Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 April 2019, 19:42   #641
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Je kunt de eindmeet niet bereiken door jezelf voor te houden dat de weg enkel denkbeeldig is.
Heb jij de eindmeet dan bereikt? of zeg je zomaar wat ? En een eindmeet ... hoe stel je ons dat voor?
Nowee is offline  
Oud 14 April 2019, 21:30   #642
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Heb jij de eindmeet dan bereikt? of zeg je zomaar wat ? En een eindmeet ... hoe stel je ons dat voor?
Neen ik zeg niet zo maar wat en ik ben op weg dus heb ik de eindmeet nog niet bereikt...
Maar achterom kijkend zie ik wel de weg die ik al afgelegd heb...
Het is niet aan mij om jullie te zeggen hoe die eindmeet eruit ziet, dat is nu iets wat ieder voor zichzelf moet uitzoeken...
marie is offline  
Oud 14 April 2019, 22:54   #643
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Neen ik zeg niet zo maar wat en ik ben op weg dus heb ik de eindmeet nog niet bereikt...
Maar achterom kijkend zie ik wel de weg die ik al afgelegd heb...
Het is niet aan mij om jullie te zeggen hoe die eindmeet eruit ziet, dat is nu iets wat ieder voor zichzelf moet uitzoeken...
Als je het zelf moet uitzoeken, hoe weet je dan dat er een eindmeet is en hoe weet je dat er een weg is? Als het ieder voor zich is, wat bereik je dan?
Ik meen toch te kunnen opmerken dat je zo maar wat zegt, zomaar woorden gebruikt die alleen voor jouw iets betekenen. Je kan evengoed eens goed vloeken en hetzelfde bedoelen met wat je zegt. Het betekent voor een ander toch helemaal niets. Als je zegt 'ik ben op weg' dan meen ik te begrijpen dat je thuis achter je computer zit en doet alsof je achterom kijkt. Wat je ziet is de muur achter je. Ik weet wel, je herinnert je bepaalde dingen van vroeger en dan denk je aan die paar herinneringen. Maar het geheugen is geen rijksarchief maar een enorme zeef. Wat je onthoudt van vroeger is maar een fractie van wat het vroeger was toen alles gebeurde. Het kan dus heel hoe zijn dat je tussendoor een andere weg hebt genomen en gewoon toertjes draait met wat je in je herinnering terughaalt. Of misschien is in de loop van de jaren de eindmeet verplaatst en ben je op weg naar een verlaten punt.
Ik blijf liever gewoon thuis en geniet van de dagen die komen. Het is ook zo dat de weg waarop ik uitkijk door iedereen gebruikt wordt om van hier naar ginder te gaan.
Nowee is offline  
Oud 14 April 2019, 23:16   #644
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
'Leven zijn' is de opdracht of je nu wilt of niet... De weg zul je moeten gaan...
Je kunt de eindmeet niet bereiken door jezelf voor te houden dat de weg enkel denkbeeldig is.
Je bent aan het zwoegen Marie.
Ego wil zwoegen, om iets te winnen of van iets af te raken, als het maar een resultaat geeft waar het 'gevoel' belang bij heeft.

De meeste zoekers nemen de denkbeeldige suggestie van 'de weg' (En de verdraaiing die er in de loop van tijd aan gegeven is.) verkeerd op.
Het is geen vooruit kijken naar de horizon noch een achteruit kijken naar wat is afgelegd. Het is het 'zien van de weg direct waar je (be)staan plek heeft.

Dóórpakken op die plek van (be) staan.. door het 'Doen van gedegen zelfonderzoek geeft niet het resultaat wat ego wil, verwacht, of verlangt.

Een 'ervaren waar geen herinnering van is...
Guido is offline  
Oud 15 April 2019, 08:52   #645
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
die essentie, het manipulerend karakter van ego, staat nu juist steeds weer en opnieuw in het centrum van mijn aandacht en wordt altijd gezien als de gevaarlijke klip die hij is en die steeds weer en opnieuw vermeden moet worden...


