Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 August 2022, 13:48   #621
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Tijden (kunnen) veranderen, waarheid blijft waarheid

Missing point: de actualiteit is nog steeds! de schaduw. In het 'licht van waarheid' is er de wetenschap, dat waarheid n o o i t tijdgebonden is.

In het 'licht van waarheid' lijkt dit forum vooral een rolstoelgebonden werkelijkheid, een werkelijkheid in volle ankers op de rem.

Nahja, in deze hitte is schaduw welkom ;)
Inderdaad, ik ben er zeker van dat wanneer er hier iemand zou komen die de WAARHEID vertelt, als er al een waarheid bestaat... de hele klas hier, die zich erop beroemd te weten wat waarheid is en die van zichzelf zegt dat waarheid erkent waarheid hem zouden afschieten om de stomste reden zoals dat ze een 'ik' zouden zien of dat die waarheid in tegenstelling met hun muurvaste zekerheid wel eens veranderlijk zou kunnen zijn...

Zien jullie dan niet dat jullie blijven hangen in jullie eigen opgestelde riedeltjes in plaats van de waarheid achter het beeld, achter of in het leven, achter of in het aardse zijn, achter of in de verhaaltjes, in het geloof... te zoeken en te vinden...

Als ik zeg dat ik geen doener ben dan is dat niet omdat de ene of andere leer dat voorhoudt maar omdat ik al herhaalde malen in mijn dagelijkse leven tot die vaststelling ben gekomen, nl. dat er innerlijke krachten zijn die zonder mijn bewust persoontje, niet alleen bij mij maar ook bij anderen, mijn leven, mijn weten, mijn inzichten sturen...

Nu weet ik dat dat ons intuitief weten is welke bij de mens evenzeer als bij de dieren aanwezig is, waar die intuitie het dier om zeggens volledig stuurt...
En wij mensen hebben dat veel en veel te veel verdrongen door op te lopen met ons verstand dat niets weet...
Bovendien onderzoek je verstand en je komt al vlug tot de ontdekking dat het weten niet alleen een zuiver 'verstandelijke' bedoening is maar dat beeldvorming, geur, gevoel, intuitief geheugen... een enorme grote invloed heeft op dat weten dat wij zogezegd ons verstand noemen...

Onderzoek, onderzoek en nog maals onderzoek en controleer dat bij elke stap vooruit die je zet die stap alle voorgaande kennis omvat en betreft en je weet dan dat je juist zit...

Boudha had gezien dat de 'hemel', het 'nirvana' in hemzelf lag en ik weet nu, wetenschappelijk bewezen, dat hij juist gezien heeft...

Maar ja wij verkiezen hier op dit forum nog wat meer rondjes wartaal uit te braken...
marie is offline  
Oud 13 August 2022, 13:52   #622
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Te dom? Voor wie?
Voor de lomperik die zichzelf voor een slimerik neemt...
marie is offline  
Oud 13 August 2022, 16:02   #623
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Inderdaad, ik ben er zeker van dat wanneer er hier iemand zou komen die de WAARHEID vertelt, als er al een waarheid bestaat... de hele klas hier, die zich erop beroemd te weten wat waarheid is en die van zichzelf zegt dat waarheid erkent waarheid hem zouden afschieten om de stomste reden zoals dat ze een 'ik' zouden zien of dat die waarheid in tegenstelling met hun muurvaste zekerheid wel eens veranderlijk zou kunnen zijn...
Er is een 'de' waarheid en er is Waarheid en die twee hebben niks met elkaar uit te staan. De waarheid is een door mensenhanden gemoduleerde waarheid, vaak de grootste gemene deler waar het gros wel achter kan staan. Waarheid is wat je bent zonder 'ik' en dus komt daar geen manipulatie door een 'ik' aan te pas. Iemand (een 'ik') die DE WAARHEID vertelt wordt uiteraard afgeschoten. Niemand zit op elkaars (ik) waarheden te wachten, toch blijven we die maar ventileren.

Citaat:
Zien jullie dan niet dat jullie blijven hangen in jullie eigen opgestelde riedeltjes in plaats van de waarheid achter het beeld, achter of in het leven, achter of in het aardse zijn, achter of in de verhaaltjes, in het geloof... te zoeken en te vinden...
Ik kan hetzelfde vragen, zie je dan niet dat je blijft hangen in je eigen opgestelde riedeltjes? Ik zou niet bezig zijn met riedeltjes afsteken als de aanbeveling 'doe gedegen zelfonderzoek of ont'dek dat 'ik' zou worden gedaan. Maar nee ouwehoeren doen we daarover liever, dus dan maar riedeltjes.

