Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 September 2022, 10:39   #51
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Of die gedachten waar zijn interesseert me geen fluit, met dat soort futiliteiten hou ik me niet bezig.
 
Oud 24 September 2022, 10:57   #52
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
OMG..
De afkorting van de uitroep Oh My God, ook wel Oh My goodness, of O mijn god in het internetjargon of in SMS-taal. Bij jongeren wordt dit veel gebruikt.

Citaat:
Wat een berg aannames, wat een hoop hypocrisie, wat een ellende voor de mensheid als de waarheid van Laurens/Renoir Waarheid zou zijn.
Ik zou het zelf visie noemen maar als je het wilt degraderen kun je dat beter maar aannames noemen inderdaad. Voor hypocrisie hanteer ik graag de definitie.

Citaat:
Hypocrisie of huichelarij is het voorwenden van geloof, gevoelens, moraal of deugden zonder daar volledig achter te staan of de daaraan verbonden normen en waarden zelf in praktijk te brengen, in het bijzonder bij het bekritiseren van anderen.
Dus dan moet ik mijn post daar weer op nalopen en specifieke vragen stellen die je vervolgens toch niet beantwoord. Dus dat is tevergeefse moeite.

Je bedient je toch maar van oneliners om een beetje rond te kunnen trappen zonder je zelf in the picture te spelen (stel je voor dat jij onderwerp van je eigen kritiek zou worden, daar moet je toch niet aan denken).

Ik kan geen goodwill bij je ontdekken mij ergens behulpzaam bij te zijn.

Het leuke van gedegen zelfonderzoek is dat er geen eigen waarheid meer overblijft.

Maar ja een visie heeft iedereen wel toch?

Citaat:
Zalig zijn zij, die niet geloven
Of dat het geval is hangt af van de positie waarin je verkeert.
Jezus zei tot de melaatse 'uw geloof heeft u gered'.

Citaat:
Edit: Larens/Renoir dénkt beter te zijn dan de 'gemiddelde mens, want 'afgerond'.. Poetin en Baudet dénken dat ook..


Hoe kun jij weten wat Larens/Renoir, Poetin en Baudet denken?

Citaat:
Pffft, goddank is het hier een onbetekenend forum, waar door de forumbaas zelfbenoemde dissidenten iig nog langs de zijlijn mogen confronteren met de 'genoemde onwaarheden.. (lees: zelfbenoemde waarheden van de forumbaas)
Je bent niet bepaalt een boegbeeld voor gedegen zelfonderzoek dus ik ben ook wel blij dat dit geneuzel zich achter de schermen afspeelt.

Citaat:
En ja, ik zou kunnen vertrekken
Maar als liefhebber/kenner van waarheid blijf ik graag alert en attent op plaatsen waar schijnheiligheid als waarheid wordt gepropageerd.
Mooi om iets van jezelf te laten zien, daar kan ik wel wat mee. Wel spannend toch?

Je hebt daarbij kennelijk helemaal geen achtergrond informatie nodig, dus de conclusie kan zijn dat alleen je eigen, subjectief beleefde, bevindingen je graadmeter zijn voor wat je zegt te zien.

Ook een conclusie zou kunnen zijn dat je ogenschijnlijk nog veel genoegen aan je subjectief beleefde waarheid beleeft om die op te willen geven.

Geen kritiek hoor, lees het maar als een horoscoop, je kunt er op reflecteren.
 
Oud 24 September 2022, 11:01   #53
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik heb werkelijk geen idee, Marie...wat dit met Laurens van doen heeft.
De vaststelling die ik gedaan heb is dat er gedachten zijn, maar dat ik 'de denker' niet kan vinden.

In kennende leegte (zijn) is het conceptuele denken niet. Het is een kwestie van niet reageren op impulsen uit 'de wereld'. Kennende leegte is dan wat er rest als een innerlijk 'zijn' waarbij men de wereld 'kent'.

Reageer ik weer op impulsen uit 'de wereld' (zoals ik nu doe, jouw comment is een impuls om te reageren) dan kan ik op conceptuele wijze gedachten formuleren. Het comment wat ik nu schrijf is een concept wat uit het denken voortkomt.

