Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 January 2015, 23:09   #61
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dat klinkt al beter al hoewel je wel doof en blind moet zijn om het niet te zien...
Er zit een bepaalde logica in, maar dat is wat anders dan een plan.
Als je danst op muziek, dan moet je op de maat van de muziek bewegen.
Maar om dat nou een plan te noemen?
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 16 January 2015, 01:23   #62
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik kan denken alsof ik er niet was en/of ben en de evolutie is er. Ten andere zoals ik weet zonder dat iemand mij het zegt en zonder dat ik er over moet nadenken dat het pijn doet als een steen op mijn teen valt; zo zie ik ook die evolutie en zo weet ik ook dat die evolutie verder gaat.
Vanwaar dan je vraag over waarom wij mensen zijn geworden en geen dieren zijn gebleven? Als je het dan over evolutie hebt, dan zie je toch ook wel dat het denken, waaruit je vraag überhaupt voorkomt, gewoon een biologisch evolutionair iets is?

Dit om mee in jouw lijn te gaan, waarin je de wereld van mensen en dieren en evolutie werkelijkheidswaarde toekent. Dat die er in wezen niet is, en dat dit je "droom" is laat ik voor nu maar even erbuiten.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 16 January 2015, 01:59   #63
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Zo kan je natuurlijk best een uur gaan nadenken of er een plan aan ten grondslag ligt. Of geen plan zoals Maria beweert. Maar dat is net als dat de surfer gaat denken of er een plan achter het surfen zit. Het enige wat telt is dat je surft. Niet de plannen er achter.
De vraag van Marie was waarom de dieren tot mensen zijn uitgegroeid als het dan toch alleen maar om "direct weten" gaat. Daarmee suggereert ze dat er een reden voor is dat wij geen dieren meer zijn maar mensen. Een reden is iets anders dan een oorzaak. Een reden veronderstelt een doel, een doel veronderstelt een plan, en een plan veronderstelt een "plannende entiteit".

En als je dat allemaal gaat onderzoeken, dan blijft er niets van al deze veronderstellingen over. Daarom is er geen plan. Jouw surfer die gaat denken, die bestaat niet.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 16 January 2015, 02:19   #64
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard Is er leven na de dood?

Om nog even op die vraag terug te komen.

Zelfs op het niveau van de "waarneembare realiteit" (deze ogenschijnlijke wereld met alle mensen en dieren en planten en stenen etc erop) - kan je vaststellen dat er op een bepaald niveau geen dood bestaat.

Sowieso is er wetenschappelijk geen moment van "dood". Op het moment dat je door de arts wordt doodverklaard borrelt het in je lijf nog volop met leven. Dood is wat dat betreft een afspraak.

De atomen waaruit je bent opgebouwd die sterven niet. Het lichaam gaat in ontbinding en de atomen verbinden zich opnieuw en nemen andere vormen aan. Na een x aantal jaren (wat ik heb gelezen varieert van 50 tot 1000 jaar) bevat ELKE vorm op aarde vanaf de grootte van ongeveer een bloem atomen die nu in jouw lichaam zitten. In die zin ben je dus ??k onsterfelijk. En teruggeredeneerd ben je ook nog eens ALLES wat tot 50-1000 jaar geleden er ook al was, dat zit allemaal in je lichaam nu. Je hebt cellen van de oermens tot die van Hitler in je lijf zitten. Wij allemaal.

De advaita-uitspraak "je bent nooit geboren en gaat ook nooit dood" is dus ook op dit niveau gewoon waar.

En wat is dan leven? Dat is ook maar een definitie. We noemen een mens leven en een rots niet. Maar de rots kent ook atomen die verbindingen aangaan en weer afbreken (zij het langzamer). Alleen heeft de rots geen metabolisme en kan hij zichzelf niet voorplanten, en dat is waarom we het geen "leven" noemen. Maar ga je dieper kijken dan is er geen verschil tussen de rots en de mens. Dat denken we maar.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 16 January 2015, 03:46   #65
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
De vraag van Marie was waarom de dieren tot mensen zijn uitgegroeid als het dan toch alleen maar om "direct weten" gaat. Daarmee suggereert ze dat er een reden voor is dat wij geen dieren meer zijn maar mensen. Een reden is iets anders dan een oorzaak. Een reden veronderstelt een doel, een doel veronderstelt een plan, en een plan veronderstelt een "plannende entiteit".

