Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 November 2012, 12:31   #61
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Dat is idd een probleem, dat jij je als graadmeter opwerpt bedoel ik

Dat is het zelfde als heer en meester willen spelen

Waarom is dat wenselijk? En/of heb je een probleem met gekrioel? En zo ja waar stoelt dat probleem dan op Renoir?

Is dit niet een gevalletje de uitkomst al vast geven voor het onderzoek is afgerond?
Tja.....zelfonderzoek, zelfonderzoek, meer dan genoeg mogelijkheden bieden we onszelf, ze moeten alleen wel als dusdanig (h)erkent worden
Nee dat is geen gevalletje uitkomst geven het is indiceren waar het uiteindelijk op uit gaat draaien, je kent immers nog steeds het plot niet, noch wordt je voorgehouden dat je er niks voor hoeft te doen. Het verhaal ligt open voor je, je kunt er aan beginnen of niet.

Je sluit je veelvuldig bij Aad aan en het wordt me steeds meer duidelijk dat wij (Aad en ik en dus ook jij en ik) het over verschillende vormen van zelfonderzoek hebben. Ik kan nu wanneer ik het met jouw (of Aad zijn) bril bekijk wel inzien waarom zelfonderzoek niet nodig is als je meent dat de persoonlijke omstandigheden waarin je verkeert wel kloppen.

Al lijkt het me dat je jezelf in staat hebt gesteld je daarvan zelf te overtuigen want telkens zie ik frustraties op een of andere manier de kop op steken.

Dus Vaagje je hebt het prima voor elkaar en zult dat zelfonderzoek niet gaan doen en om die reden zie ik dan ook geen reden om je uit te leggen waarom het nodig is dat je je subversief opstelt. Al is het niet veel meer dan dat je in een ondergeschikte positie verkeert om je ego niet de kans te geven het verzet te plegen dat het gewend is te doen. Zo'n reden kennen is ook helemaal niet interessant vooral voor iemand die het al uitstekend voor elkaar heeft.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 12:44   #62
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard Waar kan zelfonderzoek naar leiden?

In mijn geval, naar de door mij zojuist gemaakte opmerking aan Esrada's adres, namelijk: dan komen we nog eens ergens. Ik heb er een smiley bij geplaatst. Ik hoef namelijk helemaal nergens te komen. Ik ben er al. Dit is het! (Dat neemt niet weg dat ik het daarnaast en, dat bijt elkaar w.m.b. helemaal niet, is dat ik het tevens volledig met Esrada eens ben, maar dat even terzijde). Het heeft er hier nu toe geleid, dat ik hier lekker in mijn ochtendjas achter de pc zit te tikken. bakje koffie erbij, broodje.....hier brandt de kachel, het is lekker warm, buiten is het grijs en grauw, maar ik hoef nergens heen, ik heb een dak boven mijn hoofd, een fantastische partner, die net weer stiekem terug in bed is gekropen en bij wie ik me wellicht straks gezellig ga voegen....en dat leidt tot het besef dat ik een bevoorrecht mens ben en dan tel ik mijn zegeningen en dan is er slechts dankbaarheid dat rest.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 12:48   #63
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
En hoe rijm je dat dan met jouw erkenning van het blijven voordoen van emoties e.d. Of noem je dat niet subjectief? Je kunt toch niet anders dan je door de persoon (her)kenbaar maken? Dat is toch per definitie subjectief? Of hoe moet ik dat zien?
Ik heb me alleen te weer gesteld tegen het voornamelijk door Aad ontkennen van emoties. Aad annonceerde hoe kan het dat je nog emoties hebt ik heb nergens last van. Wat een onzin om emoties tot last te zien.

Het is toch helemaal niet boeiend wat er uiteindelijk wel of niet van je overblijft.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 12:52   #64
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
In mijn geval, naar de door mij zojuist gemaakte opmerking aan Esrada's adres, namelijk: dan komen we nog eens ergens. Ik heb er een smiley bij geplaatst. Ik hoef namelijk helemaal nergens te komen. Ik ben er al. Dit is het! (Dat neemt niet weg dat ik het daarnaast en, dat bijt elkaar w.m.b. helemaal niet, is dat ik het tevens volledig met Esrada eens ben, maar dat even terzijde). Het heeft er hier nu toe geleid, dat ik hier lekker in mijn ochtendjas achter de pc zit te tikken. bakje koffie erbij, broodje.....hier brandt de kachel, het is lekker warm, buiten is het grijs en grauw, maar ik hoef nergens heen, ik heb een dak boven mijn hoofd, een fantastische partner, die net weer stiekem terug in bed is gekropen en bij wie ik me wellicht straks gezellig ga voegen....en dat leidt tot het besef dat ik een bevoorrecht mens ben en dan tel ik mijn zegeningen en dan is er slechts dankbaarheid dat rest.
Het is prima dat je genoegen neemt met een tussenresultaat of helemaal geen resultaat, zelfs dat je meent er al te zijn omdat de problemen uit je leven verdwenen zijn en die comfortzone je uitstekend bevalt. Allemaal best.

