Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 February 2015, 22:48   #631
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Heb ooit een preek meegemaakt van een dominee, die zei dat God het helemaal niet erg vindt als we het zonder hem proberen....

Was een verlichte dominee denk ik .... :)
Waarom, als hij God is, zou God dat erg moeten vinden?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 22:58   #632
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Goed beschouwd is de mens een gekaderd fysiek systeem neer gezet op de aarde en hoe ver je al dan niet open gaat bent dat zal afhangen van in hoever je al je identificaties met de diverse aardse zaken kunt loslaten en doorzien.
Wat' je bent kan onmogelijk vasthouden aan de een of andere identificatie,noch subjectief noch objectief, daarom is het echt van de zotte om ervan uit te gaan dat het identificatie kan loslaten.
Dat wat zich ogenschijnlijk vast houd aan identificatie zus of zo is subjectief feitelijk heel natuurlijk en onvermijdelijk (Hoe kom je anders de dag door?)dat wat zich identificeert is het punt niet, het gaat erom te ,herkennen' dat Wat' je bent die identificatie niet is.
Wie je bent kan identificaties niet loslaten omdat dat wie bestaat bij de gratie van identificatie..probeer je dat wel dan wordt je bestaan een dubbelrol met dubbele agenda's. Dat loopt op den duur vroeg of laat hartstikke spaak.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 23:01   #633
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Waarom, als hij God is, zou God dat erg moeten vinden?
Daarom denk ik ook dat het een verlichte dominee was. Als mens zijn we allemaal godvergeten (enkeling misschien daar gelaten).

God vindt niets erg, daar heeft hij mensen voor geschapen: om iets erg of niet erg te vinden....
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 23:03   #634
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Een mens wordt geboren en is in staat om door ervaring/beleving veranderlijkheid te ondervinden, genoeg veranderlijkheid om duizenden keren een 'bestaan' mee te vullen. Maar het bestaan als mens duurt maar een fractie en is kort. (relatief gezien) Dat veranderlijkheid wordt gewaardeerd door de subjectieve identiteit is omdat het zich zijnde de subjectieve ervaring wil behouden als een eeuwige continuiteit, de ervaring van het ogenschijnlijk kunnen behouden van die continuiteit is illusoir t.a.v Wat' je als essentie bent.
Waarom zeg je niet gewoon wat je in essentie bent in plaats van allerlei andere veronderstellingen te maken?

Je zegt: "De subjectieve identiteit waardeert de veranderlijkheid omdat het zijn subjectieve ervaringen wil behouden als een eeuwige continuiteit"
Waarom erken ik mij daar niet in? Ik wil niets behouden; ik wil enkel zijn. Maar waarom denk ik dat ik enkel kan zijn door mijn subjectieve ervaringen tot in de kern, tot voorbij de kern te doorleven en zeker niet door mijn belevingen als niet ter zake doende en te veranderlijk aan de kant te schuiven?
Wat ik ben is 'niets', dat weet ik al, maar dat 'niets' is zo diepgaand, zo alomvattende, zo verscheiden dat ik meerdere levens nodig denk te hebben om dat 'niets' volledig te kunnen vatten...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 23:06   #635
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Daarom denk ik ook dat het een verlichte dominee was. Als mens zijn we allemaal godvergeten (enkeling misschien daar gelaten).

God vindt niets erg, daar heeft hij mensen voor geschapen: om iets erg of niet erg te vinden....
Ik denk niet dat God daarom de mensen geschapen heeft. Voor mij heeft God geschapen omdat hij niet anders kon, omdat hij anders zou verstikken in zichzelf...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 23:11   #636
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Wat' je bent kan onmogelijk vasthouden aan de een of andere identificatie,noch subjectief noch objectief, daarom is het echt van de zotte om ervan uit te gaan dat het identificatie kan loslaten.
Dat wat zich ogenschijnlijk vast houd aan identificatie zus of zo is subjectief feitelijk heel natuurlijk en onvermijdelijk (Hoe kom je anders de dag door?)dat wat zich identificeert is het punt niet, het gaat erom te ,herkennen' dat Wat' je bent die identificatie niet is.
Wie je bent kan identificaties niet loslaten omdat dat wie bestaat bij de gratie van identificatie..probeer je dat wel dan wordt je bestaan een dubbelrol met dubbele agenda's. Dat loopt op den duur vroeg of laat hartstikke spaak.
KiSs
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 23:26   #637
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Wat' je bent kan onmogelijk vasthouden aan de een of andere identificatie,noch subjectief noch objectief, daarom is het echt van de zotte om ervan uit te gaan dat het identificatie kan loslaten.
Dat wat zich ogenschijnlijk vast houd aan identificatie zus of zo is subjectief feitelijk heel natuurlijk en onvermijdelijk (Hoe kom je anders de dag door?)dat wat zich identificeert is het punt niet, het gaat erom te ,herkennen' dat Wat' je bent die identificatie niet is.
Wie je bent kan identificaties niet loslaten omdat dat wie bestaat bij de gratie van identificatie..probeer je dat wel dan wordt je bestaan een dubbelrol met dubbele agenda's. Dat loopt op den duur vroeg of laat hartstikke spaak.
Wat je bent niet zeker niet. Dat wat zich vasthoud aan ID is illusie en/of het geloof zelf. Komt op hetzelfde neer. Zolang dat er is wordt het "wat" niet waargenomen oftewel verschijnt niet of blijft bedekt. Dus dat moet dan toch eerst doorzien worden. Maakt het echt uit hoe je het precies noemt?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 23:44   #638
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Dat veranderlijkheid wordt gewaardeerd door de subjectieve identiteit is omdat het zich zijnde de subjectieve ervaring wil behouden als een eeuwige continuiteit.
Voorbeeld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik wil niets behouden; ik wil enkel zijn. Maar waarom denk ik dat ik enkel kan zijn door mijn subjectieve ervaringen tot in de kern, tot voorbij de kern te doorleven en zeker niet door mijn belevingen als niet ter zake doende en te veranderlijk aan de kant te schuiven?
Wat ik ben is 'niets', dat weet ik al, maar dat 'niets' is zo diepgaand, zo alomvattende, zo verscheiden dat ik meerdere levens nodig denk te hebben om dat 'niets' volledig te kunnen vatten...
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 28 February 2015, 23:52   #639
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik denk niet dat God daarom de mensen geschapen heeft. Voor mij heeft God geschapen omdat hij niet anders kon, omdat hij anders zou verstikken in zichzelf...
Ja, de godganse dag 69 gaat ook vervelen ;)
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 1 March 2015, 00:11   #640
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Wat je bent niet zeker niet. Dat wat zich vasthoud aan ID is illusie en/of het geloof zelf. Komt op hetzelfde neer. Zolang dat er is wordt het "wat" niet waargenomen oftewel verschijnt niet of blijft bedekt. Dus dat moet dan toch eerst doorzien worden. Maakt het echt uit hoe je het precies noemt?
Even heel precies Ulla;
Als Wat' je bent bedekt kan zijn dan is dat niet het Wat' je bent ,Wat' je bent kan nooit bedekt zijn..
Het Wat' je bent wat bedekt kan zijn is de concept beleving van Wat' je bent, en dat is niet Wat' je bent.
Ben is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.