En als je dat allemaal gaat onderzoeken, dan blijft er niets van al deze veronderstellingen over. Daarom is er geen plan. Jouw surfer die gaat denken, die bestaat niet.
Hoe kan je iets nieuws ontdekken wanneer het onderzoeken plaatsvindt binnen de matrix van het gekende (binnen de grenzen van wat mogelijk geacht word) en met alleen gekende middelen ter beschikking? Het lijkt mij dus niet mogelijk om de werking van bewustzijn op zich te ontdekken en voorbij de grenzen van het eigen bewustzijn (de gekende matrix) te "kijken" wanneer de eigen geest (het middel tot onderzoek) d.m.v. allerhande -vaak onzichtbare- overtuigingen bepaalde grenzen heeft (vastgelegd). Je kan in dat geval slechts vinden wat je al gelooft/denkt te weten...
De eenvoudige bereidheid om niet vast te houden aan (de grenzen van) het reeds gekende, met name het eigen bewustzijn, kan er voor zorgen dat je iets (onder)vindt wat voordien niet gekend (en dus evenmin onderzocht) werd. Eens het voorheen ongekende, gekend is, kan het nadien niet meer ont-kend worden...
Grenzeloosheid is niet iets wat je nodig hebt maar het heeft wel iets magisch! Alsof je terug kind geworden bent, zonder de beperkingen van het zogenaamde volwassen "gezonde verstand". ALLES is mogelijk kan dan (opnieuw) als waarheid worden erkend in plaats van als een loze (want kinderachtige) kreet...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 16 January 2015, 06:17   #66
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Om nog even op die vraag terug te komen.

Zelfs op het niveau van de "waarneembare realiteit" (deze ogenschijnlijke wereld met alle mensen en dieren en planten en stenen etc erop) - kan je vaststellen dat er op een bepaald niveau geen dood bestaat.

Sowieso is er wetenschappelijk geen moment van "dood". Op het moment dat je door de arts wordt doodverklaard borrelt het in je lijf nog volop met leven. Dood is wat dat betreft een afspraak.

De atomen waaruit je bent opgebouwd die sterven niet. Het lichaam gaat in ontbinding en de atomen verbinden zich opnieuw en nemen andere vormen aan. Na een x aantal jaren (wat ik heb gelezen varieert van 50 tot 1000 jaar) bevat ELKE vorm op aarde vanaf de grootte van ongeveer een bloem atomen die nu in jouw lichaam zitten. In die zin ben je dus ??k onsterfelijk. En teruggeredeneerd ben je ook nog eens ALLES wat tot 50-1000 jaar geleden er ook al was, dat zit allemaal in je lichaam nu. Je hebt cellen van de oermens tot die van Hitler in je lijf zitten. Wij allemaal.

De advaita-uitspraak "je bent nooit geboren en gaat ook nooit dood" is dus ook op dit niveau gewoon waar.

En wat is dan leven? Dat is ook maar een definitie. We noemen een mens leven en een rots niet. Maar de rots kent ook atomen die verbindingen aangaan en weer afbreken (zij het langzamer). Alleen heeft de rots geen metabolisme en kan hij zichzelf niet voorplanten, en dat is waarom we het geen "leven" noemen. Maar ga je dieper kijken dan is er geen verschil tussen de rots en de mens. Dat denken we maar.
Helder.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 16 January 2015, 09:41   #67
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Om nog even op die vraag terug te komen.

Zelfs op het niveau van de "waarneembare realiteit" (deze ogenschijnlijke wereld met alle mensen en dieren en planten en stenen etc erop) - kan je vaststellen dat er op een bepaald niveau geen dood bestaat.

Sowieso is er wetenschappelijk geen moment van "dood". Op het moment dat je door de arts wordt doodverklaard borrelt het in je lijf nog volop met leven. Dood is wat dat betreft een afspraak.