Citaat:
Als ik zeg dat ik geen doener ben dan is dat niet omdat de ene of andere leer dat voorhoudt maar omdat ik al herhaalde malen in mijn dagelijkse leven tot die vaststelling ben gekomen, nl. dat er innerlijke krachten zijn die zonder mijn bewust persoontje, niet alleen bij mij maar ook bij anderen, mijn leven, mijn weten, mijn inzichten sturen...
Jouw wederwaardigheden doen er helemaal niet toe. Daar gaat het hier helemaal niet over. Onderzoek je 'ik' op waarheid is de vraag waar je niet aan begint.

Citaat:
Nu weet ik dat dat ons intuitief weten is welke bij de mens evenzeer als bij de dieren aanwezig is, waar die intuitie het dier om zeggens volledig stuurt...
En wij mensen hebben dat veel en veel te veel verdrongen door op te lopen met ons verstand dat niets weet...
Bovendien onderzoek je verstand en je komt al vlug tot de ontdekking dat het weten niet alleen een zuiver 'verstandelijke' bedoening is maar dat beeldvorming, geur, gevoel, intuitief geheugen... een enorme grote invloed heeft op dat weten dat wij zogezegd ons verstand noemen...
Ja en dan ga je je jezelf weer verliezen in allerhande verhaaltjes hoe dat nou allemaal volgens jouw idee in elkaar steekt.
Allemaal kletskoek om je van de grote vraag 'wat je nou eigenlijk echt bent' af te houden.

Citaat:
Onderzoek, onderzoek en nog maals onderzoek en controleer dat bij elke stap vooruit die je zet die stap alle voorgaande kennis omvat en betreft en je weet dan dat je juist zit...
Wat je allemaal aan onzin onderzoekt was de vraag niet bij 'doe zelfonderzoek'. Onderzoek of een idee, waarmee je zo rijkelijk strooit, wel werkelijk waar is. Durf daaraan te twijfelen in plaats van alsmaar met nieuwe ideeën op de proppen te komen.

Citaat:
Boudha had gezien dat de 'hemel', het 'nirvana' in hemzelf lag en ik weet nu, wetenschappelijk bewezen, dat hij juist gezien heeft...
Heeft iemand dat Boeddha soms kunnen vragen of loop je weer een stel fantasten achterna omdat dit idee beter in je straatje te pas komt? Er doet ook een verhaal de ronde dat Boeddha onder een Bodi boom was gezeten en wellicht daarvan vruchten heeft gegeten die hallucinaties opwekken. Weer een ander verhaaltje dat wellicht Boni dan weer graag zou omarmen.

Citaat:
Maar ja wij verkiezen hier op dit forum nog wat meer rondjes wartaal uit te braken...
Het blijft maar doorgaan inderdaad. Het zou hier volkomen stil zijn als iedereen zich bezig hield met gedegen zelfonderzoek. Maar nee we moeten onze verhaaltjes toch aan de wereld kwijt.
 
Oud 13 August 2022, 16:17   #624
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Voor de lomperik die zichzelf voor een slimerik neemt...
Dom is indien je niet op een gegeven antwoord, ook als is het maar even, reflecteert en stante pede een wederwoord paraat hebt die als een tang op een varken slaat.
 
Oud 13 August 2022, 16:17   #625
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Er is een 'de' waarheid en er is Waarheid en die twee hebben niks met elkaar uit te staan. De waarheid is een door mensenhanden gemoduleerde waarheid, vaak de grootste gemene deler waar het gros wel achter kan staan. Waarheid is wat je bent zonder 'ik' en dus komt daar geen manipulatie die een 'ik' aan te pas. Iemand (een 'ik') die DE WAARHEID vertelt wordt uiteraard afgeschoten. Niemand zit op elkaars (ik) waarheden te wachten, toch blijven we die maar ventileren.


Ik kan hetzelfde vragen, zie je dan niet dat je blijft hangen in je eigen opgestelde riedeltjes? Ik hoef niet bezig te zijn met riedeltjes als 'doe gedegen zelfonderzoek, ont'dek dat 'ik' als dat zou worden gedaan. Maar nee ouwehoeren doen we daarover liever, dus dan maar riedeltjes.


Jouw wederwaardigheden doen er helemaal niet toe. Daar gaat het hier helemaal niet over. Onderzoek je 'ik' op waarheid is de vraag waar je niet aan begint.


Ja en dan ga je je jezelf weer verliezen in allerhande verhaaltjes hoe dat nou allemaal volgens jouw idee in elkaar steekt. Allemaal kletskoek om je van de grote vraag 'wat je nou eigenlijk echt bent' af te houden.


