Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 February 2015, 05:50   #621
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Het is vrij eenvoudig eigenlijk, alles wat je verteld is' subjectief direct die geslotenheid' van de zich-zelf waarderende concept beleving. Dat is niet zozeer verkeert of onjuist, (Ieder heeft zo z'n eigen subjectieve reservoir aan verzamelde informatie) maar herken je de geslotenheid ervan?
Ik besef dat ik inderdaad vanuit allerhande concepten spreek/voel/handel en dat elk concept subjectief is. Maar voor mij vertrekt AL het menselijke sowieso vanuit een conceptueel perspectief omdat we -als subject- de objectieve waarheid niet kunnen kennen. M.a.w. : ik denk niet dat het mogelijk is te leven ZONDER gebruikmaking van concepten. En omdat ik weet dat mijn menselijke 'waarheid' (waarden/visies/overtuigingen/standpunten) door beïnvloeding aan verandering onderhevig is, beschouw ik mezelf niet direct als een gesloten systeem.
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 07:39   #622
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Dat is natuurlijk gebaseerd op wat ik persoonlijk gezien/ervaren heb maar misschien heb ik -als voorwaarde tot het 'aangaan' van een fysiek leven- wel gesteld dat het heel erg boeiend moest zijn en het liefst boordevol allerhande onvoorspelbare 'verrassingen'... Ik heb weliswaar geen bezwaar tegen het feit dat de vaarwateren waarin mijn levensboot zich ondertussen bevindt, veel rustiger zijn geworden maar het is dus niet zo dat ik een gemakkelijk lopend leven verkiesbaarder acht dan alle 'moeilijkheden' waarmee ik in mijn eigen leven werd geconfronteerd, al heb ik me wel af en toe de vraag gesteld waarom ik nu pers? 10 levens in één leven wilde beleven. Mijn ziel is waarschijnlijk zo eentje van de 'streberige' soort
Ik zou mezelf een leugenaar achten wanneer ik zou verkondigen dat in-leven-zijn eigenlijk iets heel erg simpel is (alhoewel het dat evengoed ook kán zijn) en dat de mens zich er dus veel te druk om 'maakt' (alhoewel dat soms ook het geval kan zijn). De levenskracht en -wil die zich kenbaar maakt 'via' mensen die zelfs bij (of na) extreem lijden een manier vinden om sowieso vertrouwen te blijven hebben, zowel in zichzelf als in het leven, vind ik van een ontroerende schoonheid!

En het verhaal van de zondeval is voor mij eerder onaanvaardbaar omdat het een soort schuld veronderstelt voor het leven als mens op aarde, terwijl ik het eerder als een keuze zie, waarbij de keuze voor een zogenaamd 'gemakkelijk' of 'moeilijk' leven evenveel waarde of betekenis heeft in het geheel van alles wat mogelijk is.
Leuk beschreven ?

Maar is het waar? Je beschrijft niet het leven, maar je ervaring van het leven. Onze zintuigen ervaren het leven en vervolgens vinder we er iets van en zeggen we dat het leven verrassend, teleurstellend, hard, vredig is of welke betekenis we er maar aan willen geven. Maar dat zegt niks over het leven, alleen iets over onze mening.

Anders gezegd: het leven heeft er poep aan wat jij en ik er van vinden.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 09:14   #623
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Leuk beschreven ?

Anders gezegd: het leven heeft er poep aan wat jij en ik er van vinden.
Maar ik niet en ik ben het leven????
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 17:21   #624
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Leuk beschreven ? Maar is het waar?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Anders gezegd: het leven heeft er poep aan wat jij en ik er van vinden.
Het leven heeft er minstens evenveel poep aan of het waar is of niet wat jij en ik ervan vinden (en ik heb er eigenlijk ook poep aan of jij het waar vindt wat ik ervan vind )

