Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 February 2014, 10:19   #591
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Het is dus geen kwestie van voor of tegen dat "karma gedoe" zijn, je leeft "karma op het moment dat je binnen tijd en ruimte, en wat zich daar in voor doet (incl jou), verblijft. En karma blijft bestaan zolang je nog gelooft in verdeelheid oftewel ik en jij/ander.
Karma is een gegeven of je er nou in gelooft of niet. Als het regent kan je geloven dat het droog is, je doorweekte kleren zullen het tegenspreken.

Hoe karma verdwijnt weet je pas als het het verdwenen is, speculaties daarover helpen je niet verder.
Freerider is offline  
Oud 7 February 2014, 10:47   #592
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Karma is een gegeven of je er nou in gelooft of niet. Als het regent kan je geloven dat het droog is, je doorweekte kleren zullen het tegenspreken.

Hoe karma verdwijnt weet je pas als het het verdwenen is, speculaties daarover helpen je niet verder.
Je draait de bewijslast om.

Voor mij is karma een geloof, er hoeft niks bewezen te worden voor iets wat er niet is, voor jou bestaat karma als gegeven, welke bewijs kun je voor het bestaan er van aanvoeren?
Rennie is offline  
Oud 7 February 2014, 12:06   #593
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat zou er mis (kunnen) zijn met het (h)erkennen van oorzaken omtrent je gedachtes? De oorzaak is jou niet duidelijk, zeg je. Onderzoek 'm eens, zou ik zeggen. Kan maar duidelijk zijn, toch? Het lijkt alsof je zegt dat er iets mis zou zijn met duidelijkheid.
Oh nee hoor, er is niet mis met duidelijkheid.
Maar het is een gebed zonder end als gedachtes (soms) niet de juiste tool zijn,
om de oorsprong van je emotie te vinden,
waardoor je steeds dieper wegzakt.
Mars is offline  
Oud 7 February 2014, 23:27   #594
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik heb wat tekst geschreven en een voorbeeld gegeven hoe iets surrealistisch zoals een gedachte als het hebben van een imaginaire vriendin wanneer dat nagenoeg probleemloos is tot volle tevredenheid van iedereen kan bestaan.

Wanneer je echter onder zulke imaginaire gedachten lijdt en je hebt meermaals aangegeven dat te doen heb ik een tekst voor je geschreven hoe het mij mogelijk is mijn gedachten op waarheid te onderzoeken en daarmee te beheersen.

Je lijkt met je reactie nu op die vriend van m'n zoon die ik z'n speeltje wil afpakken. Niets is minder waar, ga gerust door met lijden als je gemoed daar naar is.

Maar komt niet met onzin voorbeelden dat ik met een opgelopen snijwond dagenlang met een verbandje om een imaginair wondje rondloop. Van het hebben van een snijwond en de genezing er van kan ik mij voortdurend vergewissen.

Ik neem het je kwalijk dat je probeert een discussie gaande te houden door in een onzinnige diepte te willen kijken waar een oppervlakkige waarneming voldoende is.

Wat betreft zelfkennis is het een goed begin gedachten op waarheid te onderzoeken, daar is waar ik met betrekking tot zelfonderzoek bezig ben, alleen jij niet.
Tja Renoir, een gesprek is zinvol mbt zelfkennis of dat is het niet. Met jou gesprek hebben dat de zelfkennis bevordert is een zinloze exercitie, dus we kappen er mee. Dat is dus geen discussie gaande houden zoals je aangeeft maar zoiets als de handdoek in de ring gooien. Jij mag er verder van mij over denken wat je wil.

Even goede vrienden wat mij betreft, maar kan nu eenmaal niet aan een vertellen hoe een vogel er uit ziet als hij zelf nog nooit een vogel gezien heeft. En ik weet hoe een vogel eruit ziet omdat ik ooit ziende ben. Het feit dat ik nu als blinde door het leven ga wil echter niet zeggen dat ik daarom niet meer zou weten hoe een vogel er uit ziet. Wat jij mij beschrijft heeft niks van doen met een vogel helaas.....tja....
Vagebond is offline  
Oud 7 February 2014, 23:35   #595
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik ben benieuwd hoe dat gaat, a la minute (van) een snijwond genezen.
Tja dan zou ik maar eens iets aan zelfkennis gaan doen Rob, misschien kom je er dan nog wel eens achter.

