Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 April 2019, 00:07   #601
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Je was toen volgens mij steeds uitdagend, en bij alles wat ik schreef schopte je er tegenaan. Ik liet je toen merken wat ik er van vond. Ik zag het meer als actie en reactie..
Het is nooit mijn bedoeling geweest om uitdagend te zijn... maar als je probeert met zo weinig mogelijk woorden naar de kern te gaan kan dat soms koud en harteloos overkomen, maar het is dikwijls wel de beste manier om niet af te wijken van het onderwerp...


Citaat:
Zie jij bij jezelf verandering in jouw manier van denken en ervaren de laatste tijd?
Ik kan alleen maar vaststellen dat ik steeds meer en meer mijzelf wordt en dat wat er vroeger in de kiem was, nu alleen maar blijkt verder en verder open te bloeien... Het zullen de ideeën zijn waar ik volgens Laurens aan vasthoud en die ik zou weigeren te onderzoeken...

En misschien dat dat ook het geval is... maar het is moeilijk en misschien ook dwaas om 'de schat' die je in jezelf gevonden meent te hebben overboord te gooien...
Ik voel mij meer en meer gelukkig met minder en minder... moet ik dat echt in twijfel gaan trekken???
marie is offline  
Oud 10 April 2019, 07:39   #602
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het spijt me Guido, maar het klinkt zo doods...
Wat kun je voelen, denken, willen, 'ervaren, etc.. zonder herinnering?
Guido is offline  
Oud 10 April 2019, 07:48   #603
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Wat kun je voelen, denken, willen, 'ervaren, etc.. zonder herinnering?
Guido, kijk naar sommige mentaal gehandicapte mensen, die weinig herhinneringen hebben en die blijkbaar toch zo gelukkig kunnen zijn...

Die leven volgens mij in de onmiddellijkheid en komen alles behalve doods over...
marie is offline  
Oud 10 April 2019, 10:39   #604
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Wat kun je voelen, denken, willen, 'ervaren, etc.. zonder herinnering?
Dank je Guido, ik had het niet beter kunnen zeggen... Wat blijft er over als er geen herinneringen meer zijn en als men het voelen, denken, willen en zelfs ervaren op een klein pitje heeft gezet... en zelfs uitgeschakeld heeft.
Hewel, wat blijft er dan over ??? Hewel ons aangeboren instinct dat in ieder levend wezen zit...
En nu kan men dat, indien men er geen kaas van gegeten heeft, afdoen als een idee... Men kan; verstandig kan men veel; maar het LEVEN zal men er toch niet mee veranderen...
marie is offline  
Oud 10 April 2019, 11:10   #605
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het is nooit mijn bedoeling geweest om uitdagend te zijn... maar als je probeert met zo weinig mogelijk woorden naar de kern te gaan kan dat soms koud en harteloos overkomen, maar het is dikwijls wel de beste manier om niet af te wijken van het onderwerp...
Wij hebben het nu over de periode dat wij in een spanningsveld geraakt waren. Het heeft dus niets met jouw manier van schrijven.
Jij noemde het toen zelfs, als ik me goed herinner, dat jij mij op mijn plek wilde zetten. Ik deed vervolgens hetzelfde, en jij voelde jij je door gekwetst. Ik vond je toen irritant, en ik wilde je dat laten voelen. Dat jij schreef dat jij mij op mijn plek wilde zetten, was ook niet bepaald vredig bedoeld.
Dus voor beiden was actie en reactie, en spanning en trriggers, waaruit wij reageerde, en vervolgens de ander op haar plek wilde zetten, in plaats van naar onszelf te kijken.

Alsnog, als jij je gekwetst gevoeld hebt, was het aan jou om het te onderzoeken, zoals ook aan mij was/is om bij mezelf te raden te gaan, als ik me geïrriteerd voel, of gekwetst voel door de benadering van wie dan ook.


