Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 June 2020, 13:19   #631
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dit is juist een heel goede omschrijving van hoe ons zogezegd verstand te werk gaat en alles corrumpeert... Het hecht belangrijkheid aan bepaalde feiten, bepaalde gevoelens, bepaalde toestanden
Dat is een inzicht die ik met je deel, zou zelf alleen niet het verstand alle credits geven. Als een piano is ook het verstand niet goed of slecht maar slechts een hulpmiddel die je opzij schuift als je het even niet meer nodig hebt. Ben zelf jaren geleden veel bezig geweest met die belangrijkheden of lading. Ik zag geen absolute belangrijkheden, je kan niet zeggen 'die daar is de bron van al mijn lijden' zonder dat je de boel laat escaleren. Je maakt dan die betreffende belangrijkheid nog belangrijker, geeft het meer kracht en dat werk niet echt.Wat is dan de oplossing? Je benaderd ze niet direct maar indirectje besluipt ze van achteren. Dit beheersen is niet zo maar iets, op het moment dat een geachte niet meer belangrijk is zal hij rustig verdwijnen in het niets. Het proces van besluipen klinkt misschien een beetje intimiderend maar is het beslist niet kan ik uit eigen ervaring zeggen, het kan grappig zijn om te doen. Wil je er meer van weten?
Fer is offline  
Oud 17 June 2020, 19:00   #632
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Dat is een inzicht die ik met je deel, zou zelf alleen niet het verstand alle credits geven. Als een piano is ook het verstand niet goed of slecht maar slechts een hulpmiddel die je opzij schuift als je het even niet meer nodig hebt. Ben zelf jaren geleden veel bezig geweest met die belangrijkheden of lading. Ik zag geen absolute belangrijkheden, je kan niet zeggen 'die daar is de bron van al mijn lijden' zonder dat je de boel laat escaleren. Je maakt dan die betreffende belangrijkheid nog belangrijker, geeft het meer kracht en dat werk niet echt.Wat is dan de oplossing? Je benaderd ze niet direct maar indirectje besluipt ze van achteren. Dit beheersen is niet zo maar iets, op het moment dat een geachte niet meer belangrijk is zal hij rustig verdwijnen in het niets. Het proces van besluipen klinkt misschien een beetje intimiderend maar is het beslist niet kan ik uit eigen ervaring zeggen, het kan grappig zijn om te doen. Wil je er meer van weten?
Het verstand eist alle credits op; in ieder geval geeft onze maatschappij het ten onrechte alle credits... en niets is er moeilijker dan de malenmolen van onze verstandelijke werking te doen stoppen...
Ik denk zo dat jouw besluipen een middel is om die malenmolen te doen stoppen... Voor mij is er zo'n hulpmiddel vanzelf gekomen door spelletjes te spelen op de computer, die mijn verstand ten volle bezig hield, terwijl er achterliggende ideeën, gedachten, gevoelens vrij hun weg konden gaan... Het was een heel verrijkende ervaring en ik denk dat het misschien zo iets is als jouw besluipen...
Ik hoor er graag meer over...
marie is offline  
Oud 17 June 2020, 19:41   #633
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
en niets is er moeilijker dan de malenmolen van onze verstandelijke werking te doen stoppen...
Doelstelling is niet het stoppen van de stroom aan gedachten, dat zou niet handig zijn en averechts werken. Waar we naar opzoek zijn is iets wat zich buiten ons bewustzijn afspeelt bewust te maken. We moeten de geest op een of andere manier leren dat het niet nodig is ergens aan vast te houden. Gedachten zijn het probleem niet maar de lading. De lading is de lichamelijk component en die voelen we. Emotie is het verhaal in ons hoofd over dit gevoel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Voor mij is er zo'n hulpmiddel vanzelf gekomen door spelletjes te spelen op de computer, die mijn verstand ten volle bezig hield, terwijl er achterliggende ideeën, gedachten, gevoelens vrij hun weg konden gaan...
Tis altijd leuk om te zien dat het voor iedereen anders werkt. En als het werkt dan werkt het.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik hoor er graag meer over...
Leuk, aangezien het niet ergens beschreven staat moet ik er even over nadenken om een zo eenvoudig mogelijk verhaaltje van te maken. Kom er op terug.
Fer is offline  
Oud 19 June 2020, 07:38   #634
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard Belangrijkheden

