedragen we ons als een neushoorn, een slang, een krokodil, een leeuw of wat dan ook. Er zijn er zelfs die denken dat ze Napoleon zijn.
Dat is een groot probleem geworden.
Een mens heeft zich zovele jaren met zijn intellect beziggehouden, is zo geperfectioneerd geworden in die illusionaire wereld, dat terugkomen naar zijn ware wereld van Zijn, 'schijnbaar' een heel grote stap is. Maar dat is dan ook alweer een illusie, want dat is maar een klein kinderstapje.

kabu: In de ervaring van de mens is dat klein kinderstapje toch wel een onoverkomelijke reuzenstap.

Cois: Jazeker. Omdat hij weer emotioneel moet sterven. Voor de mens is dat iets onbereikbaars. Omdat hij ervan af gedwaald is heeft hij geen zicht meer over hoe ver hij ervan verwijderd is.
Hij is er anders niet zo ver van verwijderd dan hij wel denkt. Een klein stapje slechts.
Het probleem is niet dat hij de deur niet zal vinden of er niet doorheen kan gaan.
Het probleem is zijn angst.
Hij durft niet beslissen om door de deur te gaan.

kabu: Waarom niet?

Cois: Zijn angst te sterven in zijn illusies.
__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2020, 16:53   #55
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Je bent als dulle griet nog net niet gevaarlijk genoeg voor de maatschappij om opgenomen te worden in de psychiatrie marie.


Ja, 'wij' zijn vervormd Laurens.

Bijlange niet, marie is de weg, de waarheid en het Leven!

Afsplitsing als gevolg van angst... De angst van marie om te sterven in haar illusies is immens.

Gevalletje schizofrenie die marie.
Doe me aan François denken 16 jaar geleden...

Je hebt het hier vooral over angst... Ben je bang om te sterven Kabu???

En wat de weigering van mij om het 'ik' op te geven betreft heeft dat niets met angst om te verdwijnen te zien; want ik heb altijd ook gezegd dat ik weet dat mijn 'ik' op het einde van de weg in het geheel zal opgaan... maar wel pas op het einde van de weg...

Weet hoe hier altijd het ego werd omschreven als in feite niet echt er toe doende... weet dat dat niet alleen voor het 'ego' geldt maar voor alles dat ons omringd... De hele wereld, het ego inbegrepen is enkel als het schilderij dat een schilder gemaakt heeft en dat wij verkeerdelijk voor de schilder houden...
Maar hoe kan jij de achtergrond, de schilder terugvinden wanneer je je moet ontdoen van de hele schepping om de schepper te vinden???
Denk je niet dat het in wezen gemakkelijker is om je van je eigen 'ik' te ontdoen; je eigen 'ik' te doorzien om heel de wereld te doorzien???
Dus dat ik blijf vasthouden aan het 'ik' is niet omdat ik het eigen zijn niet zou willen verliezen; maar juist omdat het 'ik', zoals in het gezegde van Einstein over het verstand een machtig werktuig is dat de mensen ter beschikking is gegeven...
Doorgrond je 'ik' en je doorgrond de wereld...

Gooi het, zonder het doorzien te hebben, weg en je gooit je meest handige werktuig om eruit te geraken op de vuilhoop...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2020, 17:20   #56
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard Sterf voordat je sterft

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
...ik heb altijd ook gezegd dat ik weet dat mijn 'ik' op het einde van de weg in het geheel zal opgaan... maar wel pas op het einde van de weg....
Pas op het einde van de weg is te laat.
Sterf voor je sterft.
Die before you die...Rumi.

O vrijgevigen,
Sterf voordat je sterft
net zoals ik ben gestorven voor de dood
en bracht deze herinnering van buitenaf.

Word de opstanding van de geest
zodat u de opstanding kunt ervaren.

Dit worden is nodig
om te zien en te weten
de echte aard van alles.

Tot je het wordt
je zult het niet helemaal weten,
of het nu licht of duisternis is.

Als je reden wordt,
u kent de reden perfect

Als je liefde wordt,
je zult de vlammende lont van Liefde kennen.

~ Rumi
Mathnawi VI: 754-758
__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2020, 19:57   #57
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Pas op het einde van de weg is te laat.
Sterf voor je sterft.
Die before you die...Rumi.

O vrijgevigen,
Sterf voordat je sterft
net zoals ik ben gestorven voor de dood
en bracht deze herinnering van buitenaf.

Word de opstanding van de geest
zodat u de opstanding kunt ervaren.

Dit worden is nodig
om te zien en te weten
de echte aard van alles.

Tot je het wordt
je zult het niet helemaal weten,
of het nu licht of duisternis is.

Als je reden wordt,
u kent de reden perfect

Als je liefde wordt,
je zult de vlammende lont van Liefde kennen.

~ Rumi
Mathnawi VI: 754-758
goed Kabu, om jezelf te vinden moet je jezelf kunnen opgeven...
Maar het is niet omdat je jezelf opgeeft dat je jezelf zult vinden...

Zo geldt: als je het rijk der hemelen gevonden hebt verkoopt je alles dat je bezit om het onder de armen uit te delen...
Wat niet wil zeggen dat indien je je hele rijkdom verkoopt en onder de armen uitdeelt dat je dan automatisch het rijk der hemelen zult gevonden hebt...

De boel omdraaien is meestal heel dwaas...

Wat niet wil zeggen dat je niet je hebben en houwen mag uitdelen aan de armen; maar als je dat doet omdat je denkt zo het rijk der hemelen te vinden ben je dwaas bezig...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2020, 20:07   #58
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
De boel omdraaien is meestal heel dwaas...
Dialoog ten einde. Laurens had gelijk...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

@marie: Ik dacht dat we deze dialoog zo onderhand wel beëindigd hadden, het is alleen nog maar herhaling.

Even weer op adem gekomen buig je alles weer naar je eigen gedachten daarover.
Ik zou zeggen Laurens, misschien 10 jaar verder nog is proberen met marie maar gezien marie's kapotte rede en leeftijd is beter om te zeggen dat we er maar moeten mee leven op het forum zoals mentaal gehandicapten ook een plaats moeten krijgen in de maatschappij. Hitler's nazidom en hun übermensch idee was het ook niet.
__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2020, 20:49   #59
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Dialoog ten einde. Laurens had gelijk...

Ik zou zeggen Laurens, misschien 10 jaar verder nog is proberen met marie maar gezien marie's kapotte rede en leeftijd is beter om te zeggen dat we er maar moeten mee leven op het forum zoals mentaal gehandicapten ook een plaats moeten krijgen in de maatschappij. Hitler's nazidom en hun übermensch idee was het ook niet.
Oké, was al lang duidelijk dat je het liever bij blablabla houdt...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2020, 21:11   #60
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
@kabu: Oké, was al lang duidelijk dat je het liever bij blablabla houdt...


__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Forum nog een tijdje te lezen Rennie Forum; regels, vragen, idee 18 20 September 2011 12:15


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 08:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.