Meer kan ik er ook niet van maken. Of die gedachten waar zijn interesseert me geen fluit, met dat soort futiliteiten hou ik me niet bezig.
De denker in de wordende wereld is voor mij dezelfde als de denker buiten die wordende wereld... daar voor mij de innerlijke kern van alles het ZIJN is en de beste weg naar dat ZIJN, voor mij, loopt dan ook via het 'ik'...

"ik ben" en hoe wel ik met de dag minder en minder weet, Alzheimer slaat toe... Weet ik met de dag wel meer en meer dat 'ik ben'...

Midden in de nacht wordt ik wakker en ik weet dat 'ik ben' en dus dat ik thuis ben aangekomen...

Niets van gedachten, onderzoeken, bevindingen... telt nog; ik ben zalig verloren in het ZIJN waar inderdaad zelfs dat 'ik' opgaat in het geheel...

Dat zijn mijn bevindingen en ik vergeet niet dat zelfs de simpelste mens de weg kan vinden en misschien zelfs eerder nog dat de simpelste mens de weg al lang gevonden heeft...

Wordt een redenering te omslachtig, zeker wat het zoeken naar het ZIJN betreft, dan haak ik af...

Wie weet zijn wij op zoek naar dat wat voor het oprapen ligt, maar ons verstand, dat nog in zijn kinderschoenen staat en zichzelf belangrijk wil maken, maakt ons blaasjes wijs...
En de mensheid in zijn hebzucht en zijn egoïsme ziet baat bij het misleiden van de anderen en laat zo het verstand zegevieren... en drijft de wereld naar de haaien.
marie is offline  
Oud 24 September 2022, 11:07   #54
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
OMG..

Pffft, goddank is het hier een onbetekenend forum, waar door de forumbaas zelfbenoemde dissidenten iig nog langs de zijlijn mogen confronteren met de 'genoemde onwaarheden.. (lees: zelfbenoemde waarheden van de forumbaas)

En ja, ik zou kunnen vertrekken
Maar als liefhebber/kenner van waarheid blijf ik graag alert en attent op plaatsen waar schijnheiligheid als waarheid wordt gepropageerd.
Denk je niet dat dank zij die zijlijn het forum nog bestaat; want dat het anders al heel lang afgesloten zou zijn wegens gebrek aan liefhebbers???
marie is offline  
Oud 24 September 2022, 11:55   #55
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
We zien bij de forumbaas wat geloof met een mens kan doen.
Je wilt me als afschrikwekkend voorbeeld neerzetten met alle narigheid die Sam mij zojuist heeft toegedicht, tja dat kan. Je kunt alles geloven.

Citaat:
Binnen dat geloof valt ook de bewering dat zijn geloof geen geloof is.
Oh mijn geloof is ook het als geloof bekend staande hoor. Ik geloof in mijn bestaan en dat heeft een reden want het 'weten' vertelt mij wat anders.

Citaat:
Waarheid (Daadwerkelijke Waarheid) gééft zich dan ook te kennen.
Wat ik middels gedegen zelfonderzoek ont'dekt heb is dat Waarheid zich heeft verhuld en ontdekt wil worden. Dat moet je niet zomaar overnemen hoor zodat ik dat straks als bewering weer in jouw post terug lees. Zelf ont'dekken is hier het motto.

Citaat:
Waarmee ik zeg dat het initiatief niet van 'de persoon' uit gaat.
Zo zeg jij dat?
Ik heb ont'dekt dat het initiatief om te gaan ont'dekken van de persoon moet uitgaan. Dat wat geen waarheid is moet namelijk eerst van waarheid gescheiden worden. Bij dat proces komt er iets van Waarheid doorschemeren zoals dat het geval is bij een klompje goud als dat alsmaar meer gaat blinken wanneer het van zijn zanderige bodem wordt ontdaan. Dat noem ik Waarheid herkennen en het helpt je verder op je zoektocht. Moet je ook zelf ontdekken.
Dus niet van alles na kraaien op een forum maar aan de slag, hup werken.

Citaat:
Daarmee kun je ook nooit zelf Waarheid/God zijn. Waarheid is het 'zichzelf-schenkende' , waarmee er ook een ontvanger (ontvankelijkheid) is. Die ontvankelijkheid is kennende leegte.
Ook hier weer onjuiste parameters die niet anders dan naar een onjuiste conclusie leiden.
 