Wat je allemaal aan onzin onderzoekt was de vraag niet bij ga 'onderzoeken'. Onderzoek of een idee, waarmee je zo rijkelijk het voetlicht betreed, wel werkelijk waar is, durf daaraan te twijfelen in plaats van alsmaar met nieuwe ideeën op de proppen te komen.


Heeft iemand dat Boeddha soms kunnen vragen of loop je weer een stel fantasten achterna omdat dit idee beter in je straatje te pas komt?


Het blijft maar doorgaan inderdaad. Het zou hir volkomen stil zijn als iedereen zich bezig hield met gedegen zelfonderzoek. Maar nee we moeten blijven kakelen.
Weet Laurens, waarheid erkent waarheid, zoals je zegt; meer nog, waarheid weet...
Maar je moet eerst op de waarheidstrein geraken eer zoiets van toepassing is en meestal is het maar achteraf dat je inziet dat je erop zit en dat je zelfs al veel langer op die trein zat, maar je wist het nog niet...

En volgens jouw draait het om :
Citaat:
Onderzoek je 'ik' op waarheid is de vraag waar je niet aan begint.
Hewel Laurens, dat is de zoektocht die ik vanaf het begin gedaan heb en waar ik geen minuut ben van afgeweken...
Dus denk ik dat ik met recht de vraag terugkeer naar jezelf... Wanneer begin je eraan???
'Ik ben' is blijkbaar nog altijd een waarheid die te hoog gegrepen is voor jou...
marie is offline  
Oud 13 August 2022, 16:24   #626
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Een ander woord voor 'zo kun je het ook bekijken'.
Maar ik ga daarmee niet in discussie, te dom.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Te dom? Voor wie?
Voor ego's omdat die denken in termen van wie (welk ik) hier met dom bedoelt kan zijn.
En wel om diverse redenen:
De beledigde majesteit te kunnen spelen.
Omstanders meekrijgen die zich graag plaatsvervangend beledigd willen voelen.
Willen afrekenen vanwege frustraties uit het verkleden aangedaan.
En ga zo maar door. Er dienen er zich zonder daarop te reflecteren stante pede al zo'n tien aan, die ik maar even achterwege laat te benoemen om niet weer een eindeloze discussie uit te lokken.

Ik ga me daar dus niet mee bezig houden, ego perikelen zijn altijd te dom.
 
Oud 13 August 2022, 16:25   #627
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

De menselijke geest is verslaafd aan controle.
Zelfs het loslaten van controle probeert hij onder controle te krijgen.

(Erik van Zuydam)

Speciaal voor jou, Laurens!
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 13 August 2022, 16:34   #628
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
De menselijke geest is verslaafd aan controle.
Zelfs het loslaten van controle probeert hij onder controle te krijgen.

(Erik van Zuydam)

Speciaal voor jou, Laurens!
Ik heb geen Erik van Zuydam nodig om zicht te hebben op mijn functioneren.
Eerder heeft onderzoek op deze bewering van jou al uitgewezen (waarvoor mijn dank) niet 'verslaafd' te zijn aan controle. Ik heb zo mijn redenen om te doen wat ik doe en ik legde daar enige tijd geleden zelfs nog verantwoording voor af. Maar verder is het mijn onderzoek en dus ook mijn zaak.
 
Oud 13 August 2022, 16:47   #629
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Weet Laurens, waarheid erkent waarheid, zoals je zegt; meer nog, waarheid weet...
Waarheid herkent Waarheid met een h van herkennen.
Het 'weten' is een intrinsiek weten voortvloeiende uit 'in Waarheid zijn'. Zo'n omschrijving luistert nogal precies. Het komt niet op mij over als zou Waarheid weten, Waarheid doet namelijk niks, het IS. Maar wat heeft speculeren daarover of zelfs maar het aanroeren er van nou voor een zin?

Citaat:
Maar je moet eerst op de waarheidstrein geraken eer zoiets van toepassing is en meestal is het maar achteraf dat je inziet dat je erop zit en dat je zelfs al veel langer op die trein zat, maar je wist het nog niet...
Wat een lulkoek allemaal weer.

Citaat:
Hewel Laurens, dat is de zoektocht die ik vanaf het begin gedaan heb en waar ik geen minuut ben van afgeweken...
Dus denk ik dat ik met recht de vraag terugkeer naar jezelf... Wanneer begin je eraan???
Ja dat zeg je steeds, maar je zegt ook dat je je 'ik' nodig hebt om je in de wereld te kunnen roeren. Dus dan is dat onderzoek nog onvolledig, zolang je vasthoudt aan het bestaan van 'ik' is dat niet voldoende onderzocht.

