Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 June 2013, 14:54   #61
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Ik neem aan dat jij net als de meeste mensen je voordeur en je fiets op slot doet, Aart. En dat je de experimenten die Tineke opperde niet dagelijks in de praktijk brengt?
Ik kan het natuurlijk niet zeker weten, maar het zou me niet verwonderen als Aart geen behoefte voelt om zichzelf (of zijn bezittingen) te "beschermen". Maar ik denk tegelijk dat hij automatisch (zonder daarover te hoeven nadenken) dat wat anderen als privé beschouwen, respecteert en niet zomaar een niet op slot gezette fiets zal nemen (om vlugger op zijn bestemming te geraken of zichzelf een gezellig ritje te gunnen bijvoorbeeld) of een niet afgesloten huis zal binnengaan om daar het één en ander "mee te nemen" (omdat dit sneller, gemakkelijker en goedkoper is dan naar de winkel gaan om het te kopen).
Aart z?gt dus wel dat hij niet weet wat privé is, maar past volgens mij het principe wel degelijk toe in de dagdagelijkse praktijk.
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 22:36   #62
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Lia, begrijp ik het goed dat jij een innerlijke grens hebt die niet getreden mag worden?

Waarom die grens?

Wat gebeurd er als die grens overtreden wordt?

Wat is er toch zo belangrijk binnen die grens?

Wat is er nou zo PRIVE?

Waarom maakt de mens ergens PRIVE van?

Klets er nou niet zo mooi omheen aub.

Alle narigheid in de mensenwereld ontstaat enkel door dat bedachte PRIVE, dat onnodige beeld van zichzelf wat gedacht wordt beschermd te moeten worden toch?

Ik hou er over op het wordt me allemaal veel te PRIVE.

Ik ga de goudvissen eens voeren.
Priv? is voor mijn gevoel gewoon ontstaan uit een oorspronkelijke territorium drift, alleen nog veel uitgebreider omdat het gevoed wordt door allerlei (ego) gedachten en gevoelens daarover. Elk levend wezen bakent op een bepaalde manier terrein af vanuit een oorspronkelijke overlevings instinct.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 23:29   #63
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Priv? is voor mijn gevoel gewoon ontstaan uit een oorspronkelijke territorium drift, alleen nog veel uitgebreider omdat het gevoed wordt door allerlei (ego) gedachten en gevoelens daarover. Elk levend wezen bakent op een bepaalde manier terrein af vanuit een oorspronkelijke overlevings instinct.
Zou privé niet meer een stukje 'kwetsbaarheid' kunnen zijn? Niet zozeer dus die territoriumdrift (wat imo meer een lading heeft van 'bezits'drang), maar de wetenschap dat er mensen zijn die graag 'over de rug van een ander' punten willen scoren....
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 23:50   #64
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Tineke en Lamaar, met een kopie koffie aanbieden bedoel ik niet te zeggen, neem alles maar mee! Ik bedoelde te zeggen, wat zou er gebeuren als je niet vanuit angst reageert in zo'n situatie. Want inderdaad, Vagebond, wat zou er gebeuren, als je een inbreker zo zou benaderen. (Heb ook eens een grapje gehoord over een johova getuige, die ergens werd binnen gelaten met koffie en gebak. Nou vertel maar.Toen wist hij het niet meer, was nog nooit zo ver gekomen!)

Overigens is prive in deze veel persoonlijker dan bezittingen. Begint een inbreker met dreigen wordt het een andere situatie dan een normale inbraak..
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 23:56   #65
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Tineke en Lamaar, met een kopie koffie aanbieden bedoel ik niet te zeggen, neem alles maar mee! Ik bedoelde te zeggen, wat zou er gebeuren als je niet vanuit angst reageert in zo'n situatie. Want inderdaad, Vagebond, wat zou er gebeuren, als je een inbreker zo zou benaderen. (Heb ook eens een grapje gehoord over een johova getuige, die ergens werd binnen gelaten met koffie en gebak. Nou vertel maar.Toen wist hij het niet meer, was nog nooit zo ver gekomen!)

