Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 November 2014, 15:29   #591
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat is dat wat zich door (het gemis aan) menselijke omgangsvormen laat weerhouden.
Misschien mijn eigen ego? Als ik uitingen van ego zie zoals hier bij Marie. Dan heb ik geen trek om mijn eigen ego in het geweer te brengen.

Ook de egomens kent fatsoen, ook al is het uit welbegrepen eigenbelang.
Theo is offline  
Oud 26 November 2014, 15:30   #592
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
We weten het allemaal maar doen er niks mee.
De egomens stelt zijn eigen -vermeende- welbehagen boven liefde.
Heel begrijpelijk. Vanuit de egomens gezien dan.
Theo is offline  
Oud 26 November 2014, 15:31   #593
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Het is Marie zelf die het niveau weer naar gezaag over ego brengt.
Ze heeft er een issue mee.
Rennie is offline  
Oud 26 November 2014, 15:32   #594
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Het gaat ook niet louter om 'erkenning willen krijgen'.
'Ik ben het al zat', is een aanwijzing dat het ik niet kan ontvangen en daarom neemt de lust af.
Andersom wanneer Marie geen weerwerk kan geven verveelt het haar en wakkert ze het vuur wat hoger op.
De wortel van het ik zit diep in het verlangen te willen ontvangen voor zichzelf.
Ik zou dat noemen: de mens leeft niet van brood alleen maar van elk woord dat komt uit de mond van God.
En ik snak inderdaad naar die woorden; maar ik zal nu moeten onderzoeken of dat, zoals jij zegt, (verborgen voor mijzelf) zuiver egoïsme is.
Zolang men wil ontvangen wil dat zeggen dat er een afstand is tussen de ontvanger en de gever, dus geen éénheid.
marie is offline  
Oud 26 November 2014, 15:33   #595
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Misschien mijn eigen ego? Als ik uitingen van ego zie zoals hier bij Marie. Dan heb ik geen trek om mijn eigen ego in het geweer te brengen.

Ook de egomens kent fatsoen, ook al is het uit welbegrepen eigenbelang.
Je laat de invloed erop zien al heb je geen trek om het in het geweer te brengen. Het toont de aanwezigheid er van aan, niet om het te negeren maar om dat in te zien.
Rennie is offline  
Oud 26 November 2014, 15:53   #596
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je laat de invloed erop zien al heb je geen trek om het in het geweer te brengen. Het toont de aanwezigheid er van aan, niet om het te negeren maar om dat in te zien.
Het ego is de kanariepiet in de kolenmijn.
Theo is offline  
Oud 26 November 2014, 16:12   #597
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik zou dat noemen: de mens leeft niet van brood alleen maar van elk woord dat komt uit de mond van God.
En ik snak inderdaad naar die woorden; maar ik zal nu moeten onderzoeken of dat, zoals jij zegt, (verborgen voor mijzelf) zuiver egoïsme is.
Zolang men wil ontvangen wil dat zeggen dat er een afstand is tussen de ontvanger en de gever, dus geen éénheid.
In dit lichaam zullen deze wisselingen altijd voorkomen omdat dit de natuur is van dit lichaam. Deze natuur levert ons het brood waarvan wij leven.
Wij voeden ons lichaam en de geest (het brein) omdat wij anders doodgaan. Dit wat ons voedt, is waarvoor wij verlangen. Dat is het ik en de werking van het egoïsme.

De ziel staat geheel los van dit stervensproces. De ziel heeft het leven, Licht uit de oorsprong. De wil van dit leven is de wil om te geven.

De toegang tot het innerlijk ligt in de uitdrukking 'er is geen ander dan Hij'. Om deze uitdrukking te begrijpen in een taal voor het brein (de geest) toegankelijk is dit groepsgesprek zoals dit forum één van de vele mogelijkheden. Want het is zoals je zegt een vinden van éénheid tussen mensen.
Looro is offline  
Oud 26 November 2014, 16:22   #598
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ja, zo kan je het ook zeggen. Het brein merkt bewustzijn op en zichzelf (het brein) 1 +1 = 2 denkt het brein en denkt dat hij iemand is.

En de egomens die komt heus wel met liefde in aanraking.
Hij wordt verliefd of krijgt een kind.
Ja, dan is er oprechte liefde.
Totdat lief vreemd gaat of het kind stoute dingen doet.
Of soms hoeft dat niet eens.
Daaraan kun je nog het meest toetsen in hoever je in Liefde Bewust denkt, voelt en handelt. En of je het onderscheid kunt maken en zien tussen het gedrag wat raakt of het de persoon zelf helemaal afkeurt en afwijst. En je eigen aandeel eruit te filteren en te halen. De liefde voor je kind is daarnaast ook nog geworteld in je basale instinct. Een ieder herkent het, iets kleins bv. wekt bij velen dat instinct op.

Dat kun als primitief en simpel zien maar ik denk dat dat juist Liefde IS zonder na te denken of de mens zelf af te keuren ondanks wat er gebeurt vanuit dat kind. Rechtstreeks vanuit Bewustzijn ingegeven en gemanifesteerd in de natuurlijke wetten.
Ulla is offline  
Oud 26 November 2014, 17:00   #599
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht

Daaraan kun je nog het meest toetsen in hoever je in Liefde Bewust denkt, voelt en handelt. En of je het onderscheid kunt maken en zien tussen het gedrag wat raakt of het de persoon zelf helemaal afkeurt en afwijst. En je eigen aandeel eruit te filteren en te halen. De liefde voor je kind is daarnaast ook nog geworteld in je basale instinct. Een ieder herkent het, iets kleins bv. wekt bij velen dat instinct op.

Dat kun als primitief en simpel zien maar ik denk dat dat juist Liefde IS zonder na te denken of de mens zelf af te keuren ondanks wat er gebeurt vanuit dat kind. Rechtstreeks vanuit Bewustzijn ingegeven en gemanifesteerd in de natuurlijke wetten.

Ik denk dat de geboorte van mijn kinderen de eerste keer is geweest dat ik met liefde (als zelf-beleving) in aanraking kwam. Het welde in mij op zonder dat ik er invloed op had.
Ik dacht er niet over na, het overkwam mij.

Dit in tegenstelling tot de seksuele liefde, waar toch altijd ego belangen in schuilen.

Lange tijd heb ik de geboorte van mijn kinderen als het grootste gevoel van liefde beschouwd. Verbazing was mijn deel dat er toch nog een grotere liefde bleek te zijn.
Theo is offline  
Oud 26 November 2014, 17:24   #600
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Misschien mijn eigen ego? Als ik uitingen van ego zie zoals hier bij Marie. Dan heb ik geen trek om mijn eigen ego in het geweer te brengen.

Ook de egomens kent fatsoen, ook al is het uit welbegrepen eigenbelang.
Ik vrees van wel, tenminste aan je reactie te oordelen dat je er geen zin in hebt. Er is kennelijk een doener in je werkzaam, al hoeft dat niet zo te zijn hoor. Het is maar een suggestie daar eens naar te kijken. Eigen ego inbrengen lokt altijd egostrijd uit dus je doet er goed aan die niet in te brengen.

Als je zelf egokenmerken vertoont en op die van anderen wijst zul je onmiddellijk verweer krijgen dat je je eigen schoenveter eerst maar eens moet strikken. Maar ook als je egoloos bent wordt er al snel ego gezien. Ego komt vrijwel niet om zichzelf heen.
Rennie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 03:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.