Door de jaren heen hebben we een ongelofelijke hoeveelheid van deze belangrijkheden om ons heen verzamelt. We zijn er zo aan gewent dat op een onbewust niveau de geest denkt dat hij deze ook echt nodig heeft. Het voelt aan alsof we niet zonder kunnen. Verwijder je alle belangrijkheden in een keer dan zou dit je een trauma opleveren. De geest zou hopeloos proberen te zoeken in het geheugen om dit gat op te vullen, alles zou bruikbaar zijn. Het probleem is dan niet opgelost het zou het alleen maar verergeren. De geest zou maar bezig blijven om onplezierige herinneringen op te halen om daarmee het gat op te vullen. Het zou zelfs herinneringen kunnen gaan verzinnen als je er zelf geen meer hebt. De geest verafschuwd een vacuüm.

Belangrijkheden zijn een wonderbaarlijk mechanisme en verklaren veel, misschien wel alles, over ons mentale leven. Het geheim om, problematische, belangrijkheden te verminderen of te verwijderen is om ze bewust te vervangen door belangrijkheden die je zelf maakt. Of te wel maak een onbewuste gewoonte bewust. Het is de enige manier om deze uitdaging aan te gaan. Door deze oefeningen te doen ben je in staat om belangrijkheden te verwijderen zonder dat je nieuwe naar boven haalt om het gat te vullen. Op het moment dat je precies begrijpt wat de bedoeling is, en de oefeningen hebt gedaan, zal het helemaal vanzelf gaan, het wordt voorspelbaar en is voor herhaling vatbaar.

Mijn ervaring is dat dit een manier is om met het ego af te rekenen. Het ego is de baas en heeft niet in de gaten dat jou/mijn herinneringen/belangrijkheden helemaal niet nodig zijn voor ons bestaan. Ze zijn alleen nodig voor het bestaan van het ego. Daarom zal het ego nooit toestaan belangrijkheden te laten verwijderen zonder dat we ze vervangen voor iets anders.

Dit hele verhaal over belangrijkheden is een beetje hetzelfde als een gevangene die al zijn hele leven in de gevangenis zit. Hij is gaan geloven dat de muren van zijn gevangenis (herinneringen/belangrijkheden) nodig heeft. Op het moment dat hij wordt vrijgelaten zal hij binnen de kortste keren vragen of ze hem weer op kunnen sluiten. Gebeurt dit niet dan zal hij direct een kamertje opzoeken en de deur dichtslaan om zich te verbergen.

Wat te doen? We gaan zelf belangrijkheden maken via oefeningen om het gat op te vullen, maar alleen tijdelijk en bewust.

Het directe effect van het maken en verwijderen (MB/VB) van belangrijkheden is dat het de spanning verminderd van repeterende handelingen die je op dit moment hebt. Of dit nu met je eigen geest is of van andere, meestal geliefde, vrienden en familie. Je kan het altijd en overal toepassen. Het verminderd allerlei soorten stres en het is beter dan drugs gebruiken. Het is puur natuur maar hier kan je alleen voordeel uit halen door er bewust van te worden en er controle over te krijgen.

Op het moment dat je er aan de andere kant weer uitkomt zal je zien dat alle angst over je eigen geest, herinneringen en gedachten is verdwenen, wat je normaal veel leed zou hebben veroorzaakt. Je weet met absolute zekerheid dat er niets is wat je niet aan zou kunnen.

