Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 January 2017, 22:40   #601
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
Intellectuele nieuwsgierigheid, bevestiging, herkenning, egotrip en egotrap, opluchting en opgelicht, rust, rust-roest, vreugde van het vinden van de open niet-deur en allerhande niet- ... , ervaren Christuslicht en verwante concepten, doodgegaan met nog wel vallen met opstaan, etc ...
Herkenbaar..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 17 January 2017, 22:48   #602
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht


Dit is een forum met een bepaalde bedoeling.

Dat zijn de twee bewegingen die op dit forum te zien zijn. Voor mij gaat om waarheidvinding (dan geef ik er zelf graag nog de toevoeging bij: binnen de traditie van Advaita Vedanta). Als het daar uiteindelijk niet over gaat, dan schiet het forum zijn doel voorbij.
Dan schiet het forum voor jou, jouw ( denkbeeldige)doel voorbij
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
.
Dat licht bevindt zich niet in sommigen onder ons, het is aanwezig in ieder mens.
M.W.

Dus Rob, luister naar je naaste..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 17 January 2017, 22:50   #603
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Ik zal een stukje quoten van de forumbaas zojuist:



Hij heeft het al honderden malen geschreven: ik besta niet. Het is niet zozeer mijn discussie: het is die van de gzoz?ers! Wat je nu doet is alsof dat mijn discussie is. Dat ik bén (besta) is een directe vaststelling. Dat is een ondervinding!
Het bestaan an sich wordt niet ontkend, wel de zogenaamde (onafhankelijke/zelfstandige en afgescheiden) ik. Want waar is die te vinden? Waar hou ik op en begin jij? Het bestaan, het leven is in alles en iedereen te vinden. Het ademt lichamen en allerlei vormen. Middels denken kunnen we onderscheiden. Prima, mits gezien dat onderscheid puur praktisch is in het dagdagelijks bestaan, maar het onderscheid niet wezenlijk is. Zoiets, zou ik zeggen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 January 2017, 00:03   #604
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Verdomme, ik had een woord verkeerd gelezen de eerste keer in je post.
Ik dacht je schreef: "Wat Laurens kan, kan jij beter".
Ik zag me al helemaal staan aan het hoofd van de gzoz-doctrine-club als Darth Vader.
Nee, serieus. Ik denk dat er wel een goede gzoz? er in je schuilt. Looro is ook veel veranderd de afgelopen jaren. Nog geen officieel lid in de zin van openlijke erkenning. Maar tussen de regels?
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 18 January 2017, 00:08   #605
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Het bestaan an sich wordt niet ontkend, wel de zogenaamde (onafhankelijke/zelfstandige en afgescheiden) ik. Want waar is die te vinden? Waar hou ik op en begin jij? Het bestaan, het leven is in alles en iedereen te vinden. Het ademt lichamen en allerlei vormen. Middels denken kunnen we onderscheiden. Prima, mits gezien dat onderscheid puur praktisch is in het dagdagelijks bestaan, maar het onderscheid niet wezenlijk is. Zoiets, zou ik zeggen.
Nou, waar ik eindig en jij begint lijkt me duidelijk. Er zit een paar 100 km kabel tussen ons in. Ik heb je nog nooit in het echt gezien. En zelfs als ik mensen, dieren of objecten zie, dan zijn het beelden in mijn hoofd. Dan kan je niet zeggen: ik besta niet. Want dat is een beetje de gzoz doctrine in een notendop: elimineren tot je niets overhoudt. En dan is de conclusie dat ik niet besta. Maar ik besta nog steeds! Ik ben nog steeds niet Nadje.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 18 January 2017, 00:13   #606
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
@Katerie: Nee, serieus. Ik denk dat er wel een goede gzoz? er in je schuilt. Looro is ook veel veranderd de afgelopen jaren...
Is't waar, zie je me ooit nog gaan kakelen over wat gedegen zelfonderzoek wél en niet is zoals Looro (en Ben)? Ik zal aan je denken moest het ooit zover komen.
Maar tot hiertoe kan ik nog geen twee zinnen van Looro onthouden.
Wacht, effe spieken in mijn archief:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht

Het doorpakken is als het ware het zwijgen losmaken uit denkbeeldigheid waardoor zelf zich afsluit (doorziet) en in het onbepaalde, zelf ontdekt als van ander begin.