Wat mij bij jou opvalt is de dramatiek rondom afhankelijkheid. Daarom ook dat het woord zuigen lading heeft voor jou (meen ik op te merken)..

Je maakt er een halszaak van.

Dan is dat iets om op dieper op in te gaan, vind je niet?
Als je nu terug op kijkt, kan jij de gelegenheid gebruiken om iets te delen over wat bij jou getriggerd werd? Is het iets wat voor jou steeds terugkomt in contacten?
Sta jij jezelf toe om afhankelijk te zijn/voelen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik kan alleen maar vaststellen dat ik steeds meer en meer mijzelf wordt en dat wat er vroeger in de kiem was, nu alleen maar blijkt verder en verder open te bloeien...
Dat klinkt mooi Marie. Kan jij dit anders uitleggen, of een voorbeeld geven?
Wat was vroeger in de kiem? Een beleving, gedrag,houding, of heb jij het over het Leven zelf?
hoe beleef jij dat nu?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het zullen de ideeën zijn waar ik volgens Laurens aan vasthoud en die ik zou weigeren te onderzoeken...
Heb jij een idee wat hij hier mee bedoelt? Zou het ook kunnen kloppen dat jij bepaalde zaken niet wilt/kan onderzoeken? Misschien begrijp je niet goed wat ze werkelijk bedoelen?



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En misschien dat dat ook het geval is... maar het is moeilijk en misschien ook dwaas om 'de schat' die je in jezelf gevonden meent te hebben overboord te gooien...
Ik voel mij meer en meer gelukkig met minder en minder... moet ik dat echt in twijfel gaan trekken???

Zou het kunnen dat jij iets anders begrijpt, en dat ze toch iets anders mee bedoelen?
Wat Nowee en vrienden preken vind ik eigenlijk aannemelijk. Op zo een soortgelijke wijze zoek ik ook bij mezelf, maar ik gebruik de opgeklopte woorden niet.

Ik vind de houding van Nowee bv. opdringerig, en daar ageer ik op.

Op mij komt over als:Marie( of wie dan ook) heeft dorst, zou ik haar water door de keel gooien. Vervolgens gooien ze een emmer water door je strot.
Dat water goed is als men dorst heeft, is een feit..