Citaat:
En als dat voor snijwonden geldt, hoe zit het dan met andere wonden?
Wat denk je zelf?
Vagebond is offline  
Oud 7 February 2014, 23:46   #596
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Tja dan zou ik maar eens iets aan zelfkennis gaan doen Rob, misschien kom je er dan nog wel eens achter.
Ik had gehoopt op een iets specifiekere aanwijzing hoe ik a la minute van mogelijke verwondingen zou kunnen genezen ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Wat denk je zelf?
? maar dat is misschien wat veel gevraagd aan iemand die haar wonden koestert.
Rob is offline  
Oud 7 February 2014, 23:50   #597
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Tja Renoir, een gesprek is zinvol mbt zelfkennis of dat is het niet. Met jou gesprek hebben dat de zelfkennis bevordert is een zinloze exercitie, dus we kappen er mee. Dat is dus geen discussie gaande houden zoals je aangeeft maar zoiets als de handdoek in de ring gooien. Jij mag er verder van mij over denken wat je wil.

Even goede vrienden wat mij betreft, maar kan nu eenmaal niet aan een vertellen hoe een vogel er uit ziet als hij zelf nog nooit een vogel gezien heeft. En ik weet hoe een vogel eruit ziet omdat ik ooit ziende ben. Het feit dat ik nu als blinde door het leven ga wil echter niet zeggen dat ik daarom niet meer zou weten hoe een vogel er uit ziet. Wat jij mij beschrijft heeft niks van doen met een vogel helaas.....tja....
Niets van de voorgaande discussie heeft iets met gedegen zelfonderzoek van doen, het tegenovergestelde van eliminerend onderzoek was juist het geval. Er worden hier juist dingen voor wéér aangenomen in plaats van ze aan een kritisch onderzoek naar het waarheidsgehalte te onderwerpen.

Ik voel me, op je eigen draadje ver weg van zelfkennis, niet bezwaard om je tegemoet te komen in je irrationele gedachten en het onderzoek te laten voor wat het is. Maar ik verwachtte wel enige mate van realiteitszin en het is om die reden, het gebrek er aan, dat ik wel wil instemmen met beïndiging van dit gesprek.

Met zelfkennis heeft de gehele discussie in het geheel niets uit te staan.
Rennie is offline  
Oud 7 February 2014, 23:55   #598
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je draait de bewijslast om.

Voor mij is karma een geloof, er hoeft niks bewezen te worden voor iets wat er niet is.
Je lijkt Freerider wel Renoir. Het bewijs is overal om je heen maar je weigert het te zien want dan zou je wel eens van je geloof kunnen afvallen...

Karma bestaat als gevolg van geloof, veel moeilijker is het niet.

Simpel zeggen ik geloof mijn gedachten niet of zeggen dat karma een geloof is is geen afdoende methode om karma uit te wissen wanneer wij dag in dag uit te maken hebben met karma en het ondergaan. Maar ga gerust je gang met dat te ontkennen, het zal ons beslist soepeler maken mbt zelfkennis en aanverwanten....WiNk
Vagebond is offline  
Oud 7 February 2014, 23:59   #599
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Simpel zeggen ik geloof mijn gedachten niet of zeggen dat karma een geloof is is geen afdoende methode om karma uit te wissen wanneer wij dag in dag uit te maken hebben met karma en het ondergaan. Maar ga gerust je gang met dat te ontkennen, het zal ons beslist soepeler mbt zelfkennis en aanverwanten....WiNk
Hear, hear!

Zo is het Marijke. Je hoeft alleen maar stil te zijn en te luisteren ......

;)
Sterre is offline  
Oud 8 February 2014, 00:01   #600
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Je lijkt Freerider wel Renoir. Het bewijs is overal om je heen maar je weigert het te zien want dan zou je wel eens van je geloof kunnen afvallen...

Karma bestaat als gevolg van geloof, veel moeilijker is het niet.

Simpel zeggen ik geloof mijn gedachten niet of zeggen dat karma een geloof is is geen afdoende methode om karma uit te wissen wanneer wij dag in dag uit te maken hebben met karma en het ondergaan. Maar ga gerust je gang met dat te ontkennen, het zal ons beslist soepeler mbt zelfkennis en aanverwanten....WiNk
Nogmaals ik geloof helemaal niets dus valt er ook nergens van af te vallen.
Dus de vraag is of iemand belang heeft bij geloof in karma om iets dat weliswaar verschrikkelijk lijden (wat ik dan maar van je aanneem) teweeg brengt niettemin toch in stand te houden. Ik heb mezelf in ieder geval niet bij de veter.
Rennie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.