De atomen waaruit je bent opgebouwd die sterven niet. Het lichaam gaat in ontbinding en de atomen verbinden zich opnieuw en nemen andere vormen aan. Na een x aantal jaren (wat ik heb gelezen varieert van 50 tot 1000 jaar) bevat ELKE vorm op aarde vanaf de grootte van ongeveer een bloem atomen die nu in jouw lichaam zitten. In die zin ben je dus ??k onsterfelijk. En teruggeredeneerd ben je ook nog eens ALLES wat tot 50-1000 jaar geleden er ook al was, dat zit allemaal in je lichaam nu. Je hebt cellen van de oermens tot die van Hitler in je lijf zitten. Wij allemaal.

De advaita-uitspraak "je bent nooit geboren en gaat ook nooit dood" is dus ook op dit niveau gewoon waar.

En wat is dan leven? Dat is ook maar een definitie. We noemen een mens leven en een rots niet. Maar de rots kent ook atomen die verbindingen aangaan en weer afbreken (zij het langzamer). Alleen heeft de rots geen metabolisme en kan hij zichzelf niet voorplanten, en dat is waarom we het geen "leven" noemen. Maar ga je dieper kijken dan is er geen verschil tussen de rots en de mens. Dat denken we maar.

Dat van die atomen is helder. Veel van mijn atomen heb ik pas de laatste jaren opgedaan. Wat leven daadwerkelijk betekent is alleen waarneembaar vanuit de ongeziene wereld. Maar die bestaat volgens jou niet, dus zul je ook nooit weten wat leven is.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 16 January 2015, 10:35   #68
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Dat van die atomen is helder. Veel van mijn atomen heb ik pas de laatste jaren opgedaan. Wat leven daadwerkelijk betekent is alleen waarneembaar vanuit de ongeziene wereld. Maar die bestaat volgens jou niet, dus zul je ook nooit weten wat leven is.
Theo, wat bedoel je eigenlijk met ongeziene wereld? Ik heb je uitleg hiervan nog niet gevonden in je berichten.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 16 January 2015, 10:40   #69
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Om nog even op die vraag terug te komen.

Zelfs op het niveau van de "waarneembare realiteit" (deze ogenschijnlijke wereld met alle mensen en dieren en planten en stenen etc erop) - kan je vaststellen dat er op een bepaald niveau geen dood bestaat.

Sowieso is er wetenschappelijk geen moment van "dood". Op het moment dat je door de arts wordt doodverklaard borrelt het in je lijf nog volop met leven. Dood is wat dat betreft een afspraak.

De atomen waaruit je bent opgebouwd die sterven niet. Het lichaam gaat in ontbinding en de atomen verbinden zich opnieuw en nemen andere vormen aan. Na een x aantal jaren (wat ik heb gelezen varieert van 50 tot 1000 jaar) bevat ELKE vorm op aarde vanaf de grootte van ongeveer een bloem atomen die nu in jouw lichaam zitten. In die zin ben je dus ??k onsterfelijk. En teruggeredeneerd ben je ook nog eens ALLES wat tot 50-1000 jaar geleden er ook al was, dat zit allemaal in je lichaam nu. Je hebt cellen van de oermens tot die van Hitler in je lijf zitten. Wij allemaal.

De advaita-uitspraak "je bent nooit geboren en gaat ook nooit dood" is dus ook op dit niveau gewoon waar.

En wat is dan leven? Dat is ook maar een definitie. We noemen een mens leven en een rots niet. Maar de rots kent ook atomen die verbindingen aangaan en weer afbreken (zij het langzamer). Alleen heeft de rots geen metabolisme en kan hij zichzelf niet voorplanten, en dat is waarom we het geen "leven" noemen. Maar ga je dieper kijken dan is er geen verschil tussen de rots en de mens. Dat denken we maar.
Vertaald en vooral gericht op de materie leerden wij iets dergelijks al op school. Bedankt voor je mooie uitleg.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 16 January 2015, 10:51   #70
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Theo, wat bedoel je eigenlijk met ongeziene wereld? Ik heb je uitleg hiervan nog niet gevonden in je berichten.
De wereld van de energie, van de alles met elkaar verbindende liefde.
Een wereld die voor de egomens niet gezien kan worden.
Theo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De dood Mihaela Overige religie 8 16 April 2012 06:42


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 11:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.