Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 March 2015, 10:48   #651
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
God/bewustzijn kan ook alleen maar waar gemaakt worden als het "vrijwillig" ontdekt wordt. En God/dat wat is zal niet eeuwig weg gecijferd kunnen worden worden. "Vrijwillig" binnen het duale kader dan.
Inderdaad alles draait om dat 'vrijwillig' en daar schieten alle godsdiensten hun Eigen bestaansreden ver voorbij, vooral daar waar ze verroest blijven vasthouden aan de traditie en de letterlijke lezing van 'hun' openbaring.
Van het 'levend' woord maken ze dan al per definitie 'dode letters'.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 March 2015, 11:49   #652
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Hewel, mag ik dan zeggen dat ik weet 'wat ik ben'; maar dat ik het nog niet volledig 'ben'?
Helaas, je Bent niet een beetje zwanger ,als je zwanger Bent.

De metafoor buiten beschouwing latende.

Het weten/denken, zit in de weg.

En trouwens, nog een mooie uitspraak,

Wordt eerst mens ,voordat je God word.

Dus idd. ,leef je uit zolang als nodig is.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 1 March 2015, 12:47   #653
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
En inzien dat geloven in de werkelijkheid van de ervaringswereld (en al wat door dat geloof veroorzaakt wordt) sowieso een beperkte houdbaarheidsdatum heeft, heet wakker zijn IN de droom! Maar dat 'zien' vindt meestal maar plaats nadat het besef doorgedrongen is dat er geen ?ontsnapping? UIT de droom mogelijk is. De droom wordt immers sowieso gedroomd, met of zonder het bewuste medeweten of de vrijwillige medewerking van de droomfiguren?
Er is een verhaal van een zen-monnik die 's nachts gedroomd had dat hij een vlinder was. Na de ochtendmeditatie was hij helemaal in de war. Hij vroeg zich af: ben ik nu een zen-monnnik die gedroomd heeft hij een vlinder was of ben ik een vlinder die droomt dat hij een zen-monnik is?

Die verwarring (als de vraag al gesteld wordt) noem ik (louter voor het gemak) even het menselijk drama. Menigeen (inclusief de inderhaast geconsulteerde psychiater) zou de monnik proberen duidelijk te maken dat hij toch echt een monnik is die gedroomd heeft dat hij een vlinder is. Zo gaat dat in de droomwereld.

Het eerste ontwaken zou kunnen zijn dat hij tot het inzicht komt dat hij noch een vlinder, noch een zen-monnik is (dat dat beide droomfiguren zijn).
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 1 March 2015, 13:43   #654
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Er is een verhaal van een zen-monnik die 's nachts gedroomd had dat hij een vlinder was. Na de ochtendmeditatie was hij helemaal in de war. Hij vroeg zich af: ben ik nu een zen-monnnik die gedroomd heeft hij een vlinder was of ben ik een vlinder die droomt dat hij een zen-monnik is?

Die verwarring (als de vraag al gesteld wordt) noem ik (louter voor het gemak) even het menselijk drama. Menigeen (inclusief de inderhaast geconsulteerde psychiater) zou de monnik proberen duidelijk te maken dat hij toch echt een monnik is die gedroomd heeft dat hij een vlinder is. Zo gaat dat in de droomwereld.

Het eerste ontwaken zou kunnen zijn dat hij tot het inzicht komt dat hij noch een vlinder, noch een zen-monnik is (dat dat beide droomfiguren zijn).
Hoe verklaart de in verwarring geraakte monnik het feit dat hij wéét als monnik gedroomd te hebben een vlinder te zijn?

En als vlinder niet weet , een monnik te zijn?

Welk droomfiguur is dan het meest geloofwaardige?
En een feit?
Waardoor die verwarring toch niet weg genomen kan worden?

Of beide droomfiguren zijn doet er niet toe.
De monnik weet, de vlinder niet!