Overigens is prive in deze veel persoonlijker dan bezittingen. Mijn moeder zei achteraf ook, al had hij heel mijn huis leeggeroofd, als hij jou maar had laten slapen! Ik heb nog lang gedacht, als iemand vertelde over een inbraak, wees blij dat je de inbreker zelf niet gezien hebt. Als mensen je gaan bedreigen, dan zijn je spullen even niet zo belangrijk meer.


Het is allemaal niet zo moeilijk, Esradha. Ik heb nu de sleutel van de buren hier in huis. Ze zullen nu wel slapen, dus ik kan hun huis leeg gaan halen.
Maar zij vertrouwen mij. En terecht. Dat voel je van elkaar aan. Er is geen ego tussen mij en die buren. Helaas is dat niet bij iedereen zo. Een groot deel van de mensheid zit zo barstensvol met ego dat je maar beter maatregelen kan nemen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 14 June 2013, 23:57   #66
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Uiteraard, ik nodig niemand uit en geef geen spullen weg.
Mensen hebben weg te blijven uit mijn huis als ik ze niet uitnodig.
Dan nog is er wel een verschil mogelijk tussen reageren vanuit angst en zonder.
Kun je je daar niets bij voorstellen?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 15 June 2013, 00:02   #67
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lamaar Bekijk bericht
Het is allemaal niet zo moeilijk, Esradha. Ik heb nu de sleutel van de buren hier in huis. Ze zullen nu wel slapen, dus ik kan hun huis leeg gaan halen.
Maar zij vertrouwen mij. En terecht. Dat voel je van elkaar aan. Er is geen ego tussen mij en die buren. Helaas is dat niet bij iedereen zo. Een groot deel van de mensheid zit zo barstensvol met ego dat je maar beter maatregelen kan nemen.
Dat je niet het huis van je buren leeghaalt (omdat er wederzijds vertrouwen is) betekent toch nog niet je daarom geen belangen meer hebt in betrekking tot deze buren? Is vertrouwen niet ook ego maar dan in positieve zin?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 15 June 2013, 00:02   #68
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Uiteraard, ik nodig niemand uit en geef geen spullen weg.
Mensen hebben weg te blijven uit mijn huis als ik ze niet uitnodig.
Dan nog is er wel een verschil mogelijk tussen reageren vanuit angst en zonder.
Kun je je daar niets bij voorstellen?
Nee, de angst zie ik niet zo. Ik wil graag mensen vertrouwen, dat probeer ik op te bouwen. Maar angst heb ik eigenlijk nooit. (op i x na dan)

Een mooie nacht toegewenst. Zonder ongewenst bezoek.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 June 2013, 00:05   #69
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dat je niet het huis van je buren leeghaalt (omdat er wederzijds vertrouwen is) betekent toch nog niet je daarom geen belangen meer hebt in betrekking tot deze buren? Is vertrouwen niet ook ego maar dan in positieve zin?
Ik zie vertrouwen juist als het ontbreken van ego. Met die buren heb ik een mooie relatie. Er wordt niks gesaldeerd. (in de zin van : ik doe dit voor jou, dan doe jij dat voor mij) We zijn er altijd voor elkaar en hebben vertrouwen in elkaar. Eigenlijk nondualiteit in de praktijk.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 June 2013, 00:12   #70
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Lamaar, je haalt er iedere keer andere dingen bij, zo kom je vanzelf wel op een ander verhaal. Mijn basis in omgang met mensen is ook geen wantrouwen en angst. Het ging erom wat prive betekent in een extreme situatie. Je naam begint van pas te komen, als je steeds andere reacties geeft, begin ik te denken, la-maar... Maar, dank voor de fijne nacht wensen. Ik ga zo inderdaad slapen.

Andere vorm van prive. Ik heb inmiddels meer aandacht gegeven aan het inbraakverhaal dan nog fijn is. Het is toch ten eerste een persoonlijk verhaal, maar ten tweede een verhaal ter herkenning. Al wil ik totaal niet uitgaan van wantrouwen, alles blootgeven op internet is niet altijd even verstandig. Mensen kunnen er misbruik van maken.

Aart, hoe kijk jij dan tegen dat soort situaties aan? Kun je in deze maatschappij leven als je geen belangen kent?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Moeten prive berichten prive blijven ? Rennie Forum; regels, vragen, idee 107 15 April 2013 22:58


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.