Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 June 2013, 19:13   #61
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Mijn buik zit in de weg om hem nog te zien,....

Wijziging aangebracht door Renoir op 20 June 2013 om 10:38.
Reden: Armoe. draadjes vervuiling en uiteraard helemaal of topic, doel beppen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 19:16   #62
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Dat verhaal ken ik. Maar ik weet niet in welk geschrift ik deze tekst staat. Weet jij of iemand anders in welk geschrift dat staat. Ik zou het graag zelf willen lezen.

Het verhaal heb ik uit wicca kringen, en de symboliek kon ik erg van genieten, nu nog wel.
Je zou bijna begrijpen waarom de kerk Lilith buiten het verhaal heeft gehouden,....een vrouw met zoveel eigenheid past natuurlijk niet,....
Het "verklaart" dan ook de onderdrukking van de vrouw(Eva) uiteindelijk uit angst dat zij ook een Lilith zou worden, en de "onzekerheid" van de man aan zou raken.

Ik ben erg blij met "mijn" Lilith!
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 19:18   #63
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Lilith, dat ben ik. Ik heb de hel doorstaan, het was er zo ellendig heet en het heeft veel leed gedaan. Maar ik ben bevrijd nu en helemaal gebrainwasht.

Zit jij ook bovenop?

Ik denk trouwens dat Eva het zwaarder heeft gehad,....laat die Lilith maar schuiven.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 19:20   #64
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Het verhaal heb ik uit wicca kringen, en de symboliek kon ik erg van genieten, nu nog wel.
Je zou bijna begrijpen waarom de kerk Lilith buiten het verhaal heeft gehouden,....een vrouw met zoveel eigenheid past natuurlijk niet,....
Het "verklaart" dan ook de onderdrukking van de vrouw(Eva) uiteindelijk uit angst dat zij ook een Lilith zou worden, en de "onzekerheid" van de man aan zou raken.

Ik ben erg blij met "mijn" Lilith!
Blij?...Het was bloed, zweet en tranen om die rol te moeten spelen.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 19:20   #65
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Het verhaal heb ik uit wicca kringen, en de symboliek kon ik erg van genieten, nu nog wel.
Je zou bijna begrijpen waarom de kerk Lilith buiten het verhaal heeft gehouden,....een vrouw met zoveel eigenheid past natuurlijk niet,....
Het "verklaart" dan ook de onderdrukking van de vrouw(Eva) uiteindelijk uit angst dat zij ook een Lilith zou worden, en de "onzekerheid" van de man aan zou raken.

Ik ben erg blij met "mijn" Lilith!
Die heksen waren ook gevaarlijk voor de kerk. Stonden veel te dicht bij de natuur. Geen wonder dat de inquisitie er van af wilde. Triest!
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 19:22   #66
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Blij?...Het was bloed, zweet en tranen om die rol te moeten spelen.

De rol was Eva, Lilith was/is haar zelf.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 19:24   #67
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
De rol was Eva, Lilith was/is haar zelf.
Ah zo.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 19:27   #68
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Die heksen waren ook gevaarlijk voor de kerk. Stonden veel te dicht bij de natuur. Geen wonder dat de inquisitie er van af wilde. Triest!

En op hun "magische" plaatsen bouwden ze hun kerken en verzonnen feesten (Kerstmis, Pasen enz) op sabbats/esbats van de heksen.
Alles om ze maar weg te vagen,....uit angst.
In de hekserij stond/staat de vrouw ook veel hoger in aanzien dan in de "mensen wereld"
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 19 June 2013, 22:21   #69
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynthia Bekijk bericht
Dat verhaal ken ik. Maar ik weet niet in welk geschrift ik deze tekst staat. Weet jij of iemand anders in welk geschrift dat staat. Ik zou het graag zelf willen lezen.
Lilith is geschapen (volgens de Joodse mythe) uit hetzelfde stof als Adam:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lilith_..._joodse_mythen

Citaat:
Volgens een bepaalde joodse traditie was Lilith de eerste vrouw van Adam. In de kabbalistische geschriften, die ontstaan zijn in de 16e eeuw na Chr. is zij het symbool van zinnelijke begeerte en seksuele verleiding, en verworden tot godin van het kwaad.[3]
Het ontstaan van de legende vindt zijn oorsprong in het dubbele Bijbelse scheppingsverhaal in Genesis 1 en 2. Het duidelijk verschil tussen beide verhalen leidde tot de gedachte dat Adam vóór Eva een andere vrouw gehad moest hebben. Dat zou dan Lilith zijn geweest, die evenals Adam was geschapen uit het stof van de aarde. (Dit zou er volgens sommige auteurs op wijzen dat de - recentere - mythe van Adam en Eva een intellectuele constructie van Levitische priesters was, met als doel het inheems matriarchaal systeem in een zo kwalijk mogelijk daglicht te stellen, teneinde het patriarchaat, met bijbehorend erfenisstelsel, daarna bij wet en met geweld te doen overheersen.[bron?])
Soms wordt ook vermeld dat Lilith wellicht de kleindochter van Elyon was, omdat ze de dochter van zijn zoon Nergal (Meslamtaea) was, de koning van de Onderwereld.
Lilith wilde zich niet onderwerpen aan Adam en eiste (ook in seksueel opzicht) gelijke rechten. Zij wilde letterlijk niet de onderliggende partij zijn. (Deze opstelling heeft haar een grote populariteit bezorgd bij feministen.)
Dit gaf aanleiding tot voortdurende onenigheid bij het paar, tot Lilith er zo genoeg van had dat zij haar magische krachten gebruikte (zij kende de geheime naam van God en riep Hem aan) om te ontkomen. Adam drong er bij God echter op aan Lilith terug te laten komen, maar zij weigerde. Volgens de legende zond God daarop drie engelen om haar terug te halen. De engelen dreigden haar en haar nakomelingen te vervloeken, maar zij dreigde op haar beurt de menselijke kinderen te vernietigen, die dan alleen nog zouden kunnen worden gered door de drie engelen aan te roepen. Lilith hield voet bij stuk en keerde niet terug naar Adam.
Lamasht? of Labartu (in het Sumerisch Dimme) was een erg gelijkende Mesopotamische variant van Lilit?, en Lilith lijkt veel van Lamasht?'s mythen te hebben overge?rfd.[4] Zij werd als halfgodin aanzien en als dochter van Anu, de ruimtegod.[5]
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 09:37   #70
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
KiSs

Maar ja zolang we nog ons ergens voor schamen zit er toch iets en is het kijken en onderzoeken waard. Ik heb dat wel eens met heel onbenullige dingen.
Schaamte komt volgens mij voort uit subjectief oordeel over goed en kwaad. Je schaamt je over zaken waar je etiket kwaad op plakt.
Lia is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.