Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 August 2012, 12:27   #61
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Je kunt absurde gedachten hebben bedoel je ?
Alle gedachten kun je onderzoeken en los zien van het Denken zelf.
Dan zouden ze niet gekoesterd worden.
Niet geloofd ?n niet verkondigd.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2012, 12:31   #62
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Gaat het er om of er iemand/niemand, zijn gelijk wenst te halen.
Zou het kunnen zijn dat een ieder hier zijn bijdrage levert, ongeacht of je het eens of oneens bent met diegene die in de ogen van de ander laat zien er voor zichzelf uit te zijn en vanuit die status zijn "verhaaltjes" brengt?
Wie moet zonodig laten zien dat diegene er totaal naast zit, of de arrogantie, zoals het wordt vertaald door dees of gene, het lef heeft dat tentoon te spreiden.
Je hoeft derhalve niets aan te nemen, nog ervan uit te gaan dat waarheden geschreven worden dan als enige het te lezen en er je voordeel/nadeel uit te halen en verder te gaan met hetgene het er jezelf toe doet.
Laat iedereen het zijne, ZIJN.
Dan komen er wellicht items aan de orde die bijdragen leveren in ieders ZELF.
Wie heeft in de hemelsnaam de WAARHEID werkelijk in pacht dan alleen dat wat inzichzelf ontplooit als zijnde DAT wat onderzoekt en ontvouwt.
Ik zie dat anders Moi.

De definitie van waarheid is toch dat het staat of valt met zijn houdbaarheid ?

Het volgende kan worden opgevat als moraliseren of het verdedigen van een eigen standpunt maar het gaat er mij eigenlijk alleen maar om dat een en ander iets anders wordt belicht en anders dan gebruikelijk wordt bekeken. Het is verwerpelijk wanneer het je niet bevalt.

Wanneer je het over de door je zelf beleefde waarheid hebt, heb je het over een veranderlijke waarheid. Immers het is gebaseerd op je gedachten en je gedachten zijn veranderlijk. Dat je hier komt kan zijn omdat je je eigen gedachten meent te moeten uitdragen als het hoogste goed, dan wel en misschien zelfs mede te doel hebbende de veranderlijke gedachten van anderen te manipuleren.

Je gebruikt je zeggingskracht en je invloed, hoewel Ouspensky in navolging van Gurdjief daar nog een nieuw aspect aan toevoegde, namelijk interessant lijken in mystiek en vaag zijn. En als zodanig ook nog in een setting dat er voor eenieder de mogelijkheid inzat er iets uit te destilleren wat wel in z'n kraam te pas kwam. Op dit forum is dat Keen, die er hiervoor in dit draadje op afgeeft maar, die er niettemin handig gebruik van maakt.

Iemand met een eigen, andere en alternatieve waarheid en een zoeker naar Waarheid, en dan bedoel ik de ultieme waarheid en niet de subjectieve, kunnen het met de gepresenteerde opvatting niet eens zijn. Voor de eerste blijft de eigen waarheid prevaleren, voor de zoeker naar ultieme Waarheid is vrijwel geen enkele gepresenteerde waarheid de ultieme. Tot deze laatste categorie behoor ik, ik verkondig geen eigen waarheid maar wijs op de ultieme.

Dat is hetgeen Guru's doen wanneer er wordt gezegd dat ze naar de maan verwijzen, ze hoeven geen gelijk, ze willen alleen maar dat je de maan ziet. Het gaat helemaal niet om hen persoonlijk als verwijzer, het heeft geen zin ze te beoordelen het zijn wegwijzers. Ze staan aan de kant van de weg en hebben een uiterlijk maar wat ze doen is de weg wijzen.

En inderdaad het is geen kwestie van aannemen of geloven wat de ander zegt, er is maar een mogelijkheid dat te doen 'onderzoek of het waarheid bevat'. Dat zal allereerst resulteren in het vinden van eigen waarheid maar daar gaat het allengs aan voorbij, want ook de eigen is niet DE, te weten de ultieme, waarheid.

En nee, niet inderdaad je moet er je voordeel niet mee uithalen want dan blijf je hangen in de subjectief beleefde eigen waarheid.

En nee er is niet zoiets als een ieders ZELF er is alleen maar één ZELF, die van niemand is. Een waarheid waarvan je kunt zeggen die in pacht te hebben is evenmin de ultieme WAARHEID.

Doe aan waarheidvinding, onderzoek en verwerp, dat is de enige methode die werkt om bij de ultieme Waarheid te komen.

Kom op u allen, ga eens aan het werk dat gelummel hier heeft lang genoeg geduurd.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2012, 12:36   #63
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dan zouden ze niet gekoesterd worden.
Niet geloofd ?n niet verkondigd.
Meteen doen als ze opduiken. Onderzoeken.

Ben of was bekend met het fenomeen wat ik dan zou noemen absurde gedachten, waarvan ik het gevoel had dat die zomaar aan kwamen waaien.
Als kind vroeg ik mij al af waar slaat dit op, wat zijn dat voor gedachten.
Die hebben niets met "mij" te maken. Ze waaiden ook zomaar weer weg,
als ik dat besefte.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2012, 12:46   #64
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Wie doet dat nou?

De bladeren?
De boom?
De wind?
Het licht?
De regen?
De aarde?
De dampkring?
De melkweg?