Ik wil je graag even met rust laten maar 'vermijden' is niet waar het langs gaat maar 'doorzien'.
 
Oud 15 April 2019, 09:25   #646
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Als je het zelf moet uitzoeken, hoe weet je dan dat er een eindmeet is en hoe weet je dat er een weg is? Als het ieder voor zich is, wat bereik je dan?
Ik meen toch te kunnen opmerken dat je zo maar wat zegt, zomaar woorden gebruikt die alleen voor jouw iets betekenen. Je kan evengoed eens goed vloeken en hetzelfde bedoelen met wat je zegt. Het betekent voor een ander toch helemaal niets. Als je zegt 'ik ben op weg' dan meen ik te begrijpen dat je thuis achter je computer zit en doet alsof je achterom kijkt. Wat je ziet is de muur achter je. Ik weet wel, je herinnert je bepaalde dingen van vroeger en dan denk je aan die paar herinneringen. Maar het geheugen is geen rijksarchief maar een enorme zeef. Wat je onthoudt van vroeger is maar een fractie van wat het vroeger was toen alles gebeurde. Het kan dus heel hoe zijn dat je tussendoor een andere weg hebt genomen en gewoon toertjes draait met wat je in je herinnering terughaalt. Of misschien is in de loop van de jaren de eindmeet verplaatst en ben je op weg naar een verlaten punt.
Ik blijf liever gewoon thuis en geniet van de dagen die komen. Het is ook zo dat de weg waarop ik uitkijk door iedereen gebruikt wordt om van hier naar ginder te gaan.
En na al dat verstandelijk gelul, kunnen we nu naar de kern gaan???
Ik heb het niet nodig om mijn zogezegd ego te doorzien; maar wanneer ga jij eens je totaal onkundig verstand doorzien ipv als een braaf kindje rondjes te blijven lopen aan zijn handje...
marie is offline  
Oud 15 April 2019, 09:30   #647
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Je bent aan het zwoegen Marie.
Ego wil zwoegen, om iets te winnen of van iets af te raken, als het maar een resultaat geeft waar het 'gevoel' belang bij heeft.

De meeste zoekers nemen de denkbeeldige suggestie van 'de weg' (En de verdraaiing die er in de loop van tijd aan gegeven is.) verkeerd op.
Het is geen vooruit kijken naar de horizon noch een achteruit kijken naar wat is afgelegd. Het is het 'zien van de weg direct waar je (be)staan plek heeft.

Dóórpakken op die plek van (be) staan.. door het 'Doen van gedegen zelfonderzoek geeft niet het resultaat wat ego wil, verwacht, of verlangt.

Een 'ervaren waar geen herinnering van is...
Als ik aan het zwoegen was, was ik het al lang afgetrapt... Zwoegen is een verstandelijke uitvinding om zich staande te houden tegen de realiteit in...

Het is inderdaad het zien van de weg en het gaan van de weg... maar dat is vooral geen zwoegen, want dan zit je ernaast...

En de weg heeft inderdaad geen herhinneringen nodig; wie wel herhinneringen nodig heeft is het verstand om zich in stand te kunnen houden...

En doorhebben dat dat dwaas is van het verstand kan inderdaad al als een goed begin gezien worden...
marie is offline  
Oud 15 April 2019, 09:32   #648
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik wil je graag even met rust laten maar 'vermijden' is niet waar het langs gaat maar 'doorzien'.
Het is doorzien, Laurens, meer dan zelfs...
Via een zuiver verstandelijke redenering kom je nergens....
marie is offline  
Oud 15 April 2019, 09:50   #649
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het is inderdaad het zien van de weg en het gaan van de weg... maar dat is vooral geen zwoegen, want dan zit je ernaast...
Als het geen zwoegen is, hoe zou jij het dan noemen?
Guido is offline  
Oud 15 April 2019, 14:36   #650
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Als het geen zwoegen is, hoe zou jij het dan noemen?
Ademhalen, steeds zuiverder en vrijer ademhalen...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.