Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 August 2022, 23:43   #611
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Met oude leermeesters is het vaak behelpen omdat ze bakens waren van hun tijd. Met de huidige kennis hobbelen zij maar achter al de nieuw opgekomen feiten aan. In de advaita lees je nooit iets over het onderzoek naar 'ik' omdat er van een status quo van het 'ik' is uitgegaan. Rene Descartes ging uit van 'ik ben' en liet het daarbij. De 'ik' hoedanigheid is in de geschiedenis niet onderzocht en met de uitkomsten is het daarom maar behelpen gebleken, vandaar die krukken.
Tijden (kunnen) veranderen, waarheid blijft waarheid

Citaat:
Als je dus nooit iets anders dan schaduwen hebt gezien van de huidige tijd loop je achter op de werkelijkheid, oftewel op krukken. Ik moet wel wijzen naar de mannen in de grot die jarenlang met de rug naar de ingang zitten en dat wat er zich daarbuiten afspeelt slechts als schaduw op de muur kennen. Welnu met jouw zicht op de schaduw heb je geen idee van het kleurrijke gebeuren dat er zich achter je rug afspeelt. De mannen in de grot zullen vol ongeloof reageren en net als jij ten stelligste blijven ontkennen dat het waar is wat ik hun over die buitensituatie vertel.
Missing point: de actualiteit is nog steeds! de schaduw. In het 'licht van waarheid' is er de wetenschap, dat waarheid n o o i t tijdgebonden is.

In het 'licht van waarheid' lijkt dit forum vooral een rolstoelgebonden werkelijkheid, een werkelijkheid in volle ankers op de rem.

Nahja, in deze hitte is schaduw welkom ;)
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 12 August 2022, 23:46   #612
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het is onvermijdelijk dat de mens zijn eigen woorden gebruikt voor iets wat universeel is. Doch dat universele is in Laurens' quotes niet terug te vinden. Ik beoordeel dan ook niet op het individuele taalgebruik, maar op de algemene inzage in zelfkennis. Iemand die roept dat hij God is, heeft duidelijk iets niet begrepen in zijn bevindingen. Iemand die roept dat je met Plato, Jezus, Lao Tze nog op krukken loopt die is nog niet eens begonnen met zelfkennis.

Als jij die inzage niet hebt, dan zij dat zo. Wat Plato bedoelt met 'de schaduwen op de wand' is mij volstrekt helder. Wie het niet begrijpt wens ik veel succes.
De schaduwen op de wand zijn zo helder!..
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 12 August 2022, 23:56   #613
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Tijden (kunnen) veranderen, waarheid blijft waarheid
Correct.
De benadering verschilt.

Citaat:
Missing point: de actualiteit is nog steeds! de schaduw. In het 'licht van waarheid' is er de wetenschap, dat waarheid n o o i t tijdgebonden is.
De zienswijze is, met het voortschrijdend inzicht, anders.

Citaat:
In het 'licht van waarheid' lijkt dit forum vooral een rolstoelgebonden werkelijkheid, een werkelijkheid in volle ankers op de rem.
Ieder z'n visie.
 
Oud 13 August 2022, 00:06   #614
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Correct.
De benadering verschilt.


De zienswijze is, met het voortschrijdend inzicht, anders.


Ieder z'n visie.
Visie? Wiens visie?

Voortschrijdend inzicht is menselijk wetenschappelijk

Waarheid is Waarheid, los van .
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 13 August 2022, 00:52   #615
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Visie? Wiens visie?

Voortschrijdend inzicht is menselijk wetenschappelijk

Waarheid is Waarheid, los van .
Een ander woord voor 'zo kun je het ook bekijken'.
Maar ik ga daarmee niet in discussie, te dom.
 