Zonnestelsel?
Als ik je ooit tegenkom mag je de koffie drinken en wordt de koffie gedronken. En misschien nog een gebakje gegeten. Lijkt mij net zo gezellig.

Het boeit mij echt niet, want dat noem ik nu voor mijn gevoel dan
gedachten koesteren, wat jij doet. Volgens mij is het allang duidelijk,
dat wij niet een op zichzelf staande vorm zijn. Wij zijn geen eilandjes toch.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2012, 12:50   #65
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Wat iemand zegt maakt mij verder ook niet uit hoor Ulla.
Niemand hoeft te zeggen wat ik zeg.

'T is tenslotte maar 'zeggen' h
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2012, 12:51   #66
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Wat iemand zegt maakt mij verder ook niet uit hoor Ulla.
Niemand hoeft te zeggen wat ik zeg.

'T is tenslotte maar 'zeggen' h??
Dat weet ik dat dat jou intentie niet is.
Of ik zou me sterk vergissen.
Maar omdat wij het over gedachten koesteren hadden, haalde ik het aan.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2012, 12:54   #67
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Niet' verder.
Niet achteruit, niet vooruit, niet naar boven, niet naar beneden, niet naar buiten, niet naar binnen, niet links, niet rechts......gewoon, heel eenvoudig, Natuurlijk, simpel, en over, overduidelijk........ S t o p !!!!!!
Dat STOP komt uit een methode die je kunt toepassen. Je kunt STOP zeggen en stilstaan midden in een actie om te zien hoe je gedachten niet stoppen maar gewoon blijven doordraaien. Dat is wat gedachten doen, malen en doordraaien.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2012, 14:30   #68
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Omdat hij het "leven" uit de duidingen' heeft gehaald, en met de verwijzingen is gaan grossieren, middels dooie intellectuele panoramas.

Toen gurdjief de pijp uit ging....gingen zijn duidingen ook de pijp uit.
Zijn duidingen' konden alleen werken'...zolang hij zelf een bestaan' had.
Wat hij te zeggen had is verworden tot...Onzin.
De man is gone...and thats it.
Zo heb ik het niet ervaren eigenlijk.
Bij het lezen van het boek van Ouspensky: ''Op zoek naar het wonderbaarlijke ''waarin duidelijk de leer van Gurdieff aangeduid wordt, heb ik de inhoud intens ervaren als een zeer zuiver neer gezette wegwijzer.
Hoe Ouspensky verder in zijn leven stond heb ik geen enkel benul, maar dat wat hij in zijn boek weergaf voelde voor mij als doordrongen en doorleeft en weerklonk tot in de diepste van mijn kern.
Een prachtig inspirerend boek voor mij, voor mij is het een heldere weergaven van de leer van Gurdieff door Ouspensky gegeven.

En eigenlijk bekommer ik me niet echt om hoe Gurdieff of Ouspensky in het leven stonden, ze waren ook maar mensen, en zullen ze ook hun tekortkomingen hebben gehad, zoals jij en ik dat ook hebben.

Het is niet hun waarheid, of de mijne, of de jouwe, het is volgens mij van belang wat ermee gedaan wordt met de wijsheid die verkondigd wordt.
Weerklinkt de waarheid door de lagen leugens heen tot bij de kern, dan is het goed..
Is de waarheid in een glimp gevangen vrijheid gevend, dan doet het wel pas toe, en ben dankbaar voor zo een prachtig boek.

Heb jij iets van Gurdieff of Ouspensky gelezen Keen?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2012, 15:14   #69
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Zo heb ik het niet ervaren eigenlijk.
Bij het lezen van het boek van Ouspensky: ''Op zoek naar het wonderbaarlijke ''waarin duidelijk de leer van Gurdieff aangeduid wordt, heb ik de inhoud intens ervaren als een zeer zuiver neer gezette wegwijzer.
Hoe Ouspensky verder in zijn leven stond heb ik geen enkel benul, maar dat wat hij in zijn boek weergaf voelde voor mij als doordrongen en doorleeft en weerklonk tot in de diepste van mijn kern.
Een prachtig inspirerend boek voor mij, voor mij is het een heldere weergaven van de leer van Gurdieff door Ouspensky gegeven.

En eigenlijk bekommer ik me niet echt om hoe Gurdieff of Ouspensky in het leven stonden, ze waren ook maar mensen, en zullen ze ook hun tekortkomingen hebben gehad, zoals jij en ik dat ook hebben.

Het is niet hun waarheid, of de mijne, of de jouwe, het is volgens mij van belang wat ermee gedaan wordt met de wijsheid die verkondigd wordt.
Weerklinkt de waarheid door de lagen leugens heen tot bij de kern, dan is het goed..
Is de waarheid in een glimp gevangen vrijheid gevend, dan doet het wel pas toe, en ben dankbaar voor zo een prachtig boek.

Heb jij iets van Gurdieff of Ouspensky gelezen Keen?
Beter nog....

Ik heb vorig jaar in Turkije iemand ontmoet (Ontmoetingen met bijzondere mensen die in de jaren 40 van de vorige eeuw een Directe leerling/volger van hem was.
Het was een Turk van 90+, oa in Parijs is hij met Gurdjief (Gurd' thief opgetrokken, voor een aantal jaren.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2012, 15:20   #70
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
. Dat is wat gedachten doen, malen en doordraaien.
Welnee....!
Wat een wetenschappelijk gebazel weer Renoir
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.