Zolang onze verzameling van herinneringen en gedachten belangrijk zijn blijven ze een leven lang de oorzaak van leed en lijden. Hoe meer we proberen ze te negeren hoe belangrijker ze worden. Ik denk dat je nu wel begrijpt waarom een directe confrontatie niet werkt en zonde van je tijd is. Maak je belangrijkheden belangrijk dan speel je alleen maar het ego in de hand. Onnodig om te zeggen maar daar houd ze wel van.

De mogelijkheid om op een natuurlijke manier belangrijkheden te maken en ergens aan vast te zetten vereist wat aandacht. Er over nadenken is zeker noodzakelijk om het te leren. Op het moment dat je begrijpt dat door een belangrijkheid onbelangrijk te noemen hetzelfde is als het belangrijk te maken, dan weet je waar het over gaat. Het gaat om belangrijkheden en het verwijderen hiervan door een proces van bewust maken en verwijderen hiervan. Het sleutelwoord is bewust.

Voordat ik de oefeningen beschrijf adviseer ik je om bovenstaande een aantal keren opnieuw te lezen voordat je verder gaat. De geest moet zich comfortabel voelen met dit verhaal. Onthoud, de geest kan best gehanteerd worden met een beetje sluwigheid. Laat het net doen alsof het zoveel mogelijk begrijpt voordat je verder gaat. Bovendien heb ik weer wat tijd nodig om wat van die oefeningen boven water te halen.
Fer is offline  
Oud 19 June 2020, 10:55   #635
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Fijn jullie gesprek Marie en Fer.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Mihaela is offline  
Oud 19 June 2020, 19:17   #636
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Door de jaren heen hebben we een ongelofelijke hoeveelheid van deze belangrijkheden om ons heen verzamelt. We zijn er zo aan gewent dat op een onbewust niveau de geest denkt dat hij deze ook echt nodig heeft. Het voelt aan alsof we niet zonder kunnen. Verwijder je alle belangrijkheden in een keer dan zou dit je een trauma opleveren. De geest zou hopeloos proberen te zoeken in het geheugen om dit gat op te vullen, alles zou bruikbaar zijn. Het probleem is dan niet opgelost het zou het alleen maar verergeren. De geest zou maar bezig blijven om onplezierige herinneringen op te halen om daarmee het gat op te vullen. Het zou zelfs herinneringen kunnen gaan verzinnen als je er zelf geen meer hebt. De geest verafschuwd een vacuüm.

Belangrijkheden zijn een wonderbaarlijk mechanisme en verklaren veel, misschien wel alles, over ons mentale leven. Het geheim om, problematische, belangrijkheden te verminderen of te verwijderen is om ze bewust te vervangen door belangrijkheden die je zelf maakt. Of te wel maak een onbewuste gewoonte bewust. Het is de enige manier om deze uitdaging aan te gaan. Door deze oefeningen te doen ben je in staat om belangrijkheden te verwijderen zonder dat je nieuwe naar boven haalt om het gat te vullen. Op het moment dat je precies begrijpt wat de bedoeling is, en de oefeningen hebt gedaan, zal het helemaal vanzelf gaan, het wordt voorspelbaar en is voor herhaling vatbaar.

Mijn ervaring is dat dit een manier is om met het ego af te rekenen. Het ego is de baas en heeft niet in de gaten dat jou/mijn herinneringen/belangrijkheden helemaal niet nodig zijn voor ons bestaan. Ze zijn alleen nodig voor het bestaan van het ego. Daarom zal het ego nooit toestaan belangrijkheden te laten verwijderen zonder dat we ze vervangen voor iets anders.

Dit hele verhaal over belangrijkheden is een beetje hetzelfde als een gevangene die al zijn hele leven in de gevangenis zit. Hij is gaan geloven dat de muren van zijn gevangenis (herinneringen/belangrijkheden) nodig heeft. Op het moment dat hij wordt vrijgelaten zal hij binnen de kortste keren vragen of ze hem weer op kunnen sluiten. Gebeurt dit niet dan zal hij direct een kamertje opzoeken en de deur dichtslaan om zich te verbergen.