Een monnik te zijn maakt dat tot een feit.
En maakt de vlinder tot een droom in een droom.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 1 March 2015, 14:02   #655
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
De monnik weet, de vlinder niet!
Wat weet jij wat de vlinder weet of niet weet?
Wij noemen hem een vlinder; hij ziet zichzelf misschien totaal niet als een vlinder maar misschien enkel als een zuivere energieflits die een paar ogenblikken door een energieveld zoemt.
En wie heeft het dan bij het juiste eind; die vlinder of wij overgeconditioneerde verstandige mensen?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 March 2015, 14:07   #656
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Helaas, je Bent niet een beetje zwanger ,als je zwanger Bent.

De metafoor buiten beschouwing latende.

Het weten/denken, zit in de weg.

En trouwens, nog een mooie uitspraak,

Wordt eerst mens ,voordat je God word.

Dus idd. ,leef je uit zolang als nodig is.
Maar is dat niet juist wat ik al de hele tijd zeg; leef je leven, ook wetende dat het een droom is; het is door het te leven en niet door aan de kant te gaan staan dat je gaat transformeren en 'God' worden.
Je kan inderdaad niet maar half zwanger zijn maar je bent wel negen maanden zwanger voordat je moeder wordt...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 March 2015, 14:44   #657
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat weet jij wat de vlinder weet of niet weet?
Wij noemen hem een vlinder; hij ziet zichzelf misschien totaal niet als een vlinder maar misschien enkel als een zuivere energieflits die een paar ogenblikken door een energieveld zoemt.
En wie heeft het dan bij het juiste eind; die vlinder of wij overgeconditioneerde verstandige mensen?
Wie vertelde de droom?
Wie was in verwarring?
Is de monnik niet een overgeconditioneerd verstandig mens?

Ik als een ervaren dromer, weet iedere morgen in helderheid de gedroomde wereld, van de andere kant, die andere kant weet dan op zijn beurt niets van die ik, die dit nu vertelt als dromer van die droom.
Dus het ervaren in deze droomwereld, weet dat ik heb gedroomd,(zo helder en klaar als werkelijkheid op dat moment) mijn droom weet niets van mijn aanwezigheid als de dromer,is zichzelf nieteens bewust.
Beleeft enkel de meest wonderbaarlijke verhalen die in werkelijkheid niet voor mogelijk gehouden kunnen worden, maar in de droomstaat vanzelfsprekend zijn.

Ik kijk naar feiten en niet naar omgevormde gedachtenspinsels.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 1 March 2015, 14:53   #658
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Maar is dat niet juist wat ik al de hele tijd zeg; leef je leven, ook wetende dat het een droom is; het is door het te leven en niet door aan de kant te gaan staan dat je gaat transformeren en 'God' worden.
Je kan inderdaad niet maar half zwanger zijn maar je bent wel negen maanden zwanger voordat je moeder wordt...
Citaat:
Je kan inderdaad niet maar half zwanger zijn maar je bent wel negen maanden zwanger voordat je moeder wordt...
Dat is weer een verhaal van een totaal andere orde.

Het feit ging over een beetje zwanger zijn, wat opzich niet mogelijk is.

Wat betreft dat negen maanden zwanger zijn is/was het niet waar het om draaide.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 1 March 2015, 14:58   #659
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Wie vertelde de droom?
Wie was in verwarring?
Is de monnik niet een overgeconditioneerd verstandig mens?

Ik als een ervaren dromer, weet iedere morgen in helderheid de gedroomde wereld, van de andere kant, die andere kant weet dan op zijn beurt niets van die ik, die dit nu vertelt als dromer van die droom.
Dus het ervaren in deze droomwereld, weet dat ik heb gedroomd,(zo helder en klaar als werkelijkheid op dat moment) mijn droom weet niets van mijn aanwezigheid als de dromer,is zichzelf nieteens bewust.
Beleeft enkel de meest wonderbaarlijke verhalen die in werkelijkheid niet voor mogelijk gehouden kunnen worden, maar in de droomstaat vanzelfsprekend zijn.

Ik kijk naar feiten en niet naar omgevormde gedachtenspinsels.
Nooit 'de wereld van Sofie' van Jostein Gaarden gelezen?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 March 2015, 14:59   #660
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Nooit 'de wereld van Sofie' van Jostein Gaarden gelezen?
Je zegt dit vast met een reden.
Vertel...
moi is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.