Oud 24 September 2022, 12:03   #56
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Niets van gedachten, onderzoeken, bevindingen... telt nog; ik ben zalig verloren in het ZIJN waar inderdaad zelfs dat 'ik' opgaat in het geheel...
Mooi hé.
Opletten wanneer die weer de regie wil hebben.
 
Oud 24 September 2022, 12:23   #57
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

Hadden we het daar al niet over gehad?
Ik herinner me iets van mensen in India die zich jarenlang van de wereld hadden afgesloten door in een grot te gaan wonen. Ik zie er het nut niet van in.
Klopt. Je moet ook vasten aan de wereld terwijl je gewoon in de wereld bent.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 24 September 2022, 12:27   #58
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
De denker in de wordende wereld is voor mij dezelfde als de denker buiten die wordende wereld... daar voor mij de innerlijke kern van alles het ZIJN is en de beste weg naar dat ZIJN, voor mij, loopt dan ook via het 'ik'...

"ik ben" en hoe wel ik met de dag minder en minder weet, Alzheimer slaat toe... Weet ik met de dag wel meer en meer dat 'ik ben'...

Midden in de nacht wordt ik wakker en ik weet dat 'ik ben' en dus dat ik thuis ben aangekomen...

Niets van gedachten, onderzoeken, bevindingen... telt nog; ik ben zalig verloren in het ZIJN waar inderdaad zelfs dat 'ik' opgaat in het geheel...

Dat zijn mijn bevindingen en ik vergeet niet dat zelfs de simpelste mens de weg kan vinden en misschien zelfs eerder nog dat de simpelste mens de weg al lang gevonden heeft...

Wordt een redenering te omslachtig, zeker wat het zoeken naar het ZIJN betreft, dan haak ik af...

Wie weet zijn wij op zoek naar dat wat voor het oprapen ligt, maar ons verstand, dat nog in zijn kinderschoenen staat en zichzelf belangrijk wil maken, maakt ons blaasjes wijs...
En de mensheid in zijn hebzucht en zijn egoïsme ziet baat bij het misleiden van de anderen en laat zo het verstand zegevieren... en drijft de wereld naar de haaien.
Wat klopt in je beweringen is dat het 'zelf' de sleutel is tot zelfkennis. Alleen het 'zelf' kan de universele 'ik ben dát ervaring' realiseren. Maar het denkende ego is daar onwetend van. Over Alzheimer hoef je niet in te zitten, alleen het ego kan Alzheimer krijgen, het 'ik ben dát' lijdt aan geen enkele ziekte.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 24 September 2022, 12:33   #59
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Wat klopt in je beweringen is dat het 'zelf' de sleutel is tot zelfkennis. Alleen het 'zelf' kan de universele 'ik ben dát ervaring' realiseren. Maar het denkende ego is daar onwetend van. Over Alzheimer hoef je niet in te zitten, alleen het ego kan Alzheimer krijgen, het 'ik ben dát' lijdt aan geen enkele ziekte.
Maar Alzheimer kan het denkende 'ego' wel voor schut zetten...
En Alzheimer verontrust mij inderdaad meer voor het leven in deze wereld... Zullen de kinderen op een dag voor mij moeten uitkomen omdat ik het zelf niet meer kan...
Maar op het 'ik ben' heeft het inderdaad geen enkele invloed..., in tegendeel blijkt...
marie is offline  
Oud 24 September 2022, 12:36   #60
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Maar Alzheimer kan het denkende 'ego' wel voor schut zetten...
En Alzheimer verontrust mij inderdaad meer voor het leven in deze wereld... Zullen de kinderen op een dag voor mij moeten uitkomen omdat ik het zelf niet meer kan...
Maar op het 'ik ben' heeft het inderdaad geen enkele invloed..., in tegendeel blijkt...
Je kunt het als een kans voor je kinderen zien om hun onvoorwaardelijke liefde voor hun moeder te realiseren. Maar dan ben je al weer met 'toekomst vervulling' bezig. En het 'ik ben' kan per definitie niet met welke toekomst dan ook bezig zijn. Omdat het daar niet is. Overgave....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Leegte Rozenhart Boeddhisme 2 21 June 2010 18:45


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.