Wat te doen? We gaan zelf belangrijkheden maken via oefeningen om het gat op te vullen, maar alleen tijdelijk en bewust.

Het directe effect van het maken en verwijderen (MB/VB) van belangrijkheden is dat het de spanning verminderd van repeterende handelingen die je op dit moment hebt. Of dit nu met je eigen geest is of van andere, meestal geliefde, vrienden en familie. Je kan het altijd en overal toepassen. Het verminderd allerlei soorten stres en het is beter dan drugs gebruiken. Het is puur natuur maar hier kan je alleen voordeel uit halen door er bewust van te worden en er controle over te krijgen.

Op het moment dat je er aan de andere kant weer uitkomt zal je zien dat alle angst over je eigen geest, herinneringen en gedachten is verdwenen, wat je normaal veel leed zou hebben veroorzaakt. Je weet met absolute zekerheid dat er niets is wat je niet aan zou kunnen.

Zolang onze verzameling van herinneringen en gedachten belangrijk zijn blijven ze een leven lang de oorzaak van leed en lijden. Hoe meer we proberen ze te negeren hoe belangrijker ze worden. Ik denk dat je nu wel begrijpt waarom een directe confrontatie niet werkt en zonde van je tijd is. Maak je belangrijkheden belangrijk dan speel je alleen maar het ego in de hand. Onnodig om te zeggen maar daar houd ze wel van.

De mogelijkheid om op een natuurlijke manier belangrijkheden te maken en ergens aan vast te zetten vereist wat aandacht. Er over nadenken is zeker noodzakelijk om het te leren. Op het moment dat je begrijpt dat door een belangrijkheid onbelangrijk te noemen hetzelfde is als het belangrijk te maken, dan weet je waar het over gaat. Het gaat om belangrijkheden en het verwijderen hiervan door een proces van bewust maken en verwijderen hiervan. Het sleutelwoord is bewust.

Voordat ik de oefeningen beschrijf adviseer ik je om bovenstaande een aantal keren opnieuw te lezen voordat je verder gaat. De geest moet zich comfortabel voelen met dit verhaal. Onthoud, de geest kan best gehanteerd worden met een beetje sluwigheid. Laat het net doen alsof het zoveel mogelijk begrijpt voordat je verder gaat. Bovendien heb ik weer wat tijd nodig om wat van die oefeningen boven water te halen.
Als ik dat lees herhinner ik mij dat ik lang een grote dromer ben geweest... Ik las heel veel boeken en ik ging volledig op in het verhaal en droomde daarna over mij in het verhaal...
Ik was een grote dromer; maar ik heb nooit de droom met de realiteit vermengd... In feite droomde ik voor mijzelf een eigen realiteit, waarin alles dat ik dacht dat belangrijk was, doorleefd werd...
Ik was de eerste lezer van mijn romans; ik was de grootste filmliefhebber van mijn verhaaltjes... In feite leerde ik zo mij als derde persoon waar te nemen, te ontleden, tot het diepste van mijn zijn door te dringen...
Want de vraag is en was; waarom wou ik dit of waarom wou ik dat... Wat in mij deed mij van dat alles dromen...
Ik leerde mijzelf zo kennen en zo vielen vele idealen waar anderen bij bleven hangen vanzelf van mij af... ze waren doorleefd en dus voorbijgestreefd...
In plaats van over iets te zeggen van dat mag niet, waarna het zich dringerder en dringerder aan iemand opdringt, doordroomde ik het en viel het vanzelf van mij af...
Inderdaad ik gebruikte zo mijn verstand waar het goed voor was... aandacht trekken, zichzelf ophemelen... mijn ego ophemelen...
Maar ja, het is en was een middel als een ander om niet in loze dromen, verwachtingen, idealen te blijven hangen...

