Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 May 2013, 21:07   #61
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

By the way, waar blijft Jeffrey eigenlijk? Wat ben je stil?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 14:30   #62
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
By the way, waar blijft Jeffrey eigenlijk? Wat ben je stil?
Ben je in mist opgelost, Jeffrey? Spooky.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 19:14   #63
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Zal ik even ego-strelen? Jij bent veel te slim voor advaita. In jou zie ik mijn spiegelbeeld. Jij bent je eigen goeroe en wandelt in je eigen tempo naar Rome.
Je luistert links en rechts, denkt en bent bereid de boel om te gooien als je na veel wikken en wegen inziet dat het anders moet.

Jij doet liever 50 jaar over de weg naar Rome dan dat je het risico loopt om na 20 jaar in Napels te zitten ?.
Ik ben op weg naar het Paradijs. En ik hoef er niet eens de deur voor uit. Zelfs mijn stoel niet voor uit te komen. Maar een mens wil wel eens wat anders, nietwaar? Rome is weer niet goed genoeg, ook Napels moet nog bezocht worden. Hebberds zijn jullie. Bah!
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 19:16   #64
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik ben op weg naar het Paradijs. En ik hoef er niet eens de deur voor uit. Zelfs mijn stoel niet voor uit te komen. Maar een mens wil wel eens wat anders, nietwaar? Rome is weer niet goed genoeg, ook Napels moet nog bezocht worden. Hebberds zijn jullie. Bah!
Hebben is niks?krijgen is de kunst...
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 15 May 2013, 19:26   #65
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Hebben is niks?krijgen is de kunst...
What you see, is what you get.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 17:30   #66
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeffreyboender Bekijk bericht
Goedemorgen,

Volgens de zienswijze advaita gaat alles zoals het gaat en heb je nergens keuze in. We zijn het onveranderlijke oorspronkelijke bewustzijn.
Er wordt echter ook gepraat over karma theorie.
Vanwege je karma (acties) in vorige leven ben je op deze aarde terecht gekomen. Naast karma is er in het menselijk leven ruimte voor 'vrije wil'. Goede daden en goede gedachten zullen onvermijdelijk leiden tot een betere balans in punya papa oftewel verdienste en straf.
Dientengevolge zal lijden verminderen en geluk vermeerderen in het huidige leven of in het toekomstige. Je karma bepaalt met welke fysieke en mentale uitrusting je geboren wordt, alsmede in welke omstandigheden en met welke mogelijkheden. In je leven hangt het van de vrije wil van jouzelf af hoe je je mogelijkheden benut, welke daden je onderneemt en hoe je op situaties reageert.


De vraag is: staan advaita en karma helemaal los van elkaar?
Want bij karma is er dus wel sprake van een vrije wil.
We zijn het onveranderlijke, oorspronkelijke bewustzijn. Dit bewust-ZIJN is - in tegenstelling tot ego - onze werkelijke identiteit. Aangezien mensen dit niet beseffen, moeten zij zich hiervan bewust worden. D.w.z. het bewustzijn moet van zichzelf bewust worden. De mens ontwikkelt zich op dit gebied d.m.v. van reïncarnatie. De vele levens op aarde kunnen wij opvatten als lesmateriaal die worden bepaald door karma (kortweg actie is reactie, zoals men zaait, zal men oogsten). Aldus zijn wij het zélf die goede en slechte vruchten zaaien. We kunnen stellen, dat wat ons overkomt in het leven een vast gegeven is (dat goede en slechte vruchten van te voren bepaald zijn), maar dat wij geheel vrij zijn hoe ermee om te gaan. In geval van slechte vruchten kunnen we bijv. blijven klagen en slachtoffer spelen. We kunnen het ook opbouwend benaderen en er lering uit trekken, zodat we weer een stapje verder komen op het pad naar Zijn. Die keuze is aan ons.
Van "straf" is geen sprake, aangezien karma een wetmatigheid is die op geheel onpersoonlijke wijze uitwerkt.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 18:37   #67
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
We zijn het onveranderlijke, oorspronkelijke bewustzijn. Dit bewust-ZIJN is - in tegenstelling tot ego - onze werkelijke identiteit. Aangezien mensen dit niet beseffen, moeten zij zich hiervan bewust worden. D.w.z. het bewustzijn moet van zichzelf bewust worden. De mens ontwikkelt zich op dit gebied d.m.v. van reïncarnatie. De vele levens op aarde kunnen wij opvatten als lesmateriaal die worden bepaald door karma (kortweg actie is reactie, zoals men zaait, zal men oogsten). Aldus zijn wij het zélf die goede en slechte vruchten zaaien. We kunnen stellen, dat wat ons overkomt in het leven een vast gegeven is (dat goede en slechte vruchten van te voren bepaald zijn), maar dat wij geheel vrij zijn hoe ermee om te gaan. In geval van slechte vruchten kunnen we bijv. blijven klagen en slachtoffer spelen. We kunnen het ook opbouwend benaderen en er lering uit trekken, zodat we weer een stapje verder komen op het pad naar Zijn. Die keuze is aan ons.
Van "straf" is geen sprake, aangezien karma een wetmatigheid is die op geheel onpersoonlijke wijze uitwerkt.
Hoi Lia,

Vraagje,

Ben je into boeddhisme?
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 07:40   #68
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Hoi Lia,

Vraagje,

Ben je into boeddhisme?
Nou, nee hoor. Niet specifiek. Ben in van alles en nog wat geënteressereerd. Ik pak op waar ik iets mee kan, wat bij mijn ervaring past, wat herkenning is.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 15:45   #69
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Van "straf" is geen sprake, aangezien karma een wetmatigheid is die op geheel onpersoonlijke wijze uitwerkt.

Volgens mij gebeuren er gewoon dingen, die kunnen we leuk vinden of niet, leerzaam of niet, we kunnen ze zien of niet,....om dat dan ineens karma te gaan noemen,....dat "maken" we er zelf maar van.

Volgens mij is het een wetmatigheid dat dingen gebeuren, zonder "omdat"
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 16:22   #70
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Volgens mij gebeuren er gewoon dingen, die kunnen we leuk vinden of niet, leerzaam of niet, we kunnen ze zien of niet,....om dat dan ineens karma te gaan noemen,....dat "maken" we er zelf maar van.

Volgens mij is het een wetmatigheid dat dingen gebeuren, zonder "omdat"
Daar kan ik wel in meegaan. De dingen gebeuren gewoon, maar volgens een zekere orde, die je wetmatigheid kan noemen. In de natuur heerst geen chaos. De appelboom denkt niet midden in de winter: nu moet ik eens appels maken. Ben ook van mening dat orde op intelligentie duidt en er derhalve sprake is van een Plan of Doel m.b.t. de mensheid die zich geestelijk moet ontwikkelen en daarvoor op aarde is. De lessen op aarde mag je leuk vinden of niet, leerzaam of niet; dat is nu juist ieders vrije wil.
Een wetmatigheid zoals actie is reactie (karma) kun je opvatten als een door het denken beredeneerd oorzaak-gevolg, maar los van het denken betekent actie is reactie niet anders dan een spontane beweging.
Lia is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.