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Je beschrijft niet het leven, maar je ervaring van het leven.
Inderdaad, wat een 'beperking' toch hé (van mijn mens-zijn bedoel ik), dat ik er alleen maar in slaag het leven te beschrijven aan de hand van mijn beleving ervan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Onze zintuigen ervaren het leven en vervolgens vinder we er iets van en zeggen we dat het leven verrassend, teleurstellend, hard, vredig is of welke betekenis we er maar aan willen geven. Maar dat zegt niks over het leven, alleen iets over onze mening.
Ja, 't is erg. Waarom hebben we nu in godsnaam zintuigen gekregen. Als ik niets kon proeven, zou ik tenminste alles kunnen eten zonder dat het ook maar iets uitmaakte. Veel simpeler toch? En dat ruikorgaan... Zo'n eigenzinnig ding dat een onderscheid maakt tussen aangenaam en onaangenaam. De mening die mijn neus erop nahoudt, interesseert mij toch geen ene moer? Laat alles dus maar gewoon reukloos zijn, da's v??l eenvoudiger. Om dan nog maar te zwijgen van mijn tastzin, die me via pijn laat weten dat ik toch beter ni?t verder in mijn hand snij. Wat kan het mij nu schelen wat er met mijn vingers gebeurt. Neen, die zintuigen zouden beter hun mond houden, zodat ik tenminste in zalige onwetendheid kan "leven"...

Ik kijk dus reikhalzend uit naar jouw WARE beschrijving (zonder ingrediënten als de eigen mening/ervaring) van het leven... Ik vermoed dat het tamelijk kort zal zijn, iets in de trant van : "leven is!"
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 17:45   #625
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Het leven heeft er minstens evenveel poep aan of het waar is of niet wat jij en ik ervan vinden (en ik heb er eigenlijk ook poep aan of jij het waar vindt wat ik ervan vind )

Inderdaad, wat een 'beperking' toch hé (van mijn mens-zijn bedoel ik), dat ik er alleen maar in slaag het leven te beschrijven aan de hand van mijn beleving ervan.

Ja, 't is erg. Waarom hebben we nu in godsnaam zintuigen gekregen. Als ik niets kon proeven, zou ik tenminste alles kunnen eten zonder dat het ook maar iets uitmaakte. Veel simpeler toch? En dat ruikorgaan... Zo'n eigenzinnig ding dat een onderscheid maakt tussen aangenaam en onaangenaam. De mening die mijn neus erop nahoudt, interesseert mij toch geen ene moer? Laat alles dus maar gewoon reukloos zijn, da's v??l eenvoudiger. Om dan nog maar te zwijgen van mijn tastzin, die me via pijn laat weten dat ik toch beter ni?t verder in mijn hand snij. Wat kan het mij nu schelen wat er met mijn vingers gebeurt. Neen, die zintuigen zouden beter hun mond houden, zodat ik tenminste in zalige onwetendheid kan "leven"...

Ik kijk dus reikhalzend uit naar jouw WARE beschrijving (zonder ingrediënten als de eigen mening/ervaring) van het leven... Ik vermoed dat het tamelijk kort zal zijn, iets in de trant van : "leven is!"
Kijk, zo komen we ergens!

?Leven is? vind ik een mooi antwoord, ik had het zelf kunnen verzinnen ?

Verder kunnen we er hartelijk om lachen maar dat is het menselijk drama, dat de complete godvergeten mensheid haar ervaring van de werkelijkheid aanziet voor de werkelijkheid.

Niet dat het erg is. We hebben nu eenmaal zintuigen en we kunnen denken (althans, een groot deel van ons) en dat kunnen we vrolijk blijven doen totdat het er mee ophoudt. We kunnen ook nog onze ervaringen in woorden beschrijven en die delen met elkaar. Maar inzien dat het allemaal maar een beperkte houdbaarheidsdatum heeft in plaats van er in te gaan geloven dat het waar is, dat heet ontwaken uit de droom.

Zo, dan ga ik nu mijn neus te ruiken leggen boven de stoofschotel die ik al sinds gisteravond aan het maken ben.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 17:49   #626
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Kijk, zo komen we ergens!

?Leven is? vind ik een mooi antwoord, ik had het zelf kunnen verzinnen ?