Er werd mij gevraagd om voor mama cathé te spelen toen mijn dochter die leeftijd had en alhoewel ik niet overliep van godsdienstigheid heb ik het aanvaard...
Zelf niet al te katholiek wou ik toch niet direct tegen de leer in gaan maar ik wou er wel uit nemen wat altijd wel geldig is...
Bij het ontleden van de teksten ging ik ervan uit dat godsdienst algemeengeldig moest zijn en dat alles wat gold in de tijd van Jezus, vandaag de dag ook nog moest gelden en ik heb zo wel een paar pareltjes van levenswijsheid opgedaan...
Ik heb ook doorgedacht over het aards paradijs... Aan een priester werd gevraagd of hij het fabeltje van Adam en Eva geloofden...
Hij antwoordde... Jan, Piet en Mieke zijn buiten aan het sjotten... Jan schiet de bal door een raam en de vader komt boos naar buiten... Het ben ik niet zegt Jan; het is Piet die het gedaan heeft en Piet zegt, neen het is Mieke...
Dus in feite was het een grote afschuiving van eigen verantwoordelijkheid op de andere... typisch menselijker kan niet...
Toch waarom altijd over die boom van goed en kwaad waar de eerste mens niet mocht van eten??? Waarom altijd aan het begin van het verstand het mensenverhaal, het verlies van het paradijs plaatsen...
Verder als je over het dierenrijk leest en films bekijkt... vogels die zonder kompas elk jaar duizenden km afleggen zonder te verdwalen... vogels die de meest ingenieuze nesten bouwen enkel met hun bek en zonder het minste plan... jongeren die vanaf hun geboorte zonder dralen weten wat ze moeten doen om te overleven...
En we kunnen blijven verder gaan... De mens schrijft dat kunnen van de dieren toe aan het instinct... Maar wij mensen zijn ook dieren en dus wij, zeker als hoogste dier op de ladder, wij moeten ook een fantastisch instinct hebben... Maar dan wordt duidelijk dat wij dat door het ophemelen (Adam en Eva) van het verstand verdrongen hebben en zo enorm veel wijsheid verloren hebben laten gaan...

Als zelfs Einstein al door had dat de mens het verstand verkeerd gebruikte... het verstand zou een enorme goede dienaar moeten zijn maar wij, dwaze mensen, wij hebben hem uitgeroepen tot meester...
Wij denken dat wij met het verstand alles moeten kunnen oplossen... terwijl het verstand van zichzelf niets weet... Bovendien zijn wij zo begeesterd door ons verstand dat wij er zelfs niet meer in slagen om hem het zwijgen op te leggen...
Ergens gelezen... het verstand staat enkel in zijn kinderjaren en als kleine kinderen eist het alle aandacht op en voelt zich onmiddellijk verlaten en verloren als we hem twee minuten vergeten...

Ook gelezen... Stel je de oermensen voor die voor de eerste maal het maken van vuur uitgevonden hadden... Hewel dat moet een enorm desaster geweest zijn want ze wisten wel vuur te maken maar ze wisten het nog niet te beheersen... Dat er toen een enorme crises geweest moet zijn bewijst het blijvend bestaan van o.a. de vestaals maagden uit de Romeinse tijd, honderden eeuwen later, die er waren voor het onderhoud van het heilige vuur...

Wijziging aangebracht door marie op 19 June 2020 om 21:03.
marie is offline  
Oud 20 June 2020, 12:21   #637
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Einstein had idd wel een aantal hele leuke quotes. Een ervan schiet me nu even te binnen. Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker .
Kijkend naar mezelf dan moet ik concluderen dat er nog wel wat domheid zit zo nu en dan. Ben trouwens al lekker ver met door boorduren over die belangrijkheden heel leuk om mijn gedachten hierover weer eens op te frissen en uit te lijnen. Komt er zo aan!!
Fer is offline  
Oud 20 June 2020, 12:37   #638
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard Overpeinzing 1, Maken/Verwijderen

OP1: MB en VB

Deze overpeinzing doe je met je ogen open. Gewoon op een natuurlijke manier met je ogen knipperen. Ga zitten en kijk naar je omgeving, ga niet liggen.