Citaat:
'Ik ben' is blijkbaar nog altijd een waarheid die te hoog gegrepen is voor jou...
Dit is echt een belachelijk statement, ik doe niet aan subjectief beleefde waarheden. Het 'ik ben' is een onvolledige bevinding zoals bij Descartes al werd aangetoond.
 
Oud 13 August 2022, 18:25   #630
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Er is een 'de' waarheid en er is Waarheid en die twee hebben niks met elkaar uit te staan. De waarheid is een door mensenhanden gemoduleerde waarheid, vaak de grootste gemene deler waar het gros wel achter kan staan. Waarheid is wat je bent zonder 'ik' en dus komt daar geen manipulatie door een 'ik' aan te pas. Iemand (een 'ik') die DE WAARHEID vertelt wordt uiteraard afgeschoten. Niemand zit op elkaars (ik) waarheden te wachten, toch blijven we die maar ventileren.
Weer wat taalkundig knobbelen in plaats van naar de kern van de zaak te gaan... nl. dat het echte probleem op dit forum al lang niet meer draait om waarheidsvinding want die is hier niet te vinden maar wel om de mensen op te sluiten in het ene of andere riedeltje dat de mensen wil wijsmaken dat de waarheid alleen maar buiten hen om kan gevonden worden terwijl ik hier al aangehaald heb dat zelfs in jouw leer de mensen wordt aangeraden om hun opgelegde ego door opvoeding en indoctrinatie... te doorgronden en naast zich neer te leggen om dan met behulp van hun werkelijk, authentiek en gezuiverd 'ik' de waarheid te vinden...
En gezien al jouw tegenwerkingen ben je er duidelijk zelfs nog niet in geslaagd je intrinsieke 'ik' te vinden... en zit je nog muurvast in je geindoctrineerde en opgelegde 'ik'...

Citaat:
Jouw wederwaardigheden doen er helemaal niet toe. Daar gaat het hier helemaal niet over. Onderzoek je 'ik' op waarheid is de vraag waar je niet aan begint.
Opnieuw verkeerd; mijn wederwaardigheden waar het mijn persoonlijk leven betreft doen er duidelijk helemaal niet toe... Ik ben de laatste om dat te ontkennen. Maar mijn wederwaardigheden die mijn gelijk bewijzen doen er wel degelijk toe; niet omdat ze van mij komen of door mij beleefd zijn maar omdat ze inzicht geven voor iedereen die objectief en los van zichzelf kan nadenken...

Citaat:
Ja en dan ga je je jezelf weer verliezen in allerhande verhaaltjes hoe dat nou allemaal volgens jouw idee in elkaar steekt.
Allemaal kletskoek om je van de grote vraag 'wat je nou eigenlijk echt bent' af te houden.
Laurens als iemand van ons tweeën weet wat hij echt is twijfel ik wel geen ogenblik, hoor...


Citaat:
Wat je allemaal aan onzin onderzoekt was de vraag niet bij 'doe zelfonderzoek'. Onderzoek of een idee, waarmee je zo rijkelijk strooit, wel werkelijk waar is. Durf daaraan te twijfelen in plaats van alsmaar met nieuwe ideeën op de proppen te komen.
Wie van ons tweeën blijft hier vastgeroest in zijn beperkt gezichtsveld???

Citaat:
Heeft iemand dat Boeddha soms kunnen vragen of loop je weer een stel fantasten achterna omdat dit idee beter in je straatje te pas komt? Er doet ook een verhaal de ronde dat Boeddha onder een Bodi boom was gezeten en wellicht daarvan vruchten heeft gegeten die hallucinaties opwekken. Weer een ander verhaaltje dat wellicht Boni dan weer graag zou omarmen.
Laurens op wat steunt dan jouw verhaal dat Boudha omviel van het lachen toen hij zogezegd ontdekte dat zijn 'ik' niet bestond...
Om maar niet te spreken over iemand verhaaltjes op de mouw te spelden ...
Spijt mij voor jou, maar jouw verhaaltje klopt totaal niet, terwijl het mijne waarschijnlijk heel dicht bij de waarheid is...

Citaat:
Het blijft maar doorgaan inderdaad. Het zou hier volkomen stil zijn als iedereen zich bezig hield met gedegen zelfonderzoek. Maar nee we moeten onze verhaaltjes toch aan de wereld kwijt.
Van Boudha wordt aangenomen dat hij de waarheid... toch ten minste een deel van de waarheid heeft ontdekt... Heeft hij daarna gezwegen???
Denk je nu echt dat als je waarheid ontdekt dat je dan gaat zwijgen???
Of het moet zijn dat je alle geloof, alle hoop, alle positief denken in de mensheid totaal verloren zou hebben...
Of de waarheid is en de mensheid is ter verdoemenis opgeschreven en kan niet meer geholpen worden...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.