Dit afsluiten of afronden is geen be?indigen van denkbeeldigheid maar het doorzien ervan als verwerken, als loskomen uit het onderwerp.
Pfieuw, toch moeilijke kost hoor.
Zelfs de eerste zin kan ik niet onthouden.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 January 2017, 00:25   #607
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Nou, waar ik eindig en jij begint lijkt me duidelijk. Er zit een paar 100 km kabel tussen ons in. Ik heb je nog nooit in het echt gezien. En zelfs als ik mensen, dieren of objecten zie, dan zijn het beelden in mijn hoofd. Dan kan je niet zeggen: ik besta niet. Want dat is een beetje de gzoz doctrine in een notendop: elimineren tot je niets overhoudt. En dan is de conclusie dat ik niet besta. Maar ik besta nog steeds! Ik ben nog steeds niet Nadje.
Je zegt het zelf. Ik besta louter als beeld in jouw hoofd. Jouw (beeld van ) Nadje is een totaal ander beeld dan wat een ander van me heeft. Of wat ik zelf van Nadje heb. Er is dus geen Nadje die voor iedereen hetzelfde is. Ergo er bestaat geen (één) Nadje. Er is het bestaan van denkbeelden en aanduidingen om de boel wat overzichtelijk te houden zodat men Nadje kan onderscheiden van Kweetniet, dat is allemaal denken en dat denken bevindt zich (of manifesteert zich) binnen dat bestaan. Als dat bestaan. En dat bestaan neemt vele vormen aan, maar uiteindelijk is de vorm (wezenlijk) illusionair. Zo lang je dat onderscheid wenst te maken. Voor "mij" vallen ze samen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 January 2017, 09:31   #608
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Is't waar, zie je me ooit nog gaan kakelen over wat gedegen zelfonderzoek wél en niet is zoals Looro (en Ben)? Ik zal aan je denken moest het ooit zover komen.
Maar tot hiertoe kan ik nog geen twee zinnen van Looro onthouden.
Wacht, effe spieken in mijn archief:

Het gaat ook niet zomaar. Je kunt ook op de teksten van Looro mediteren. Je kunt de teksten vergroot uitwerken en ophangen. En het is zaak om met Looro op goede voet zien te komen. Dan wissel je dagelijks de teksten uit en tracht ze te begrijpen.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 18 January 2017, 09:35   #609
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Je zegt het zelf. Ik besta louter als beeld in jouw hoofd. Jouw (beeld van ) Nadje is een totaal ander beeld dan wat een ander van me heeft. Of wat ik zelf van Nadje heb. Er is dus geen Nadje die voor iedereen hetzelfde is. Ergo er bestaat geen (één) Nadje. Er is het bestaan van denkbeelden en aanduidingen om de boel wat overzichtelijk te houden zodat men Nadje kan onderscheiden van Kweetniet, dat is allemaal denken en dat denken bevindt zich (of manifesteert zich) binnen dat bestaan. Als dat bestaan. En dat bestaan neemt vele vormen aan, maar uiteindelijk is de vorm (wezenlijk) illusionair. Zo lang je dat onderscheid wenst te maken. Voor "mij" vallen ze samen.
Je komt in de buurt. Ik hoef helemaal geen beeld van jou of iemand anders te hebben. Dat wil zeggen dat de beelden er wel zijn, maar dat ik er niks mee doe. Op het moment dat ik mijn zelfbeeld vergelijk met die van iemand anders ontstaat er dualiteit. Dus: de vergelijking mag tot stand komen (zo werkt mijn denken nu eenmaal) Maar ik doe er niets mee!
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 18 January 2017, 16:41   #610
Anne
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 January 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Je komt in de buurt. Ik hoef helemaal geen beeld van jou of iemand anders te hebben. Dat wil zeggen dat de beelden er wel zijn, maar dat ik er niks mee doe. Op het moment dat ik mijn zelfbeeld vergelijk met die van iemand anders ontstaat er dualiteit. Dus: de vergelijking mag tot stand komen (zo werkt mijn denken nu eenmaal) Maar ik doe er niets mee!
Het ik hoeft er niets mee te doen.

Je begrijpt het niet. Je hebt nog geen grip op jezelf. Jouw ik valt nog niet samen met jouw zelf, wat 't zelfde Zelf is als mijn zelfde Zelf is. Ons zelf is 't projectorlampje van onze beelden, projecties. Subject en object vallen samen.

Die lange kabel. Als tijd of ruimte in het niets vallen, dan vallen onze bedenksels op ons scherm samen. Synchroon. Wie leest dan wie.

In de twee is er ik en het andere. In de één vallen ze samen in het Zelf.
Anne is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 02:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.