Stap 1: Beeld je iets belangrijks in voor iemand anders.hier zijn een paar voorbeelden. Verbeeld je een boer die mais verbouwd, het is al heel lang droog en de mais heeft echt water nodig. De boer kijkt omhoog en het enige waar hij aan kan denken is regen. Hij heeft een hele grote 'belangrijkheid' verbonden aan regen. Je kan je inbeelden of het regent of niet maar dat is niet belangrijk. Wat belangrijk is dat je de situatie inbeeld en dat het belangrijk is. Beeld je een coureur in die naar de hemel kijkt en hoopt dat het niet gaat regenen op de dag dat hij een race heeft. Probeer het gevoel te krijgen hoe belangrijk dat is voor hem. Wat denk je van een vogel die op zoek is naar een bloem om te kunnen eten. De vogel geeft al zijn energie om eten te vinden en voor hem is het heel belangrijk.

Het maakt niet uit wat je inbeeld als 'belangrijkheid'. Ze kunnen realistisch zijn of ronduit belachelijk, bijvoorbeeld de belangrijkheid van lucht voor een marathon loper, de belangrijkheid van aarde voor een plant, de belangrijkheid van sneeuw voor een skiër, de belangrijkheid van vet voor een frituurpan, de belangrijkheid van een kwast voor een schilder.enz.

Stap 2: Plaats deze verzonnen belangrijkheden, in de vorm van een ei, in verschillende posities rond je lichaam. Dit kan heel dichtbij en zelfs in het lichaam en andere 30 tot 60 cm van het lichaam vandaan. Als je dit even geoefend hebt dan zal je zien dat het vrij snel vanzelf gaat. Het aantal is belangrijker dan de kwaliteit ervan. Je moet als het ware een overvloed aan belangrijkheden rond het lichaam maken, honderden als je wil. Maar voordat je dat gaat doen moet je eerst bekend raken met stap 3. En maak je niet druk als je ze niet kan zien, blijf het je maar inbeelden.

Stap 3: Na het maken van belangrijkheden (MB) gaan we belangrijkheden verwijderen (VB). Aangezien dit allemaal in je verbeelding gebeurt is het ook makkelijk zelf iets te verzinnen om deze belangrijkheden te laten verdwijnen. Je kan dit bijvoorbeeld doen door je in te beelden dat je ze afstoot of verwerpt. Je kan je ook indenken dat belangrijkheden verdampen net als water waardoor de stoom in het niets verdwijnt, of je laat ze exploderen en ook hier verdwijnt de rook in het niets. Maakt niet uit hoe maar doe het op een manier waarbij jij je prettig voelt en blijf ook bij deze manier, niet meer veranderen dus. Dit vereist een beetje training om het onder de knie te krijgen en wees niet verast als het ego in de weg probeert te komen. Onthoud, dat is het werk van het ego ze probeert haar positie op alle manieren te verdedigen. Probeer hier gewoon niet op te letten of zeg 'dank je wel' en ga gewoon verder.

Terwijl je hier mee bezig bent kan het gebeuren dat er iets in het lichaam gaat gebeuren. Meestal gapen of een beetje misselijkheid of duizeligheid. Dit is normaal en moet je ook gewoon verwelkomen. Het zijn indicatoren dat je onderbewuste bezig is om belangrijkheden te verbranden. Wees niet ongerust gewoon doorgaan waar je mee bezig bent. Je kan deze oefeningen doen wanneer je maar wil, wachtend in de rij bij de kassa, zittend op je werk..enz. Onthoud dat wat je aan het doen bent heel natuurlijk is. Je doet het je hele leven al maar bent je er niet van bewust. Het resultaat hiervan is dat je de geest het idee geeft dat het op een veilige manier bestaande problematische belangrijkheden kan verwijderen zonder zich druk te maken over het vervangen door nieuwe.