Misschien mis jij de boodschap omdat de boodschappers dat met geweld tot je verstand willen brengen?
Zo ervaar ik de manier van Nowee en vrienden, maar misschien hindert het jou helemaal niet hoe hun het doen, maar kan jij jezelf simpelweg niet in de boodschap vinden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik voel mij meer en meer gelukkig met minder en minder... moet ik dat echt in twijfel gaan trekken???
Is er iets wat jij meent dat anders moet/kan? Ben je nog op zoek naar iets?
Wat kan het gebeuren als jij dat in twijfel trekt?
Mihaela is offline  
Oud 10 April 2019, 13:00   #606
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
??????
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Onmiddellijkheid is en onmiddellijkheid heeft mij niet nodig, heeft mijn dromen, mijn geloof en wat weet ik meer niet nodig... Heeft God, noch gebod nodig.... Waar zeg ik dat het dat wel nodig heeft???
Oké, onmiddellijkheid is zonder voorwaarde, geen problemen mee...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Nu kan je deze stelling onderzoeken en de tegenspraak eruit halen. Het komt allemaal neer op doen, op doen van onderzoek.
Onmiddellijkheid is zoals uit onderzoek blijkt als van ander begin. Je kunt het geen bestaan toekennen of uit het onderzoek afleiden dat onmiddellijkheid iets nodig heeft. De tegenspraak is het toekennen van onderwerp aan onmiddellijkheid en het als iets dat bestaat behandelen. In taal kan het aangewezen worden en dat is het.
Het gedegen zelfonderzoek is geen zoektocht naar iets of niets. Het is een aanwijzing om het zelfonderzoek te doen en af te ronden, vast te stellen als van onmiddellijkheid. Je hebt het gedegen zelfonderzoek tot nog toe, in al die jaren, niet opgemerkt, niet doorzien. Je blijft bij de onderwerpen die je voor jezelf zo koestert en ter harte neemt. Zo zij het met alle respect.
Nowee is offline  
Oud 10 April 2019, 13:20   #607
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Laurens, ik ben niet kwaad en ik voel mij niet aangevallen of onrecht aan gedaan... Ik snap alleen jullie voortdurende verwijzing naar gedegen onderzoek niet..;
Oké hier stel je dat ik weiger bepaalde ideeën op te geven en dat ik weiger ze verder te onderzoeken...
Daar zal ik het voorlopig mee doen, maar kom AUB niet meer af met dat ik mijn vooroordelen, mijn gevoelens niet kan opzij zetten...
Dus ik moet nu mijn ideeën verder onderzoeken...
Marie, ten principale trekt gedegen onderzoek ieder idee, iedere gedachte, in twijfel. Het is een onderzoek aanvankelijk nog gericht op de subjectief beleefde waarheid/werkelijkheid en allengs begint, al eliminerende van wat voor waar was aangenomen, zich iets als "waarheid' (met een hoofdletter vanwege dat de subjectiviteit eruit is verdwenen) af te tekenen.
Daarbij schuwt het niet om ook de belangen van ego kritisch te onderzoeken en wel omdat ego altijd argumenten weet te vinden om dat gedegen zelfonderzoek niet te doen.
Het gaat namelijk ten langen leste aan zichzelf ten onder en dat heeft ego niet graag want het is in zijn essentie een veel te makkelijk te doorziene opgeblazen ballon die eenvoudig is door te prikken en het wil absoluut niet aan zichzelf verliezen. Dus iedere weerstand om iets van een ideeën op te geven kan in het licht van dat ego worden bezien en dat is heel begrijpelijk, iedere gedegen zelfonderzoeker krijgt daarmee in een vroeg stadium al te maken.
 
Oud 10 April 2019, 18:31   #608
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dank je Guido, ik had het niet beter kunnen zeggen... Wat blijft er over als er geen herinneringen meer zijn en als men het voelen, denken, willen en zelfs ervaren op een klein pitje heeft gezet... en zelfs uitgeschakeld heeft.
Hewel, wat blijft er dan over ??? Hewel ons aangeboren instinct dat in ieder levend wezen zit...
En nu kan men dat, indien men er geen kaas van gegeten heeft, afdoen als een idee... Men kan; verstandig kan men veel; maar het LEVEN zal men er toch niet mee veranderen...

Instinct is een 'direct genetisch/biologische.. herinnering, onafhankelijk van 'persoonlijke' voor of afkeur. Instinct kleurt het primair 'ervaren van één soort.
Wat blijft er over van het instinct zonder.. herinnering?
Guido is offline  
Oud 10 April 2019, 20:55   #609
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht

Die leven volgens mij in de onmiddellijkheid ...
Leven is niet in of uit onmiddellijkheid.. Leven is 'van onmiddellijkheid.
Leven is geen verschijnsel!
Guido is offline  
Oud 10 April 2019, 21:12   #610
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Leven is niet in of uit onmiddellijkheid.. Leven is 'van onmiddellijkheid.
Leven is geen verschijnsel!
Goed zo Guido, we gaan er nog komen... Inderdaad Leven is geen verschijnsel, maar Leven uit zich wel in een miriade aan verschijnselen... en het is aan ons mensen om door die miriade van verschijnselen heen, het Leven, dat we zelfs Leven... te herkennen.

Kan ik zeggen wat het is...? Kan ik het omschrijven...? Neen, maar ik kan het wel voelen en er totaal in opgaan...
en ik kan, mensen onder elkaar, misschien vertellen wat het met mij doet, sommige ingevingen meedelen die andere mensen kunnen helpen...

Als het wel mogelijk was om gewoon te zeggen wat dat Leven zou zijn, dan zou het al eeuwen lang opgeschreven staan en dat is het niet...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.