Maar laat mij dan ook zeggen dat hetgeen je hier laat zien daar allesbehalve op lijkt en dat je boude beweringen doet waaruit het tegendeel blijkt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 13:00   #65
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is prima dat je genoegen neemt met een tussenresultaat of helemaal geen resultaat, zelfs dat je meent er al te zijn omdat de problemen uit je leven verdwenen zijn en die comfortzone je uitstekend bevalt. Allemaal best.

Maar laat mij dan ook zeggen dat hetgeen je hier laat zien daar allesbehalve op lijkt en dat je boude beweringen doet waaruit het tegendeel blijkt.
Voor jou gaat het om wat jij meent te zien en te concluderen op basis van wat je hier op het forum ziet. En dat is ook logisch, want waar zou je anders op af moeten gaan?
Voor mij gaat het om weten hoe het hier zit irl. En dat is voor mij zo lekker bij mijn mannetje terug in bed kruipen. Fijne zondag allemaal verder. Het was me weer een genoegen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 13:09   #66
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Voor jou gaat het om wat jij meent te zien en te concluderen op basis van wat je hier op het forum ziet. En dat is ook logisch, want waar zou je anders op af moeten gaan?
Voor mij gaat het om weten hoe het hier zit irl. En dat is voor mij zo lekker bij mijn mannetje terug in bed kruipen. Fijne zondag allemaal verder. Het was me weer een genoegen.
Laat ik het anders zeggen Rennie. Er is niets anders dan het spel dat gespeeld wordt. M.i. neem jij dat veel te serieus. Het gaat om het spel(en), niet om de knikkers.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 13:12   #67
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Die laatste zin begrijp ik niet Looro. Wat bedoel je met tot zich iets anders aandient dan jij of ik?
Wanneer ik vaststel dat ik het 'niet weten' niet kan, mag, moet aanvullen dan is om tot weten te komen iets anders nodig dan wat het ik gewoonlijk doet om tot weten te komen.
Gewoonlijk is voelen en denken de aandrijving voor weten. Daar is niets mis mee om zich te redden in de communicatie met deze wereld.
Wanneer zelfonderzoek een volhouden is van 'niet-weten' dan spreek ik een 'andere gelegenheid van bewustzijn' aan om te weten: namelijk zien in de visie van het geheel.

'zien' is een andere gelegenheid waarin het ik en jij niet aanwezig is.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 13:15   #68
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nee dat is geen gevalletje uitkomst geven het is indiceren waar het uiteindelijk op uit gaat draaien, je kent immers nog steeds het plot niet, noch wordt je voorgehouden dat je er niks voor hoeft te doen. Het verhaal ligt open voor je, je kunt er aan beginnen of niet.
Nouuuuuu, ik dat het plot niet zou kennen zou ik niet willen zeggen Renoir. Ik ben alleen niet zo dom te denken dat het kennen van het plot het plot is, zoals sommigen van ons dat menen dat het geval is. Jij bent als Nadje die voor de uitgang van een wegrestaurant zit om mensen te vertellen dat het wegrestaurant het eindpunt is. Echter mensen die uitgegeten zijn betalen de rekening en vertrekken vervolgens ongeacht of jij nu wel of niet voor de uitgang zit.

Je bent ook als de waanzinnige die midden op het kruispunt staat om het verkeer te regelen terwijl iedereen kan zien dat je je geen politieagent bent die geautoriseerd is. Geen hond die naar je zal luisteren tenzij ze in de zelfde waanzinnige wereld leven als waar jij in leeft.
Tis een beetje verwarrend want de 1 zal je aanwijzingen wel opvolgen en de ander niet, en wie is nu wie h?. Beetje lastig voor de zelfonderzoeker die niet onderzoekt omdat hij alles wat gebeurd binnen zijn waan trekt ipv zijn of haar beleving in twijfel te trekken.

Toevoegend dat het bij sommige mensen zo zal zijn dat de waan als vanzelf optrekt, zonder dat zij ooit ook maar 1 moment aan zelfonderzoek hebben gedaan. Een dingetje dat vervolgens zijn eigen probleempjes weer met zich mee brengt hebben wij waargenomen
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 13:16   #69
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Ik vind het natuurlijk leven van eten en gegeten worden prima. Wat ik niet prima vind en daar volg ik mevrouw-wiens-naam-hier-niet-genoemd-mag-worden is wat in deze wereld het resultaat is geworden van het (egocentrische) denken.
Zijn er ook positieve resultaten te bedenken?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 18 November 2012, 13:18   #70
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Wanneer ik vaststel dat ik het 'niet weten' niet kan, mag, moet aanvullen dan is om tot weten te komen iets anders nodig dan wat het ik gewoonlijk doet om tot weten te komen.
Gewoonlijk is voelen en denken de aandrijving voor weten. Daar is niets mis mee om zich te redden in de communicatie met deze wereld.
Wanneer zelfonderzoek een volhouden is van 'niet-weten' dan spreek ik een 'andere gelegenheid van bewustzijn' aan om te weten: namelijk zien in de visie van het geheel.

'zien' is een andere gelegenheid waarin het ik en jij niet aanwezig is.
Ok. Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Kan er ook geweten worden dat er van niet-weten sprake is? In jouw optiek?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ramana - Zelfonderzoek jan Advaita 4 31 August 2011 16:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.