Bovenstaande is de basis en voordat we verder gaan lijkt het me handig om hier eerst een paar dagen mee te stoeien het is belangrijk om dit goed onder de knie te krijgen.
Fer is offline  
Oud 21 June 2020, 08:03   #639
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard Overpeinzing 2, Verlangens

Je geest zal deze oefening echt leuk gaan vinden. Maar weten we nog wat we eerst moeten gaan doen? Zo niet, ga dan terug naar oefening 1 en doe de MB/VB oefening. Doe de oefening minimaal 5 minuten of langer als je wil.

Stap 1: Maak een lijst van dingen die je graag zou willen in het leven. Wees eerlijk en denk niet die vindt ik beter dan die andere. Het is niet de bedoeling om je in verlegenheid te brengen, niemand anders krijgt ze te zien. Het is strikt persoonlijk. Wees zo eerlijk als een kind. Deze oefening gaat niet over iets in de toekomst zoals: 'in 2021 wil ik een blonde vriend/vriendin hebben', schrijf gewoon op: blonde /vriendvriendin. Hou het simpel en direct. Een lijst met ca.10 verlangens is voldoende voor deze oefening.

Stap 2: Doe hetzelfde alleen nu maak je een lijst met dingen die je absoluut niet wilt in het leven. Ga ervoor en hou je vooral niet in. Lees nog even niet verder zorg eerst dat je de lijstjes gemaakt hebt!!
Fer is offline  
Oud 21 June 2020, 08:07   #640
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard Overpeinzing 3, Willen en niet willen

Hiervoor gebruikt je de lijstjes die je hierboven hebt gemaakt. Wat gaan we hiermee doen? Laten we beginnen.

Stap 1: Kijk naar je eerste lijstje alsof deze nog nooit gezien hebt, alsof deze is geschreven door iemand anders. Wees zo eerlijk mogelijk, wat zijn jou ideeën over deze persoon? Welke kwaliteiten heeft deze persoon? Probeer een gevoel te krijgen wie deze andere (jou) is vanuit een ander perspectief, kijkend vanuit andere ogen. Het ego kan er direct inspringen en dingen zeggen zoals, 'dit is stom, ik weet dat dit mijn verlangens zijn'. Ja dat klopt maar het zijn wel jou verlangens en je kan je eigen leraar zijn op dit moment.

Stap 2: Lees alle dingen die je niet zou willen. Verbeeld je zo levendig mogelijk in dat je precies dat krijgt. Ja je krijgt dus dat wat je niet wilt. Zeg bij ieder ding die je niet wilt tegen jezelf, 'Nou en?' Blijf dit, voor ieder ding, zoveel mogelijk herhalen. Net zolang totdat je niet meer kan en je laatste 'Nou en?' hebt gezegd. Doe nu precies hetzelfde met de dingen die je wel in je leven zou willen. Beeld je zo goed mogelijk in dat je nooit maar dan ook nooit die dingen krijgt die je zou willen hebben en zeg dan tegen jezelf, 'Nou en?'. Volg ook deze zo ver mogelijk totdat je vanzelf stopt met het zeggen van 'Nou en?'.

Stap 3: Ben je het Nou en'nen? helemaal zat, niet stoppen. Reflecteer nu even hoever je met iedere, Nou en?, bent gekomen. Niet doen net alsof. Ga zo ver en zo diep mogelijk, en dan nog een stukje verder. Luister nu wat je geest je probeert te vertellen bij iedere 'Nou en?' en schrijf dit op. Het is net een spoor van broodkruimeltjes die je probeert te volgen en jij bent de muis.
Fer is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.