Oud 13 August 2022, 01:23   #616
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Een ander woord voor 'zo kun je het ook bekijken'.
Maar ik ga daarmee niet in discussie, te dom.
Te dom? Voor wie?
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 13 August 2022, 09:36   #617
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Je kletst maar wat, Laurens. Jij hebt geen benul waar leermeesters als Plato of Jezus het over hadden.
Onvoorstelbaar hoe jij op afstand 'denkt' te weten hoe het met het benul hier zit. Voor mij binnen de eigen mogelijkheden makkelijk als onwaar weg te poetsen, maar doe daarnaar binnen je eigen gedachten vooral geen onderzoek. Poneer zoiets gewoon als feit, er zijn domme gasten genoeg die dat vanwege welbespraaktheid of overtuigingskracht onmiddellijk van je aannemen of geloven.

Zijnde in Waarheid kan ik uitspraken van Jezus (zijnde in Waarheid) als zodanig makkelijk herkennen, sterker nog er is meteen te zien wat hem door de kerk in de mond moet zijn gelegd.

Citaat:
In zelfkennis zijn er geen nieuwe feiten in vergelijking met 2000 jaar geleden. Ook de bijbel lees ik nu met andere ogen in vergelijking met 40 jaar terug. Verhip! Het gaat over zelfkennis.
Het is een feit dat het 'ik' in de oude leer altijd buiten beschouwing is gebleven. Een nieuw feit.

Citaat:
Veel uitspraken van Jezus begrijp je niet eens. Maar weer wel oordelen zoals gewoonlijk. Oh wacht, wat zei Jezus ook al weer over oordelen?
Wat weet jij dat toch altijd goed wat een ander begrijpt. Ik heb hier, in de beginperiode, op dit forum herhaaldelijk uitspraken van Jezus aangehaald en uitgelegd hoe dat, in het licht van Waarheid, moet worden gezien. In Waarheidvinding is Waarheid dan ook makkelijk te herkennen.
 
Oud 13 August 2022, 10:29   #618
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Door leegte bewogen Bassie.. niet door kennis, Het was mij bv al heel snel duidelijk dat ik niks hoef te weten noch moet weten, alle zogenaamde antwoorden zaten 40 jaar geleden al besloten in het kleine beetje kennis wat ik had. De theorie is vaak verleidelijker dan de.. praktijk. De praktijk komt niet tot bloei wanneer bevinding daarvan teveel gemeten wordt aan theorie. Laurens noemt het 'doen, ik zeg 'merk het op.
Ja precies, dat GZO van Laurens is 'doen'. De doener (controledwang) is bij hem dan ook nog gewoon aanwezig zoals we allen kunnen zien.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 13 August 2022, 10:33   #619
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
De schaduwen op de wand zijn zo helder!..
Yep. Het zien van de schaduwen is alleen mogelijk vanuit het licht.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 13 August 2022, 10:35   #620
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Onvoorstelbaar hoe jij op afstand 'denkt' te weten hoe het met het benul hier zit. Voor mij binnen de eigen mogelijkheden makkelijk als onwaar weg te poetsen, maar doe daarnaar binnen je eigen gedachten vooral geen onderzoek. Poneer zoiets gewoon als feit, er zijn domme gasten genoeg die dat vanwege welbespraaktheid of overtuigingskracht onmiddellijk van je aannemen of geloven.

Zijnde in Waarheid kan ik uitspraken van Jezus (zijnde in Waarheid) als zodanig makkelijk herkennen, sterker nog er is meteen te zien wat hem door de kerk in de mond moet zijn gelegd.

Het is een feit dat het 'ik' in de oude leer altijd buiten beschouwing is gebleven. Een nieuw feit.

Wat weet jij dat toch altijd goed wat een ander begrijpt. Ik heb hier, in de beginperiode, op dit forum herhaaldelijk uitspraken van Jezus aangehaald en uitgelegd hoe dat, in het licht van Waarheid, moet worden gezien. In Waarheidvinding is Waarheid dan ook makkelijk te herkennen.
Haal dat scriptje in je hoofd eens door de shredder, Laurens.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.