Verder kunnen we er hartelijk om lachen maar dat is het menselijk drama, dat de complete godvergeten mensheid haar ervaring van de werkelijkheid aanziet voor de werkelijkheid.

Niet dat het erg is. We hebben nu eenmaal zintuigen en we kunnen denken (althans, een groot deel van ons) en dat kunnen we vrolijk blijven doen totdat het er mee ophoudt. We kunnen ook nog onze ervaringen in woorden beschrijven en die delen met elkaar. Maar inzien dat het allemaal maar een beperkte houdbaarheidsdatum heeft in plaats van er in te gaan geloven dat het waar is, dat heet ontwaken uit de droom.

Zo, dan ga ik nu mijn neus te ruiken leggen boven de stoofschotel die ik al sinds gisteravond aan het maken ben.

Eindelijk begin je een beetje in te zien waar het allemaal om draait, Rob.
We nemen allemaal onze eigen wereld waar en denken dat dat nog de werkelijkheid is ook.

Mooi.

Overigens kan je dat 'godvergeten' best letterlijk nemen?.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 19:51   #627
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Eindelijk begin je een beetje in te zien waar het allemaal om draait, Rob.
Grapjas ?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 21:53   #628
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Ik besef dat ik inderdaad vanuit allerhande concepten spreek/voel/handel en dat elk concept subjectief is.
Besef jij dat, of ,ken' je dat als Wat' je bent?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Maar voor mij vertrekt AL het menselijke sowieso vanuit een conceptueel perspectief
Wat is er eerder, situaties, omstandigheden en aanleidingen waar conceptvorming op volgt, of eerst conceptvorming waar situaties, omstandigheden etc op volgen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
omdat we -als subject- de objectieve waarheid niet kunnen kennen.
Je zegt dat er zoiets is als een objectieve waarheid, wat is dat dan volgens jou?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
M.a.w. : ik denk niet dat het mogelijk is te leven ZONDER gebruikmaking van concepten.
Om te Leven' heb ik geen concepten nodig, maar om hier en daar richting te ervaren aan mijn 'bestaan' zijn concepten uitermate handig en praktisch.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
En omdat ik weet dat mijn menselijke 'waarheid' (waarden/visies/overtuigingen/standpunten) door beïnvloeding aan verandering onderhevig is, beschouw ik mezelf niet direct als een gesloten systeem.
Ik kan je ontelbare systemen opnoemen die gesloten zijn in/als zichzelf, en toch aan verandering onderhevig zijn..maar daardoor zijn die systemen(subjectief/objectief/organisch/anorganisch nog niet open.

Een mens wordt geboren en is in staat om door ervaring/beleving veranderlijkheid te ondervinden, genoeg veranderlijkheid om duizenden keren een 'bestaan' mee te vullen. Maar het bestaan als mens duurt maar een fractie en is kort. (relatief gezien) Dat veranderlijkheid wordt gewaardeerd door de subjectieve identiteit is omdat het zich zijnde de subjectieve ervaring wil behouden als een eeuwige continuiteit, de ervaring van het ogenschijnlijk kunnen behouden van die continuiteit is illusoir t.a.v Wat' je als essentie bent.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 22:21   #629
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Ik kan je ontelbare systemen opnoemen die gesloten zijn in/als zichzelf, en toch aan verandering onderhevig zijn..maar daardoor zijn die systemen(subjectief/objectief/organisch/anorganisch nog niet open.
Goed beschouwd is de mens een gekaderd fysiek systeem neer gezet op de aarde en hoe ver je al dan niet open gaat bent dat zal afhangen van in hoever je al je identificaties met de diverse aardse zaken kunt loslaten en doorzien.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 22:33   #630
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Overigens kan je dat 'godvergeten' best letterlijk nemen?.
Heb ooit een preek meegemaakt van een dominee, die zei dat God het helemaal niet erg vindt als we het zonder hem proberen....

Was een verlichte dominee denk ik .... :)
InX is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 10:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.